Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 29 Joulu 2019 10:02
Ok. Näin olin antanutkin itseni ymmärtää, että "konekin" lämpiää. Aloin epäillä koska tuolla mainittiin lohkolämmitin webastollisessa autossa...
Pikkudieseleissä myös. Itsellänikin on silti paistinpannu lämmittämässä moottoria ja Defan puhallin haaralla sisällä niille päiville kun valitsen, etten esilämmitä webastolla, esim. haluan säästää auton akkua. Tai kun webasto ei suostu toimimaan, syystä tahi toisesta.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑29 Joulu 2019 09:27 No ainakin näissä meridieseleissä webastolla lämpiää moottorissa kiertävä jäähdytinneste.
Pienkoneista en ole ihan varma mutta käsittääkseni niissäkin.
Onhan se sähkövastus vanhanaikainen. Varmaan jo 200v vanha keksintö.Freeze kirjoitti: ↑29 Joulu 2019 10:20 Pikkudieseleissä myös. Itsellänikin on silti paistinpannu lämmittämässä moottoria ja Defan puhallin haaralla sisällä niille päiville kun valitsen, etten esilämmitä webastolla, esim. haluan säästää auton akkua. Tai kun webasto ei suostu toimimaan, syystä tahi toisesta.
Defan 412241 käy molempiin bensakoneisiin ja ainakin 2,0 dieseliin.@rsk@ kirjoitti: ↑29 Joulu 2019 14:00 Jossain oli juttua, että noissa bensakoneissa olis lämmitysvastus vesitilassa, ettei olis tämä säteilylätkä.
Täytys tutustua tarkemmin. Eipä paljon ole tullut ylimäärästä tutkittua, mitä nyt öljyjä välillä ja lasinpesunestettä lisää ja paisaria vilkasee samalla...
Nopeusrajoituksen näyttö on muuttunut uusissa, tuosta rutisin myyjälle sekä huoltoon, ja annettiin ymmärtää, että kyseistä ominaisuutta/toimintoa on päivitetty. Eri asia sitten kenen mielestä on nyt parempi.AAR85 kirjoitti: ↑29 Joulu 2019 21:22 Uus mk4 ollut nyt reilun viikon ajossa. Webasto ja SS toimii toistaiseksi. Muutenkin ollut tyytyväinen tähän 182+A8 komboon. Tässä kyllä selvästi huomaa, että kylmänä ei ole kaikki voima käytössä. Litrasessa ei juuri eroa ollut. Kulutus on huvittavasti ollut ajotietokoneen mukaan pari desiä pienempi mitä litrasella. Samat ajosyklit jne. Ainut vika (vai ominaisuus, joku päivitys tjms?) että nopeusrajoituksen tunnistin hukkaa nopeuden lähes aina jos kylttien välillä vähänkin enempi matkaa. Edellinen ei tätä tehnyt. Autossa ei ole mukautuvaa vakkaria, ettei ainakaan mistään navin datasta ole tässä nyt kysymys.
Aivan. Tätä vähän osasin odottaakkin. Pitää vielä ite kysellä asiasta.
Tuosta kulutuksesta vielä tuli mieleen, että Shellin Vpoweri tuntuu olevan hyvä tuolle koneelle, tai sitten tuossa ABC:lla mistä on tullut säännöllisesti tankattua, on ollut paskaa 98oktaanista, vai lieneekö 95sta ollut säiliöissä tms....AAR85 kirjoitti: ↑29 Joulu 2019 21:22 Uus mk4 ollut nyt reilun viikon ajossa. Webasto ja SS toimii toistaiseksi. Muutenkin ollut tyytyväinen tähän 182+A8 komboon. Tässä kyllä selvästi huomaa, että kylmänä ei ole kaikki voima käytössä. Litrasessa ei juuri eroa ollut. Kulutus on huvittavasti ollut ajotietokoneen mukaan pari desiä pienempi mitä litrasella. Samat ajosyklit jne. Ainut vika (vai ominaisuus, joku päivitys tjms?) että nopeusrajoituksen tunnistin hukkaa nopeuden lähes aina jos kylttien välillä vähänkin enempi matkaa. Edellinen ei tätä tehnyt. Autossa ei ole mukautuvaa vakkaria, ettei ainakaan mistään navin datasta ole tässä nyt kysymys.
Joku joskus sanoi, että ABC ja Shell (st1) bensiinit tulee samasta paikkaa. Tietty omat lisäaineet. Eikös tuo vpoweri ole ollut 98 oktaanista sen jälkeen, kun shellin toiminnot siirtyi st1 alaisuuteen täällä suomessa? Joskushan se oli 99,7 superpensaa
En tiedä onko lisäaineistuksessa eroja, mutta edellisellä ecoboostilla oli samoja huomioita. Ei nyt ihan niin selkeetä mitä joskus toisella ruotsalaismerkillä kun ajeli etanolilla ja joskus oli pakko 98 laittaa. Siinä kuuli jo tyhjäkäynnin pinnasta mitä tankissa oli.AAR85 kirjoitti: ↑30 Joulu 2019 12:22 Joku joskus sanoi, että ABC ja Shell (st1) bensiinit tulee samasta paikkaa. Tietty omat lisäaineet. Eikös tuo vpoweri ole ollut 98 oktaanista sen jälkeen, kun shellin toiminnot siirtyi st1 alaisuuteen täällä suomessa? Joskushan se oli 99,7 superpensaa![]()
Litrasella en huomannut mitään eroa 95 ja 98 välillä. Pääsääntöisesti meni tuota 98 tankkiin. Pitää tuota vpoweria kokeilla muutama tankillinen.
Juu kieltämättä kaveri on perehtynyt asiaan hyvin@rsk@ kirjoitti: ↑30 Joulu 2019 12:55 En tiedä onko lisäaineistuksessa eroja, mutta edellisellä ecoboostilla oli samoja huomioita. Ei nyt ihan niin selkeetä mitä joskus toisella ruotsalaismerkillä kun ajeli etanolilla ja joskus oli pakko 98 laittaa. Siinä kuuli jo tyhjäkäynnin pinnasta mitä tankissa oli.
Voihan olla, että ABC:n versio esim. karstottaa enemmän ja taas vpowerin lisäaineistus päinvastoin... En pysty sanomaan tällä kokemuksella.Teemu Räikkönen vois aiheesta tarinoida lisää.
![]()
Minulla myös nyt ekat kokemukset talviolosuhteista, käytiin joulu Kuusamossa ja mittariin tuli 1704 kilometriä. Tietokone näytti kulutukseksi 7,1 en tiedä todellista lukemaa. Takapaksi aivan täynnä tavaraa, edessä kaksi aikuista ja takapenkillä kaksi lasta. Ajonaikainen webasto enabloitu.Rusakko_ kirjoitti: ↑28 Joulu 2019 23:45 Talviajofiiliksiä: Tänään -10...-15 C pakkasessa 300 km maantieajoa nopeudella 90-105 km/h ja n. 10-15 ohitusta ja muutamia risteyksiä. Katolla 3 suksipussia ja sisällä 4 henkeä ja matkalaukkuja takakontissa. Kulutus 6,3 l/100 km. Mielestäni varsin kohtuullista.
Lämpöä riitti hyvin, eikä lämmöt laskenut pitkissäkään alamäissä. Alaosa maskista peitetty.
Rengaspaineet pakkasten myötä laskeneet 2,2-2,3 bariin, joten niitä vois vähän nostaa. Kitkat toimii hienosti lumi-/jääpinnalla.
Automaattikaukovalojen toiminnassa pidän himmenevää siirtymistä pitkille miellyttävänä, mutta muuten automatiikka on tosi herkkä vaihtamaan lyhyille ja välillä ei millään vaihda pitkille.
ABSt ja sutimisenesto toimivat tosi eleettömästi. Vetopitoa muutenkin ihan hyvin.
Mukava ja rauhallinen käytös talvisella tiellä, mutta alusta vähän täristää. Mikään paikka ei rämise kuitenkaan.
En tiedä onko suojaverho samanlainen kuin titaniumissa, mutta siinä ainakin on oikealla puolella sellainen "lenkki" jota vetämällä lähtee. Ei siis mitään erikoista mekanismia. Suojaverkko kiinnostaisi myös. Onkohan jollain täällä kokemusta millaisissa hinnoissa pyörii ja onko kätevä?revote kirjoitti: ↑30 Joulu 2019 15:15 Takapaksiin sopii ihan kivasti tavaraa. Miinusta siitä, että en ihmettelyistä huolimatta osaa irroittaa suojaverhoa, jotta sinne saisi lisätilaa. Jos verho on tarkoitettu irroitettavaksi niin ei se ainakaan ilman ohjekirjaa tapahdu. Suojaverkkoa kaipaisin, ettei kamat lennä niskaan mahdollisen äkkijarrutuksen tapahtuessa.
Tämä? https://www.fordvarusteet.fi/kuljetusj% ... &year=2018revote kirjoitti: ↑30 Joulu 2019 17:26 En halua mitään metallista, sellaista kaipaan jollainen oli edellisessä bemmissä eli sellainen naruista tehty verkko joka nostettiin "telineestä" alhaalta ylös kiinni. Siinä samassa telineessä oli myös suojaverho joka vedettiin kontin päälle.
Vastaavaa ei saa Focukseen?
Edit: tämmöinen siis https://youtu.be/aDDGGPOkcog
Mulla ei kyllä yli seiskaa mene satasella reilummallakaan kuormalla, vaikka kattotelineet aina katolla ja nytkin ollut suksipussit. 8:lle vaihtaa satasen paikkeilla, mutta etenkin isolla kuormalla (tai vastatuuleen) 7. vaihde olisi sopivampi talodellisuuden kannalta. Tai ajaa vaihtoehtoisesti vähän kovempaa. Veto on selvästi terveempää vähän korkeammilla kierroksilla. Ylivaihteella vedättäminen on nykymuotia, muttei tunnu toimivan monessakaan autossa käytännössä. Jyristää, kulutus kasvaa, tulee pienemmälle vaihtoja pienessäkin mäessä tai vastatuulessa. Ajomoodeissa voisi olla esim. normal+, mikä ajattais joka tilanteessa esim +300 rpm korkeammilla kierroksilla.revote kirjoitti: ↑30 Joulu 2019 15:15 Minulla myös nyt ekat kokemukset talviolosuhteista, käytiin joulu Kuusamossa ja mittariin tuli 1704 kilometriä. Tietokone näytti kulutukseksi 7,1 en tiedä todellista lukemaa. Takapaksi aivan täynnä tavaraa, edessä kaksi aikuista ja takapenkillä kaksi lasta. Ajonaikainen webasto enabloitu.
En tiedä kuvittelenko, mutta paluumatkalla tuntui, että laatikko piti kauemmin/useammin 8-vaihdetta päällä. Ja auto vähän jyrisi. En tiedä onko tuo sitten sitä että kierrokset olivat niin alhaalla vai ottiko moottori yhden sylinterin pois käytöstä. Tätä ei kuitenkaan mielestäni tehnyt menomatkalla (reitti sama), vaikuttaako esim. sellainen että autoon kertyi nyt enemmän metrejä (mittarissa nyt noin 3100km) ja moottoria rasitetaan sen takia nyt eri tavalla?
Takapaksiin sopii ihan kivasti tavaraa. Miinusta siitä, että en ihmettelyistä huolimatta osaa irroittaa suojaverhoa, jotta sinne saisi lisätilaa. Jos verho on tarkoitettu irroitettavaksi niin ei se ainakaan ilman ohjekirjaa tapahdu. Suojaverkkoa kaipaisin, ettei kamat lennä niskaan mahdollisen äkkijarrutuksen tapahtuessa.
Tällainen kelpaisi!
Todellinen kulutus vai tietokoneen mukaan? Paljon metrejä mittarissa? Onko webastoa ja jauhaako se ajon aikana?
Tietokoneen lukema +2-3 dl. Ei tieteellisen tarkka, mutta olen laskelmoinut, että sen verran olis heittoa. Pitäiskin muuten mitata vähän tarkemmin ja useamman tankin verran.