Omakohtaisten kokemusten mukaan täysin samaa mieltä kuin ekn1.. automaattivaihteinen mondeo oli täälläkin, imusarjan ehjään vaihdon jälkeen katos kaikki ongelmat mitä oli.ekn1 kirjoitti:Yk
Itse olen tullut siihen tulokseen että Duratecin imusarjan läpät eivät todellakaan turha viritys: jos ne eivät toimi, ilmenee ainakin automaattivaihteisessa versiossa kaikenmaailman ongelmia nykimisestä ja epämääräisestä vaihteidenvaihdosta kylmäkäynnistysongelmiin.
Mondeo -02 käynnistys
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mondeo -02 käynnistys
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mondeo -02 käynnistys
Johtunee siitä että automaattiloota keskustelee moottorinohjausyksikön kanssa, ja samaa mieltä itsekkin, ei ne läpät siellä turhaan ole. Itsellä tuppasi se imusarjan tanko lähtemään aina irti muutaman kilometrin ajon jälkeen. Sen kun laittoi kiinni kunnolla ja sai läppämekanismin pelaamaan, tuntuu auto pelaavan paljon paremmin nykimättä ja starteissa, kulutuskin laski, manuaalilootalla.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 28 Helmi 2012 22:09
Re: Mondeo -02 käynnistys
täällä käynnistyshäikköjä ja nykimistä. vaihdoin tulpat ja sen jälkeen syttyjohdot ja vieläkin nyki. sitte otin puolan irti aivan tarkistusmielessä. sehän oli halki monesta kohtaa, joten se meni muitta mutkitta vaihtoon. Nykimiset jäi pois, alavääntöä tuli lisää, käynti on nyt tasaista ja starttaa ekalla yrittämällä (ainakin tähän mennessä..)
Mondeo 1.8 -02
Mondeo 1.8 -02
Re: Mondeo -02 käynnistys
Mitkä tulpat, sytytysjohdot ja puola?
Omassa on tuo v-mäinen ominaisuus että jos hetken käyttää niin seuraava käynnistys meinaa olla ongelmallinen, lähtee joko pitkällä startilla käyntiin (varsinkin jos antaa vähän kaasua kaveriksi) tai sitten starttaa välittömästi, mutta sammahtaa jonka jälkeen saakin sitten startata pitkään.
Kävin hakemassa merkkiliikkeestä suolaisen hintaiset orkkistulpat (108e), pitää varmaan nuo muutkin romut tarkistella ja mahdolisesti jopa vaihtaa vaikka ei mitään näkyvää vikaa olisikaan. Oli kiva ylläri päästötestissä kun tyhjäkäynnillä HC:t liian korkeat... pitää tsekata myös mahdolliset imuvuodot eli eikun starttipilottia/jarrukliineriä tms. suihkimaan. Mahtaakohan olla jotain ns. yleisintä imuvuotokohdetta taikka syytä korkeaan HC-arvoon?
Edit:
Näköjään jarrukliineri/starttipilotti ei nostata kierroksia vaan pikemminkin tukahduttaa konetta. Eikä löytynyt imuvuotojakaan ei mitään vaikutusta mistään suunnalta paitsi jos suoraan suihkutti aukaistuun imuputkeen.
Läppien ohjaus toimii eli tanko on kytketty imusarjaan ja solenoidi näkyy ohjailevan niitä. Ja toimivat tosiaan hiljaisesti. Eikä tuntunut minkäänlaisia välyksiä imusarjan päässä.
Tulppien "kaivot" oli kuivat, sytysjohdot päällisin puolin kunnossa.
Scanmaster ohjelmalla tsekkasin dataa: ei vikoja, dataa lukee (Live Data) jne. Liekö tuohon luottamista?
Millä saisin varmasti jonkun vikatilan päälle, mielellään sellaisen joka kuittaantuu myös pois? Näkisin että mittariston MIL-valo toimii ja tajuaako Scanmasterkin sen. Oxygen Sensor Test Results ei anna mitään tietoa. Mitä arvoja pitäisi olla LiveDatan O2 Sensor Bank1 Sensor 1 ja Sensor 2 arvoina esim. tyhjäkäynnillä?
Omassa on tuo v-mäinen ominaisuus että jos hetken käyttää niin seuraava käynnistys meinaa olla ongelmallinen, lähtee joko pitkällä startilla käyntiin (varsinkin jos antaa vähän kaasua kaveriksi) tai sitten starttaa välittömästi, mutta sammahtaa jonka jälkeen saakin sitten startata pitkään.
Kävin hakemassa merkkiliikkeestä suolaisen hintaiset orkkistulpat (108e), pitää varmaan nuo muutkin romut tarkistella ja mahdolisesti jopa vaihtaa vaikka ei mitään näkyvää vikaa olisikaan. Oli kiva ylläri päästötestissä kun tyhjäkäynnillä HC:t liian korkeat... pitää tsekata myös mahdolliset imuvuodot eli eikun starttipilottia/jarrukliineriä tms. suihkimaan. Mahtaakohan olla jotain ns. yleisintä imuvuotokohdetta taikka syytä korkeaan HC-arvoon?
Edit:
Näköjään jarrukliineri/starttipilotti ei nostata kierroksia vaan pikemminkin tukahduttaa konetta. Eikä löytynyt imuvuotojakaan ei mitään vaikutusta mistään suunnalta paitsi jos suoraan suihkutti aukaistuun imuputkeen.
Läppien ohjaus toimii eli tanko on kytketty imusarjaan ja solenoidi näkyy ohjailevan niitä. Ja toimivat tosiaan hiljaisesti. Eikä tuntunut minkäänlaisia välyksiä imusarjan päässä.
Tulppien "kaivot" oli kuivat, sytysjohdot päällisin puolin kunnossa.
Scanmaster ohjelmalla tsekkasin dataa: ei vikoja, dataa lukee (Live Data) jne. Liekö tuohon luottamista?
Millä saisin varmasti jonkun vikatilan päälle, mielellään sellaisen joka kuittaantuu myös pois? Näkisin että mittariston MIL-valo toimii ja tajuaako Scanmasterkin sen. Oxygen Sensor Test Results ei anna mitään tietoa. Mitä arvoja pitäisi olla LiveDatan O2 Sensor Bank1 Sensor 1 ja Sensor 2 arvoina esim. tyhjäkäynnillä?
Viimeksi muokannut Rusty, 09 Touko 2012 21:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Mondeo -02 käynnistys
Sulla on se imusarjan läppiä ohjaava tanko kaasuläpän vierestä irti jos HC on koholla, saa läpi pakokaasuista ilman sitäkin mutta pitää kikkailla. ja todennäköisesti vaikuttaa tuohon nykimiseenkin
Re: Mondeo -02 käynnistys
traasbet: vastaus oli ilmeisesti minulle? Muuten auto toimii hyvin, ei nyi tms.
Imusarja (läpät) kuulostaa terveeltä, mitään naputuksia ei kuulu. En ole sen kummemin vielä ehtinyt perehtyä niiden toimintaan; onko niille ohjausta/onko niitä edes siellä enää, mutta nyt on varmaaan pakko.
Meinasitko että jos tanko olisi irti, tulisi siitä imuvuoto joka aiheuttaa korkean HC-arvon? Ja vaikka olisi tuolta imuvuoto niin saa päästöistä läpi kikkailemalla vai..? Tanko ilmeisesti pystyy myös hieromaan sinne itselleen liikaa välystä, jolloin myös vuoto on kai mahdollista?
Imusarja (läpät) kuulostaa terveeltä, mitään naputuksia ei kuulu. En ole sen kummemin vielä ehtinyt perehtyä niiden toimintaan; onko niille ohjausta/onko niitä edes siellä enää, mutta nyt on varmaaan pakko.
Meinasitko että jos tanko olisi irti, tulisi siitä imuvuoto joka aiheuttaa korkean HC-arvon? Ja vaikka olisi tuolta imuvuoto niin saa päästöistä läpi kikkailemalla vai..? Tanko ilmeisesti pystyy myös hieromaan sinne itselleen liikaa välystä, jolloin myös vuoto on kai mahdollista?
Re: Mondeo -02 käynnistys
Mulla oli hc myös n.300 2000rpm, vaihdoin tulpanjohdot ja puolan ja huomasin tämän jälkeen tämän solenoidiohjatun tangon olevan myös pullahtanut pois pallonivelestään joten laitoin sen takas. Sitten päästöissä saatiin arvot kohdilleen. Nyt sitten mielenkiinnolla odotellaan uusia tuloksia kun läppiä ei enään ole ollenkaan imusarjassa mutta eipä pitäisi olla vuotojakaan..
Re: Mondeo -02 käynnistys
Kylmäkäynnistys suutin , saattaapi olla likanen tai muutenvaan yhistys häiriöötä.
Oli joskus celicas nuita samoja vaivoja , ja siinä korijaantu kun tein uuden virtapiirin tuolle suuttimelle ( releet, katkaisijat yms...).
Volvo 850 tekee samaa jos ajaa vain lyhyen matkan (starttuuttaa) , se johtuu ainakin siitä että venttiilin hydraulinostajat takertaa kylmäs konees (liimaventtiilit) aukiasentoon ( ns. saa tartata ku tulupatoonta mopua).
Tuohonlohkolämppäriin palatakseni , ainakin johonain merkeis ( opel omega 2,5 v6). ei ole lohkolämmitintä ollenkaan , jos laittaa letkulämmittimen niin se huijjaa auton omaa elektroniikkaa. Jolloin kylmäkäynnitys järjestelmälle menee virheellinen tieto että moottori olisikin jo lämmin.
Tämmöösiä on itelle tullu vastaan , entiedä miten ne foortis vaikuttaa mutta tulipahan ny kertooltua
Oli joskus celicas nuita samoja vaivoja , ja siinä korijaantu kun tein uuden virtapiirin tuolle suuttimelle ( releet, katkaisijat yms...).
Volvo 850 tekee samaa jos ajaa vain lyhyen matkan (starttuuttaa) , se johtuu ainakin siitä että venttiilin hydraulinostajat takertaa kylmäs konees (liimaventtiilit) aukiasentoon ( ns. saa tartata ku tulupatoonta mopua).
Tuohonlohkolämppäriin palatakseni , ainakin johonain merkeis ( opel omega 2,5 v6). ei ole lohkolämmitintä ollenkaan , jos laittaa letkulämmittimen niin se huijjaa auton omaa elektroniikkaa. Jolloin kylmäkäynnitys järjestelmälle menee virheellinen tieto että moottori olisikin jo lämmin.
Tämmöösiä on itelle tullu vastaan , entiedä miten ne foortis vaikuttaa mutta tulipahan ny kertooltua

Fordismia eteläpohojammaalta jo vuoresta -83.
ford mondeo ghia stw -04 155hv.
ford sierra Dohc 4wd -90
ford mondeo ghia stw -04 155hv.
ford sierra Dohc 4wd -90
Re: Mondeo -02 käynnistys
Näköjään jarrukliineri/starttipilotti ei nostata kierroksia vaan pikemminkin tukahduttaa konetta. Eikä löytynyt imuvuotojakaan ei mitään vaikutusta mistään suunnalta paitsi jos suoraan suihkutti aukaistuun imuputkeen.
Läppien ohjaus toimii eli tanko on kytketty imusarjaan ja solenoidi näkyy ohjailevan niitä. Ja toimivat tosiaan hiljaisesti. Eikä tuntunut minkäänlaisia välyksiä imusarjan päässä.
Tulppien "kaivot" oli kuivat, sytysjohdot päällisin puolin kunnossa.
Scanmaster ohjelmalla tsekkasin dataa: ei vikoja, dataa lukee (Live Data) jne. Liekö tuohon luottamista?
Millä saisin varmasti jonkun vikatilan päälle, mielellään sellaisen joka kuittaantuu myös pois? Näkisin että mittariston MIL-valo toimii ja tajuaako Scanmasterkin sen. Jos vaikka nyppäisi tulpanjohdon irti joltain pytyltä? Oxygen Sensor Test Results ei anna mitään tietoa, pitäisiko antaa?
Mitä arvoja pitäisi olla LiveDatan O2 Sensor Bank1 Sensor 1 ja Sensor 2 arvoina esim. tyhjäkäynnillä?
Läppien ohjaus toimii eli tanko on kytketty imusarjaan ja solenoidi näkyy ohjailevan niitä. Ja toimivat tosiaan hiljaisesti. Eikä tuntunut minkäänlaisia välyksiä imusarjan päässä.
Tulppien "kaivot" oli kuivat, sytysjohdot päällisin puolin kunnossa.
Scanmaster ohjelmalla tsekkasin dataa: ei vikoja, dataa lukee (Live Data) jne. Liekö tuohon luottamista?
Millä saisin varmasti jonkun vikatilan päälle, mielellään sellaisen joka kuittaantuu myös pois? Näkisin että mittariston MIL-valo toimii ja tajuaako Scanmasterkin sen. Jos vaikka nyppäisi tulpanjohdon irti joltain pytyltä? Oxygen Sensor Test Results ei anna mitään tietoa, pitäisiko antaa?
Mitä arvoja pitäisi olla LiveDatan O2 Sensor Bank1 Sensor 1 ja Sensor 2 arvoina esim. tyhjäkäynnillä?
Re: Mondeo -02 käynnistys
Jos on 10 vuotta vanha foordi niin ei mikään ihme jos saa vaikka 10 sekuntia startata. 

Re: Mondeo -02 käynnistys
Itse luulen että tuo huonohko käynnistyminen pikkasen lämpimänä on samanlainen ongelma kuin monessa muussakin merkissä jonka aiheuttaa "sopivasti väärät" anturiarvot. Aikaisemmin minulla on ollut mm. Golf IV 1.8T (AGU-moottori?), A4 b5 1.8T (AEB-moottori,) joissa moottorinlämmittimen,joka on letkumallia, käyttäminen aiheuttaa samanlaisia oireita.
Minun tapauksessa ongelma on näköjään enemmänkin sellainen viileän/kylmän kelin ongelma, ainakin eilen ja tänä aamuna (n. +7 astetta lämmintä) testattuna lähti käyntiin niinkuin pitääkin vaikka ensin starttasin, sammutin ja starttasin uudestaan käyntiin. Sen jälkeen ajoin puolisen kilometriä, vein lapset päiväkotiin, käyntiin lähti normaalisti. Tuossa kohtaa monesti kylmällä ilmalla on tehnyt sen että saattaa startuuttaa pitkään ja lähtee sitten käyntiin tai tai starttaa heti ja sammahtaa.
Pari kysymysta:
Miten näissä moottoreissa tapahtuu tuo ilmamäärän mittaaminen? (Paineanturin (MAP) dataa oli näkyvillä mutta näissä ilmeisesti on myös ilmamäärämittari? Ilmamäärämittarin dataa en nähnyt missän?)
Minun tapauksessa ongelma on näköjään enemmänkin sellainen viileän/kylmän kelin ongelma, ainakin eilen ja tänä aamuna (n. +7 astetta lämmintä) testattuna lähti käyntiin niinkuin pitääkin vaikka ensin starttasin, sammutin ja starttasin uudestaan käyntiin. Sen jälkeen ajoin puolisen kilometriä, vein lapset päiväkotiin, käyntiin lähti normaalisti. Tuossa kohtaa monesti kylmällä ilmalla on tehnyt sen että saattaa startuuttaa pitkään ja lähtee sitten käyntiin tai tai starttaa heti ja sammahtaa.
Pari kysymysta:
Miten näissä moottoreissa tapahtuu tuo ilmamäärän mittaaminen? (Paineanturin (MAP) dataa oli näkyvillä mutta näissä ilmeisesti on myös ilmamäärämittari? Ilmamäärämittarin dataa en nähnyt missän?)
Viimeksi muokannut Rusty, 10 Touko 2012 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mondeo -02 käynnistys
Paljonko tyhjäkäyntikierroksien pitäisi olla tai paljonko teillä on (moottori normaali käyntilämpö n.90astetta ? Toki siihen vaikuttaa mitä sähkönkuluttajia on päällä (ilmastointi, tuulettimet jne)...
Minulla Scanmasterin mukaan eilen oli tyhjäkäyntikierrokset vain noin 700 rpm ja suunnilleen tuota luokkaa se oli päästötestissäkin. Äsken kun tsekkasin niin oli kuitenkin jotain noin 850rpm (ei mitään ylimääräistä päällä).
Toisessa 2-litraisessa mk3 Mondeossa äskeisen vertailutestin mukaan 850 rpm. Sitten sellainen huomio että 2-litraisessa oli irroitettu läppien ohjaustanko irti, jolloin läpät on ymmärtääkseni koko ajan selkosen selällään eikä mitään toiminta/päästöongelmia.
Minulla Scanmasterin mukaan eilen oli tyhjäkäyntikierrokset vain noin 700 rpm ja suunnilleen tuota luokkaa se oli päästötestissäkin. Äsken kun tsekkasin niin oli kuitenkin jotain noin 850rpm (ei mitään ylimääräistä päällä).
Toisessa 2-litraisessa mk3 Mondeossa äskeisen vertailutestin mukaan 850 rpm. Sitten sellainen huomio että 2-litraisessa oli irroitettu läppien ohjaustanko irti, jolloin läpät on ymmärtääkseni koko ajan selkosen selällään eikä mitään toiminta/päästöongelmia.
Re: Mondeo -02 käynnistys
Mistä puolan halkeamiset näkyvät?
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 28 Helmi 2012 22:09
Re: Mondeo -02 käynnistys
mulla puola oli päältäpäin muutamasta kohtaa hiusmurtumilla, luulin niitä ensiksi valuvirheiksi. Tulpanjohtojen liitoskohtien luona oli pitkät viirut. kauempaa kattoen näytti ihan ok, lähempää tarkastelua siis vaatii. Boschin puolan laitoin.
Re: Mondeo -02 käynnistys
Minkälaisia oireita tuo haljennut puola sinulla aiheutti? Oliko vikakoodeja tai paloiko vikavalo?
Minun autossa kun ei perstuntumallakaan tunnu olevan mitään vikaa...ei nyhdä, ei haise bensa, vääntöä on normaalisti, kulutus on normaali.
Minun autossa kun ei perstuntumallakaan tunnu olevan mitään vikaa...ei nyhdä, ei haise bensa, vääntöä on normaalisti, kulutus on normaali.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 28 Helmi 2012 22:09
Re: Mondeo -02 käynnistys
oiriva puola ei sytyttele valoja/vikakoodeja. Mulla oireina oli nyiskentely kylmällä koneella ja pienillä kierroksilla, heikko alavääntö ja ajoittaiset starttiongelmat.
TMAP-anturi kannattaa putsata turhista karstoista. 1.8 bensa-mondeoon löytyy myös ecu-päivitys.
Mutta pienen ajon jälkeinen starttausongelma on mielestäni ominaisuus.
TMAP-anturi kannattaa putsata turhista karstoista. 1.8 bensa-mondeoon löytyy myös ecu-päivitys.
Mutta pienen ajon jälkeinen starttausongelma on mielestäni ominaisuus.
Re: Mondeo -02 käynnistys
Ilmamäärämittaria (MAF) ei ole, vaan paineanturi (MAP) huolehtii "samasta tehtävästä".Rusty kirjoitti:Pari kysymysta:
Miten näissä moottoreissa tapahtuu tuo ilmamäärän mittaaminen? (Paineanturin (MAP) dataa oli näkyvillä mutta näissä ilmeisesti on myös ilmamäärämittari? Ilmamäärämittarin dataa en nähnyt missän?)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo -02 käynnistys
Tästä olen samaa mieltä. Johtuisikohan siitä, että ECU ei pysty tulkitsemaan oikein antureilta tulevaa ristiriitaista tietoa, kun kone on puolilämmin? (MuTu)ykskasimonsku kirjoitti:Mutta pienen ajon jälkeinen starttausongelma on mielestäni ominaisuus.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo -02 käynnistys
Jep, tuon tiedon sainkin jo aikaisemmin että tuossa on vain MAP. Aika usein moni puhuu, tässäkin ketjussa, että olisi (myös) MAF.
Mittasin siis myös aikaisemmin nuo tulpanjohdot...resistanssi oli pisimmässä noin 6 kilo-ohmia ja lyhyimmässä noin 2.6k ohm. Kääntelin ja vääntelin niitä jonkin verran eivätkä pätkineet resistanssimittauksessa. Eivätkä ole ulkoisesti pykineet yhtään. Onko arvot oikeat?
Sytytyspuolassa ei päällepäin näy mitään erikoista; ei halkeamia tms. Yhden kerran eräässä bensa-autossani oli sytytyspuolella ongelmaa ja se kyllä tuntui ihan selvästi. Miten selkeästi Duratec-moottoreissa pienimmätkin sytytysongelmat näkyvät/tuntuvat? Voiko olla käytännössä "perstuntumalla" oireeton?
Mittasin siis myös aikaisemmin nuo tulpanjohdot...resistanssi oli pisimmässä noin 6 kilo-ohmia ja lyhyimmässä noin 2.6k ohm. Kääntelin ja vääntelin niitä jonkin verran eivätkä pätkineet resistanssimittauksessa. Eivätkä ole ulkoisesti pykineet yhtään. Onko arvot oikeat?
Sytytyspuolassa ei päällepäin näy mitään erikoista; ei halkeamia tms. Yhden kerran eräässä bensa-autossani oli sytytyspuolella ongelmaa ja se kyllä tuntui ihan selvästi. Miten selkeästi Duratec-moottoreissa pienimmätkin sytytysongelmat näkyvät/tuntuvat? Voiko olla käytännössä "perstuntumalla" oireeton?
Re: Mondeo -02 käynnistys
Kiitos tästä vinkistä! Täällä sama, että oli pallonivel pullahtanut irti. Oireena pientä käyntihäiriöö koneen lämmetessä ja ilmeisesti pitkä starttaus lämmänä/puolilämmänä korjaantui myöstraasbet kirjoitti:Mulla oli hc myös n.300 2000rpm, vaihdoin tulpanjohdot ja puolan ja huomasin tämän jälkeen tämän solenoidiohjatun tangon olevan myös pullahtanut pois pallonivelestään joten laitoin sen takas.

-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 12 Kesä 2023 08:43
Re: Mondeo -02 käynnistys
Minulla kanssa johtui avaimesta. Aina aamuisin eka startti lähti käyntiin hyvin ja sitten päivän toinen startti kun lähti töistä niin sahasi kauan aikaa. Ostin romuttamoilta avaimia 2kpl ja ohjelmoin ne. Vika ei ole toistunut enään ja käynnistyy aina ekalla.