Tässä hieman vertailua S-Maxin ja Touranin välillä ensimmäisten kilometrien perusteella. Kilsoja takana vasta 1500 ja niistä kaikki on ajettu nastarenkailla, joten tarkempaa vertailua pystyn tekemään vasta myöhemmin.
Vertaan siis nykyistä 2.0 TDCi PowerShift Titanium S-Maxia ensisijaisesti edelliseen 1.9 TDI DSG Trendline Touraniini.
Moottori ja voimansiirto
Luonnollisesti Fordin 103kW/320Nm moottori on voimavaroiltaan VW:n 77kW/250Nm moottoria selvästi puhdikkaampi, mutta erot eivät rajoitu tuohon. Moottori on myös käyntiääneltään ja käynnin värinättömyyden osalta selvästi sivistyneempi kuin vanha 1.9 TDI. Kaiken kaikkiaan erittäin miellyttävä pata.
Voimansiirron osalta erot ovat myös selvät. Verrattuna Touranin 7-vaihteiseen kuivakytkimiseen DSG:hen Fordin 6-vaihteinen Getragin valmistama märkäkytkiminen PowerShift on selvästi pehmeämpi ja huomaamattomampi. Suurimman osan ajasta vaihteiston toimintaan ei kiinnitä mitään huomiota, DSG oli selvästi terävämpi.
Asiassa on hyvät ja huonot puolensa. PowerShift ei vaihtele vaihteita yhtä tiuhaan kuin DSG ja vaihdot ovat huomaamattomia. Tekee ajosta todella miellyttävää ja tasaista. Toisaalta esimerkiksi kickdownin viive on selvemmin havaittava ja esimerkiksi manuaalipuolen käyttäminen moottorijarrutukseen varsin hankalaa DSG:hen verrattuna: DSG paukautteli kiltisti pieniä vaihteita sisään tippiläpillä, kunhan kierrokset pysyivät alta punarajan, PowerShift ei halua manuaalipuolella vaihtaa moottorijarrutuksen yhteydessä korkeille kierroksille, vaikka kuinka komentaisi.
Saa sitten nähdä, muuttuuko käytös kilometrien myötä.
Tilat ja ergonomia
Lienee luonnollista, että kokoluokkaa suuremmassa S-Maxissa on selvästi enemmän tilaa kuin Touranissa. Matkustamo on erittäin väljä niin edessä kuin takana, takana selkeä ero Touraniin on se, että myös keskipaikka on yhtä tilava kuin reunapaikat, Touranissa se oli viitisen senttiä kapeampi kuin reunapaikat.
Kolmannen rivin tilapäispaikkoja en osaa verrata, koska kaikki Touranini ovat olleet viisipaikkaisia. Joka tapauksessa kolmosrivi on S-Maxissakin selkeästi "lasten rivi", aikuinen ei tuolla mukavasti istu. Käytettävyys kolmannella rivillä kohtuullinen. Penkin nousevat yhdellä nykäisyllä ylös, mutta sen lisäksi istuinosa pitää käntää vielä oikeinpäin. Kulku kolmanteen riviin onnistuu helposti kakkosrivin kippi/liukutoiminnon avulla ihan samoin kuin tavallisen kaksiovisen henkilöauton takapenkille. Sanomattakin on selvää, että kakksoriville laitetut turvaistuimet torpedoivat kolmannen rivin käytettävyyden tehokkaasti.
Ajoasennosta saa hyvän. Oikeastaan ainoa miinus on turhan pysty ja ahdas vasemman jalan lepuutustuki, mutta sama ongelma oli Touranissakin.
Erikoinen havainto on istuimen korkeus -- Touranissa pidin istuinta ylimmässä asennossa, S-Maxissa alimmassa! Tästä myös pieni miinus S-Maxille: pelkääjän penkin korkeussäätö ei ole vakiona ja asento nyt hivenen turhan ryhdikäs. Olisihan tuon huomannut, jos olisi älynnyt ennen tilausta ko. istuinta kokeilla, mutta enpä älynnyt. Suosittelen kokeilemaan ja rastimaan optiolistalta korkeussäädön (tai suht maltillisella lisähinnalla molemmat etusituimet sähkösäätöisinä).
Hallintalaitteet ovat molemmissa hyvin käsillä, joskin esimerkiksi pyyhkinviiksenlogiikat ovat täysin erilaiset. Ei voi sanoa, että toinen olisi toista parempi, mutta erilaisia nuo ovat. Fordin iso värinäyttö on kyllä näyttävä, mutta tila hyödynnetään heikosti -- useimmiten näytöllä näkyy lähes luonnollisen kokoinen USB-tikun kuva ja nyrkinkokoinen vakionopeuden symbooli ja varsinainen tieto on pienellä printillä alla, jos vähän kärjistetään
Tavaratilat ovat suunnilleen samassa luokassa. Kolmannesta istuinrivistä johtuen Fordin ruuma on matalampi, mutta toisaalta todella pitkä ja leveä. Ei valittamista. Täytyy vielä mittailla erot joskus. Kakkosrivin penkit kaadettuna Fordin tavaratila on paljon selkeämpi tasaisen pohjan ansiosta.
Seitsemän paikkaa käytössä tila kutistuu Fordissakin pieneksi, mahtuu sinne silloin lastenrattaat ja pari pientä nyssäkkää.
Pikkutavaralokeroita oli Touranissa enemmän.
Alusta ja ajettavuus
Touran oli urheilualustalla luokkansa parhaita ajettavia. Mutta S-Max on paras, siitä ei pääse mihinkään. Ohjaustuntuma on erinomainen, tarkka ja täsmällinen, urheilualusta tekee ajettavuudesta todella tarkkaa ja yllätyksetöntä olematta epämukava. Ja tämä lausunto nastarenkaiden pohjalta, tuskin ajettavuus kesärenkailla ainakaan huononee.
Melu ja mukavuus
Ero melutasossa on dramaattinen. S-Maxissa melutaso on moottoritienopeudellakin vaimeaa ja keskustelu ykkös- ja kolmosrivin välillä sujuu ääntä korottamatta. Näin nastarenkailla.
Mukavuus on myös korkealla tasolla. Meno on tärinätöntä ja värinätöntä ja takaistuinten matkustusmukavuus on Tourania parempi.
Valot ja näkyvyys
Fordin lyhyistä valoista en osaa vielä sanoa, koska ne on nyt suunnattu väärin, enkä ole ehtinyt käydä säädättämässä uudelleen. Pitkät sen sijaan ovat todella tehokkaat, kiitos halogeniapupitkien, jotka tulivat minulle yllätyksenä. Verrattuna Touranin pelkkään xenoneihin kantamassa on iso ero.
Kääntyvyyttä kaipaan. Touranin kääntyvät xenonit olivat mainiot ja Touranissa myös staattisten kulmavalojen toiminta oli fiksumpaa, kun ne aktivoituivat jos vilkun kytkemisestä. Ford odottaa, että rattia käännetään.
Näkyvyys ulos kuskin paikalta vaikuttaa Fordissa paremmalta, mutta en minä mitään tieteellistä tutkimusta ole siitä tehnyt...
Laatuvaikutelma ja materiaalit
Ford on muotoiltu rohkeammin ja se näkyy myös materiaaleissa. Pianolakattu konsoli on näyttävä, joskin herkkä sormenjäljille. Verhoilu ja pinnat ovat siistejä, en osaa tehdä laatuvertailua VW:n ja Fordin välillä.
Jotkin yksityiskohdat vaikuttavat Fordissa viimeistelemättömämmiltä: takaovien alatiivisteiden päät ovat avonaiset, takaluukun ollessa auki näkyvä heijastin on tarranauhaa.
Muita huomioita
Jotkin pikkuasiat oli Touranissa viety pidemmälle. Kuten vaikkapa pysäköintitutka: Touranissa tutkien käynnistyessä musiikki vaimeni automaattisesti ja soittimen näytölle tuli myös graafinen esitys esteistä. Fordissa musiikki pitää vaimentaa itse, eikä suurta värinäyttöä hyödynnetä mitenkään.
Kulutuksesta tarkempia havaintoja myöhemmin, yhden tankillisen perusteella ei voi tehdä kovin ihmeellisiä päätelmiä, joskin ekan tankillisen 7,95 litraa satasella vaikuttaa karmealta lukemalta. Hetkellisen kulutuksen perusteella nopeuden nostaminen 100 -> 120 nostaa kulutusta dramaattisesti, mikä on täysin odotettavaa otsapinta-ala huomioiden.
Musavehkeitä ei oikein voi verrata, koska Touranissa oli hinnat alkaen -vakiostereot ja S-Maxissa tehtaan paras paketti. Mutta hyvin tuo soi. USB:n toiminta on Fordissa parempi, kun satunnaissoitto toimii koko muistin osalta. Myös bluetooth toimii hienosti, on helppo streamata musiikkia Spotifysta, kun jopa ratin painikkeet toimivat Spotifyn ohjaamisessa.
Puhelimen tehdas-HF toimii myös moitteetta, joskin puhelinluettelon selaaminen ilman hakutoimintoa on työlästä, kun numeroita on muistissa noin tuhat...
---
Sellaista tähän hätään. Kokonaisuutena Ford on tasapainoisempi, parempi ajaa, tilavampi. Vain joissain pienissä yksityiskohdissa Touran vie voiton. Pitää toki muistaa, että hintaluokassa on eroa, joskin ero kutistuu pieneksi, jos Touraniin valitsisi paremmin vastaavan Highline-varustelun ja koneeksi 2.0 TDI:n. Täydennän ja täsmennän, kunhan kokemuksia kertyy.