Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 23 Joulu 2019 10:26
Semmonen 20min ja reilu 2000rpm koneessa, että saa poltot kunnolla tehtyä antaa jo kilometrejäkin.
Katsoitko inforuudusta mikä oli syynä?HMS77 kirjoitti: 23 Joulu 2019 20:01 Hmm.. Tre-Mli väli ajettu eikä S/S sammuttanut moottoria anoppilan pihassa. Oli vaan merkki kojelaudassa ettei SS ole aktiivinen. Nyt ei ainakaa mistään akusta ole kyse koska tosiaan 250km matka oli juuri takana.
Näin se itselläkin toimi ja nimenomaan oli akusta kyse. Ajotietokoneen asetusten tiedot-valikosta löytää syyn toimimattomuudelle.HMS77 kirjoitti: 23 Joulu 2019 20:01 Nyt ei ainakaa mistään akusta ole kyse koska tosiaan 250km matka oli juuri takana.
Se A-nappi keskikonsolissa ei käsittääkseni ole autom. käsijarru vaan paikallaanpitoavustin. Kun on aktivoituna niin ku pysäytät valoihin niin voi nostaa jalan jarrulta ja auto pysyy paikallaan. Sitten kun koskee kaasuun, vapauttaa jarrut. Näin ainakin mulla pelaa.tomi83 kirjoitti: 23 Joulu 2019 22:55
- mikä logiikka on automaatti käsijarrussa? Miten sen pitäisi toimia pysäköidessä? Meneekö autom. päälle vai pitääkö käsin laittaa? Itse huomannut ettei mene tai menee kun auto vielä käynnissä ja ottaa turvavyön pois?
- mitä tarkoittaa älykäs vakionopeudensäädin? En huomannut toiminnassa mitään eroa aktiiviseen
- millä tavalla driver alert pitäisi toimia? Asetusten mukaan on ruksattu päälle, mutta kuljettajaa avustavissa järjestelmissä missä kahvikupin kuva lukee ”ei käytössä”.
- Ford pass. Näkyykö teillä öljyn käyttöikä siellä? Itselläni näkyi kun eka kerran lisäsin auton sovellukseen mutta nyt ei näy. Tuli taas näkyviin kun poisti auton ja lisäsi uudelleen. Ei saa multa plussia kun pitää vehdata.
- oletteko kokeilleet hidden menua toimiiko? Pystyy vaihtamaan teeman nähdäkseni. YouTubesta löytyy videota hakusanoilla hidden menu sync 3. Jokainen omalla vastuulla kokeilee![]()
Se teeman vaihto pysyy seuraavaan starttiin.tomi83 kirjoitti: 23 Joulu 2019 22:55 Hei.
Omalta osaltani ajattelin kertoa kokemukseni uudesta focuksesta. Ostin kärryn uudehkona (10tkm ajettuna). Viikon verran kruisailua itselläni nyt takana. Muutamaan kysymykseen toivoisin myös vastauksia.
- mk3:een verrattuna parempi ajettavuus ja hiljaisempi
- b&o tuo hyvät soundit
- handsfree takaluukku ihan jees. Välillä saa jalkaa heilutella useamman kerran että ottaa. Joku mainitsi että luukun merkkiääni ärsyttävä mutta omaan korvaan aika heleä
- automaatipitkät ja aktiivinen vakkari on parhautta.
- takakontin suojaverho täys paska kun ei kulje kiskoilla niinkuin mk3:ssa
- kulutus maantiellä 5,2 ja seka-ajossa 6,6 kieppeillä.
- mikä logiikka on automaatti käsijarrussa? Miten sen pitäisi toimia pysäköidessä? Meneekö autom. päälle vai pitääkö käsin laittaa? Itse huomannut ettei mene tai menee kun auto vielä käynnissä ja ottaa turvavyön pois?
- mitä tarkoittaa älykäs vakionopeudensäädin? En huomannut toiminnassa mitään eroa aktiiviseen
- millä tavalla driver alert pitäisi toimia? Asetusten mukaan on ruksattu päälle, mutta kuljettajaa avustavissa järjestelmissä missä kahvikupin kuva lukee ”ei käytössä”.
- Ford pass. Näkyykö teillä öljyn käyttöikä siellä? Itselläni näkyi kun eka kerran lisäsin auton sovellukseen mutta nyt ei näy. Tuli taas näkyviin kun poisti auton ja lisäsi uudelleen. Ei saa multa plussia kun pitää vehdata.
- oletteko kokeilleet hidden menua toimiiko? Pystyy vaihtamaan teeman nähdäkseni. YouTubesta löytyy videota hakusanoilla hidden menu sync 3. Jokainen omalla vastuulla kokeilee![]()
Driver Alertia olen kahdesti kokeillut - ensimmäisen ja viimeisen, minkä jälkeen totesin turhaksi. Muistelisin, että alussa palkit ovat "täynnä" ja ajovirheiden myötä palkit häviää ja lopussa auto ehdottelee taukoa. Palkit palautuvat ajan myötä täyteen. Tai sitten nuo palkit toimivat juuri päinvastaisella logiikalla...ajovirheeksi kelpasi juurikin viivojen ylittäminen vilkutta tai jopa riittävän voimakaa kaistalla seilaaminen. Kyllähän Volvon toteutus aiheesta on parempi.Vootrson kirjoitti: 23 Joulu 2019 23:34 Ei aavistustakaan, miten driver alertin pitäis toimia. Ehkä jos seilaa kaistaviivojen yli riittävän usein ilman vilkkua niin alkaa ehdottaan paussia. Mitään kameraa en ole huomannut (kuten esim Volvossa oli, joka piti huolen että kuskilla on silmät auki)
Ohjekirja toimii sitä kautta nyt ensimmäistä kertaa ainakin mulla.revote kirjoitti: 24 Joulu 2019 07:23 FordPass Prota suositellaan kovasti, en kyllä äkkiseltään huomannut eroa "tavalliseen" muuta kuin että se on erin näköinen ja käytettävyys eri. Toiminnot samat?
En tiedä mistä Volvosta puhutaan, mutta ne Volvot mitä minä omistin eivät kyllä mitään kameraa sisältäneet ( S/V60 ). Ihan kaistaviivoja ja ohjausliikkeitä tuo seuraa. Sama vaikka olisi vetänyt silmät kiinni Helsingistä Ivaloon.Rusakko_ kirjoitti: 24 Joulu 2019 07:09 Driver Alertia olen kahdesti kokeillut - ensimmäisen ja viimeisen, minkä jälkeen totesin turhaksi. Muistelisin, että alussa palkit ovat "täynnä" ja ajovirheiden myötä palkit häviää ja lopussa auto ehdottelee taukoa. Palkit palautuvat ajan myötä täyteen. Tai sitten nuo palkit toimivat juuri päinvastaisella logiikalla...ajovirheeksi kelpasi juurikin viivojen ylittäminen vilkutta tai jopa riittävän voimakaa kaistalla seilaaminen. Kyllähän Volvon toteutus aiheesta on parempi.
Normaali toiminta siellä luki.toasti kirjoitti: 23 Joulu 2019 20:12 Näin se itselläkin toimi ja nimenomaan oli akusta kyse. Ajotietokoneen asetusten tiedot-valikosta löytää syyn toimimattomuudelle.
Akun vaihdon jälkeen kaikki toiminut ainakin vielä.
Se syy näkyy siellä vain silloin kun se start-stop ei toimi. Eli katsottava silloin kun mittaristossa se start-stop harmaana ja viiva päällä. Ei siis jää mitään syytä muistiin.
Juu katoin sen kyllä sillon kun auto oli pysähdyksissä eikä SS sammuttanut moottoria.toasti kirjoitti: 24 Joulu 2019 10:27 Se syy näkyy siellä vain silloin kun se start-stop ei toimi. Eli katsottava silloin kun mittaristossa se start-stop harmaana ja viiva päällä. Ei siis jää mitään syytä muistiin.
Edit. Vielä lisäyksenä, että syitä start-stopin toimimattomuudelle on monia. Esimerkiksi alhainen lämpötila, ohjauspyörän asento jne. Ei siis välttämättä akku tässä kyseessä, mutta halusin vaan tuoda ilmi sen, että 250km ajo takana ei sulje akun mahdollisuutta pois, kokemusta on.
Onpa jännä. Kyllä se mulla on aina jonkun syyn asialle antanut.HMS77 kirjoitti: 24 Joulu 2019 10:54 Juu katoin sen kyllä sillon kun auto oli pysähdyksissä eikä SS sammuttanut moottoria.
Tämä Ford pass pro toimii ja näyttää nyt öljynkin käyttöiän. Luulin ettei prota saa iPhonelle mutta sielläpä se olikin. Hieman näiden sovellusten toiminnassa on sanomista. Tänä aamuna ilmoittivat että tankki on tyhjä. Kävi jo mielessä onko bensavarkaita käynyt
On näyttänyt bensakoneissa kyllä. Dieseleissä normi FP ei ole koskaan näyttänyt öljyn käyttöikää.revote kirjoitti: 24 Joulu 2019 11:10 Kyllä se "perus" FP näyttää öljyn käyttöiän myös. Tai ainakin näytti, en löydä enää.
Täytyy tähän käsijarruun vielä perehtyä tarkemmin. Tuon paikallaanpitoavustimen toimintaperiaatteen kyllä hoksasin mutta miten käsijarru kun pysäköi auton. Esim volkkareissa se menee automaattisesti päälle kun sammuttaa auton. Mulla ei ainakaan mene kässäri päälle kun tulee parkkiruutuun ja sammuttaa auton. Tietokone ilmoittaa että käsijarru ei ole päällä. Ja tällöin oon näpännyt sen sormella päälle.Vootrson kirjoitti: 23 Joulu 2019 23:34 Se A-nappi keskikonsolissa ei käsittääkseni ole autom. käsijarru vaan paikallaanpitoavustin. Kun on aktivoituna niin ku pysäytät valoihin niin voi nostaa jalan jarrulta ja auto pysyy paikallaan. Sitten kun koskee kaasuun, vapauttaa jarrut. Näin ainakin mulla pelaa.
Laita se A nappi päälle. Kun pysähtyy niin käsijarru menee automaattisesti päälle kun sammuttaa ja turvavyö auki vasta kun käsijarru mennyt päälle. Jostain syystä jos aukasee vyön liian aikaisin automaatti käsijarru ei mene päälle. No kaikkeen tottuu.tomi83 kirjoitti: 24 Joulu 2019 11:17 Täytyy tähän käsijarruun vielä perehtyä tarkemmin. Tuon paikallaanpitoavustimen toimintaperiaatteen kyllä hoksasin mutta miten käsijarru kun pysäköi auton. Esim volkkareissa se menee automaattisesti päälle kun sammuttaa auton. Mulla ei ainakaan mene kässäri päälle kun tulee parkkiruutuun ja sammuttaa auton. Tietokone ilmoittaa että käsijarru ei ole päällä. Ja tällöin oon näpännyt sen sormella päälle.
Fordilaista sarkasmia?
Ja nyt se toimi kun ajoin 2km matkan kaupalle eikä moottori varmasti ollu vielä lämmin.toasti kirjoitti: 24 Joulu 2019 10:59 Onpa jännä. Kyllä se mulla on aina jonkun syyn asialle antanut.
Jospa siellä oli hiukkasloukun puhdistuspoltto päällä silloin kun se ei sammuttanut?HMS77 kirjoitti: 24 Joulu 2019 11:36 Ja nyt se toimi kun ajoin 2km matkan kaupalle eikä moottori varmasti ollu vielä lämmin.
Joo, "normaali toiminta" tosiaan..