ECU kunnossa, auto käy ja kukkuu normaalisti

eli tapauskuvaus (jatkoksi kaikkeen smogun ansiokkaaseen selvitykseen) eli
Vian ilmentymä:
Lähtee käyntiin moitteettomasti.
Vika ilmenee 0-20 km välillä, yleensä ensimmäisen 10 km aikana
(vika voi tulla heti muutaman sadan metrin ajon jälkeen tai vasta 15 km päästä).
Kun vikatilanne on ohi, niin auto toimii normaalisti (vaikka ajaisi tankin tyhjäksi samantein).
Jos auton sammuttaa (vika ilmennyt ja mennyt ohi) esim. 15 km ajon jälkeen, niin vika ilmenee uudelleen.
Sää ei vaikuta, kesät talvet sama tilanne.
Vika on alkanut ilmetä muistaakseni joskus alkuvuodesta 2005.
Fordin vikatesterit eivät ole löytäneet vikaa.
Bensan kulutus lisääntynyt noin 1 litra per 100 km.
Vikakoodeja ei ole huollossa näkynyt, tosin en kahtena viime vuonna ole niitä kysellyt kalleuden takia.
Vian kuvailua (ota tästä ny sitten selvää)
:
Moottorista pääsääntöisesti häviää vääntö, alkaa nykimään todella paljon (ei hyväksi niskalle), jos ei paina kytkintä.
Auto voi sammua, lähtee heti uudelleen käyntiin (yleensä vaihteella, mutta myös avaimella).
Ei ehdi välttämättä sammua, koska alan heti huudattaa moottoria, jos vain ottaa kierroksia.
Sammumisia voi tulla muutamia peräkkäin (voi jäädä myös yhteen, max noin 3).
Ei ota välttämättä kierroksia vaikka painaa kaasua (kytkin pohjassa).
Voi ottaa kierroksia (kytkin pohjassa) ja jos ottaa niin yleensä huudatan,
voin myös vaihtaa pienemmälle vaihteelle ja yrittää ajaa kaasu pohjassa (kierrokset ei
välttämättä nouse, eivätkä laske, voivat kuitenkin laskea)
Jos sammuu hiljaisessa vaudissa, niin lähtee käyntiin avaimella, ei välttämättä ota kierroksia
Vika menee ohi välillä muutama (kymmen) sekuntia - alta minuutin
(tämä on arvio, aika ei ole pitkä, vaikka se siltä ko. tilanteessa tuntuukin)
Ja vialle tyypillistä on näiden edellä kuvattujen sekalainen yhdistelmä eli vika ei ilmene loogisesti!!!
Korjausko

:
Kävin Lohjalla, ja WSE:n ansiokkaalla

työllä selvisi, jotta vika on ECU:ssa.
Mistä uus?
Uus Fordilta -> 997€ !!! -> No can dO.
Uus muulta-> mistä -> Enklannista, Saksasta, Suomesta ... -> löyty Enklannista.
Eli löyty kotteron ECU-koodia vastaava osa Enklannista
3 kuukauven takuulla (
http://www.autotekelectronics.com/) ->
noin 116 euroo posteineen (maksu PayPalin kautta)

.
Vaihtotyö Fordilla:
Ecun vaihto ja ohjelmointi noin 95 euroo + uus avain (tarvii kolme avainta) noin 75 euroo (kirotun kallis).
Ny o ajettu noin 10 000 km osan vaihdon jälkeen -> no problems -> polttoainekulutus laski vajaan litran per 100 km.
Kiitos, erityiskiitos ja kumarrus Smogulle ja WSE:lle 
.
Ja kiitos siitä et o tämmöne foorumi, josta löytyy apua ja tietoa.
No tämä "hauska" vika oli sitten tuhonnut katalysaattorin eli se + pakoputki oli pakko kesällä vaihtaa (perimmäisessä putkenosassa reikä ja keskimmäinen meni siinä ohessa uusiks). Osat Motonetistä (tahtoo tän kans tänne Nykäskylään) ja AD:ltä (catti), ja vanhasta catista sai 20 euroo metallinkierrätysyritykseltä eli
Summa summarum
Kyll maar kotteron omistaminen on tumpelolle ihanaa kärsimystä ku lompakko o reikäinen pääosan päivistä

. Maar mutku kotteroon o tarve

.