Sivu 3/3
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 01 Kesä 2013 22:31
Kirjoittaja tuomaz
yhdestä alle 50tkm ajetusta -03 koneesta kauppaa hieroin, mahtaisko olla jopa sama kyseessä? samantien olisin ostanut, mutta juurikin tuo sopivuuden varmistaminen kaihertaa? myös yhdestä kannesta olen kauppaa hieronut, myyjän mukaan kunnossa ja hintaa alle 200e..
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 02 Kesä 2013 10:39
Kirjoittaja kaselin
Jako 180 astetta pielessä
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 02 Kesä 2013 13:20
Kirjoittaja terae
Jos kone kerran on menossa vaihtoon niin ei häviä mitään kokeilla vetästä 180 astetta toiseen suuntaan. Jäin käsitykseen, että kaikesta huolimatta luovutus-mentaliteetillä tämä jäi kokeilematta?
kaselin kirjoitti:Jako 180 astetta pielessä
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 02 Kesä 2013 14:00
Kirjoittaja tuomaz
terae kirjoitti:ei häviä mitään kokeilla vetästä 180 astetta toiseen suuntaan. Jäin käsitykseen, että kaikesta huolimatta luovutus-mentaliteetillä tämä jäi kokeilematta?
Ei tässä mikään luovutusmentaliteetti ole päällä =) Ford liikkeessä todettu että venttiilit vääränä, ei taida enää akseleiden pyörittely auttaa 8)
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 04 Kesä 2013 19:58
Kirjoittaja tuomaz
Onko jollakulla viisaalla tietoa tuosta moottorien yhteensopivuuden logiikasta? Eli millä perusteella varmistutaan siitä että vaihtomoottori varmasti sopii toiseen autoon? Pitääkö valmistusnumerosta joidenkin tiettyjen numeroiden/kirjaimien täsmätä, vai mikä koodi/sarjanumero on se ratkaisun avain?
Pakkohan tuossa on joku järkeenkäypä tapa olla, ettei noita moottoreita tarttis sokkona ostella

Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 10 Kesä 2013 18:52
Kirjoittaja mrleet
jos siinä zetecci on niin samanlainen vaa tilalle. niitä löytyy joka toisesta fordista

tuli mieleen muuten että kun kiristit kampipyörän päästä pulttia kireelle niin olihan vauhtipyörä lukittuna? fordin työkaluissa ei ainakaa kiilahihna lukitustappi kestä vääntämistä. ja pelkällä pulttipyssyllä vääntäminen ei riitä. kokemusta nimittäin on siitä kun pulttipyssyllä kireelle ja käyntiin, kävi n. 30min nätisti kunnes pyörähti alakerrassa ja venttilit solmuun. se nimittäin pitää oikeasti kireälle laittaa. muistaakseni 45nm ja 90astetta
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 10 Kesä 2013 19:33
Kirjoittaja tuomaz
Ei ollut vauhtipyörä lukittuna. Kampiakselin ajoituspulttia ja hihnapyörän lukitustyökalua vasten apumiehen avulla isolla momenttiavaimella kiristin. Korjausoppaasta kyllä katottiin oikeat kiristysmomentit.
Laitoin huvikseni sähköpostia ihan Fordin konttorille, että miten moottorin sopivuus varmistetaan. Arvelinkin että turhaa työnä, mutta kokeiltu nyt sekin
Sieltä tuli diplomaattinen vastaus tyyliin; "erään tietyn koodin on täsmättävä. Takuukunnostettuja vaihtomoottoreita on saatavilla palvelevista iloisista Ford liikkeistä, mukavaa kesänjatkoa!"
Tällä hetkellä tilanne on se, että hankin tommosen about 100tkm ajetun kannen kaikkine hiluineen ja auto on nyt korjaamolla laitettavana. Jännätääs nyt vielä miten tässä käy =)
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 10 Kesä 2013 20:40
Kirjoittaja ekn1
Korjausoppaan mukaan kampiakselin pulttia kiristäessä riittää, että pitää hihnapyörää paikallaan itse-tehdyllä "erikoistyökalulla", samantapaisella kuin
tämä mutta järeämmällä rakenteella. Itse mietin jälkeenpäin, mikä estää tällä strategialla kiristäessä kampiakselia (ja pulttia) pyörimästä hihnapyörän suhteen -> 90 asteen kiristys ei välttämättä olisikaan ihan 90 asteen kiristys. Anyway, kaksi Zetecin jakohihnaa on tullut vaihdettua korjausoppaan ohjeita noudattaen ja molemmat koneet ovat tänä päivänäkin kovassa ajossa samoilla hihnoilla ja kiristimillä...
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 10 Kesä 2013 22:39
Kirjoittaja mrleet
helpointa on jos hommaa lukitus työkalun vauhtipyörään. tai tekee ite, tulee startin tilalle. ja ero sillon kun on lukittuna vauhtipyörästä niin ei varmasti liiku jako mihinkään suuntaan. sen verran löytyy tietoa kun fordilla on mekaanikkona

ja jokusen noita tehneenä
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 10 Kesä 2013 23:53
Kirjoittaja essapant
Oli aivan pakko kirjoitella tähän viestiketjuun sellainen kommentti, että olihan lohkoon ruuvattava erikoistyökalu oikeanlainen? Itse ruuvasin 1,8 zetec-e koneen lohkoon sopivan lukitustapin, jota vasten kone kyllä tietyssä asennossa pysähtyi, mutta kone ei ollutkaan tuolloin ykk:ssa. Syynä oli se, että lukitustappi oli 1,8td koneeseen kuuluva ja ilmeisesti näissä on jotakin mittaeroa.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 11 Kesä 2013 07:04
Kirjoittaja tuomaz
tappi oli itsetehty versio pultista joka säädettiin mutterilla oliks se nyt 38.2mm pituiseksi muistaakseni ja ykkösmännän yläkohta varmistettiin katsomalla kierretapilla tulpan reijästä.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 11 Kesä 2013 18:13
Kirjoittaja tuomaz
Justiinsa tuli korjaamolta soittoa että focus käy ja kukkuu jälleen! Kuuleman mukaan kaikki 8 imuventtiiliä oli vääränä, siksi ei oikein rokannut
Eli käytetyn kannen vaihdolla selvittiin. Asennutin samalla uuden katin ja pakosarjan sekä camberpultit taka-akselille, "nyt kelpaa taas ajella mutkaista tietä näkymättömiin" sanoi asentaja 8)
Re: Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU
Lähetetty: 11 Kesä 2013 18:32
Kirjoittaja mrleet
saitko laitettua nokkiin sen "viilan" kiinni kun alakerran kiilatappi oli paikoillaan? mietin vaan että miten olet saanut jaon pieleen kun zetecciä ei oikein saa edes pieleen jos sen oikeen on tehnyt

. hyvä kun on taas foorti ajossa!
Re: Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU
Lähetetty: 11 Kesä 2013 19:21
Kirjoittaja tuomaz
Näin se asentaja tuumas että jossain välissä on nokat olleet väärässä asennossa, ei paljoa mut tarpeeks. Ilmeisesti mahdotonkin muuttuu mahdolliseksi kun minä tartun työkalupakkiin

Jossain vaiheessa tullut mokattua sehän on selvä, mutta mitä sitä enää murehtimaan. Kovaa ajoo vaan... 8)
Re: Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU
Lähetetty: 12 Kesä 2013 16:59
Kirjoittaja chinatown
Tekevälle sattuu. Hyvä että toimii taas, nythän siinä on uus kansipahvikin niin ei tartte siitäkään murehtia millon alkaa kusemaan.
Re: Focus jakopäärempan ongelma/ RATKAISTU
Lähetetty: 14 Kesä 2013 18:15
Kirjoittaja tuomaz
Juurikin näin. Uutta osaa taas vanhassa rotiskossa isolla kädellä, eli ei muuta ku usvaa putkeen...
Ja tuossa kuva vanhasta kannesta, pikkasen sieltä venttiilit irvistää
http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... 68855d.jpg