Sivu 3/5

Lähetetty: 23 Marras 2005 11:10
Kirjoittaja Mikey
Noista Cossun orkkis männistä vielä sen verran ett, omassa kapistuksessa on 350tkm ajetut männät ja tehoa 1,7 bar paineel 400 konia niin ennemmin lohko kuluu loppuun (mennyt väljäksi) kuin männät (samoilla männillä jo toinen lohko menossa)

Lähetetty: 23 Marras 2005 13:32
Kirjoittaja country sedan


ja mikä vitun asia tekee siitä MAHLEilla rakennetusta koneesta niin saatanan heikon :?: perusteluja myös ja nyt ei riitä pelkkä kupla selitykseksi :twisted:

aivan varmasti noi mahlet kestää enemmän kuin jotkin 200tkm poljetut kosan männän rohjot
Noissa kuplan cimoissa on yksi hyvä puoli, ne on selkeästi kevyemmät kuin vaikkapa YB:n männät. Tosin siitä ei kauheasti ole riemua kun niillä kannattaa rajoitin laittaa max. 6500 jos sitä ikää haluaa. Kovaa pyöritystä ja reippaita (yli 2bar) ahtoja ne ei kauheasti kestä vaan helmat halkeaa. Tapin tuenta ei myöskään ole samaa luokkaa kuin vaikka oharin tai YB:n männissä->kovemmilla paineilla menee tapit mutkalle.
Yli 2.5bar ahdoilla niillä on ajettu eikä mitään ole rikki mennyt, mutta kierroksien kanssa pitää olla maltillinen.
Nuo oli hyvä vaihtoehto joskus yli 10v sitten kun tarjonta oli mitä oli.

Ite laitoin tuohon nykyiseen projekti ohariin 4wd Cosan männät, käytetyt, vaikka olis hyllyssä tommoset kuplan 92:set.
On se YB:n mäntä kuitenkin vakuuttavampi.

Lähetetty: 23 Marras 2005 17:35
Kirjoittaja w00x
www.kolumbus.fi/huuhka.racing
käy tuolta kattelemassa mitä koneelle on tehty
Ei toimi tuo sivu valittaa ettei sivua löydy syy saattaa tosin olla tässä päässä..jaa ettei alle kolmen satkun tulla penkistä pois..nii onks sul vakiokanget

Lähetetty: 23 Marras 2005 17:56
Kirjoittaja evolution
kyllä pitäis toimia, millä selaimella koitit. toimii ainakin firefoxilla.

vakio 205 kangista tehdyt kanget.

ja nyt on kenenkään gurun turha tulla sanomaan että vakio kanget sitä ja tätä.......

Lähetetty: 23 Marras 2005 17:58
Kirjoittaja Jaakko85
Mulla ei toimi Operalla.

Lähetetty: 23 Marras 2005 18:01
Kirjoittaja evolution
joo jotain mätää nyt on ei toimi enää mullakaan, näkyy vaan se vasen laita :roll: :?:

Lähetetty: 23 Marras 2005 18:11
Kirjoittaja w00x
juu ei mullakaan näy kun se vasen laita

Lähetetty: 23 Marras 2005 18:28
Kirjoittaja Sultzi
Toimii täydellisesti.

Lähetetty: 23 Marras 2005 19:43
Kirjoittaja evolution
nyt pitäis pelittää explorerillakin :D

Lähetetty: 23 Marras 2005 20:58
Kirjoittaja Eemeli
Huvittavaa tinkaa noista männistä... ei voi ku nauraa. :lol: :lol:

Noniin pistänpä sitten oman kommenttini myöskin asiasta.

Elikkäs onkos kukaan ajatellu et miksi juurikin niitä "kuplan mahleja" on alettu käyttää alun perin ohc vapari moottoreissa(yleensä ralli koneissa)? Vastaus on juurikin se että sen mallin mahlella(matalampi) ja saabin pitemmällä veivillä saadaan pienennettyä kangen kiertokulmaa joka lisää koneen kestävyyttä. mutta ei se sitä kerro et se mäntä olis kestävämpi. Mielestäni ne ei ole tako mäntää nähneetkäät... samaa kuonapaskaa kuin muutkin vakiomännät(ohc). Mitä se nyt voi kertoa hintakin... ohc vakio männät 200€/srj kuplan mahlet 210€/srj. Oikeaa takomäntää(edes mahlen) haettaessa tuo noiden sarja hinta on lähempänä niiden kappalehintaa.

200tkm ajettu, hyvin pidetty(huollettu, eikä raiskattu) cossun mahle on varmasti kestävämpi ku joku kuplan silumiinikuonavalutönkki. :shock:

PS. Miten syntyi kuplan mahle... Meksikaano kompastu pihalla hietikossa bootsit jalassa, ja samalla kuopasi hiekkaan bootsin kärjellä kuopan. Sillon sen kaveri sai idean et kappas perkele ja nakkas ämpärillisen kuonaa siihen monttuun. 8)

Lähetetty: 23 Marras 2005 21:06
Kirjoittaja Jaakko85
Nyt sullekkin nauretaan.

Lähetetty: 23 Marras 2005 21:19
Kirjoittaja Bootsi
Eemeli kirjoitti:
Elikkäs onkos kukaan ajatellu et miksi juurikin niitä "kuplan mahleja" on alettu käyttää alun perin ohc vapari moottoreissa(yleensä ralli koneissa)?
Noissa "rallimoottoreissa" on tosiaan käytetty (ja käytetään edelleen) saabin veivejä ja kuplan Mahleja.
MUTTA just niitä "kuplan"TAKOMÄNTIÄ...
EI SIIS "kuplan" VALUMÄNTIÄ...

Ei tää nyt voi olla niin vaikeeta..

Mahle tekee mäntiä varmaan lähes kaikkiin moottoreihin.
Tavallisia valumäntiä, tavallisiin moottoreihin. (just niitä kuonapaskabootsinkuoppavalumäntiä)
Ja kovempaan käyttöön Takomäntiä...
Miksi OHC:ssä on käytössä "kuplan" mäntä johtuu siitä samasta syystä miksi käytetään Saabin veivejä.
Löytyy halvalla ja helposti.. ja sopii paikoilleen pienellä vaivalla. :twisted:

Lähetetty: 23 Marras 2005 21:20
Kirjoittaja Jaakko85
Yleensä kun puhutaan kuplan mahleista niin ne on noita 200e mäntiä jotka eivät ole niitä takomäntiä, joita kaikki sitten pitävät kestävinä takomäntinä.

Lähetetty: 23 Marras 2005 21:22
Kirjoittaja Bootsi
Jaakko85 kirjoitti:Yleensä kun puhutaan kuplan mahleista niin ne on noita 200e mäntiä jotka eivät ole niitä takomäntiä, joita kaikki sitten pitävät kestävinä takomäntinä.
Bingo.

Hyvää ja halpaa... :wink:

Ja sitten kun "paremmista" (kalliimmista) TAKOMÄNTIÄ, voidaan alkaa puhumaan Wisecoista,Eagleista jne. :wink:

(Mahle on ehkäpä halvin TAKOmäntä vaihtoehdoista)

Lähetetty: 23 Marras 2005 21:25
Kirjoittaja Jaakko85
Bootsi kirjoitti: Bingo.



Ja sitten kun "paremmista" (kalliimmista) TAKOMÄNTIÄ, voidaan alkaa puhumaan Wisecoista,Eagleista jne. :wink:
Niin silloin vasta aletaan puhumään männistä jotka kestää käyttöä vähän enemmänkin.

Eiköhän nuo 200€ takomahlet oo jo melko legenda juttu
:lol:

P.s. cossun vakio mahletkin maksaa varmaan luokkaa 1000e

(ei pitänyt enää jatkaa tätä kinaamista...)

Lähetetty: 24 Marras 2005 08:24
Kirjoittaja country sedan
Jaakko85 kirjoitti:

P.s. cossun vakio mahletkin maksaa varmaan luokkaa 1000e

(ei pitänyt enää jatkaa tätä kinaamista...)
Englannista hommattuna YB:n orkkis Mahlet n.700e setti, riippuen vähän £ kurssista.
Luulis tän mäntä asian olevan jo puitu, jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee.

Lähetetty: 24 Marras 2005 20:01
Kirjoittaja tane
joo mutta ei kannata arvostella ihan noin laajasti noita kupla mahleja jos ei oma kohtaista kokemusta.. jaakko85 puhuu ku joku vanha guru, jolla ei oo ees ollu noita... :)

Lähetetty: 24 Marras 2005 20:46
Kirjoittaja Jaakko85
tane kirjoitti:joo mutta ei kannata arvostella ihan noin laajasti noita kupla mahleja jos ei oma kohtaista kokemusta.. jaakko85 puhuu ku joku vanha guru, jolla ei oo ees ollu noita... :)
Eikä tule, jokainen laittaa koneeseen mitä itse haluaa ja parhaaksi näkee.

Yksi asia jäi kuitenkin vaivaamaan koskien nuita kuplan tako ja valu mahleja, miksi ne on samanhintaiset ?

Ja nyt en kirjoita enää yhtään paskanjauhamiskommenttia tähän topikkiin. :wink:

Lähetetty: 24 Marras 2005 21:00
Kirjoittaja Eemeli
Bootsi kirjoitti: Noissa "rallimoottoreissa" on tosiaan käytetty (ja käytetään edelleen) saabin veivejä ja kuplan Mahleja.
MUTTA just niitä "kuplan"TAKOMÄNTIÄ...
EI SIIS "kuplan" VALUMÄNTIÄ...

Ei tää nyt voi olla niin vaikeeta..

Mahle tekee mäntiä varmaan lähes kaikkiin moottoreihin.
Tavallisia valumäntiä, tavallisiin moottoreihin. (just niitä kuonapaskabootsinkuoppavalumäntiä)
Ja kovempaan käyttöön Takomäntiä...
Miksi OHC:ssä on käytössä "kuplan" mäntä johtuu siitä samasta syystä miksi käytetään Saabin veivejä.
Löytyy halvalla ja helposti.. ja sopii paikoilleen pienellä vaivalla. :twisted:
Bootsi luitko etes mitä kirjoitin... siis noita saabin pitkiä veivejä ei tod käytetä siksi että voi käyttää jotain kuplan mahlea vaan juurikin siksi että se kampi kulma saataisiin pienemmäksi ja näin ollen kanki ei työnnä mäntää niin vinosti sylinteriin, parantaa kestävyyttä, kierrosherkkyyttä yms.

Lainaus lautamäkimotorsportilta:
---------------------------------------------------------------------------------
Wiseco takomännät

Halkaisija 92 mm
- puristuskorkeus 24 mm
- tapin halkaisija 23.55 mm
- sisältää tapin ja renkaat
Tarjous 632 €
Halkaisija 94 mm
- puristuskorkeus 24 mm
- tapin halkaisija 23.55 mm
- sisältää tapin ja renkaat
Tarjous 632 €

Mahle männät

Mahle 92 mm (VW), 4 kpl (myös erikseen)
Saatavana kahdella eri puristuskokeudella: 34,5 mm ja 39,6 mm, tapin halkaisija molemmissa 22 mm 211 €
------------------------------------------------------------------------------------

näkikö joku sanan VW takomännät??
en minä ainakaan. :lol: :lol: :lol:

No mutta... aivan sama. ite en tollaisia koneeseen laittas jos turbolla ajattelisin ottaa tehoa... vapariin kylläkin voisi kuvitella.

Parempi vaieta.

Lähetetty: 24 Marras 2005 21:26
Kirjoittaja w00x
Vielä tuosta katsastamisesta
suora lainaus ProTurbon sivuilta

Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella

Tuon mukaanhan -87 vanhemasta autosta ei tarvittaisi teholappua, mutta eikös jotkut viisaammat sanoneet että se tarvii aina olla?

Lähetetty: 24 Marras 2005 21:37
Kirjoittaja VesQ
Eikös siinä lue että

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.


Eli jos kone on samassa kunnossa kuin tehtaalta tullessaan (eli ei muutoksia koneessa) niin riittää maahantuojan todistus tehoista'

Jos konetta muutettu esim ohc koneeseen lisätty turbo, niin se ei ole tehtaan tekemää konetta vastaava ja silloin tarvitsee teholaput

Lähetetty: 24 Marras 2005 21:49
Kirjoittaja Bootsi
Parempi tosiaan vaieta kun ei asiat mene jakeluun... :?

-tehkää muutakin, kuin vain kuvastojen/hinnastojen lukemista.-

Lähetetty: 25 Marras 2005 08:19
Kirjoittaja Skorppi
200tkm ajettu kossun mäntä kestää varmasti enemmän kun noi kuplan kuramännät. Miten toi mäntä muka voi heiketä ajossa ? Materiaali / valmistus tapa sen määrää miten se mäntä kestää, turboautossa on oleellistä että mäntä kestää suuria lämpötila, kossun mäntä kestää, niin uutena kuin vanhanakin ja nuo kuplan kuramännät ei.

Kun autossa alkaa olla oikeasti voimaa se mäntä joutuu todella rasitukselle ja en tarkoita tällä mitään 200hv säälilukuja.

Lähetetty: 25 Marras 2005 09:27
Kirjoittaja jouni
tane kirjoitti:joo mutta ei kannata arvostella ihan noin laajasti noita kupla mahleja jos ei oma kohtaista kokemusta.. jaakko85 puhuu ku joku vanha guru, jolla ei oo ees ollu noita... :)

Miksi hukata aikaansa kinastelemalla täällä foorumissa niiden kestävyydestä, kun senkin ajan voisi käyttää hyödyllisemmin ja näyttää närhen munat epäilijöille rakentamalla sen kestävän turbokoneen kuplan mahleilla?

Kokemustahan saa, kun tekee homman ensin niillä kuplan mahleilla ja sitten toisella kerralla ihan kunnon palikoilla... :roll: Tokihan autoharrastajan on oppirahat maksettava :wink:

Lähetetty: 25 Marras 2005 15:20
Kirjoittaja tane
joo kaverin kaverilla oli kans kuplan kura männät ja penkitti yli 400...