Sivu 3/4
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 26 Touko 2011 13:30
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Niin, mutta nythän on vaan edellisen omistajan sana siitä, mikä on sytkän ennakko, totea se nyt ensin itse mitä se on.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 26 Touko 2011 13:55
Kirjoittaja Pyrres
Totta. pitäisi vaan jostain saada se strobo ja päästömittari käyttöön.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 26 Touko 2011 21:48
Kirjoittaja PA3
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 27 Touko 2011 06:48
Kirjoittaja Pyrres
Kiitoksia kovasti linkistä. Koska komponentit ovat karkeasti samat kuin KE-jetissä niin tuo helpotti jo kovasti ymmärtämään mikä tekee mitä ja miksi. Eli jos oikein olen ymmärtänyt lukemani niin suurin osa muutoksista on vain tiettyjen komponenttien muuntaminen elektronisesti tai alipaineohjatuiksi. Helpottaa kummasti ymmärtämään miten kone reagoi tiettyjen osien toiminnan testausta. Pitää hakea bensaa ja käydä tallissa ja ihmetellä että miten kone reagoi mihinkin. Saisi suoraan pari vikaa pois epäiltyjen listalta.
EDIT: Niin mikä moottori tuo muuten nyt on sitten varaosakirjoissa ym? 1.6i-kat vai XR3i-kat vai mikä ihme? Ihan vain että saa oikeat osat tiskiltä eikä tarvitse sitten kirota kun on väärät.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 27 Touko 2011 10:41
Kirjoittaja jariska2
EDIT: Niin mikä moottori tuo muuten nyt on sitten varaosakirjoissa ym? 1.6i-kat vai XR3i-kat vai mikä ihme? Ihan vain että saa oikeat osat tiskiltä eikä tarvitse sitten kirota kun on väärät.
eikös siellä riitä kun tietää autonsa rekisteri numeron.
näkevät koneelta.
niin,ja voihan sen heppa määrän myös kertoa ja että saksan tuonti ja katti,tiätävät mistä koneesta kyse.
hyvin noilla tuntuu kikkareet löytyvän...
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 27 Touko 2011 10:54
Kirjoittaja Pyrres
jariska2 kirjoitti:EDIT: Niin mikä moottori tuo muuten nyt on sitten varaosakirjoissa ym? 1.6i-kat vai XR3i-kat vai mikä ihme? Ihan vain että saa oikeat osat tiskiltä eikä tarvitse sitten kirota kun on väärät.
eikös siellä riitä kun tietää autonsa rekisteri numeron.
näkevät koneelta.
niin,ja voihan sen heppa määrän myös kertoa ja että saksan tuonti ja katti,tiätävät mistä koneesta kyse.
hyvin noilla tuntuu kikkareet löytyvän...
Toivotaan että Motonetin tiskiltä oikeat osat tulevat kun en itse niitä nyt pääse hakemaan vaan jouduin pistämään muut asialle. Nooh illalla se selviää.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 28 Touko 2011 11:49
Kirjoittaja emax
Pyrres kirjoitti:Eli jos oikein olen ymmärtänyt lukemani niin suurin osa muutoksista on vain tiettyjen komponenttien muuntaminen elektronisesti tai alipaineohjatuiksi.
Kyllä. Suurin muutos on erillisen ohjauspaineensäätimen korvaaminen määränjakajassa olevalla ylä- ja alakammioiden paine-erosäätimellä, jolla boxi hienosäätää seosta anturitietojen perusteella.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 28 Touko 2011 19:22
Kirjoittaja Pyrres
Dodiih, pääsin juuri tuolta tallilta takaisin ja vaihdoin tulpat, jakajan kannen ja tulpanjohdot (pyörijä jonka Motonet myi oli väärä). Koneen käynti on samaa kuin ennen. Katsoin myös ajoituslampulla tuon sytytyksen tason. Sytytys on tosiaan karkean arvion mukaan sen 12 astetta pielelssä. Eli 0-merkistä noin 12 astetta vasemmalle eli about tuplana asteikon yli. Kokeilin äkkiseltään myös löysätä jakajan ja kääntää, lähti samantien menemään vielä pidemmälle pieleen joten jakaja takaisin ääriasentoon ja kiinni. Sen huomasin että aina kun kone pätkäisi niin sytytys nytkähti asteen pari oikeaan suuntaan. Jakajakin on käsittääkseni oikein päin sillä kun jakopään merkit ovat kohdikkain niin pyörijä on ykköspytyn kohdalla.
Onkos ideoita mikä noin radikaalin ajoituksen voisi aiheuttaa?
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 28 Touko 2011 19:50
Kirjoittaja jppn
Ei(hän) nokka-akselin hihnapyörä ole säädettävissä ? Vakiona CVHssa on kiinteä.
Alussa kerroit että se jakajan kyljessä oleva anturin liitin heiluu (jakajan sisässä)? Oletko tutkinut sitä tarkemmin ? Sitähän voisi heiluttaa ja katsoa lampulla muuttuko ennakko.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 28 Touko 2011 20:01
Kirjoittaja Pyrres
jppn kirjoitti:Ei(hän) nokka-akselin hihnapyörä ole säädettävissä ? Vakiona CVHssa on kiinteä.
Alussa kerroit että se jakajan kyljessä oleva anturin liitin heiluu (jakajan sisässä)? Oletko tutkinut sitä tarkemmin ? Sitähän voisi heiluttaa ja katsoa lampulla muuttuko ennakko.
Ei mielestäni ole säädettävä. Ainakin vaikuttaa täysin vakiolta (merkit jne jne). Ja pitää käydä varmistamassa tuo ettei heiluttelu vaikuta. Epäilen kyllä koska ei tuon heiluttelu yhtään käyntiin ainakaan vaikuta.
EDIT: Niin ja en ole katsonut liikkuuko jakajan sisällä oleva osa kun liitintä heiluttaa. Pitää tarkistaa vielä sekin.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 28 Touko 2011 20:20
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ittellä kun on ollut vaan suorasytkällä varustettuja cvh-moottoreita, niin kuinka moneen eri asentoon virranjakajan saa nokka-akselin päähän? Onko siellä vaan hahlo, jolloin sen saa kahteen eri asentoon, voisko se olla 180 astetta pielessä?
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 28 Touko 2011 20:33
Kirjoittaja jppn
Mulle on jäänyt semmonen kuva että nokan päässä oleva jakajan hahlo on hieman keskilinjan sivussa, jolloin jakajassa oleva vastakappale menee vain yhdessä asennossa paikalleen.
Vikahan voi olla myös jakajassa siten että esim HAL tai sen pyörivä vastakappale on jotenkin väärässä kohdassa tms. (en ole purkanut tommosta jakajaa,vain malleja joissa on myös ennakonsäädöt mekaanisesti ja HALlin sijasta semmonen käämirinkula, joten periaatetasolla mennään). Kertoneeko se liittimen heiluminen että sitä oisi rassattu aiemminkin...

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 28 Touko 2011 20:46
Kirjoittaja Pyrres
Ja lisää arvailun aihetta. Katsoin ajoituksia tällä kertaa myös eculta tuleva alipaineletku irti (menee siihen kylmäkäyntiventtiilin viereen mutten muista mikä se nyt oli taas nimeltään. Otin siis sen irti koneen käydessä ja kone meinasi tukehtua. Kun tukin imusarjan imun sormella niin sytkä tuli viimeisten kahden merkin kohdille (olikohan se viimeinen 6astetta) ja paikoin pidemmällekin. Koneen kierrokset laskivat ja kone kävi paremmin ja sytkä haki säätöä. Kun letkun laittoi takaisin kiinni niin sytkä meni taas pidemmälle pieleen. Testaus oli pakko lopettaa kun havahduin siihen että talli oli täynnä savua joka tuli pakoputkesta (ilmeisesti putkeen päässeet seokset syttyneet tms) ja maa putken pään takana/alla oli märkä.
Katsoin myös sen nokka-akselin pyörän, ei ole säädettävä. Ja jakajaa ei saa tosiaan kuin toisinpäin. Mitähän sitä sitten keksisi?
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 28 Touko 2011 23:51
Kirjoittaja jariska
tuota,ei nuo tulpanjohdot voi olla pykälää väärässä lävessä jakajassa,ja siksi joutunut jakajaa noin paljon pistämään "pieleen" että ajoitus jotenkin kohdalleen

?
ehkei sentään.....
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 28 Touko 2011 23:57
Kirjoittaja Pyrres
Hmmm... mikäs noista on ykköspytty jakajassa? Oikea yläkulma kuskin lokasuojalta katsottuna? Näin ainakin itse muistelen jostain katsoneeni ja mielestäni näin nuo olivat ja näin laitoinkin.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 29 Touko 2011 00:05
Kirjoittaja jariska
saattaapi olla,tarkoitin jos pistää johdot pykälän vastapäivään niin silloinhan jakajaa voi kääntää niin että ikköstulpan lähtö samassa kohtaa kuin nyt.eiä taira säätövara tuossa riittää tuohon kylläkään.
säätö olisi silloin eri kohdalla.
noo,lennokkaita ajatuksia näin krilli ehtoon jälkeen....
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 29 Touko 2011 19:13
Kirjoittaja Pyrres
Pistin nyt huomista katsastusta/vikalistan hakua varten tuon imusarjan ja ecun välisen letkun poikki ja tukin imusarjan puolen jotta sain sytkän siihen 6asteen paikkeille. Kone kävi nätisti ilman pätkimistä ja oli muutenkin huomattavasti parempi. Alavääntökin tuntui parantuneen kun syötin autoa vähän rankemmin mutkiin. Kokeilin myös tuon alipaineen vaikutuksen sytkään. Eli tyttöystävä imi letkua samalla kun itse katsoin sytytystä. Ecu sääti sytkää ihan täysin imun mukaan. Kokeilen nyt jos saisi sen kuukauden lisäaikaa leimaan ja vikalistan että mitä korjata. Saapahan samalla seoksista hiukan osviittaa.
Mikä siis oikein voisi heittää tuon sytkän noin pahasti pieleen jos ecun alipaineletku on kiinni? Eli perussäätö on tosiaan noin rankasti pielessä? Voiko noihin saada vääriä jakajia tungettua tai jotain muuta. Koska kone tosiaan itsessään toimisi vissiin oikein jos sytkän perussäätö vaan olisi kohdillaan.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 29 Touko 2011 20:04
Kirjoittaja jppn
Kaasari CVH-escort/orion/fiesta (86-90 tms) virranjakaja menee tuohon mekaanisesti heittämällä,mutta se on vähän pitempi(3 cm ehkä) . Siinä on mekaaninen keskipakoennakko ja sitten aipaine-ennakko, letku suoraan imusarjaan. Jakaja sisältää sytkäpäätteen, tarvii 3 johtoa, maan, plussan virtalukon tms kautta ja sitten puolan - nastan.
Ehkä tuotakin voisi harkita, ainakin koe mielessä, parempi tietty ois saaha tuo oma systeemi pelaamaan. Katsastuksen seosmittaus kertoo onko tuo muuten järjissään seoksen osalta,koskeeko vika vain sytkää. Vai voisiko esim lämpöanturi temppuilla, jonka takia nostaa tyhjäkäyntiä ja säätää ennakkoa ?
Mihin se nyt menee se letku jonka irroitit, eculle, miten alipaine menee sille ? vai tarkoitatko sitä määräjakajasysteemille ?

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 29 Touko 2011 20:28
Kirjoittaja Pyrres
jppn kirjoitti:Kaasari CVH-escort/orion/fiesta (86-90 tms) virranjakaja menee tuohon mekaanisesti heittämällä,mutta se on vähän pitempi(3 cm ehkä) . Siinä on mekaaninen keskipakoennakko ja sitten aipaine-ennakko, letku suoraan imusarjaan. Jakaja sisältää sytkäpäätteen, tarvii 3 johtoa, maan, plussan virtalukon tms kautta ja sitten puolan - nastan.
Ehkä tuotakin voisi harkita, ainakin koe mielessä, parempi tietty ois saaha tuo oma systeemi pelaamaan. Katsastuksen seosmittaus kertoo onko tuo muuten järjissään seoksen osalta,koskeeko vika vain sytkää. Vai voisiko esim lämpöanturi temppuilla, jonka takia nostaa tyhjäkäyntiä ja säätää ennakkoa ?
Mihin se nyt menee se letku jonka irroitit, eculle, miten alipaine menee sille ? vai tarkoitatko sitä määräjakajasysteemille ?

Mielestäni/muistaakseni letku jonka irroitin menee tuosta imusarjalta tulipellissä olevaan kuskinpuoleiseen boxiin. Auto on tällä hetkellä porukoiden pihassa joten en muista äkkiseltään mikä on homman nimi. Ja haluan kyllä tuon oman jakajan toimimaan. Ei oikein innosta muunnella tuollaista systeemiä ns huonompaan suuntaan. Voisi toki kokeilla ostaa uuden jakakan pohjankin. Miten muuten tuli mieleen, ei kenelläkään olisi mitään hajua pitääkö tuohon jakajan kylkeen mennä mitään yksittäistä johtoa tuon johtoliittimen lisäksi? Mietin vain että voisiko se vaikuttaa jakajan säätöihin jotenkin? Ja ainakin tyhjäkäynti nousee ihan ok aluksi niinkuin pitääkin ja laskee hetken kuluttua eli tiedä sitten voiko olla se. Mikä kaikki tuossa KE-jetissä vaikuttaa sytytyksen ajoitukseen? Alipaine, seokset, koneen lämpötila vai mikä? Ja ylipäänsä mikä muu kuin itse jakaja voisi heittää tuon sytytyksen perussäädön mekaanisesti noin pieleen?
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 29 Touko 2011 21:09
Kirjoittaja emax
Voisko se koko jakaja olla väärinpäin, niin että toi liitin kuuluisi olla alapuolella.
Ennakkoon vaikuttaa perusennakon lisäksi alipaine ja kierrokset.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 29 Touko 2011 21:14
Kirjoittaja jppn
Yksi vaihtoehto on (ja ehkä todennäköisin?), että ecu haluaa sytyttää noin myöhään, ja jakaja on ok.
Tuossa näyttäs sähkökuvien perusteella olevan nakutus anturi ??
Esim
http://www.wheelsacademy.com/a1/manuals ... Escort.pdf sivu 228 itemi 104 nakutusanturi
Voisikohan tuo jotenkin siltä puolen tulla että haluaa myöhästää...
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 29 Touko 2011 21:28
Kirjoittaja Pyrres
jppn kirjoitti:Yksi vaihtoehto on (ja ehkä todennäköisin?), että ecu haluaa sytyttää noin myöhään, ja jakaja on ok.
Tuossa näyttäs sähkökuvien perusteella olevan nakutus anturi ??
Esim
http://www.wheelsacademy.com/a1/manuals ... Escort.pdf sivu 228 itemi 104 nakutusanturi
Voisikohan tuo jotenkin siltä puolen tulla että haluaa myöhästää...
Voit muuten olla oikeassa. Nimittäin juuri tuo että kaikki muu viittaa siihen että kone toimisi oikein jos perussäätö olisi ok. Saako tuon toimintaa kokeiltua mitenkään?
Ja Emax, jakaja ei mene kuin toisinpäin, epäkesko hahlo nokka-akselin päässä
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 29 Touko 2011 21:46
Kirjoittaja jppn
Niin mulle on vielä epäselvää onko tuossa boschin tekemät sähköt (siis ohjauspuoli) onko esim. tommoset osat:(pieni lie knock control box)
http://s627.photobucket.com/albums/tt35 ... C10258.jpg
Kun tuosta löytyy paljon juttua miten se vaikuttaa sytkään, jotenkin sarjassa se boschin pääsytytysmoduulin kanssa.
Mutta escortin sähkökaavioista näyttäs että tuo ohjauspuoli olisi fordin oman rakentelun tulos. Otappa tuosta nyt selvää...

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 29 Touko 2011 21:55
Kirjoittaja Pyrres
Nyt kun vielä löytäisi missä tuossa olisi tuo nakutusanturi

, jos sellainen siellä pitäisi olla.
EDIT: Enpä kyllä itse löydä KE-jetistä tai K-jetistä nakutusanturia o.O. Yksipisteruiskusta kyllä. Nyt kyllä turhauttaa ja pahasti kun ei vaan tajua mikä tuon voi heittää noin pahasti pieleen.
EDIT2: Tutkin lisää noita kuva, tuo on siis näköjään sekoitus K-jettiä, KE-jettiä ja ainakin jakajan ym perusteella EEC IV systeemejä.
Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta
Lähetetty: 30 Touko 2011 18:28
Kirjoittaja Pyrres
Sen verran lisäinfoa; noilla virityksillä eli se alipaine letku poikkastuna ja tulpattuna niin päästöistä meni ainakin läpi. En ole nähnyt arvoja vielä mutta pistän kunhan saan katsastuspaperit käsiini. Eli seokset ovat karkeasti arvioiden oikealla alueella ja kone jaksaa polttaa ne tarpeeksi hyvin jotta päästötesti meni läpi.