Sivu 3/5
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 07 Touko 2011 13:06
Kirjoittaja nestori
HokucFocus87 kirjoitti:Onko kukaan vaihrattanu näihin venttiilinohjurin kumeja? Tuommonen remppa maksais Fordilla 400€! ja siihen sisältyis uusi jakopääkin! Että voisko se vika olla siinä? Vastatkaa palstalaiset vastatkaa

Halvalta (oudonkin halvalta) ainakin omaan korvaan kuulostaa jos 400€ vaihtaavat ohjureiden kumit ja vielä jakopäärempankin tekeevät samaan rahaan.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 07 Touko 2011 14:42
Kirjoittaja Tekno
dohcin osahinnoilla voi tuohon jotenkin päästäkin, mutta yleensä työstäkin pitäisi maksaa, mutta että zetec vielä, no öö..
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 08 Touko 2011 14:22
Kirjoittaja HokucFocus87
nestori kirjoitti:
Halvalta (oudonkin halvalta) ainakin omaan korvaan kuulostaa jos 400€ vaihtaavat ohjureiden kumit ja vielä jakopäärempankin tekeevät samaan rahaan.
No tommosen hinnan paikalliset Ford miehet pierasivat

No mutta, eipä paljo järkee tota remppaa tehä ku joku tääl sano et auton pitäs pölläyttää siniset kaasut käynnistäessä ja kiihdyttäessä jos tuo vikana...
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 18 Kesä 2011 13:43
Kirjoittaja traasbet
omalla 1.6zetecillä (mustakoppanen) ajettu 260tkm ja ei syö 15tkm vaihtovälillä yhtään öljyä. huoltokirjan mukaan käytetty aina fordin omaa 10w-30 öljyä ainakin 200tkm asti.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 19 Kesä 2011 00:13
Kirjoittaja rangleri
omalla 1.6zetecillä (mustakoppanen) ajettu 260tkm ja ei syö 15tkm vaihtovälillä yhtään öljyä. huoltokirjan mukaan käytetty aina fordin omaa 10w-30 öljyä ainakin 200tkm asti.
Juu tässä on varmaan kuitenkin eri kone kyseessä vaikka nimi on sama. Focuksen 1.4 ja 1.6 koneet oli noita Zetec-SE/Duratec/Mazda MZI -koneita, isommat 1.8 ja 2.0 on Zetec-E. Viimeiset mk2 Mondeot 1.6,1.8,2.0 taas Zetec-R.
Mitenkähän joku Racing-öljy, joka ei ohene paljoa kuumetessaan toimisi tuossa Focuksessa?
Periaatteessahan jos pelkät öljyrenkaat kuluvat huonoiksi ja männänrenkaat ovat muuten hyvät, öljy palaa ajaessa "puhtaasti" eikä pölläyttele pahasti, eikö niin? Ja eikös vv-kumit kestä ainakin 10-15 vuotta. Ainakin nykyisissä 90-luvun alkupuolen peleissä ovat sunnilleen vaihtokunnossa.
Edit: Korjattu tuo malli, thanks.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 19 Kesä 2011 12:36
Kirjoittaja S-P-H
Focus mk1 1.8 ja 2.0 ovat Zetec-E.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 30 Kesä 2011 23:47
Kirjoittaja emax
Näissähän on ollut sellaistakin vikaa että 3 osaisen öljyrenkaan alin rengas lähtee kiertymään männäntapin paikkeilla olevasta "öljynvalumaurasta" alakertaa kohti, niin pitkälle kuin pääsee. Sitten öljyrengas on käytännössä poissa pelistä.
Joten mistään kulumisesta ei välttämättä ole kysymys.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 02 Heinä 2011 10:50
Kirjoittaja HokucFocus87
On se Ford vastuuton kun ei aikanaan oo vetänyt huoltoon näitä ensimmäisiä Focuksia kun niissä suurimmassa osassa ilmenee tätä öljynkulutusta

Onko kukaan kokeillut paksumpaa öljyä pysyykö paremmin? Ite kokeiltu eka Fordin klusu öljyä, Valvolinen Maxlifea, Ja lisäysöljy Pyroilki alkaa oleen loppu

Onko kellään mitään kikkaa millä moottoriä vois liotella että öljynkulutusta sais pienennettyä? Kukaaan kokeillu Forttea vanhan öljyn sekaan ja uudet pesään

Auttoko asiaa?
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 05 Heinä 2011 12:51
Kirjoittaja HokucFocus87
Eikö todellakaan saa näihin koneisiin vaihdettua männänrenkaita yläkautta?
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 05 Heinä 2011 22:32
Kirjoittaja KiGGi
HokucFocus87 kirjoitti:Eikö todellakaan saa näihin koneisiin vaihdettua männänrenkaita yläkautta?
Öhköh. Mietippä. Vaatii kyllä ihan koko koneen irroituksen.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 05 Heinä 2011 22:53
Kirjoittaja yritäedes
Tarkoitatko siis, että konetta EI voi rengastaa, kun se on autossa paikallaan?
Sylinterikansi tietenkin täytyy irrottaa.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 06 Heinä 2011 02:00
Kirjoittaja HokucFocus87
Alkaa järki menee jo tohon autoon

Pakopukestaki lykkää jo öljyä ja savuttaa

merkki katin tukkeutumisesta

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 06 Heinä 2011 20:49
Kirjoittaja KiGGi
yritäedes kirjoitti:Tarkoitatko siis, että konetta EI voi rengastaa, kun se on autossa paikallaan?
Sylinterikansi tietenkin täytyy irrottaa.
Mites otat kampiakselin pois irroittamatta vauhtipyörää, joka puolestaan vaatii vaihteiston poiston.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 06 Heinä 2011 21:27
Kirjoittaja pvdriver
jessus taas näetä juttuja... miksi se kampura on irrotettava rengastusta varten?

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 07 Heinä 2011 10:47
Kirjoittaja emax
Jos öljypohjan tiellä ei ole mitään, niin sitten onnistuu irrottamatta konetta.
Kansi ja öljypohja yms tiellä olevat irti (ei kampiakselia), männät kankineen pois, uudet renkaat, ehkä vähän hoonata, ja jos laakerit on vielä hyvät niin kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Varrenkummitkin vaihtuis samalla helpommin, kun kansi on irti.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 16 Elo 2011 19:27
Kirjoittaja HokucFocus87
Onko kukaan kikkaillut noilla Forten aineilla? Nyt olisi pe öljynvaihto ja pakoputken etuosanvaihto pärnäsen korjaamolla molla

ja tekisi mieli koittaa Forten Motor Flushia mutta saako sitä ostaa mistään

Öljyt ei askissa pysy kauaa kirkkaana öljynvaihdonkaan jälkeen

Kauanko tuota olisi hyvä käytättää Fortella ja millä kierroksilla

Tuskin koskaan tehty tuota käsittelyä koneelle

Ja voisi samalla tarkistaa onko vaihrelooras öljyä kun siitäkään ei mitään tietoa. Nyt vaihdettavat ölkjyt olisi Shel Helix Ultra

Ainakin hyvin toiminut edellisissä Mondeoissa Shelli

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 17 Elo 2011 08:48
Kirjoittaja fiikkus
HokucFocus87 kirjoitti:Onko kukaan kikkaillut noilla Forten aineilla? Nyt olisi pe öljynvaihto ja pakoputken etuosanvaihto pärnäsen korjaamolla molla

ja tekisi mieli koittaa Forten Motor Flushia mutta saako sitä ostaa mistään

Öljyt ei askissa pysy kauaa kirkkaana öljynvaihdonkaan jälkeen

Kauanko tuota olisi hyvä käytättää Fortella ja millä kierroksilla

Tuskin koskaan tehty tuota käsittelyä koneelle

Ja voisi samalla tarkistaa onko vaihrelooras öljyä kun siitäkään ei mitään tietoa. Nyt vaihdettavat ölkjyt olisi Shel Helix Ultra

Ainakin hyvin toiminut edellisissä Mondeoissa Shelli

Kokeiltu on ja ei auttanut. Mäntiä piti liotella astiassa kaksi päivää, ennenkuin sai renkaat niistä irti. Tästä voi päätellä että joku puolituntia fortekäsittelyä ei varmasti vaikuta kuin rahapussiin.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 17 Elo 2011 10:48
Kirjoittaja HokucFocus87
fiikkus kirjoitti:
Kokeiltu on ja ei auttanut. Mäntiä piti liotella astiassa kaksi päivää, ennenkuin sai renkaat niistä irti. Tästä voi päätellä että joku puolituntia fortekäsittelyä ei varmasti vaikuta kuin rahapussiin.

Eikö fortesta ollu siis yhtään mihinkään apua? Ittekkö otit vanhat männät pois koneesta? Oliko ne aivan piessä? Missä liottelit niitä? Kuinka kalliiksi tuli remppa? Isä kun ei jaksa uskoa männänrenkaiden kiinnipikikeentymiseen huokaus

Niin ja mitä kautta otit männät kätösiin?
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 17 Elo 2011 16:08
Kirjoittaja fiikkus
Aivan juntturissa renkaat. Löpössä liottelin (joku liuotin vois olla vielä tehokkaampaa) Yläkautta otin männät pois. Kansi pois öljypohja pois kierokangen alapäät auki ja männät tulee ulos esim jollain putkenpätkällä työntämällä. Putsasin hyvin männät ja laitoin uudet renkaat, kiertokangen laakerit ja tiettu kaikki tarvittavat tiivisteet kannenpultit ja kannen oikaisu. Vaihdoin samalla 4 venttiiliä ja ohjurin kumit jakopään osat ja vesipumpun. Oisko ollu jotain 5-600€ luokkaa muistelisin? Loppui muuten öljynvienti siihenpaikkaan!
edit, kirotusvireitä korjailin

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 18 Elo 2011 13:31
Kirjoittaja HokucFocus87
fiikkus kirjoitti:Aivan juntturissa renkaat. Löpössä liottelin (joku liuotin vois olla vielä tehokkaampaa) Yläkautta otin männät pois. Kansi pois öljypohja pois kierokangen alapäät auki ja männät tulee ulos esim jollain putkenpätkällä työntämällä. Putsasin hyvin männät ja laitoin uudet renkaat, kiertokangen laakerit ja tiettu kaikki tarvittavat tiivisteet kannenpultit ja kannen oikaisu. Vaihdoin samalla 4 venttiiliä ja ohjurin kumit jakopään osat ja vesipumpun. Oisko ollu jotain 5-600€ luokkaa muistelisin? Loppui muuten öljynvienti siihenpaikkaan!
edit, kirotusvireitä korjailin

Kauankos moiseen toimenpiteeseen uppos aikaa?
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 19 Elo 2011 08:13
Kirjoittaja fiikkus
Muutaman päivän oli auto levällään, mut ei ollut kiirettä kun oli toinen auto käytössä. Kannattaa myös homioda sellainen asia että kovan öljynkulutuksen seurauksena voi venttiilit karstoittua, ja palaa piloille. Kattikaan ei tuosta öljystä välttämättä tykkää!
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 20 Elo 2011 10:57
Kirjoittaja HokucFocus87
Kylhän se nyt on tierossa että ei se hyvää tee toi kulutus

No nyt on öljyt vaihettu ja pakoputken etuosa

Korjaamon mies ei saanu tyhjäkäynti päästöä hyväksi kun mitattiin pakokaasutesti

Vaikka huuratti konesta

Meinas että josko katti ei viä lämmenny kunnolla. Ja sitten ennen huoltoon menoa laitettiin Engine Flushit sisään ja näyttäs olevan viä kirkasta öljy , että ei meinaa oikeun silmällä erottaa. Auto pitää nyt tyhjäkäynnilla noin minuutin ryyppypäällä ollessaan epätasaista joutokäyntiä yli 1kierrosta 1000-1200kr/min! Näin suunnilleen hur hur hur hur eli ei käy tasasesti mutta ei meinaa sammuakkaan. Tekiköhän tuo putsaus aine jotakin hallaa moottorille? Kun tyhjäkäynti on käynyt noin minuutin kierrokset tasaantuu ja koneen aaltoileva käynti loppuu. Ja tätä tapahtuu vain kylmän moottorin kanssa ei lämpimän. Ja Lambda eli lambada anturi

on kunnolla kiinni yms...
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 29 Elo 2011 02:02
Kirjoittaja HokucFocus87
Niin ja unohtu mainita että korjaamolla otettiin myös pakokaasu testi

Ja muuten kaikki arvot ok mutta HC arvo tyhjäkäynnillä näytti 170! Sais olla max 100

Missä vika piilee

Paraneeko pelkällä katalysaattorin vaihdolla

Heti kun korjaaja antoi koneelle kierroksia niin arvot näytti olevan ok

Korjaaja meinasi että josko katti ei vielä kunnolla lämmennyt vaikka korjaaja huudatti autoa aikalailla tyhjäkäynnillä. Tiedä sitten...
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 29 Elo 2011 16:59
Kirjoittaja pvdriver
ei johu tuo korkee tyhjäkäynti kyllä katista...
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Lähetetty: 29 Elo 2011 17:49
Kirjoittaja ekn1
Sivistynyt arvaus korkeisiin HC-arvoihin: öljykäryt ovat tuhonneet katalysaattorin -> pakokaasussa liikaa palamattomia hiilivetyjä. Jos näin on käynyt, niin katin vaihto todennäköisesti palauttaa päästöt sallittuihin arvoihin, mutta jos öljyn syömistä aiheuttavaa vikaa ei korjata, uusikin katti on taas jossain vaiheessa entinen. Tähän ongelmaan on toki mahdollista keksiä monenlaisiakin "patenttiratkaisuja" 8)