Optimoinnit ja Softaukset
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Tuli nyt kokeiltua F-superia kalliin laitteen rinnalla.
Ohjelma on huonosti kalibroitu ja arvot eivät ole tarkkoja, sekä arvojen päivitys on muita testereitä hitaampi. IAT on noin 5 astetta enemmän omassa autossani, kuin tarkalla laitteella, että omalla laiteellani, sekä super näyttää vähemmän tietoja kuin minun oma käsitesterini.
super näytti vielä nokka-akselin asentoanturin vikaa, vaikka muilla testereillä sitä ei havaittu. Kyseinen vika jos ois oikeasti ollut autossa, siinä ois selkeästi havaittavia käyntiongelmia ollut.
Täten en voi suositella F-superia, jos on suinkin varaa ostaa vaikka käsilaite.
Ohjelma on huonosti kalibroitu ja arvot eivät ole tarkkoja, sekä arvojen päivitys on muita testereitä hitaampi. IAT on noin 5 astetta enemmän omassa autossani, kuin tarkalla laitteella, että omalla laiteellani, sekä super näyttää vähemmän tietoja kuin minun oma käsitesterini.
super näytti vielä nokka-akselin asentoanturin vikaa, vaikka muilla testereillä sitä ei havaittu. Kyseinen vika jos ois oikeasti ollut autossa, siinä ois selkeästi havaittavia käyntiongelmia ollut.
Täten en voi suositella F-superia, jos on suinkin varaa ostaa vaikka käsilaite.
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Oiskohan MAP ( manifold pressure sensor) ,eli mittaa painetta joka tulee imusarjaan, eli käytännössä sitä ahtopainetta, jota PCM tarvii seoksen ja moottorin säätöön.juhve kirjoitti:tarvii käydä ajamassa ja kattoo mitä näyttää mikähän toi anturi koolerin jälkeen on muistaakseni kolmijohtonen.
helposti testaat kun irrotat siltä liittimen ja katot testerillä mitä vikoja tulee ja esim, onko live data arvoista joku arvo tieto "0 " tai hävinnyt kokonaan.
Re: Optimoinnit ja Softaukset
mikäs se sun käsikapula on.
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Tuolta sivulta on mulla toi ensimmäinen jota suuresti kehuttu ihan lehdistössäkin, Sixtek U581 malli siis. Nuita päteviä käsilaitteita löytyy tänä päivänä edullisesti, kuten tuokin alle satasen.juhve kirjoitti:mikäs se sun käsikapula on.
Paras malli Sixtekillä on AUTEL MAXIDIAG PRO MD801, joka maksaa 350€. Mutta tuolta sivulta löytyy kaikki.
http://www.sixtek.fi/koodiesitt.php
F-SUPER testerin saa multa joku 35€ ken haluaa
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Eikö kukaan ole optimoinut Fordiaan 7 vuoteen?
Onko kokemuksia 1.0 ecoboost optimoinnista?

Onko kokemuksia 1.0 ecoboost optimoinnista?

-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 17 Joulu 2015 20:20
- Viesti:
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Ei ole juuri kysytty multakaan, pääsen muokkamaan jenkkien lisäksi :
Koodi: Valitse kaikki
12-17 Fiesta 1.0 EcoBoost
13-17 Fiesta ST 1.6 EcoBoost
13-18 Fiesta ST 1.6 EcoBoost (MED17.0.1)
18-19 Fiesta ST 1.5 EcoBoost (non-USDM) (TC-277)
00-07 Focus 2.0 riippuen ohjainlaitteesta
06-07 Focus ZX3 2.0
19 Focus ST 2.3
13-18 Focus ST 2.0 EcoBoost
16-18 Focus RS 2.3 EcoBoost
98-00 Mondeo, Cougar 2.0 ja 2.5 osa autoista
Fusion, Ranger, Edge, Transit osa autoista, lähinnä bensamoottorit
Usa Ford bensa ja diesel
Muutkin Amerikkalaiset merki
Focus ST 2014 / Fiesta ST 2019
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Kahdessa Fiestassa (1.0l) ollut tuo Rican 140 hepan softa. Hyvin pelitti molemmissa. Sai 5min vakioksi ja toisinpäin.
https://www.ateho.fi/
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line 

-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 15 Marras 2022 21:37
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Hei. Mikä olisi hyvä ja edullinen tehoboxi Ford Galaxy 2.0 tdci 2010 

Re: Optimoinnit ja Softaukset
Itsellä laitettiin 2009 Ford Focukseen 1.8TDCi koneella quantumchiptuning power softa aikoinaan, 115->160hp ja 280->330nm. Tehoa tuli kyllä kivasti lisää, kulutus nyt ei ainakaan noussut ja vääntöäkin on selkeästi enemmän. Ainoa että taitaa olla koneen ominaisuus tuo että alle 1500rpm ei juuri mitään tapahdu, ehkä tilanne hieman parani mutta..
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Vähän myöhään vastaan mutta ei mikään!Superpulla kirjoitti: ↑15 Marras 2022 21:39 Hei. Mikä olisi hyvä ja edullinen tehoboxi Ford Galaxy 2.0 tdci 2010![]()
Yksikään tuhoboksi ei ole hyvä, 90% niistä ainoastaan huijaa railpainetta liian alhaiseksi ja ecu nostaa sen yli normaalin. Tulee tietysti vähän lisää tehoa mutta myös savua ja seos menee liian paksulle. Dpf, katti yms tukkeutuu.
Kunnollinen ohjelma on ainoa oikea keino, ja jos siihen ei ole varaa niin ei kannata tehdä mitään. Noi tuhoboksit hajottaa suuttimia ja pumppuja, railpaine säätimiä ym kivaa.
Onko varaa korjata jos jotain hajoaa?
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Kuinkahan pian tuho ilmenee? Mulla oli sellainen irtopurkki 1,8 TDCI::ssä eikä 60tkm aikana ilmennyt mitään kielteistä. Sen koneen alavääntö on tosiaan surkea.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Ostin jokunen aika sitten Focus Mk1 1.8 TDDI:n josta oli kiertokanki tullut moottorin lohkosta ja öljypohjasta läpi km-lukemassa 260tkm .
Kun asensin siihen toisen moottorin niin ihmetystä herätti miten väkevästi se 90hp moottori väänsi ja mustaa tuli putkesta poljettaessa.
Taisi samalla selvitä miksi se alkuperäisen moottorin kiertokanki/mäntä hajosi.
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Riippuu ihan täysin tuurista, itsellä oli aikoinaan tuhoboksi kiinni noin 10tkm 1.8tdci koneessa ja meni kaksi suutinta ja katti tukkoon.
Sen jälkeen opiskelin mitä ja miten. Sitten aloin tekemään oikeita ohjelmia itse eikä yhtään ole hajonnut polttoainelaitteita sen takia.
Ja on urbaania legendaa että 1.8tdci moottorista ei irtoa ohjelmalla yli 150-160hv mitä väittävät nuo lastuttajat.
Eivät vaan ole löytänyt kaikkia rajoittimia, tai ainakaan ei silloin ollut löydetty. Päälle 200hv irtosi hybridi ahtimella vakio suuttimista.
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Sanonpa itsekin tähän jotain, vaikka moottorien osalta olen enemmän komponentin vaihtaja kuin virittäjä, mutta näissä aiemmin mainituissa tavoissa/tuhoboxeissa tai esim. nuorten suosimassa EVRY-modissa, ovat ongelmina jo tuo aiemmin mainittu voimakas savu ja saastelaitteiden tukkeutumien. Lisäksi kun ennakoivaa syöttöä nostetaan huijaamalla yksittäistä anturitietoa, tulee ongelmaksi myös kasvava lämpökuorma, jonka huomaa jo kovissa kiihdyttelyissa ihan moottorin jatkuvana kuumemisena ja jossain kohtaa alkaa sitten särkyä tavaraa moottorin sisältä.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Optimoinnit ja Softaukset
No mulla oli pakokaasutestit aina ihan siistit ilman mitään mainitsemisen tarvetta. 1.8TDCi ei liikaa lämpene vaikka yrittäisi.duckworth kirjoitti: ↑22 Tammi 2023 13:14 Sanonpa itsekin tähän jotain, vaikka moottorien osalta olen enemmän komponentin vaihtaja kuin virittäjä, mutta näissä aiemmin mainituissa tavoissa/tuhoboxeissa tai esim. nuorten suosimassa EVRY-modissa, ovat ongelmina jo tuo aiemmin mainittu voimakas savu ja saastelaitteiden tukkeutumien. Lisäksi kun ennakoivaa syöttöä nostetaan huijaamalla yksittäistä anturitietoa, tulee ongelmaksi myös kasvava lämpökuorma, jonka huomaa jo kovissa kiihdyttelyissa ihan moottorin jatkuvana kuumemisena ja jossain kohtaa alkaa sitten särkyä tavaraa moottorin sisältä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Näkeekös esim forscanilla jostain jos autosta on esim EGR softattu pois?
Eli voiko tarkistaa autoa ostaessa ettei ole poistettu ohjelmallisesti?
Eli voiko tarkistaa autoa ostaessa ettei ole poistettu ohjelmallisesti?
Re: Optimoinnit ja Softaukset
En nyt usko että softaajat eivät olisi kaikkia rajoittimia löytänyt vaan kyseessä on paremminkin sellainen viritysaste jottei rupea paikat hajoamaan. Ei se oikein hyvää mainontaa ole jos asiakkaat järjestänsä alkaa kirjoittelemaan netissä että softan myötä kytkin tai vaihteisto antautuu. Monessa kulkineessa kyllä suuttimista saadaan tavaraa ja pienellä turbopäivityksellä tehoja vaikka kuinka paljon mutta sitten alkaa tulla muun auton tehon kestävyys vastaan
"harder" is not a very good safeword
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Deception of the rule?ynjevi kirjoitti: ↑22 Tammi 2023 22:36No mulla oli pakokaasutestit aina ihan siistit ilman mitään mainitsemisen tarvetta. 1.8TDCi ei liikaa lämpene vaikka yrittäisi.duckworth kirjoitti: ↑22 Tammi 2023 13:14 Sanonpa itsekin tähän jotain, vaikka moottorien osalta olen enemmän komponentin vaihtaja kuin virittäjä, mutta näissä aiemmin mainituissa tavoissa/tuhoboxeissa tai esim. nuorten suosimassa EVRY-modissa, ovat ongelmina jo tuo aiemmin mainittu voimakas savu ja saastelaitteiden tukkeutumien. Lisäksi kun ennakoivaa syöttöä nostetaan huijaamalla yksittäistä anturitietoa, tulee ongelmaksi myös kasvava lämpökuorma, jonka huomaa jo kovissa kiihdyttelyissa ihan moottorin jatkuvana kuumemisena ja jossain kohtaa alkaa sitten särkyä tavaraa moottorin sisältä.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Ihan tarkalleen softan ominaisuutena oli siis ylikuumeneminen vedätyksessä eli kovalla kuormalla.
Savutusmittaus ei ole kova kuorma eikä se juurikaan kuumenna moottoria muutaman sekunnin aikana vaikkei olisi jäähdytysnestettäkään kierrätettäessä. Moottorista otettava teho rajoittuu kierrosten nostamiseen tarvittavaan tehoon eli ei juuri mitään.
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Tarkotin siis että yhtenä vaivana lämpöjenkin nousu voi olla ongelmanaMk3Mondeo kirjoitti: ↑23 Tammi 2023 12:10 Ihan tarkalleen softan ominaisuutena oli siis ylikuumeneminen vedätyksessä eli kovalla kuormalla.
Savutusmittaus ei ole kova kuorma eikä se juurikaan kuumenna moottoria muutaman sekunnin aikana vaikkei olisi jäähdytysnestettäkään kierrätettäessä. Moottorista otettava teho rajoittuu kierrosten nostamiseen tarvittavaan tehoon eli ei juuri mitään.


Mutta siis jos itse olisin samassa veneessä ja omistaisin turbo-dieselin niin pysyisin ehkä kaukana tuhoboxeista, bulkkisoftista tai EVRY-modeista.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Siis tämä oli näkemys kyseltäessä että paljonko voimaa saa kun vaihtaa ahtimen ja kytkimen vahvempaan.saksoboy kirjoitti: ↑23 Tammi 2023 10:45En nyt usko että softaajat eivät olisi kaikkia rajoittimia löytänyt vaan kyseessä on paremminkin sellainen viritysaste jottei rupea paikat hajoamaan. Ei se oikein hyvää mainontaa ole jos asiakkaat järjestänsä alkaa kirjoittelemaan netissä että softan myötä kytkin tai vaihteisto antautuu. Monessa kulkineessa kyllä suuttimista saadaan tavaraa ja pienellä turbopäivityksellä tehoja vaikka kuinka paljon mutta sitten alkaa tulla muun auton tehon kestävyys vastaan
Ei siitä irtoa kuin maksimissaan sen 160hv, ei varmaan pumppu tai suuttimet riitä.
En kysynyt mitä paikat kestää vaan paljonko saa.
Delphin boksit oli silloin todella huonolla huomiolla ja jouduin itse perehtymään siihen tosissaan silloin, ja olen lukemattomia ohjelmia tehnyt ja testannut.
Jos sulla on parempaa näkemystä ja kokemusta ko moottorista ja ohjaimesta niin mielellään otan tietoa vastaan.
Re: Optimoinnit ja Softaukset
Ei yksittäistä kokemusta ja yleisesti ihan otin kantaa. Yleensä jos annetaan hyvin konservatiivinen arvio tarkoittaa se että tuote on ns. bulkki kamaa. Toki voihan eri vuosimallissa olla hieman erilainen pumppu tai suuttimet jotka mahdollistaa suuremmat syötöt ja kuinka monelle oikeasti ohjelmoivalle on sitten tullut vielä vastaan kyseisen tehomallin virittäjää joka on oikeesti lähtenyt päivittämään turboa ja kytkintä sekä on vielä halukas yrittämään sitä 200 pollea. Suomi on pieni maa ja 99.5% autonsa softaajista hakee vain sitä pientä lisäpotkua jonka se bulkkituote jo antaa.Mk1escos kirjoitti: ↑23 Tammi 2023 12:42Siis tämä oli näkemys kyseltäessä että paljonko voimaa saa kun vaihtaa ahtimen ja kytkimen vahvempaan.saksoboy kirjoitti: ↑23 Tammi 2023 10:45
En nyt usko että softaajat eivät olisi kaikkia rajoittimia löytänyt vaan kyseessä on paremminkin sellainen viritysaste jottei rupea paikat hajoamaan. Ei se oikein hyvää mainontaa ole jos asiakkaat järjestänsä alkaa kirjoittelemaan netissä että softan myötä kytkin tai vaihteisto antautuu. Monessa kulkineessa kyllä suuttimista saadaan tavaraa ja pienellä turbopäivityksellä tehoja vaikka kuinka paljon mutta sitten alkaa tulla muun auton tehon kestävyys vastaan
Ei siitä irtoa kuin maksimissaan sen 160hv, ei varmaan pumppu tai suuttimet riitä.
En kysynyt mitä paikat kestää vaan paljonko saa.
Delphin boksit oli silloin todella huonolla huomiolla ja jouduin itse perehtymään siihen tosissaan silloin, ja olen lukemattomia ohjelmia tehnyt ja testannut.
Jos sulla on parempaa näkemystä ja kokemusta ko moottorista ja ohjaimesta niin mielellään otan tietoa vastaan.
"harder" is not a very good safeword