Itse hommasin työasuhdeautoksi uuden Focuksen (2.0 TDCi 115 hv PowerShift Wagon). Mittarissa nyt 2700 km ja luovutuspäivä oli 9.12.2011. Edellinen auto oli 2008 vuosimallin 1.8TDCI Ghia Wagon (manuaalilaatikolla). Onhan uusi auto aina uusi auto, mutta itse olin kyllä automaattia lukuunottamatta tyytyväisempi edelliseen malliin. Tässä hieman perusteluja.
1)
Näkyvyys kuskinpaikalta etenkin etuviistoon on aiempaa huonompi. Ajoneuvon muoto on aiempaa virtaviivaisempi (ja matalampi) ja tuulilasi aiempaa loivempi, joten sen myötä myös etuikkunat ovat edellistä mallia pienemmät. Lisäksi A-pilari on sen verran paksu, että sen takaa joutuu tosissaan kurkkimaan. Enkä ole edes pää katossa ajava, vaan melko normimittainen (172 cm).
2)
Autossa on Fordin perusradio ja kaiuttimet (kuten edellisessäkin autossa). Radion vastaanotto on melko heikko ja näköjään tämä malli tekee sitä, että kun vastaanotto häiriintyy (steteolähetys loppuu?), se jotenkin dumppaa ääntä. Heittäneekö monolle vai tekeekö jotain digitaalista kohinanpoistoa, jonka takia ääneen ei tule vain normirätinää vaan se menee ikäänkuin tunkkaiseksi. Tuo on melkeinpä rätinääkin ärsyttävämpää
Bassotoisto on myös melkoisen korostunutta. Kuuntelet yhtä kappaletta ja säädät asetukset kohdilleen. Kohta tulee samalta kanavalta toinen biisi ja jo alkaa jumputtamaan. Yksi pahimmista Chisun Sabotage, jota varten pitäisi laittaa bassot miinusmerkkisiksi. Eli äänenlaatu heittelee kovasti
USB-tikulta kuunnellessa menettelee, joskin siinäkin tuo bassokorostuneisuus häiritsee. Nopeuden mukaan säätyvä volume on pois päältä, samoin kaikki taajuuskorjaimet on pois päältä / normiasetuksilla.
Mikähän se Middle-asetus muuten ylipäänsä on? Säätääkö keskitaajuuksia vai mitä?
3)
Startti-nappula. En ymmärrä, mitä hyötyä tuosta on. Nyt on vain ongelmana avaimet, jotka pitää sijoittaa jonnekin muualle kuin virtalukkoon. Ja meinaavat usein unohtua autoon, kun niitä ei tule otettuakaan mukaan moottoria sammutettaessa.
Tähän liittyy vielä mielenkiintoinen juttu.
Huomasin nyt pakkasilla, että jos yritän käynnistää autoa, kuten ohjekirjassa lukee (Jarru pohjaan ja pidetään start-nappulaa pohjassa, kunnes moottori käynnistyy), se ei hehkuttanut konetta lainkaan!
Yritti väkisin vääntää kylmää konetta käyntiin ja usein vaati kolmekin yritystä, ennenkuin käynnistyi.
Laitoin Fordille postia, jossa kerroin ongelmasta. Samassa spostissa kerroin huomanneeni, että jos ensin painoin vain Start-nappulaa (ilman että jarru on painettuna), kone hehkuttaakin normaalisti! Ajotietokoneessa lukee "Engine preheating" ja hehkutuksen valo palaa. Kun se on sammunut, painan jarrun pohjaan ja avot, kone lähtee nätisti heti ensiyrittämällä.
Fordin vastaus oli, että okei, tuokin pitää paikkansa. Ilmeisesti autossani on vanha softaversio, joka ei osaa hehkuttaa automaattisesti. Erikoista, koska auto on kuitenkin vasta vajaa 2 kk:n ikäinen ja heti olisi vanha softaversio. Mutta tuo siis hyvä tietää, jos tuntuu, että hehkutus jää välistä.
4)
Ajovalojen pesurit ja automaattinen ajovaloasento. Edellisessä mallissa jos halusi laittaa kaukovalot päälle, piti kääntää valokytkin siihen ON-asentoon. Tuolloin toimivat myös ajovalonpesimet. Tässä uudessa mallissa valokytkin on oletuksena siinä Auto-asennossa (ainoa asento, jossa valot siis myös sammuvat itse, kun moottori sammutetaan). Siinä asennossa ajovalonpesurit kuitenkin ovat toiminnassa. Eivät aina, vaan ohjekirjan mukaan "satunnaisesti". Käytännössä ruiskivat vettä noin joka 5. kerta. Koska uudet tuulilasinpesimen suuttimet ruiskuttavat vettä vain sumumaisesti tuulilasille, sitä tulee yhdellä kerralla melko heikosti. Niinpä käytännössä saa vedellä sitä pesimen viikseä useita kertoja pestäkseen lasin kunnolla (varsinkin vauhdissa) ja silloin ajovalotkin tulee pestyä melkein joka kerta. Lasinpesunesteen säiliötä saakin olla tankkaamassa vähän väliä
On muuten ärsyttävää myös tuo lasinpyyhinten "normaalista" poikkeava toiminta. Eli pyyhkivät nyt kuin Peugeoteissa.
Lisäksi automyyjä pelotteli, että tuossa automaattiasennossa saattaa sammuttaa kirkkaalla säällä ajovalot kokonaan. Saapi nähdä, tekeekö Suomessakin tuota. Täällä kun on ajovalopakko taajaman ulkopuolella, niin eipä olisi kovin kätevä toiminto...
5)
Ratti lienee mennyt hieman aiempaa pienemmäksi ja säätimien paikat sijaitsevat ainakin itselleni niin, että niitä ei saa helposti paineltua siirtelemättä välillä käden paikkaa. Etenkin vakionopeudensäätimet ovat hankalasti sijoitettu.
6)
Keskikonsolin tuuletussuuttimien hankala sijoittelu pystysuuntaan. Ei meinaa millään saada kaikkia mobiiliapparaattien telineitä nyt istutettua siihen.
7)
Vaatimattomampaa materiaalia olevat istuimet (=halvemman oloista materiaalia kuin Ghian vakiomateriaali)
8 )
Ei jäähdytettyä hansikaslokeroa
9)
Joulukuun loppupuolen sateisilla keleillä tuulilasin yläreuna alkoi huurtumaan, kun lämppäri/-ilmastointilaite oli auto-asetuksella. Matkustajia kaksi. Aiemmassa mallissa auto-asetus toimi kuin junan vessa. Nyt siihen joutui puuttumaan ja lisäämään puhallustehoa / suuntausta. Olisikohan tässä mallissa yritetty vähentää polttoaineenkulutusta silläkin, että lämppäri laitetaan niin pienelle kuin mahdollista. Ja sit ei enää ihan riitäkään tehot.
10)
Kattokaiteet riisuttu vakiovarusteista pois
Sitten vielä ei Fordiin liittyvä "ongelma".
Autosta puuttui varoituskolmio kokonaan. Tämä tosin ei Fordin vika vaan Vehon myyjän mukaan venäläiset pöllivät ne satamissa. Sain noutaa veloituksetta autoliikkeessä. Mutta kannattaa siis tsekata, että omasta autosta se löytyy! Mielenkiintoista tässäkin se, että autoillehan tehdään käyttöönottokatsastus. Ja varoituskolmio on pakollinen Suomessa. Ei taida olla kovin perusteellinen tuo katsastus...
Siinähän niitä, heikkoja kohtia. Varsinaisia parannuksia edelliseen malliin verrattuna en juuri löytänyt. Toki isompi kone on tehokkaampi ja automaatti toimii kuin ajatus, mutta ne eivät liity uuteen malliin. En pystynyt tutustumaan tähän etukäteen kuin nettisivujen perusteella, koska Suomessa ei ollut vielä ainuttakaan autoa koeajoa varten, kun tilauksen kesällä tein. Edellinenkin auto oli liisari ja sen sopimus loppumassa, joten uusi auto oli siksi saatava tilaukseen. Jos seuraava auto olisi vielä Ford, niin sitä en enää uskaltaisi tilata näkemättä / koeajamatta ensin.
Onhan tässä paljon varmasti sellaista tottumisasiaa, josta saatan olla eri mieltä vuoden päästä, mutta selkeinpinä haittoina pidän kyllä heikentynyttä näkyvyyttä, ajovaloautomatiikkaan (ja pesuriin) liittyviä juttuja, samoin tuota tuulilasin huurtumista ja surkeahkoa radiota, joka ärsyttää joka kerta...
Pistäkäähän kommentteja! Onko muilla vastaavanlaisia havaintoja / kokemuksia?