Ei kestä tulpat painetta, 1992 1.8 zetec, tyhjäk. ongelma

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Tää nyt menee jo ohi, muttei kait haittaa, kun topicin aloittaja on mukana.

Mutta meinaat ettei täyskaasulla ole imusarjassa alipainetta ja ettei se imisi silloin imusarjastakin?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kait imusarjassa suurin alipaine täyskaasulla? :shock: Eikös tuohon alipaineeseen perustu kaasarikoneen pensansyöttö? :D
Eipä ole tuota Voortin huohotussysteemiä tarkemmin tarvinnut tutkia. Vanhoissa väljissä kaasarikoneissa tuppas olleen aina ylipainetta lohkossa, joskus liikaakin, piti päästää suoraan pihalle! :roll:
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Imusarjassa on alipaine silloin kun kaasuläppä on kiinni ja männät imee(ei siis laske juuri ilmaa tilalle). Alipaine lähes häviää heti kun läppä avataan . Sama asia kun kakarana imaisit limppapullosta ilmat pois ja kieli jäi siihen kiinni, heti kun sait kielen irti hävisi alipaine pullosta. Imusarjasta ei siis häviä kaikki alipaine, mutta se on tyhjäkäynnillä varmaan luokkaa arviolta -0,5 - -0,7 bar, kun taas kaasuläpän auetessa se lähenee lähes ilmakehän paineeseen, eli alipaine häviää melkein kokonaan(pieni alipaine tietysti jää johtuen virtausteknisistä ahdistuksista ilman kulku reitillä), kun moottori imee käydessään.

Economy mittarit toimii sillä periaatteella, että mitä suuremman alipaineen saat imusarjaan ajaessa, sitä taloudellisemmin ajat, eli kaasuläppä mahdollisimman kiinni. Silloin kuluu vähiten bensaa.

Kaasun kun lyöt auki, menee tällainen "imumittari" nollaan.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllähän se pääosin on nuin kun tarkemmin ajattelee! :shock: Minä ajattelin imuilmakanavaa jossa alipaine kasvaa kun läppä avautuu. :D Sinun teoria on kuitenkin osin virheellinen, sillä jos alipaine katoaa lähes täysin niin kaasarikone sammuu? :roll: Ei ole tullut kaasaria avattua muutamaan vuoteen, mutta tosiaan suuttimet oli ennen läppää ja imuläppä ennen suuttimia! 8) Tietenkin tuosta löytyy monta variaatiota! :roll:
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Imusarjan tiiviste rikki. Imusarja on kaksiosainen, ja tämän välilaipan ja kannen välinen tiiviste oli rikki. Viikonloppuna mahd. kuntoon.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Dodiii!!! Nostetaan peukut pystyyn :D ... ja koputetaan puuta :twisted:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Monteonisti kirjoitti:Kyllähän se pääosin on nuin kun tarkemmin ajattelee! :shock: Minä ajattelin imuilmakanavaa jossa alipaine kasvaa kun läppä avautuu. :D Sinun teoria on kuitenkin osin virheellinen, sillä jos alipaine katoaa lähes täysin niin kaasarikone sammuu? :roll: Ei ole tullut kaasaria avattua muutamaan vuoteen, mutta tosiaan suuttimet oli ennen läppää ja imuläppä ennen suuttimia! 8) Tietenkin tuosta löytyy monta variaatiota! :roll:
Alipaine ei siis ahdistuksesta johtuen mene kokonaan pois. Kaasutin perustuu suuttimien ohivirtaavaan ilmaan, siis vielä virtausnopeuteen. ei alipaineeseen. Esim. turbossahan ei juuri kuormitettaessa ole alipainetta, vaan suuttimen ohivirtaava ilma synnyttaa alipaineen suuttimeen ( vrt. maalausruisku, imee maalia maalipöntöstä ilman sekaan) :shock:
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Noniin homma hoidossa, imusarjan tiiviste oli rikki niin omituisella tavalla, että se varmaan tarvitsisi oman t :shock: picin.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Juuri se alipaine aiheuttaa virtauksen joka taas imee pensaa suuttimista. :roll: Jos tukit ilmanoton kaasu täysillä niin on taatusti kova alipaine, siis alipaine tavallaan "siirtyy" kun ilmaa pääsee virtaan "imaistun" tilalle! :D
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Nyt ollaan kaikki yhtä pilkun viilaajia tässä tavallaan päivän selvässä asiassa. Kaikkihan toki tietää, miten moottori toimii. :?:

Kerro sitten tuliko vekotin kuntoon. Ei jatketa enää tätä.
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Vermeet kunnossa, tyhjäkäynti ok! Melkeen ei ees huomaa et on käynnissä
Vastaa Viestiin