Sivu 3/4

Lähetetty: 26 Marras 2006 00:02
Kirjoittaja kurvari
Täytyy huomen aamulla käyttää kaapeleita irti sen vartin, ja ajelee sen jälkeen jonkin aikaa. Maanantaina sitten testiin.
Kiitoksia tähän astisista, palaan asiaan kun tuloksia tulee 8)

Lähetetty: 29 Marras 2006 14:35
Kirjoittaja kurvari
Kele! Ei auttanut mitään nuo korjaustoimenpiteet. Edelleen päästöarvot korkeilla kierroksilla pilvissä. Ja kaiken lisäksi, kun vaihdoin tulpanjohdot ja ilmansuodattimen, rupes auto nykimään helvetisti :evil:
Huomenna vien auton merkkihuoltoon ja kokeilen jos sais jonkin vikakoodin sieltä...ei tartteis arpoa enää hirveästi.

Lähetetty: 29 Marras 2006 20:47
Kirjoittaja Japi
Siitä se taivaspaikan lunastaminen alkoi :wink:

Lähetetty: 29 Marras 2006 23:03
Kirjoittaja kurvari
Japi kirjoitti:Siitä se taivaspaikan lunastaminen alkoi :wink:
Helpoin tapa päästä taivaspaikasta eroon on ajaa p..ka lopputalvesta lähimmälle järvenjäälle, peitellä vähän lumella, ja odotta hymyssä suin kesän tuloa :twisted:
Nooh...katotaan mitä tuosta ny tulee :roll:

Lähetetty: 30 Marras 2006 13:51
Kirjoittaja kurvari
NONNI! MAF oli sökö. Uusi paikallaan ja homma bueno.
Kiitoksia asiantunteville hyvistä neuvoista :), jos olisin huoltomiestä uskonut, olisi kaapissa lojumassa ylimääräinen katalysaattori ja päästöt edelleenkin taivaissa, ja olisin 350€ köyhempi.

Lähetetty: 30 Marras 2006 16:50
Kirjoittaja Ghostman_132
poistin viestin kun kysyin just aikasemmin samaa asiaa ;) En vain enään muistanut :D

Lähetetty: 30 Marras 2006 17:56
Kirjoittaja Japi
kurvari kirjoitti:NONNI! MAF oli sökö. Uusi paikallaan ja homma bueno.
Kiitoksia asiantunteville hyvistä neuvoista :)
Hieno homma että selvisi mistä ahdisti.

Lähetetty: 01 Joulu 2006 13:59
Kirjoittaja Ghostman_132
Joku tossa alussa kirjoitteli, että MAF ja TPS toimisi niinkuin yhdessä ja antaisvat niiden yhteisen jännitteen... Tuossa äsken mittasin TPS Jännitteitä, niin karvan yli 5 v jännite tuli siihen potentiometrille ja tyhjäkäynti asennossa antoi sen hitusen yli 1v ja nousi siitä sitten tasasesti sinne 4.9 volttiin. Eikös se pitäisi näyttää tyhjäkäynnillä puolta vähemmän? Myös vastus oli korjaus kirjan arvosta vaan puolet tyhjäkäynnillä, eli n. 3000 ohmia kun kirja anto arvoksi 6000 ohmia.

Jos näin on niin voipi olla, että vihdoin suuren kulutuksen alas :D Ei näillä opiskelijan palkoilla ole varaa maksaa 13L/100km kulutus maksuja ;)

Lähetetty: 08 Joulu 2006 15:23
Kirjoittaja Ghostman_132
Up.. Eikö kekään ole katsonut itseltään noita tps anturin ohmi arvoja? Niin ja huomasin sen testatessani sen että kun kurkku on 80-100% auki niin se anturi antaa täysin samaa arvoa. Joten se tuntuu näyttävän liian aikaisin sitä maksimi määrää.. Haulla en löytänyt kun jännitteitä mutta käykö eri mallien jännitteet keskenään?

Lähetetty: 09 Joulu 2006 13:15
Kirjoittaja Japi
Ghostman_132 kirjoitti:Up.. Eikö kekään ole katsonut itseltään noita tps anturin ohmi arvoja? Niin ja huomasin sen testatessani sen että kun kurkku on 80-100% auki niin se anturi antaa täysin samaa arvoa. Joten se tuntuu näyttävän liian aikaisin sitä maksimi määrää.. Haulla en löytänyt kun jännitteitä mutta käykö eri mallien jännitteet keskenään?
Enpä muista enää mitä omani näytti, kun sen mittasin. Toisaalta, irrotin koko kikareen mittausta varten, joten osaa sanoa missä asennossa läppä olisi milläkin vastusarvolla.
Oleellisinta on tasainen vastuksen (tai jännitteen) nousu potikkaa käännettäessä ja se, että saat minimi ja maksimiarvot kuten on speksattu: 400 - 6kOhm.

Lähetetty: 15 Joulu 2006 07:40
Kirjoittaja Methanolic
tee ny hyvämies ensin vaikka vikadiagnoosi IDS testerillä (lue kam koodit) ettet turhaan mee osteleen uutta lambdaa.. voi johtua myös lambdan maadoitushäiriöstä..!!! jos näin niin lambdan maajohdot yhteen rosvolla.. :P äläkä mene ostaan mitään walkerin tarvike lambadaa ku alkuperäinen.... (n.170€).. joten varmista ennen kuin ostat

Lähetetty: 02 Tammi 2007 16:02
Kirjoittaja Mondeomies
kertokaas mikä mahtais olla syynä kun katsastuksessa jäännöshappi pilvissä ja ei lämpimänä käy joutokäyntiä kunnolla. seilaa edestakaisin ja lopulta sammuu. inssi nosti kierroksia ja jäännöshappi putosi normaalille tasolle... vaihdoin kaasuläppäkotelon kun oli yksi imukotelon kiinnike poikki. ei auttanut. tyhjäkäynti seilaa vieläkin ja kohta pitäis taas mennä takaisin syyniin...

Lähetetty: 02 Tammi 2007 20:30
Kirjoittaja Mondeomies
ookoo... missäs tämä kuuluisa alipaineletkujen T-liitin mahtaa sijaita? seurasin linkkiä sinne mahtavalle Mondeosivulle mutta perkule kun on ulkomaata niin paljon ettei kaikkea ymmärrä...

Lähetetty: 03 Tammi 2007 08:18
Kirjoittaja Japi
Mondeomies kirjoitti:ookoo... missäs tämä kuuluisa alipaineletkujen T-liitin mahtaa sijaita? seurasin linkkiä sinne mahtavalle Mondeosivulle mutta perkule kun on ulkomaata niin paljon ettei kaikkea ymmärrä...
Enpä ole varma lainkaan, että onko tuossa -97 mallisessa kulkineessa enää kyseistä T-härpäkettä.
Jos on, niin se löytyy sytytyspuolan alta.

Happiarvoja silmällä pitäen kannattaa tutkia onko putkessa tai pakosarjan tiivisteissä vuotoa. Myös vuotava imusarjan tiiviste aiheuttaa toisinaan saman efektin, mutta tyypillisesti tällöin myös palamattomat hiilivedyt (HC) ovat päästöissä kohollaan.

Lähetetty: 03 Tammi 2007 15:58
Kirjoittaja Mondeomies
Japi kirjoitti: Enpä ole varma lainkaan, että onko tuossa -97 mallisessa kulkineessa enää kyseistä T-härpäkettä.
Jos on, niin se löytyy sytytyspuolan alta.

Happiarvoja silmällä pitäen kannattaa tutkia onko putkessa tai pakosarjan tiivisteissä vuotoa. Myös vuotava imusarjan tiiviste aiheuttaa toisinaan saman efektin, mutta tyypillisesti tällöin myös palamattomat hiilivedyt (HC) ovat päästöissä kohollaan.
mahtaisiko vuotava kaasuläppäkotelon tiiviste olla syypää? en nimittäin vaihtanut kyseistä tiivistettä läppäkotelon vaihdon yhteydessä kun hain osan hajottamolta..

Lähetetty: 10 Tammi 2007 14:41
Kirjoittaja TazD
Lueskelin noita ehdotuksia läpi ja vaikutti niin saman tyylisiltä vioilta mitä omassa Mondeossa (2.0 CLX '94)oli, vaikkakin meni katsastuksesta läpi, ni aattelin laittaa omat kokemukset jos auttais.

Autossa oli lämmettyä pahaa nykimistä, ni että meinas paikat tippua hampaista. Kun vein auton katsastukseen niin arvot oli mitä sattui, mutta inssi vähän aikaa käytti konetta ja arvot tasaantu ja sain leiman, mut nykiminen jatku.

Kesällä tutkin tarkemmin mitä vikaa vois olla. Ilmamassa-anturin irrotus poisti nykimisen, mutta kulutus nousi noin 10l:aan/100km. Kaveri sano että ilmavuotoo jossain ja tutkittiin sit toisioilma-järjestelmä - OK. Sit Pakokaasujen takasinkierrätys - venttiili oli jumissa joten se tukittiin, mutta nykiminen jatku.
Sit kun jatkettiin tutkimista ni huomattiin että oli pakosarjassa pieni halkeama ja kun kuulosteltiin tarkemmin niin kun kone lämpis tiettyyn rajaan ni halkeamasta rupes suhiseen ilmaa niin että haettiin romikselta ehjä ja sit nykiminen katos ja kulutus tippu takasi noin 8l:aan/100km.

Ei varmaan kauheen monelle oo näin käyny mut toivottavasti joku löytää tästä ratkasun :)

Lähetetty: 10 Tammi 2007 21:31
Kirjoittaja Mondeomies
noniin! leimalle saatiin ja jäännöshappi tippusi roimasti alle sallitun joten kyllä se "uusi" kaasuläppäkotelo jotain sentään auttoi. HC-arvo vuorostaan nousi 88:aan ja sallittu maksimi on 100. tyhjäkäynti edelleen lämpimänä lähes olematonta... hommasin uuden läppäkotelon kumitiivisteen ja sen paljon puhutun T-palan. asennusta vailla... pääasia että kiesi saatiin leimalle, joten enää ei hengenhätää!

Lähetetty: 18 Tammi 2007 22:57
Kirjoittaja maxsimus
Silleen.. Mikä kone/vuosimalli?

Viittaa että Heko/katti anturi mäsänä tai ja sitten tosiaan menee katti jos ei vaihda hekoa..
Vuotaako putkisto? Se vaikuttaa hekon toimintaan.
Ilmansuodatin/letkut kunnossa?

Mites tulpat? Käytätäkö fordin omia?? Jos käytät muita vaihda tulpat välittömästi!!

Useimpia syitä hekon ja katin nopeaan kulumiseen on syynä tulpat.

Kannattaa käyttää fordilla että mitä siellä sanotaan.

(entinen ford huoltoneuvoja)

Lähetetty: 19 Tammi 2007 18:05
Kirjoittaja Mondeomies
maxsimus kirjoitti:Silleen.. Mikä kone/vuosimalli?

Viittaa että Heko/katti anturi mäsänä tai ja sitten tosiaan menee katti jos ei vaihda hekoa..
Vuotaako putkisto? Se vaikuttaa hekon toimintaan.
Ilmansuodatin/letkut kunnossa?

Mites tulpat? Käytätäkö fordin omia?? Jos käytät muita vaihda tulpat välittömästi!!

Useimpia syitä hekon ja katin nopeaan kulumiseen on syynä tulpat.

Kannattaa käyttää fordilla että mitä siellä sanotaan.

(entinen ford huoltoneuvoja)
Heko? wtf? ilmansuodatin on vaihdettu. täytyykin ryömiä auton alle kun se on kylmä ja tutkailla onko reikiä rännissä (kun ei kerran pysy lämpimänä käynnissä). auto on 2.0 automaatti ´96 mk2 mondeo

Lähetetty: 19 Tammi 2007 20:10
Kirjoittaja tupu
Mondeomies kirjoitti: Heko? wtf? ilmansuodatin on vaihdettu. täytyykin ryömiä auton alle kun se on kylmä ja tutkailla onko reikiä rännissä (kun ei kerran pysy lämpimänä käynnissä). auto on 2.0 automaatti ´96 mk2 mondeo
heko=hego=lambda anturi. :)

Lähetetty: 21 Tammi 2007 10:56
Kirjoittaja Mondeomies
vai lampaada... tarttee syynätä se kunhan kerkiän. mitens tuo kuuluisa T-pala? pitäis lymytä puolan alla mutta vaikka kuinka näpelöin niin ei osu sormiin... :evil: auto myytiin meikäläiselle ´97 mallisena vaikka eka käyttöönottopäivä on 11/96. eli pitäis siis olla 96-mallinen. onko vaikutusta koko T-palan olemassaoloon?

Re: Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät

Lähetetty: 30 Loka 2007 21:44
Kirjoittaja tk
zErai kirjoitti:Elikkä menin katsastukseen ja katsastusmies rupes ihmetteleen, kun lukemat pomppas pilviin.
Ihankuin katalysaattorista oltais ikinä kuultukaan.

Tiedättekö mistä johtuisi, kun arvot olivat tällaiset

CO-pitoisuus oli 3,90 sallittu 0,50
HC-pitoisuus 344 sallittu 100
Lambda-arvo 0,89 sallittu 0,97-1,03 yli 2000 kierr/min
Lambdasta en tiedä onko sen arvossa jotain vikaa, mutta sen se
ainakin korosti tosta lapusta noiden ylläolevien lisäks.
Itsellä kans vastaavanlaisia lukemia, eli rikkaalla käy, mutta ihmetystä aiheuttaa kun ekassa katsastuksessa oli pienemmät arvot kuin toisessa yrityksessä.
Niiden välissä vaihdoin uuden MAF:fin joka oli ilmennyt testerissä vialliseksi ja luulin päästöjen korjaantuneen. Lambdakin laski 0,95:stä 0,84.
Siellä testissä sanoivat että Maffi heitteli mittauksissa ja niin teki myös päästöarvot katsastuksessa.

Täytyypi vaivautua itse vähän kattelemaan näkyykö mitään vuotoja/irronneita liitoksia. Testerillekään kun ei ihan heti yleensä pääse.

Kone V6 duratec...

Lähetetty: 24 Marras 2007 20:49
Kirjoittaja ojpukki
Omassa mondeossa on myös ollut päästöjen kanssa ongelmia. Välillä auto käy rikkaalla ja välillä päästöt on kohdillaan. Mittailin tänään autoa ja huomasin moottorin lämpötila-anturin olevan rikki. Auto oli jäähtymässä ja anturin vastus lukemat pomppi aivan miten sattuu (9kohm-34mohm). Anturi maksaa 20e joten edessä on aika halpa remontti. Ajattelin vain että kantsii muittenki mitata tuota lämpötila-anturia jos päästöt seilaa.

Lähetetty: 25 Marras 2007 00:05
Kirjoittaja Monteonisti
Tuota voi mittailla vesihanan alla laskemalla vuorotellen kylmää ja kuumaa vettä! 8)

Lähetetty: 25 Marras 2007 13:10
Kirjoittaja GeeTee-
Onkos 2.5 V6 Duratecissä oma lämpöanturi ECUlle ja mittarille, vai miten tuo ECU haistaa lämmön?