Cougar 2.5 V6 nykii
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Lisää mahdollisia vika kohteita on suutinvika tai ecu:ssa häikkää.
Tuolla briteissä joku taisteli samojen ongelmien kanssa, ei saanut vaivaa selville vaan myi autonsa.
jk.Löytyipä vielä mahdollinen ja ehkä todennäköinen vian kohde,WOT-anturi mikä on suomeksi täyskaasun anturi.Älä vaan kysy missä se sijaitsee, siihen en osaa vastata.
Tuolla briteissä joku taisteli samojen ongelmien kanssa, ei saanut vaivaa selville vaan myi autonsa.
jk.Löytyipä vielä mahdollinen ja ehkä todennäköinen vian kohde,WOT-anturi mikä on suomeksi täyskaasun anturi.Älä vaan kysy missä se sijaitsee, siihen en osaa vastata.
Mondeo -09 2.5T


Re: Cougar 2.5 V6 nykii
anon kirjoitti:Lisää mahdollisia vika kohteita on suutinvika tai ecu:ssa häikkää.
Tuolla briteissä joku taisteli samojen ongelmien kanssa, ei saanut vaivaa selville vaan myi autonsa.
jk.Löytyipä vielä mahdollinen ja ehkä todennäköinen vian kohde,WOT-anturi mikä on suomeksi täyskaasun anturi.Älä vaan kysy missä se sijaitsee, siihen en osaa vastata.
En usko että Autossa on erikseen tuollaista WOT-anturia. Forscan ohjelmalla kun tarkkailee kaasun asentoa, niin se näyttää toimivan täysin oikein. Eli CT asento päällä ilman kaasua, PT-asento kun kaasu on painettuna 05 - 80% ja WOT-asentoa eli täyttä kaasua, kun kaasu on pohjassa. Tämän tiedon tuo ECU ottaa suoraan kaasuläpän potentiometriltä. Tuo TP-sensori vika siis jo jätetty pois laskuista sillä se pelaa moitteetta ja tulikin turhaan jo vaihdettua

Kysymys 1
Kävin huoltoliikkeessä kertomassa tarinaa. Olivat sitä mieltä että bensanpaineita on turha mitata jos yli 3000rpm jälkeen toimii normaalisti. Lamda-arvot olivat kuulemma ok. Meinasivat että tuo 1500 - 2500rpm täyskaasulla kiihdyttäessä tuleva nykiminen on 90% sytytysongelmaa. ( puola / johdot ). EVAP systeemistä ks. firma ei osannut sanoa mitään.
Päätin katsoa puolaa tarkemmin ja huomasin siinä olevan 2 pientä hiushalkeamaa, joka voisi ehkä aiheuttaa nykimistä? Puola on kuitenkin vain 2kk vanha että se varmaan menee takuuseen. Voihan olla että tuo puola oli viallinen jo asennettaessa ja vika saattaisikin olla siinä?
Mutta voiko viallinen puola tehdä tuollasta "system too lean" vikakoodia. Olen myös huomannut että nykimistä ei tapahdu täysin kylmällä koneella, vaan heti kun se lämpenee. Kierrosten ollessa sen 1500 - 2500 täyskaasulla.
Harmi homma, kun muuten auto kulkee niin nätisti, mutta alkaa kyllä neuvot loppumaan.
Kysymys 2
Meneekö ohjaustehostimelle jokin alipaineletku / tai vastaava, joka voisi aiheuttaa alipainevuotoa? Olen vain ihmetellyt, kun kylmässä koneella lähtee ajelemaan, kuuluu aina vähän tiukemmin kääntyessä sellainen " sumutorvimainen" ääni konepellin alta. Kestää ehkä sen 10sek. Lämpimällä ei tapahdu. En tarkoita sellaista ääntä kun tulee jos ratin vetää ihan linkkuun.
Outoa

Viimeksi muokannut Tvisti, 04 Joulu 2014 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Olisiko kellään enää ideaa noihin edellisiin? Voisiko tuo puola aiheuttaa tuollaista tuolla kierrosalueella? 

Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Kyllä puola voi tuon aiheuttaa, laihan seoksen ilmoitus voi olla seuraamus siitä että ecu yrittää säätää seosta laihemmalle kun polttoainetta menee putkeen sytytyskatkoksien takia.
Tehostin ei ole alipaineeseen yhteydessä, mutta sielä on paine tunnistin jonka ohjauksella ecu nostaa kierroksia tehostimen kääntäessä ohjausta.
Tehostin ei ole alipaineeseen yhteydessä, mutta sielä on paine tunnistin jonka ohjauksella ecu nostaa kierroksia tehostimen kääntäessä ohjausta.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Kiitos kommentista. Kyllä nuo imuvuodot on moneen kertaan start up:illä ja vastaavilla yritetty kalastaa, ja niitä ei ole kyllä näkynyt.p3 kirjoitti:Kyllä puola voi tuon aiheuttaa, laihan seoksen ilmoitus voi olla seuraamus siitä että ecu yrittää säätää seosta laihemmalle kun polttoainetta menee putkeen sytytyskatkoksien takia.
Tehostin ei ole alipaineeseen yhteydessä, mutta sielä on paine tunnistin jonka ohjauksella ecu nostaa kierroksia tehostimen kääntäessä ohjausta.
Vaihdellaampa vielä puola uuteen vastaavaan, ja ihmetellään taas lisää

Itse ole puolaa myös epäillyt, sillä nykiminen on hävinnyt kokonaan kylmällä koneella. Ja esiintyy aina uudelleen vain koneen ollessa lämmin / kuuma. En tiedä mikä tarvikerutku tuo puola oli, mutta jos nyt vaihdetuksi saa. Tosiaan live data antaa misfireä 3 sylinterissä kun kone on lämmin ja heittää kiekat 2500rpm.
Alla olevalla puolalla ajettu 2kk, joten jos siinnä vikaa, niin saa myyjä kuulla asiasta

En äkkiseltään löytänyt, voiko puolan vastuksen mitata jotenkin ja voiko sen todeta " rikkinäiseksi ". Jos noita 2 pientä muovin hiushalkeamaa ei oteta huomioon.?
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Aika toivotonta koittaa mittailla puolia yleensäkään saati näitä paketoituja versioja, helepoin kun koittaa ehjällä. Todennäköisesti sielä on vastukset ihan ohjearvoissa, kipuna vaan karkaa / ei lataudu sopivissa olosuhteissa.
Eikös siinä sama puolapaketti ole kun Mondeoissakin.
Voi se kolmosen tulpanjohtokin tai tulppa lyödä läpi, muovirunkoset tulpanhatun varret kannattee myös tarkistaa halkeamien varalta. Volvon t4 on surullisen kuuluisa niistä.
Eikös siinä sama puolapaketti ole kun Mondeoissakin.
Voi se kolmosen tulpanjohtokin tai tulppa lyödä läpi, muovirunkoset tulpanhatun varret kannattee myös tarkistaa halkeamien varalta. Volvon t4 on surullisen kuuluisa niistä.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Noniin, tämäkin päivä sitten vihdoin koitti.
Nykiminen on historiaa. Ja ikinä ei sitten voinut päätellä että jo kertaalleen vaihdettu puola oli viallinen. Vaihdoin uuteen vastaavaan, ja nyt mennään kuten ks. koneella osaa odottaa. EGR-vielä tulpattuna ja tuntuu tehoa " ehjän puolan myötä tuli taas lisää. ( Lumevaikutus? ), sama se.
Tulipahan miltein kaikki paikat käytyä läpi ja mittailtua jos jonkinlaista.
Suuri kiitos kaikille joilta sain vinkkejä ja apua ongelman etsimiseen. Harmitttavaahan tuo on että ensimmäiseksi epäilty vika loppuviimeksi osoittautui myös ratkaisevaksi. 8)
Nykiminen on historiaa. Ja ikinä ei sitten voinut päätellä että jo kertaalleen vaihdettu puola oli viallinen. Vaihdoin uuteen vastaavaan, ja nyt mennään kuten ks. koneella osaa odottaa. EGR-vielä tulpattuna ja tuntuu tehoa " ehjän puolan myötä tuli taas lisää. ( Lumevaikutus? ), sama se.

Tulipahan miltein kaikki paikat käytyä läpi ja mittailtua jos jonkinlaista.
Suuri kiitos kaikille joilta sain vinkkejä ja apua ongelman etsimiseen. Harmitttavaahan tuo on että ensimmäiseksi epäilty vika loppuviimeksi osoittautui myös ratkaisevaksi. 8)
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Hienoa, että vika löytyi!
Näissä ei voi liikaa korostaa tulppien, puolan ja johtojen vaihdon tarvetta. Tosin sinun tapauksessa vaihdetussakin oli vikaa joka on tosi ilkeää korjaajalle, siksi itse omistan useamman v6 fordin, jotta osia voi vaihtaa toiseen ihan kokeilumielessä
... toimiessaan ihania autoja
Itse vaihdan puolat ja johdot aina tulpanvaihdon yhteydessä niin ovatpahan sitten vaihdettu aina! Hyllyssä on ulkomailta tilatut halvat osat aina odottamassa seuraavaa vaihtoa
ps. ostin 2kk sitten mondeo mk3sen joka oireilee aivan samalla tavalla, osat jo tilattu siihenkin
Näissä ei voi liikaa korostaa tulppien, puolan ja johtojen vaihdon tarvetta. Tosin sinun tapauksessa vaihdetussakin oli vikaa joka on tosi ilkeää korjaajalle, siksi itse omistan useamman v6 fordin, jotta osia voi vaihtaa toiseen ihan kokeilumielessä


Itse vaihdan puolat ja johdot aina tulpanvaihdon yhteydessä niin ovatpahan sitten vaihdettu aina! Hyllyssä on ulkomailta tilatut halvat osat aina odottamassa seuraavaa vaihtoa

ps. ostin 2kk sitten mondeo mk3sen joka oireilee aivan samalla tavalla, osat jo tilattu siihenkin

Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Onko cougarissa 2.5 v6 duratec ? minkä vuotinen sin auto on... ? Mulla joskus nyki aika reilusti ja mulla silloin ongelma ratkes pcv valven vaihdolla, vaikkakin se ongelma olikin ensin vaihteiden vaihdon jälkeen, kun kierrokset eivät meinanneet laskea normaalisti. Nyt tullu rohinaa kun antaa kierroksia 2500 eteenpäin ja pakosarjan tiivisteet ja imusarjan tiivisteet menevät vaihtoon.