Sivu 215/399
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 14:02
Kirjoittaja Renee
Kulmien säätö joka nurkkaa pitäisi olla luovutushuollossa vakiona. Vaikka tehtaalla on ok aika matkan auto taivaltaa eri kuljetuksissa ennen omistajalle saapumista.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 14:06
Kirjoittaja PiuhaPoikki
revote kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 13:37
No näinhän se pitäisi ainakin omaan makuun ollakin, auto menee sinne minne minä sen ohjastan. Kommenttisi perusteella saattaisi hyvin ollakin, että mulla on kulmissa säädettävää.
Minua on vaan useamman kerran säpsäyttänyt sellainen tilanne, että käännät hetkeksi katsetta tiestä vaihtaaksesi vaikka ajotietokoneesta jotain parametria niin sillä välin auto onkin jo jomman kumman reunaviivan päällä ilman, että ratin välityksellä olisi käsiin välittynyt mitään tuntoaistimusta ajourista poistumisesta.
Tottakai auton pitää mennä sinne minne ohjataan mutta kaipaisin kuitenkin feedbackiä tien muodoista myös ratin kautta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 15:59
Kirjoittaja janti
@rsk@ kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 09:03
2.6-2.7bar olen pitänyt tässä kun ollut plussakeliä ja vajaata -10 pakkasta. Ajattelin että ei näin kevyeen autoon enempää tuommosilla pullarenkailla.
Reilusti vaan paineita varsinkin jos on kitkat alla. Kannattaa kokeilla kuitenkin, helposti ne paineet saa takaisin alas.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 16:16
Kirjoittaja Focus_2.0
fordever kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 12:00
Aina kun olen uutta autoa käyttänyt nelipyöräsuuntauksessa on löytynyt säädettävää. Joko tehtaalta lähtee vähän huolimattomasti säädettyjä tai sitten esim. rajut pyörien sidonnat ja kova kuljetus voi aiheuttaa säätöjen muuttumista?
Uusia autoja ei paljon säälitä kuljetusten aikana niin ei ihme että kulmat pielessä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 21:23
Kirjoittaja Jiippe
Focus kävi tänään liikkeessä akun, valojen ja jarrujen takia. Vaihtoivat uuden akun latasivat täyteen ja auto luulee edelleenkin, että akku on tyhjä, kun webastoa käytetään. Seuraavaksi kokeillaan maahantuojan toimesta akkulaturia (ylläpitolaturia) taikka ohjelmiston muokkausta kun akun vaihto ei auttanut. Samalla keskitolppiin lisättiin eristettä ja kiinnitys korjattiin. Valoihin tuli uusi boksi, tuntuu että valoteho parani. Eivät vilku enään kun ovia avaa. Jarruihin tehtiin maahantuojan toimesta korjaus, sekä ohjelmiston päivitys.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 21:36
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Jiippe kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 21:23
Focus kävi tänään liikkeessä akun, valojen ja jarrujen takia. Vaihtoivat uuden akun latasivat täyteen ja auto luulee edelleenkin, että akku on tyhjä, kun webastoa käytetään. Seuraavaksi kokeillaan maahantuojan toimesta akkulaturia (ylläpitolaturia) taikka ohjelmiston muokkausta kun akun vaihto ei auttanut. Samalla keskitolppiin lisättiin eristettä ja kiinnitys korjattiin. Valoihin tuli uusi boksi, tuntuu että valoteho parani. Eivät vilku enään kun ovia avaa. Jarruihin tehtiin maahantuojan toimesta korjaus, sekä ohjelmiston päivitys.
Puhuiko ne mitään siitä, että virranhallintaan olisi tulossa ohjelmistopäivitys?
Sitähän on lupailtu jo kuukausia. Vai mitä tuo ohjelmiston "muokkaus" tarkoittaa?
Oman kokemukseni mukaan ylläpitolaturi ei auta webaston toimintaan. Jos auton mielestä akussa ei ole riittävästi varausta webaston toimintaan niin ei se muuta mielipidettään vaikka kytkee ylläpitolaturin ja se sanoo samaan aikaan, että akku on täynnä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 22:02
Kirjoittaja toasti
Jiippe kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 21:23
Vaihtoivat uuden akun latasivat täyteen ja auto luulee edelleenkin, että akku on tyhjä, kun webastoa käytetään. Seuraavaksi kokeillaan maahantuojan toimesta akkulaturia (ylläpitolaturia) taikka ohjelmiston muokkausta kun akun vaihto ei auttanut.
Siis ymmärränkö nyt oikein, että autoon laitettiin uusi akku täyteen ladattuna eikä silti akun varauksen takia Webasto toimi. Nyt sitten sinä joudut kokeilemaan ylläpitolaturia maahantuojan ehdotuksesta? Vai jääkö auto siis liikkeeseen ja he kokeilevat? Aika hullu kuvio joka tapauksessa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 22:09
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 21:36
Puhuiko ne mitään siitä, että virranhallintaan olisi tulossa ohjelmistopäivitys?
Sitähän on lupailtu jo kuukausia. Vai mitä tuo ohjelmiston "muokkaus" tarkoittaa?
Oman kokemukseni mukaan ylläpitolaturi ei auta webaston toimintaan. Jos auton mielestä akussa ei ole riittävästi varausta webaston toimintaan niin ei se muuta mielipidettään vaikka kytkee ylläpitolaturin ja se sanoo samaan aikaan, että akku on täynnä.
Uudemmissa on vissiin virranhallinnassa jotain softa vikaa. Ei mulla ole ollut webaston eikä minkään muun toiminnassa häiriöitä..pelaa niin kun pitääkin. Hätäpuhelu järjestelmä vaatii huoltoa ilmestyy sillon tällön..mutta kaijuttimet pelaa oikein.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 22:42
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 22:09
Uudemmissa on vissiin virranhallinnassa jotain softa vikaa. Ei mulla ole ollut webaston eikä minkään muun toiminnassa häiriöitä..pelaa niin kun pitääkin. Hätäpuhelu järjestelmä vaatii huoltoa ilmestyy sillon tällön..mutta kaijuttimet pelaa oikein.
Tässä on menneet ilmeisesti puurot ja vellit sekaisin.
Uudemmissa on tosiaan virranhallinnassa softavikaa. Ja ilmeisesti myös"Jiippe":n autossa hänen kuvauksestaan päätellen.
En ole sanonut tai olettanutkaan, että kaikissa yksilöissä olisi. Vai mihin viittasit?
Minullakin kaikki muut viat korjaantuivat TCU:n päivityksellä. Mukaanlukien etukajariviat.
Aluperin huollossa ja fordilla tosin sanottiin kaikkien näiden oireiden johtuvan samasta softaviasta mutta se lienee hovissa muuttunut, koska TCU:n päivityksen yhteydessä kerrottiin, että virranhallinnan vika on edelleen fordilla työn alla.
Sitä tässä odotellaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 22:55
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 22:42
Tässä on menneet ilmeisesti puurot ja vellit sekaisin.
Uudemmissa on tosiaan virranhallinnassa softavikaa. Ja ilmeisesti myös"Jiippe":n autossa hänen kuvauksestaan päätellen.
En ole sanonut tai olettanutkaan, että kaikissa yksilöissä olisi. Vai mihin viittasit?
Minullakin kaikki muut viat korjaantuivat TCU:n päivityksellä. Mukaanlukien etukajariviat.
Aluperin huollossa ja fordilla tosin sanottiin kaikkien näiden oireiden johtuvan samasta softaviasta mutta se lienee hovissa muuttunut, koska TCU:n päivityksen yhteydessä kerrottiin, että virranhallinnan vika on edelleen fordilla työn alla.
Sitä tässä odotellaan.
TCU moduliin on tulossa uusi päivitys. Ei vielä valmis ehkä tammikuu ja jakelu OTA. Virranhallinta mikä moduli se on vai joku useamman modulin päivitys tästä en ole muualta kuullut mitään.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 23:07
Kirjoittaja toasti
focst kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 22:55
TCU moduliin on tulossa uusi päivitys. Ei vielä valmis ehkä tammikuu ja jakelu OTA. Virranhallinta mikä moduli se on vai joku useamman modulin päivitys tästä en ole muualta kuullut mitään.
Todennäköisesti se virranhallinnan puhuttu päivitys on juuri tuo TCU-moduulin päivitys. Käsittääkseni korjaa suuren lepovirran ongelman.
Ongelmana näissä on, kun huolto, maahantuoja ja jälleenmyyjä harvoin puhuvat asioista yhtenevästi ja usein vastaukset kysymyksiin ovat hyvin suppeita. Tähän lisää vielä rikkinäinen puhelin -efekti ja soppa on valmis.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 23:10
Kirjoittaja Freeze
Oma kävi 30 tkm huollossa, seuraavat detaljit kaivan mukaan:
- molempien puolien LED-valojen ohjausyksiköt menevät vaihtoon DRL-ledien vilkkumisen vuoksi
- akusta ja virrankulutuksesta ei löytynyt vikaa joka selittää virransäästötilaan tippumisen ellei autoa täydennysladata (kuten kävi koko viime talven), ovat kysyneet maahantuojalta ohjeistusta
- lukuisat parkkitutkaviat töyssyisen ajon jälkeen pysähdyksiin hidastaessa: diagnostiikassa löytyi epäyhteensopiva ohjelmaversio PAM/PCM -moduulien välillä (park assistant / powertrain) ... samalla hoidettiin luultavasti kuntoon pari päivää sitten tullut, kerran aiemminkin aiemminkin lauennut vikailmoitus voimansiirron viasta / laskettu teho
- vilkkujen ääni tosiaan vaimeni, on nyt mukavampi
- öljyn kulumisiän nollaus hävisi asetusvalikoista, jotka muuttuivat muutenkin samalla lailla mitä täällä oli aiemmin kerrottu
- päivitettiin APIM, TCU, ABS, TCM ja PAM -modulit (nämähän löytyy FordETISistä kun sinne rekkautuu vaikka omiin nimiinsä pienyrityksenä)
Kaikenkaikkiaan itsellä jäi silti positiivinen kuva, kyllä herrat yritti saada vikoja ihan tosissaan kuntoon.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Tammi 2020 23:22
Kirjoittaja revote
Freeze kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 23:10
Kaikenkaikkiaan itsellä jäi silti positiivinen kuva, kyllä herrat yritti saada vikoja ihan tosissaan kuntoon.
Ei voi olla mahdollista.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 00:07
Kirjoittaja PiuhaPoikki
toasti kirjoitti: ↑03 Tammi 2020 23:07
Todennäköisesti se virranhallinnan puhuttu päivitys on juuri tuo TCU-moduulin päivitys. Käsittääkseni korjaa suuren lepovirran ongelman.
Ongelmana näissä on, kun huolto, maahantuoja ja jälleenmyyjä harvoin puhuvat asioista yhtenevästi ja usein vastaukset kysymyksiin ovat hyvin suppeita. Tähän lisää vielä rikkinäinen puhelin -efekti ja soppa on valmis.
Lisäksi hämäävää on se, että kun valittelin vioista niin huollon vastaus oli aluksi että odotellaan TCU päivitystä mikä korjaa kaikki kyseiset viat.
Sitten kun valitin uudelleen niin tarjolla olikin päivitys, joka korjaa muut paitsi akun varaustilaan liitttyvät viat.
Kun nyt ei ole huoltoraporttia käsillä niin en pysty tarkistamaan täsmällistä sanamuotoa siitä mitä jäätiin odottamaan.
En tiedä onko kyse muidenkin, kuin TCU-modulin päivityksestä vai ladattiinko mulle joku väliversio ja "lopullinen" on vasta työn alla.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 14:09
Kirjoittaja Jeipii
Moro, onko noissa uuden Focuksen koneissa ketju vai hihna ? Esim 1,5 litraisessa 150 hv koneessa?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 14:50
Kirjoittaja Renee
Ketjun sen pitäisi olla ja ei vaihtoa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 14:56
Kirjoittaja focst
Jeipii kirjoitti: ↑04 Tammi 2020 14:09
Moro, onko noissa uuden Focuksen koneissa ketju vai hihna ? Esim 1,5 litraisessa 150 hv koneessa?
Molemmissa ecoboost koneissa ketju 1.0 ja1.5
Eli ei huolta sen puolesta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 15:08
Kirjoittaja Renee
Onko tässä se öljyvoideltu hammashihna matalalla kitkalla jousikuomittaja kiristäjällä. Tuolla tekniikka tiedoissa kertoivat sama kuin 1.0.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 15:22
Kirjoittaja nestori2
Eipä tuo nykyaikaisten koneiden nokkaketju ole ongelmaton. VAG-konserni on ketjuongelmien takia siirtynyt takaisin hihnaan. Tunnetusti ketju aiheuttaa enemmän tehohäviötä kuin hihna ja niin ne "vitjat" pyritään tekemään aika heppoisiksi kitkan minimoimiseksi, joten ei se ketjukaan kestä maailmantappiin asti, vaan venyy. Ennen sitä nokkaketjut olivat jopa monirivisiä, kun ei tarvinnut ajatella CO2-arvoja.
Hihnoissa toki on ollut myös ongelmia, kyllä Opelissakin sai hihnaa vaihtaa ennen 40-50 tkm:n välein, jos halusi välttää isommat remontit. Bemarilla oli jossain vaiheessa moottori, jossa hihna kesti 30 tkm.
Fordissa kai Focuksen 1.0 koneeseen tuli ketju syllinterinlepuutustoiminnan mukana. Fiestan koneessa edellenkin lienee hihna, kun siinä ei lepuutusta ole, siis 1.0 koneessa. Moottoripyörissä on hihnavetoja, ne kestävät jopa 80-100 tkm, joten hihnat ovat vuosien mittaan melkoisesti kehittyneet.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 15:24
Kirjoittaja AAR85
Huomasin aamulla, että auton etäkäytön oletusaika FordPassissa on tippunut 5minuuttiin?! Ennenhän se oli 15min ja sai vielä halutessaan 15min lisää napauttamalla.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 16:00
Kirjoittaja @rsk@
Toivottavasti Foordin koneisiin ei tule ketjut samalta valmistajalta mitä VAG:lle...

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 16:05
Kirjoittaja onik
Tänään huomasin ekan kerran että apukuskin puoleinen päiväajovalo vilkkui kun parkkihallista olin lähdössä. Oliko tämä joku tyyppivika myös halogeeniajovaloilla olevissa valoissa?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 16:08
Kirjoittaja nestori2
VAG:lla ongelma oli lähinnä siinä, että tuon ketjunkiristin toimi öljynpaineella. Kaksoiskytkentäloota taas vedättää isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla, joten öljynpaine on alhainen. Kiristin siis ei toimi kunnolla, vaan ketju hyppäää hampaan yli. Tuttuni jäi työsuhde Wolkarillaan kaksi kertaa pikkutakissa ja pikkukengissä pakkasessa moottoritielle, kyllä sen jälkeen automerkki vaihtui.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 16:20
Kirjoittaja Freeze
onik kirjoitti: ↑04 Tammi 2020 16:05
Tänään huomasin ekan kerran että apukuskin puoleinen päiväajovalo vilkkui kun parkkihallista olin lähdössä. Oliko tämä joku tyyppivika myös halogeeniajovaloilla olevissa valoissa?
En tiedä halogeeneista, ainakin täysledivaloissa näyttäisi olevan. Marmorille vaan soitteleen.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Tammi 2020 16:26
Kirjoittaja revote
AAR85 kirjoitti: ↑04 Tammi 2020 15:24
Huomasin aamulla, että auton etäkäytön oletusaika FordPassissa on tippunut 5minuuttiin?! Ennenhän se oli 15min ja sai vielä halutessaan 15min lisää napauttamalla.
Ennen se default oli 5min ja nyt sitä ei voi enää jatkaa pidemmäksi. Ei myöskään Pro-versiossa.