Halvalta (oudonkin halvalta) ainakin omaan korvaan kuulostaa jos 400€ vaihtaavat ohjureiden kumit ja vielä jakopäärempankin tekeevät samaan rahaan.HokucFocus87 kirjoitti:Onko kukaan vaihrattanu näihin venttiilinohjurin kumeja? Tuommonen remppa maksais Fordilla 400€! ja siihen sisältyis uusi jakopääkin! Että voisko se vika olla siinä? Vastatkaa palstalaiset vastatkaa
Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Kuga PHEV
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
dohcin osahinnoilla voi tuohon jotenkin päästäkin, mutta yleensä työstäkin pitäisi maksaa, mutta että zetec vielä, no öö..
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
No tommosen hinnan paikalliset Ford miehet pierasivatnestori kirjoitti: Halvalta (oudonkin halvalta) ainakin omaan korvaan kuulostaa jos 400€ vaihtaavat ohjureiden kumit ja vielä jakopäärempankin tekeevät samaan rahaan.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
omalla 1.6zetecillä (mustakoppanen) ajettu 260tkm ja ei syö 15tkm vaihtovälillä yhtään öljyä. huoltokirjan mukaan käytetty aina fordin omaa 10w-30 öljyä ainakin 200tkm asti.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Juu tässä on varmaan kuitenkin eri kone kyseessä vaikka nimi on sama. Focuksen 1.4 ja 1.6 koneet oli noita Zetec-SE/Duratec/Mazda MZI -koneita, isommat 1.8 ja 2.0 on Zetec-E. Viimeiset mk2 Mondeot 1.6,1.8,2.0 taas Zetec-R.omalla 1.6zetecillä (mustakoppanen) ajettu 260tkm ja ei syö 15tkm vaihtovälillä yhtään öljyä. huoltokirjan mukaan käytetty aina fordin omaa 10w-30 öljyä ainakin 200tkm asti.
Mitenkähän joku Racing-öljy, joka ei ohene paljoa kuumetessaan toimisi tuossa Focuksessa?
Periaatteessahan jos pelkät öljyrenkaat kuluvat huonoiksi ja männänrenkaat ovat muuten hyvät, öljy palaa ajaessa "puhtaasti" eikä pölläyttele pahasti, eikö niin? Ja eikös vv-kumit kestä ainakin 10-15 vuotta. Ainakin nykyisissä 90-luvun alkupuolen peleissä ovat sunnilleen vaihtokunnossa.
Edit: Korjattu tuo malli, thanks.
Viimeksi muokannut rangleri, 19 Kesä 2011 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Focus mk1 1.8 ja 2.0 ovat Zetec-E.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Näissähän on ollut sellaistakin vikaa että 3 osaisen öljyrenkaan alin rengas lähtee kiertymään männäntapin paikkeilla olevasta "öljynvalumaurasta" alakertaa kohti, niin pitkälle kuin pääsee. Sitten öljyrengas on käytännössä poissa pelistä.
Joten mistään kulumisesta ei välttämättä ole kysymys.
Joten mistään kulumisesta ei välttämättä ole kysymys.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
On se Ford vastuuton kun ei aikanaan oo vetänyt huoltoon näitä ensimmäisiä Focuksia kun niissä suurimmassa osassa ilmenee tätä öljynkulutusta
Onko kukaan kokeillut paksumpaa öljyä pysyykö paremmin? Ite kokeiltu eka Fordin klusu öljyä, Valvolinen Maxlifea, Ja lisäysöljy Pyroilki alkaa oleen loppu
Onko kellään mitään kikkaa millä moottoriä vois liotella että öljynkulutusta sais pienennettyä? Kukaaan kokeillu Forttea vanhan öljyn sekaan ja uudet pesään
Auttoko asiaa?



-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Eikö todellakaan saa näihin koneisiin vaihdettua männänrenkaita yläkautta?
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Öhköh. Mietippä. Vaatii kyllä ihan koko koneen irroituksen.HokucFocus87 kirjoitti:Eikö todellakaan saa näihin koneisiin vaihdettua männänrenkaita yläkautta?
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Tarkoitatko siis, että konetta EI voi rengastaa, kun se on autossa paikallaan?
Sylinterikansi tietenkin täytyy irrottaa.
Sylinterikansi tietenkin täytyy irrottaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Alkaa järki menee jo tohon autoon
Pakopukestaki lykkää jo öljyä ja savuttaa
merkki katin tukkeutumisesta 



Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Mites otat kampiakselin pois irroittamatta vauhtipyörää, joka puolestaan vaatii vaihteiston poiston.yritäedes kirjoitti:Tarkoitatko siis, että konetta EI voi rengastaa, kun se on autossa paikallaan?
Sylinterikansi tietenkin täytyy irrottaa.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
jessus taas näetä juttuja... miksi se kampura on irrotettava rengastusta varten? 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Jos öljypohjan tiellä ei ole mitään, niin sitten onnistuu irrottamatta konetta.
Kansi ja öljypohja yms tiellä olevat irti (ei kampiakselia), männät kankineen pois, uudet renkaat, ehkä vähän hoonata, ja jos laakerit on vielä hyvät niin kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Varrenkummitkin vaihtuis samalla helpommin, kun kansi on irti.
Kansi ja öljypohja yms tiellä olevat irti (ei kampiakselia), männät kankineen pois, uudet renkaat, ehkä vähän hoonata, ja jos laakerit on vielä hyvät niin kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Varrenkummitkin vaihtuis samalla helpommin, kun kansi on irti.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Onko kukaan kikkaillut noilla Forten aineilla? Nyt olisi pe öljynvaihto ja pakoputken etuosanvaihto pärnäsen korjaamolla molla
ja tekisi mieli koittaa Forten Motor Flushia mutta saako sitä ostaa mistään
Öljyt ei askissa pysy kauaa kirkkaana öljynvaihdonkaan jälkeen
Kauanko tuota olisi hyvä käytättää Fortella ja millä kierroksilla
Tuskin koskaan tehty tuota käsittelyä koneelle
Ja voisi samalla tarkistaa onko vaihrelooras öljyä kun siitäkään ei mitään tietoa. Nyt vaihdettavat ölkjyt olisi Shel Helix Ultra
Ainakin hyvin toiminut edellisissä Mondeoissa Shelli 







Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Kokeiltu on ja ei auttanut. Mäntiä piti liotella astiassa kaksi päivää, ennenkuin sai renkaat niistä irti. Tästä voi päätellä että joku puolituntia fortekäsittelyä ei varmasti vaikuta kuin rahapussiin.HokucFocus87 kirjoitti:Onko kukaan kikkaillut noilla Forten aineilla? Nyt olisi pe öljynvaihto ja pakoputken etuosanvaihto pärnäsen korjaamolla mollaja tekisi mieli koittaa Forten Motor Flushia mutta saako sitä ostaa mistään
Öljyt ei askissa pysy kauaa kirkkaana öljynvaihdonkaan jälkeen
Kauanko tuota olisi hyvä käytättää Fortella ja millä kierroksilla
Tuskin koskaan tehty tuota käsittelyä koneelle
Ja voisi samalla tarkistaa onko vaihrelooras öljyä kun siitäkään ei mitään tietoa. Nyt vaihdettavat ölkjyt olisi Shel Helix Ultra
Ainakin hyvin toiminut edellisissä Mondeoissa Shelli

-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Eikö fortesta ollu siis yhtään mihinkään apua? Ittekkö otit vanhat männät pois koneesta? Oliko ne aivan piessä? Missä liottelit niitä? Kuinka kalliiksi tuli remppa? Isä kun ei jaksa uskoa männänrenkaiden kiinnipikikeentymiseen huokausfiikkus kirjoitti: Kokeiltu on ja ei auttanut. Mäntiä piti liotella astiassa kaksi päivää, ennenkuin sai renkaat niistä irti. Tästä voi päätellä että joku puolituntia fortekäsittelyä ei varmasti vaikuta kuin rahapussiin.

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Aivan juntturissa renkaat. Löpössä liottelin (joku liuotin vois olla vielä tehokkaampaa) Yläkautta otin männät pois. Kansi pois öljypohja pois kierokangen alapäät auki ja männät tulee ulos esim jollain putkenpätkällä työntämällä. Putsasin hyvin männät ja laitoin uudet renkaat, kiertokangen laakerit ja tiettu kaikki tarvittavat tiivisteet kannenpultit ja kannen oikaisu. Vaihdoin samalla 4 venttiiliä ja ohjurin kumit jakopään osat ja vesipumpun. Oisko ollu jotain 5-600€ luokkaa muistelisin? Loppui muuten öljynvienti siihenpaikkaan!
edit, kirotusvireitä korjailin
edit, kirotusvireitä korjailin

-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Kauankos moiseen toimenpiteeseen uppos aikaa?fiikkus kirjoitti:Aivan juntturissa renkaat. Löpössä liottelin (joku liuotin vois olla vielä tehokkaampaa) Yläkautta otin männät pois. Kansi pois öljypohja pois kierokangen alapäät auki ja männät tulee ulos esim jollain putkenpätkällä työntämällä. Putsasin hyvin männät ja laitoin uudet renkaat, kiertokangen laakerit ja tiettu kaikki tarvittavat tiivisteet kannenpultit ja kannen oikaisu. Vaihdoin samalla 4 venttiiliä ja ohjurin kumit jakopään osat ja vesipumpun. Oisko ollu jotain 5-600€ luokkaa muistelisin? Loppui muuten öljynvienti siihenpaikkaan!
edit, kirotusvireitä korjailin
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Muutaman päivän oli auto levällään, mut ei ollut kiirettä kun oli toinen auto käytössä. Kannattaa myös homioda sellainen asia että kovan öljynkulutuksen seurauksena voi venttiilit karstoittua, ja palaa piloille. Kattikaan ei tuosta öljystä välttämättä tykkää!
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Kylhän se nyt on tierossa että ei se hyvää tee toi kulutus
No nyt on öljyt vaihettu ja pakoputken etuosa
Korjaamon mies ei saanu tyhjäkäynti päästöä hyväksi kun mitattiin pakokaasutesti
Vaikka huuratti konesta
Meinas että josko katti ei viä lämmenny kunnolla. Ja sitten ennen huoltoon menoa laitettiin Engine Flushit sisään ja näyttäs olevan viä kirkasta öljy , että ei meinaa oikeun silmällä erottaa. Auto pitää nyt tyhjäkäynnilla noin minuutin ryyppypäällä ollessaan epätasaista joutokäyntiä yli 1kierrosta 1000-1200kr/min! Näin suunnilleen hur hur hur hur eli ei käy tasasesti mutta ei meinaa sammuakkaan. Tekiköhän tuo putsaus aine jotakin hallaa moottorille? Kun tyhjäkäynti on käynyt noin minuutin kierrokset tasaantuu ja koneen aaltoileva käynti loppuu. Ja tätä tapahtuu vain kylmän moottorin kanssa ei lämpimän. Ja Lambda eli lambada anturi
on kunnolla kiinni yms...





-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Niin ja unohtu mainita että korjaamolla otettiin myös pakokaasu testi
Ja muuten kaikki arvot ok mutta HC arvo tyhjäkäynnillä näytti 170! Sais olla max 100
Missä vika piilee
Paraneeko pelkällä katalysaattorin vaihdolla
Heti kun korjaaja antoi koneelle kierroksia niin arvot näytti olevan ok
Korjaaja meinasi että josko katti ei vielä kunnolla lämmennyt vaikka korjaaja huudatti autoa aikalailla tyhjäkäynnillä. Tiedä sitten...





Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
ei johu tuo korkee tyhjäkäynti kyllä katista...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!
Sivistynyt arvaus korkeisiin HC-arvoihin: öljykäryt ovat tuhonneet katalysaattorin -> pakokaasussa liikaa palamattomia hiilivetyjä. Jos näin on käynyt, niin katin vaihto todennäköisesti palauttaa päästöt sallittuihin arvoihin, mutta jos öljyn syömistä aiheuttavaa vikaa ei korjata, uusikin katti on taas jossain vaiheessa entinen. Tähän ongelmaan on toki mahdollista keksiä monenlaisiakin "patenttiratkaisuja" 8)