Vauhtipyörän keventämisestä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

s.o.h.c kirjoitti: Mitenkähän tämä on mahdollista... Jaakko85:hän juuri kertoi kuinka paskoja noi kevennetyt valupyörät on eikä kestä mitään.. Luultavasti jotkut sitten saa vaikka rautakangen poikki kun oikein yrittää....
En tiedä miten on kestänyt, mut kaikki on tasapainoitettu koneistuksen jälkeen. On ollu tarkoituksena vaihtaa teräspyörä, mut kun ei ole saanut aikaiseksi...
Kyllähän ne toiset saa esim. vaihdekepitkin poikki vaihdetta vaihtaessaan, mut mulla on kyllä hyvin kestänyt ja sitä on vielä kevennetty jyrsimellä lisää sorvaamisen jälkeen!
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

avoesco kirjoitti:
Juu-u mullaki neljä vuotta täynnä eikä vielä oo joutunu palasia väistelee....
:oops:

Nyt täytyy kyllä itse mennä nurkkaan häpeemään!!!!!
Just ku kehuin tota pyörän kestoa niin poksaus kävi!!!!
Pidin kesäkumien päättäjäiset (poltin vanhat kesä kumit loppuun)
niin ilmeisesti kytkin/vauhtipyörä lämpes sen verran et pyörästä lähti hammaskehä irti :cry:
Onneks se lähti irti startatessa!!!!!
Tämäkin pyörä oli tasapainotettu ja ns.alan miehen tekemä....
Että se siitä kestävyydestä.....

Edit:alotin jo purkaamisen ilmotan tuhoista kun saan auki :evil:
Edit:kolmen tunnin ähkimisen jälkeen (osa ilman sähköjä)
Paljastui että tosiaan se hammaskehä on lähtenyt irti mutta muutamaa raapamaa ja starttia lukuun ottamatta oli kunnossa.... :lol:
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

avoesco kirjoitti: :oops:

Nyt täytyy kyllä itse mennä nurkkaan häpeemään!!!!!
Just ku kehuin tota pyörän kestoa niin poksaus kävi!!!!
Pidin kesäkumien päättäjäiset (poltin vanhat kesä kumit loppuun)
niin ilmeisesti kytkin/vauhtipyörä lämpes sen verran et pyörästä lähti hammaskehä irti :cry:
Onneks se lähti irti startatessa!!!!!
Tämäkin pyörä oli tasapainotettu ja ns.alan miehen tekemä....
Että se siitä kestävyydestä.....

Edit:alotin jo purkaamisen ilmotan tuhoista kun saan auki :evil:
Edit:kolmen tunnin ähkimisen jälkeen (osa ilman sähköjä)
Paljastui että tosiaan se hammaskehä on lähtenyt irti mutta muutamaa raapamaa ja starttia lukuun ottamatta oli kunnossa.... :lol:
Ehkä se vain varoitti, että kaikki on mahdollista :wink:
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

Juu tais varotella :lol:
Menee kyl takas kiinni ku saan huomenna hammaskehän kiinni.
Ja nyt ku oli tarkka vaaka niin punnitsin pyörän uudestaan ni tulos oli 5.2kg
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

avoesco kirjoitti: :oops:

Nyt täytyy kyllä itse mennä nurkkaan häpeemään!!!!!
Just ku kehuin tota pyörän kestoa niin poksaus kävi!!!!
Pidin kesäkumien päättäjäiset (poltin vanhat kesä kumit loppuun)
niin ilmeisesti kytkin/vauhtipyörä lämpes sen verran et pyörästä lähti hammaskehä irti :cry:
Onneks se lähti irti startatessa!!!!!
Tämäkin pyörä oli tasapainotettu ja ns.alan miehen tekemä....
Että se siitä kestävyydestä.....

Edit:alotin jo purkaamisen ilmotan tuhoista kun saan auki :evil:
Edit:kolmen tunnin ähkimisen jälkeen (osa ilman sähköjä)
Paljastui että tosiaan se hammaskehä on lähtenyt irti mutta muutamaa raapamaa ja starttia lukuun ottamatta oli kunnossa.... :lol:
aika outoa vaan että hammaskehä irtoaa.. yleensä jos vauhtipyörä saa saa lämpöä tapahtuu lämpölaajeneminen jolloin vauhtipyörä purisaa hammaskehää yhä kovemmin vauhtipyörää vasten....
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Parempi siis pitää alkuperäisenä kun siitä ei todistettavasti ole mitään hyötyä! :D
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

Monteonisti kirjoitti:Parempi siis pitää alkuperäisenä kun siitä ei todistettavasti ole mitään hyötyä! :D
On siitä hyötyä niin kun tässäkin keskustelussa on tullut ilmi!!!!!
Mutta kannattaa pitää järki päässä keventäessä....
Mulla on meinaan sorvattu tosta hammaskehästäkin pois.
Ja painoa todellakin oli vain 5.2kg tarkalla puntarilla.
Mitäs tommonen orkkis cvh pyörä painaa jotain 10kg?!?!?
nyt kehä paikalle,kunnon lukitus ja taas baanalle!!!

Edit:niin eihän täälä selvännäkijöitä olla :lol:
Pyörä on mk4 escosta 220mm levyllä eli ilmeisesti turbon?????

Edit:Löysin autoracing:in kuvastosta xr3i ja turbo s2 220mm
Eli enää orkkis v-pyörän paino on hämärän peitossa
Jaakko 85 oli nopeempi kirjottaa.... :lol:
Viimeksi muokannut avoesco, 01 Joulu 2005 16:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

mahtaako peräti olla?mk3 on 190mm ja mk4 200mm muistaakseni?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Rst s1 200mm
Rst s2 220mm
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Eli kun puhutaan tuosta 1.6l ohc:n pyörästä, niin mistäpäin ulkokehää kannattaa ottaa pois, että saa painon sinne 6kg paikkeille.

Tässä esimerkki vauhtipyörä (diisselin pyörä, joku skodan kone).

Ja onko 1.6l OHC E-maxissa samanlainen vauhtipyörä kuin normaalissa OHC:ssä? Kun kaverilta saisin kevennetyn 1.6l OHC:n (ollut -88 sierrassa) vauhtipyörän.

Edit: Paljonkos kustantaisi vauhtipyörän+asetelman tasapainoitus?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

Sultzi kirjoitti:Eli kun puhutaan tuosta 1.6l ohc:n pyörästä, niin mistäpäin ulkokehää kannattaa ottaa pois, että saa painon sinne 6kg paikkeille.

Tässä esimerkki vauhtipyörä (diisselin pyörä, joku skodan kone).

Ja onko 1.6l OHC E-maxissa samanlainen vauhtipyörä kuin normaalissa OHC:ssä? Kun kaverilta saisin kevennetyn 1.6l OHC:n (ollut -88 sierrassa) vauhtipyörän.

Edit: Paljonkos kustantaisi vauhtipyörän+asetelman tasapainoitus?
Mulla makso kampuran tasapainoitus kaikkine paskoineen 40 euroa Joensuun moottorikoneistamolla.

Siinä on se limppu rattaan takana niin se vaan sorvissa pois...
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Selvä, eli on varmaankin kannattavaa käydä tasapainottamassa, varmuuden vuoksi.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Sultzi kirjoitti:Selvä, eli on varmaankin kannattavaa käydä tasapainottamassa, varmuuden vuoksi.
Aina tasapainotus!
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

s.o.h.c kirjoitti: Aina tasapainotus!
On tullut joskus kokeiltua ilman tasapanoitustakin, muuta en huomannut kun kone tärisi huomattavasti enemmän. En tiedä söikö tuo epätasapaino multa noi kiertokangen laakerit aikoinaan paskaksi? Tiedä häntä...
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Saattaapi olla mahdollista, tosin veikkaisin että ennemmin menee runkolaakerit jos ei kerkeä räjähtää palasiksi koko pyörä

Jos niin paljon heittää että alkaa täristää niin paljon että sen jo huomaa niin alkaa olla aika etsiä hyvin äkkiä sitä panssarilevyä lattiaan ja uutta vauhtipyörää, laatikkoa, kytkintä ja moottoria
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

Nyt sain pyörän taas kuntoon.
Vikakin löyty siitä että....
edellinen sorvari oli kajonnut hammaskehään ja sen vuoksi se irtosi.
Eli ei kannata mennä "raapimaan" sitä ollenkaan.
Nyt laitettiin varmistus pultit kehään niin pitäis rupee pysyy!!!
Tulossa on teräspyörä kunhan keksitään vähän isompi,parempi asetelma ja kun kaveri kerkee sorvaamaan sen eli talvella todennäköisesti.
Päivitin kuvat nettiin linkki alla:
http://www.specialpaintings.net/omataut ... vpyora.htm
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

tuli tässä vaan mieleen kun avoesco puhuin että vika oli siinä kun oli hammaskehään koskettu.. mulla kuplassa 3,6kg (valua)vauhtipyörä, orkkis painaa jotain reilu 8kiloa. sen hammaskehästä on sorvattu yli puolet pois ja on "irto"kehä ja kestäny tollaisena ainakin 5vuotta. nii ei pitäis verra jonkun jokkis-auton ja siivili auton vauhtipyöriä keskenään koska rasitukset ovat täysin erilaiset. eli se sorvattu valupyöräkin kestää suht suuria kevennyksiä, ja kukaan ei nyt sitten ala mulle kertomaan että tuhoon vaihteiston ja koneen sillä kun se vauhtipyörä räjähtää. kun sillä asian mukaisella tasapainotuksella saadaan huonotkin osat kestämään toisissaan. suuri merkitys on sillä millä kierroksilla ne on tasapainotettu eli 1000rpm vaiko 7000rpm ja painavampi osa tarvii tarkemman tasapainotuksen :wink: 8) nii ja "irto"hammaskehä kannattaa aina varuiksi hitsata parista kohtaa kiinni varsinkin jos vaihtaa uuden hammaskehän.

Edit: toivottavasti joku jaksaa alkaa avautumaan tosta mun kirjotuksessa "ehkä joku kuplan vauhtipyörä kestääkin" :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Saan kaverilta 30e 1.6l OHC:n vauhtipyörän, jonka se myös keventää 6kg. Kysyin läheisestä moottorityöstämöstä tasapainoituksen hintaa kampiakselille, vauhtipyörälle ja kytkinastelmalle=hintaa 62e.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

ZyaS kirjoitti:tuli tässä vaan mieleen kun avoesco puhuin että vika oli siinä kun oli hammaskehään koskettu.. mulla kuplassa 3,6kg (valua)vauhtipyörä, orkkis painaa jotain reilu 8kiloa. sen hammaskehästä on sorvattu yli puolet pois ja on "irto"kehä ja kestäny tollaisena ainakin 5vuotta. nii ei pitäis verra jonkun jokkis-auton ja siivili auton vauhtipyöriä keskenään koska rasitukset ovat täysin erilaiset. eli se sorvattu valupyöräkin kestää suht suuria kevennyksiä, ja kukaan ei nyt sitten ala mulle kertomaan että tuhoon vaihteiston ja koneen sillä kun se vauhtipyörä räjähtää. kun sillä asian mukaisella tasapainotuksella saadaan huonotkin osat kestämään toisissaan. suuri merkitys on sillä millä kierroksilla ne on tasapainotettu eli 1000rpm vaiko 7000rpm ja painavampi osa tarvii tarkemman tasapainotuksen :wink: 8) nii ja "irto"hammaskehä kannattaa aina varuiksi hitsata parista kohtaa kiinni varsinkin jos vaihtaa uuden hammaskehän.

Edit: toivottavasti joku jaksaa alkaa avautumaan tosta mun kirjotuksessa "ehkä joku kuplan vauhtipyörä kestääkin" :twisted:

onhan ne kuplan pyörät "kuuluisasti" kestäviä.....
Kaverilla on ollu 2.3kg kiinteellä hammaskehällä kuplassa....
Voihan sitä hammaskehääkin sorvaa mut katupeleissä en nää mitään järkeä siinä.
Koska pyörästä saa muutenkin ihan tarpeeksi kevyen.
Niin ja onhan mullaki varmistettu nyt kolmella pultilla kehän pysyminen.
Ja kun nyt sitten avaudutaan niin en kyllä lähtis valupyörää hitsailemaan
Kun se on ihan oma taiteen lajinsa et saa pysymään.
Kyl sitä avautua jaksetaan jos kerran oikeen sitä kysytään :lol: :lol:
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

avoesco kirjoitti:
onhan ne kuplan pyörät "kuuluisasti" kestäviä.....
Kaverilla on ollu 2.3kg kiinteellä hammaskehällä kuplassa....
Voihan sitä hammaskehääkin sorvaa mut katupeleissä en nää mitään järkeä siinä.
Koska pyörästä saa muutenkin ihan tarpeeksi kevyen.
Niin ja onhan mullaki varmistettu nyt kolmella pultilla kehän pysyminen.
Ja kun nyt sitten avaudutaan niin en kyllä lähtis valupyörää hitsailemaan
Kun se on ihan oma taiteen lajinsa et saa pysymään.
Kyl sitä avautua jaksetaan jos kerran oikeen sitä kysytään :lol: :lol:
Joo pultein laittasin minäkin, enkä hitsaamalla.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

se kehä ei paljon vaadi pysyäkseen paikallaan, pari kolme heppiä sinne tänne.. :wink: en väitä että hitsi ois parempi kuin pultit enkä toistekkaan päin.. 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

yhteen vetoa:
Tinde kirjoitti:Juu ei. On sillä nyt hieman enemmän vaikutusta, pienillä vaihteilla. Isoilla ei juuri lainkaan.
Tuossa hyvä sivu aiheesta, vilahtelee siellä joitakin keskimääräisiä ja suuntaa antavia arvojakin.
http://www.pumaracing.co.uk/flywheel.htm
xraam kirjoitti:Moottorin tuottamaan todelliseen tehoon/vääntöön tuolla vauhtipyörän kevennyksellä ei ole mitään vaikutusta.

Auton suorituskykyyn sen sijaan on ainakin teoriassa positiivinen vaikutus, eli kiihdytyksessä ei tarvitse joka kerta kiihdyttää sitä painavaa vauhtipyörää ja tämä säästetty teho voidaan käyttää auton kiihdyttämiseen. Dynossahan tämä periaatteessa näkyy positiivisesti, jos käytetään inertiadynoa, joka suorittaa mittauksen auton vetäviltä pyöriltä. Olisi ihan mielenkiintoista laskea, minkä verran esim. kilon kevennys auttaa kiihtyvyyteen.

Voisi veikata että parhaiten tuo keventäminen auttaisi esim. rallikäytössä, jossa autoa osittain ohjataan kaasulla. Tällöin hyötyä tulee siittä että auto reagoi tarkemmin ja tehokkaammin kaasupolkimeen. Katukäyttöön en sitten tiedä onko kuinka paljon hyötyä. Riippuu varmaan hieman autostakin, kuinka paljon ylimitoitettu se vauhtipyörän paino on alkujaan..
VesQ kirjoitti:Ja siitä valupyörän kevennyksestä niin yhdeltä puolitutulta jokkiskuskilta amputoitiin jalka kun vauhtipyörä/asetelma tuli palasina kytkinkopan ja kardaanitunnelin läpi

edit: ja sitä räjähtänyttä vauhtipyörää ei oltu edes kovin paljoa kevennetty ja oli särötarkastettu ja tasapainotettu asiallisesti
Tinde kirjoitti:Kun vauhtipyörä kevenee, sen pyörimisnopeuden muuttamiseen vaadittava teho/vääntömomentti pienenee.

Vauhtipyörän kevennys on siis käytännössä tehohäviöiden pienentämistä joka ei varsinaisesti lisää moottorin tehoa yhtään ja joka riippuu moottorin pyörimisnopeuden muutoksesta eli kulmakiihtyvyydestä, tämä on se tärkeä asia joka nyt tuntuu monelta menevän ohi.

Eli kun kiihdytät autolla, ykkösvaihteella kiihdytettäessä moottorin kierrokset kasvavat nopeammin kuin esim kolmosvaihteella tämän jokainen voi kokeilemalla todeta jos ei vielä ole havaintoja.
Jos auto muuten pysyy samana ja ainoastaan vauhtipyörä kevenee, jää kiihdytysvaiheessa enemmän tehoa/vääntöä käytettäväksi varsinkin pienillä vaihteilla => kiihtyvyys kasvaa, lähinnä pienillä vaihteilla.

Mekaniikan kannalta sama pätee ihan normaaliin auton kiihtyvyyteen. Jos on kaksi samanlaista autoa joista toinen on kevyempi, se kevyempi myös kiihtyy nopeammin koska kiihtyvyyttä vastustava voima on pienempi.

Eli täysin vastaavat asiat
pyörimisessä momentti = hitausmomentti X kulmakiihtyvyys
suoraviivaisessa liikkeessä voima = massa X kiihtyvyys

Ja vaikutuksen suuruusluokkaan oli tuolla linkissä annettu hieman mittakaavaa eli jollakin autolla n.3kg vauhtipyörän kevennys vastaa 1.vaihteella n.100kg auton massaa
2. n.36kg auton massaa
3. n.18kg auton massaa

Nämä siis olivat vaan jonkun tapauksen arvoja mutta suuruusluokkaahan ei ole mitenkään kovin suuri sillä mitä normaalisti vauhtipyörästä voi pois ottaa.
VesQ kirjoitti:vauhtipyörä/kytkin/asetelma vaan sattuu kardaaniautoissa olemaan hieman huonossa paikassa ja sitä amputoitua jalkaa tai varvasta ei saa rahalla takaisin, sitten on kivaa polkea voorttia proteesin kanssa

Eli siinä syy miksi itse ainakin hommaisin sen teräspyörän jos keventää haluaa, tai sitten vaan ajelen vakiopyörällä

Ja yhtä hyvin se vakiopyörä tai teräspyöräkin saattaa sieltä murentua mutta todennäköisyys on paljon pienempi
s.o.h.c kirjoitti:aika outoa vaan että hammaskehä irtoaa.. yleensä jos vauhtipyörä saa lämpöä tapahtuu lämpölaajeneminen jolloin vauhtipyörä purisaa hammaskehää yhä kovemmin vauhtipyörää vasten....
s.o.h.c kirjoitti:Aina tasapainotus!
------------------------------------------------------------------------------------
s.o.h.c kirjoitti: Siinä se on jotain 8kg:n paikkeilla..
2-litrasessa lähempänä 9kiloa...
s.o.h.c kirjoitti: No kohta mut varmaan joku ampuu tästäkin komentista :lol: , mutta siihen 6kg:n keventäminen on aika passeli, ilman pelkoa että se heikkenee liikaa. Siitä vauhtipyörän takaa ulkokehästä kun sorvaa sen "otsan" pois niin paino on aika tarkkaan 6kg.

ps. Ja toki se vauhtipyörä vai hajota tuollakin keventämisellä käytössä, mutta kuten sanottu ite olen ajanut jo 3vuotta tuollaisella ja hyvin on kestänyt. Kuten useilla muillakin. Riski on silti aina olemassa.
s.o.h.c kirjoitti:Aina tasapainotus!
jossei lalli69 tai jollain muulla korkeemmalla olevalla oo mitään tätä vastaan?? 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

oon kuullut noista valupyörien rikkoutumisista kevennyksen jälkeen(toki ei kaikkilla,mut joitan) ite laitoin edelliseen projektiin teräspyörän varuilta.

ei kannata leikkiä jos ei nyt hengellä,niin vammautumisella.miettikää jos tommonen +-4kg painonen mötti lähtee palasina tai melkeen kokonaisena irti 7000-9000 rpm kierroksista ja se sattuu lähteen sinne kapiiniin päin,niin sehän on kun sirkeli kokonaisena tai ku kranaatin sirpaleet palasina.

siinä voi jalka lähtee tms.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Mun puolesta tämän vois vaikka lukita... Kaikkien omat/oikeat mielipiteet on tullu selväksi. :shock:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tarkoitin että "kunnon kiihdytyksessä" ei kevennyksestä ole paljoa hyötyä. Siis kun painaa kaasun pohjaan paikallaan ja antaa vauhtipyörän ottaa täydet kierrokset ja sitten lähtee kiihdyttään kaasu pohjassa niin vauhtipyörän massa paremminkin auttaa pitämään täydet kierrokset koko ajan? :roll: Syöhän tuo tietenkin miestä ja vielä enemmän kytkintä kun sitä joutuu luistattaan jotta kierrokset pysyy huipuissa ja renkaat pitää! 8)
Tuolla konstilla kyllä vielä kolmosellakin renkaat pyrkii sutiin kuivalla asfaltilla, loppuu kyllä renkaat tai kytkin, mutta kysehän oli kiihtyvyydestä? :roll:
Lukittu