Focus pyöränkulmat
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Focus pyöränkulmat
Täsmälleen samaa mieltä nestorin kanssa kuparirasva-asiasta.
Mutta aiheeseen palatakseni. Olen ainakin usein huomannut, että loppuunkulutetut renkaat on syöty epätasaisesti. Oma selitykseni sille on negatiivinen camber-kulma, joka ajo-ominaisuuksien vuoksi moniin autoihin tiettävästi laitetaan. Paremmin tilannetta kuvaa tämän linkin alin kuva
http://www.desertrides.com/reference/im ... camber.gif
Kerran revittiin esim. saabista loppuunsyödyt renkaat, joissa sisäpuoli oli kulunut paljon enemmän. Se oli lähes sliksi, kun taas ulkoreunalta löytyi vielä vähän uraa.
Mutta aiheeseen palatakseni. Olen ainakin usein huomannut, että loppuunkulutetut renkaat on syöty epätasaisesti. Oma selitykseni sille on negatiivinen camber-kulma, joka ajo-ominaisuuksien vuoksi moniin autoihin tiettävästi laitetaan. Paremmin tilannetta kuvaa tämän linkin alin kuva
http://www.desertrides.com/reference/im ... camber.gif
Kerran revittiin esim. saabista loppuunsyödyt renkaat, joissa sisäpuoli oli kulunut paljon enemmän. Se oli lähes sliksi, kun taas ulkoreunalta löytyi vielä vähän uraa.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: Focus pyöränkulmat
camber -kulman lisäksi liiallinen auraus (toe in) syö taasen renkaat ulkoreunasta tosi nopeasti. Kokeiltu on ! 

Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Focus pyöränkulmat
Onko nelipyöräsuuntauksessa ykkköskoppaisen Focuksen tapauksessa tarpeen avata takatukivarren ulompaa pulttia?
Korjaamo nimittäin oli mennyt tuota pulttia avaamaan ja sehän on sellainen mikä jämähtää tukivarren puslaan kiinni. NAPS ja oho! Menee takatukivarsi ja pultti uusiksi ennen kuin voi ajaa pois korjaamolta. 200 € laskua luvassa siitä.
Sisemmässä pultissa on säätö eli sitä pitäis availla. Ulompi on suora pultti.

Korjaamo nimittäin oli mennyt tuota pulttia avaamaan ja sehän on sellainen mikä jämähtää tukivarren puslaan kiinni. NAPS ja oho! Menee takatukivarsi ja pultti uusiksi ennen kuin voi ajaa pois korjaamolta. 200 € laskua luvassa siitä.
Sisemmässä pultissa on säätö eli sitä pitäis availla. Ulompi on suora pultti.
Re: Focus pyöränkulmat
Lyhyt vastaus; ei ole tarvetta avata ulompiapultteja aurauksen säädössä. Kun säädätin omasta Mk1 Focuksesta kulmat, olin vieressä katsomassa, niin takapäässä asentaja ainoastaan avasi ne sisäpään epäkeskopultit. Vähän se toki näytti ensin lämpöä niille että sai liikkeelle.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus pyöränkulmat
Ihan samalla lailla jos ei ole hyvin rasvattu säätöpulttia niin on yhtä puuta helan kanssa. Mk1 focuksen kanssa saa varmasti varautua alatukivarren vaihtoon.JiiHoo kirjoitti: 17 Syys 2025 15:58 Onko nelipyöräsuuntauksessa ykkköskoppaisen Focuksen tapauksessa tarpeen avata takatukivarren ulompaa pulttia?![]()
Korjaamo nimittäin oli mennyt tuota pulttia avaamaan ja sehän on sellainen mikä jämähtää tukivarren puslaan kiinni. NAPS ja oho! Menee takatukivarsi ja pultti uusiksi ennen kuin voi ajaa pois korjaamolta. 200 € laskua luvassa siitä.
Sisemmässä pultissa on säätö eli sitä pitäis availla. Ulompi on suora pultti.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus pyöränkulmat
Sitä epäkeskosäätöpulttia ei jouduta normaalisti suuntauksen aikana kääntämään useita kierroksia, korkeintaan vartti jos sitäkään.focst kirjoitti: 17 Syys 2025 17:53Ihan samalla lailla jos ei ole hyvin rasvattu säätöpulttia niin on yhtä puuta helan kanssa. Mk1 focuksen kanssa saa varmasti varautua alatukivarren vaihtoon.JiiHoo kirjoitti: 17 Syys 2025 15:58 Onko nelipyöräsuuntauksessa ykkköskoppaisen Focuksen tapauksessa tarpeen avata takatukivarren ulompaa pulttia?![]()
Korjaamo nimittäin oli mennyt tuota pulttia avaamaan ja sehän on sellainen mikä jämähtää tukivarren puslaan kiinni. NAPS ja oho! Menee takatukivarsi ja pultti uusiksi ennen kuin voi ajaa pois korjaamolta. 200 € laskua luvassa siitä.
Sisemmässä pultissa on säätö eli sitä pitäis availla. Ulompi on suora pultti.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus pyöränkulmat
Joo saa sen väkisin väännettyä. Pusla on vaan jumissa siinä pultissa. Kun se säädön jälkeen jää vääntämään helaa se repeää. Riippuu tietenkin kuinka paljon joutuu säätämään.duckworth kirjoitti: 17 Syys 2025 17:56Sitä epäkeskosäätöpulttia ei jouduta normaalisti suuntauksen aikana kääntämään useita kierroksia, korkeintaan vartti jos sitäkään.focst kirjoitti: 17 Syys 2025 17:53
Ihan samalla lailla jos ei ole hyvin rasvattu säätöpulttia niin on yhtä puuta helan kanssa. Mk1 focuksen kanssa saa varmasti varautua alatukivarren vaihtoon.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus pyöränkulmat
Juu, terve määrä voiman ja järjen käyttöö toki suotavaa kulmien säätäjältä.focst kirjoitti: 17 Syys 2025 18:21Joo saa sen väkisin väännettyä. Pusla on vaan jumissa siinä pultissa. Kun se säädön jälkeen jää vääntämään helaa se repeää. Riippuu tietenkin kuinka paljon joutuu säätämään.duckworth kirjoitti: 17 Syys 2025 17:56 Sitä epäkeskosäätöpulttia ei jouduta normaalisti suuntauksen aikana kääntämään useita kierroksia, korkeintaan vartti jos sitäkään.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus pyöränkulmat
Kiitos vastauksista.
Olen itse kerran vaihtanut Mk1 Focuksen takatukivarren ruostumisen takia ja sisempi pultti (se millä pyöränkulma säädetään) ei ollut jumissa. Ulompi oli ja hoidin rälläkällä pultinpäät pois ja sitten uutta pulttia ja tukivartta tilalle kuparirasvan kera. Puslan ja pultin sovitus on sen verran tiukka, että täällä Pohjolassa sinne menee suolavesi muhimaan ja siksi siellä saisi olla kunnolla rasvaa.
Sisempää pulttia ei tarvitse kauheasti pyöritellä pyöränkulmia säädettäessä, koska säätö on aika jyrkkä. Ellei kulma sitten ole ihan mettässä.
Autohuolto ei maininnut, että siemmän pultin kanssa olisi ollut ongelmaa. Sitten ymmärtäisin, jos sisempi pultti on leiponut puslaan kiinni ja tukivarsi pitää vaihtaa ja siinä yhteydessä pitää katkaista ulompikin pultti.
Kun nyt näyttää, että autohuolto on ryssinyt, niin onko sitten ihan oikein, että asiakas maksaa siitä noin 200 €?
Miten näissä menee oikeus ja kohtuus?

Olen itse kerran vaihtanut Mk1 Focuksen takatukivarren ruostumisen takia ja sisempi pultti (se millä pyöränkulma säädetään) ei ollut jumissa. Ulompi oli ja hoidin rälläkällä pultinpäät pois ja sitten uutta pulttia ja tukivartta tilalle kuparirasvan kera. Puslan ja pultin sovitus on sen verran tiukka, että täällä Pohjolassa sinne menee suolavesi muhimaan ja siksi siellä saisi olla kunnolla rasvaa.
Sisempää pulttia ei tarvitse kauheasti pyöritellä pyöränkulmia säädettäessä, koska säätö on aika jyrkkä. Ellei kulma sitten ole ihan mettässä.
Autohuolto ei maininnut, että siemmän pultin kanssa olisi ollut ongelmaa. Sitten ymmärtäisin, jos sisempi pultti on leiponut puslaan kiinni ja tukivarsi pitää vaihtaa ja siinä yhteydessä pitää katkaista ulompikin pultti.
Kun nyt näyttää, että autohuolto on ryssinyt, niin onko sitten ihan oikein, että asiakas maksaa siitä noin 200 €?

Viimeksi muokannut JiiHoo, 18 Syys 2025 09:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Focus pyöränkulmat
Periaatteessa tossa vois yrittää neuvotella vielä korjaamon kanssa miten toimitaan, nyrkit pystyssä sinne meneminen ei välttämättä vie asiaa etiäpäin, vaikka onhan tuo selkee moka asentajalta. Jos eivät tuu yhtään vastaan, niin kerro ainaki firman nimi tänne foorumille, että tiedetään välttää kyseinen paja..
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus pyöränkulmat
Laitetaan tähän vielä päivitystä. Korjaamon tiskillä tarina kuuluikin niin, että se olikin se sisempi pultti mikä oli katkennut. No sitten tuon ymmärtää, koska sisempi on se mistä säädetään.
Korjaamon kanssa lyötiin kättä päälle siitä, että hieman alle 200 €:lla tuli pyöränkulmat ja uusi takatukivarsi pultteineen.
Nyt on ratti suorassa etukelkan vaihdon jälkeen ja suuntavakaavuuskin parempi.
Korjaamon kanssa lyötiin kättä päälle siitä, että hieman alle 200 €:lla tuli pyöränkulmat ja uusi takatukivarsi pultteineen.

Nyt on ratti suorassa etukelkan vaihdon jälkeen ja suuntavakaavuuskin parempi.
Re: Focus pyöränkulmat
Hieno juttu että homma tuli päätökseen kuten sen pitääkin.
Re: Focus pyöränkulmat
Hieno homma että juttu selkisJiiHoo kirjoitti: 19 Syys 2025 09:21 Laitetaan tähän vielä päivitystä. Korjaamon tiskillä tarina kuuluikin niin, että se olikin se sisempi pultti mikä oli katkennut. No sitten tuon ymmärtää, koska sisempi on se mistä säädetään.
Korjaamon kanssa lyötiin kättä päälle siitä, että hieman alle 200 €:lla tuli pyöränkulmat ja uusi takatukivarsi pultteineen.![]()
Nyt on ratti suorassa etukelkan vaihdon jälkeen ja suuntavakaavuuskin parempi.


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER