Sivu 3/3
Lähetetty: 10 Joulu 2006 22:38
Kirjoittaja jaska74
jos en ihan väärässä ole, niin diesel vehkeen turbo ei sovellu hyvin bensavehkeeseen
Lähetetty: 11 Joulu 2006 13:47
Kirjoittaja Qtka
Eiköön tuo sovellu jos on vaan sopivan kokonen?
Lähetetty: 11 Joulu 2006 14:26
Kirjoittaja TuningUkkeli
Miksi ei sovellu??? Mutta turha on 2.8 diiselin turboa laittaa 2.8 bensaan.. Ei ehkä riitä sykkeet ylemmille kierroksille.
Lähetetty: 11 Joulu 2006 15:09
Kirjoittaja Qtka
Juu oli tarkotus laittaa nuita kaksin kappalein....
Lähetetty: 11 Joulu 2006 17:07
Kirjoittaja TuningUkkeli
Aivan aivan mutta ymmärsit varmaan pointin... 8) Itselläkin Bimmeris diisselin turbot... Mut ei tosin vie ole otettu savuja

Toi Holsetti on minusta ainakin pieni. Mut en siihen vastatkoon turbo asiantuntijat.
Lähetetty: 11 Joulu 2006 17:24
Kirjoittaja Qtka
Jep jep... ja niitä asiantuntija kommentteja odotellaan...
Lähetetty: 11 Joulu 2006 17:47
Kirjoittaja Kessi
Qtka kirjoitti:Nurkissa pyörii yks holset h1a, siivet imu 40mm, pako 53mm, a/r noin .60...
Tuossa holsetissa siivet "tavallaan" väärinpäin... Eli sais olla mieluummin imu luokkaa 55-60mm ja pako luokkaa 50-55... Noin 300 hummaa luulis irtoovan kutoskoneesta esim.
TÄLLÄ, tosin saattaa tuossa pakopuoli hieman ahdistaa, tiedä sitten

... Toisena vaihtoehtona tulis mieleen perinteinen discoperuna/garretin to3

, joissa sitten jo hieman isompaa pakosiipeä...
Lähetetty: 11 Joulu 2006 18:09
Kirjoittaja TeRoK
Eräs kaveri ainakin heitti kerran kun just asennettu turbo hajosi semmosta tarinaa, että olis vahingossa tullut dieseliin tarkoitetun ahtimen laakerit jotka ei kestänyt noita kierroksia.
Liekö asialla mitään perää... vaikea kuvitella miten dieselin ahtimessa olisi erilaiset laakerit???
Lähetetty: 12 Joulu 2006 07:18
Kirjoittaja Pappa- igor
TeRoK kirjoitti:Eräs kaveri ainakin heitti kerran kun just asennettu turbo hajosi semmosta tarinaa, että olis vahingossa tullut dieseliin tarkoitetun ahtimen laakerit jotka ei kestänyt noita kierroksia.
Liekö asialla mitään perää... vaikea kuvitella miten dieselin ahtimessa olisi erilaiset laakerit???
eiköhän se turbo kierrä yhtäpaljon ahtaakseen, riippuen tietysti paineesta, mutta tässä tapauksessa varmaan isketty jostain dieselistä fööni bensakoneeseen ja pakolämmöt/paineet ollu liian kovat pienelle ahtimelle jonka seurauksena ahdin/(tässä tapauksessa ahdististin) on pyörinyt hetken aikaa miljoonaa ja sitten korkannut

Lähetetty: 12 Joulu 2006 18:51
Kirjoittaja TeRoK
Toi oli proturbolla rakennettu celica josta irtos vissiin n.600 hummaa kunnon ahdoilla. Käytössä oli 450hv voimansiirron keston takia.
Näin se käveri selitti, että oli holsetin pakettiin tullut väärät laakerit proturbon mukaan. Ainakin se oli siellä korjattavana... tiettävästi. Jannu on sittemmin tullut tunnetuksi taipumuksestaan valehdella...
Muuta en tiedä varmaksi kuin, että helewetin hätänen se oli.

ja kilahti juuri kun siihen oli isompaa fööniä tungettu.
Lähetetty: 13 Joulu 2006 15:16
Kirjoittaja Qtka
Ei kenelläkään sattus olemaan tuohon 2.9:siin pakosarjan laippoja tai cad kuvia että sais ite leikata?
Lähetetty: 07 Huhti 2007 21:20
Kirjoittaja jouni
Looney kirjoitti:
Mä pääsin viimeksi noin 1500eurolla yli 400hv joten seuraava tavoite on enemmän, kestävämpi, parempi sekä mahdollisimman paljon itse tehty moottori ja mahdollisimman halvalla. Puolet lisää budjettia ja 600hv puhkaistaan helposti IMHO ja moottori kestää vielä muutakin kuin penkkituloksen.
Jokos se 600hv on puhkaistu 12V colognella...?
Lähetetty: 08 Huhti 2007 09:54
Kirjoittaja kimmok
Yhdellä tutulla on Scorpio Cosa jonka boasta on vaparina penkitetty 270hv. Konetta ei ole avattu, kaikki osat jotka on tarvinnu vaihtaa ovat ulkoisia. Vakio ruiskukin on vielä, mutta se vaati kyllä lastun.
Mites terok eikös sulla ollut otettu vaparina kanssa aika hyvin paueria?
Lähetetty: 10 Huhti 2007 23:35
Kirjoittaja veltto
Ares kirjoitti:Yhdellä tutulla on Scorpio Cosa jonka boasta on vaparina penkitetty 270hv. Konetta ei ole avattu, kaikki osat jotka on tarvinnu vaihtaa ovat ulkoisia. Vakio ruiskukin on vielä, mutta se vaati kyllä lastun.
Mites terok eikös sulla ollut otettu vaparina kanssa aika hyvin paueria?
No kyllä on kovat tehot, jos on jollain lastulla ja muilla pienillä muutoksilla saatu

Lähetetty: 11 Huhti 2007 09:06
Kirjoittaja country sedan
veltto kirjoitti:
No kyllä on kovat tehot, jos on jollain lastulla ja muilla pienillä muutoksilla saatu

Tota luokkaa Boasta irtoaa pikku vaivalla. Tai no, peltisarjojen teko tapauksesta riippuen voi olla isompikin vaiva.
Re: 2.8 Tupla turbo
Lähetetty: 09 Kesä 2013 18:19
Kirjoittaja Pykis
Nostetaampa taas tätä. Itellä ois haaveissa rakentaa xr4x4 2.9:sistä ylipaineistettu malli, pienillä ahoilla ja vakio hilppeillä. Kellään kokemusta tuommoisesta kkk03:sen asettamisesta sinne? (varmaan yhellä, ehkä kahella).

Re: 2.8 Tupla turbo
Lähetetty: 09 Kesä 2013 23:35
Kirjoittaja Aksu
Pykis kirjoitti:Nostetaampa taas tätä. Itellä ois haaveissa rakentaa xr4x4 2.9:sistä ylipaineistettu malli, pienillä ahoilla ja vakio hilppeillä. Kellään kokemusta tuommoisesta kkk03:sen asettamisesta sinne? (varmaan yhellä, ehkä kahella).

Yhellä on aivan turha edes koittaa kun se wag 1.8L koneissakin loppuu jo kesken reippaan 200 jälkeen.
Re: 2.8 Tupla turbo
Lähetetty: 15 Kesä 2013 09:42
Kirjoittaja hessu75
Tämä viestiketju kiinnostaa myös minua ja olen kiinnostunut kuulemaan tälaisen projektin loppuun kunnialla vieneiden harrastajien mietteitä.
Ja oikeasti toivoisin ihan faktaa ja näin harrastajapiirissä sitä avoimuutta. Nyt ei kisata ( en ainakaan itse) tai olla kilpailevia yrityksiä tässä harrastuksessa.
Oli aika toivotonta lukea välillä tätä ketjua erään harrastajan kohdalla, kun ei oikein mitään kertonut. On täten aika vaikeaa näin suomalaisena uskoa kaverin kertomuksia. Monella muullakin taisi tällainen fiilis tulla, mitä muutamat kirjoittivatkin.
Oma lähtökohta on tällä hetkellä Cologne 2,9 EFI ja meinasin yhdellä ahtimella laittaa ahdistumaan koneen. Eli, yhdysputkella tuoda toisen puolen pakokaasut ahtimelle.
MItä tuolta brittifoorumeilta lukenut ja Skogenracing.com foorumilta, niin 1bar paineella nähtävästi uskaltaa/ pystyy ajamaan vakiopalikoilla helposti. Ei vielä ole tietotaitoa syvällisempään koneen rakentamiseen, mitä tulee kampuroihin ja mäntiin.
Näin maltilliseen turbotukseen pitäisi isommat suuttimet riittää ja vakio ECU pitäisi hanskata seokset. Tähän teiltä kaipaan vahvistusta.
Laajakaista lambdat ennen ECUa, jotta saadaan oikeat arvot paineen kasvaessa.
Itse en hae mitään mahtilukuja, mutta jos nyt kakkosella alkava luku tulisi dynolappuun, niin olisi hienoa.
Kiitos etukäteen kaikille vastanneille.
-Hessu-