Sivu 3/3

Lähetetty: 27 Helmi 2007 20:01
Kirjoittaja Riesa2.0
janzamar kirjoitti:No joo,sille ryypylle on oma anturi jossain apparin puolella kai..
ei varmasti toimi oikein jos on tuollaisesta paikasta rosvottu :)
En tiedä kuka sitä oli viritellyt ja miksi, mutta sieltä se tuli puolan siltä vihdeältä johdolta, joku oli itse "ke-vi" johdosta sen vääntänyt ja rosvoliittimellä liittänyt sinne liitänyt :shock: Luulen että tuo on joskus aikanaan vähän liekehtinyt koska suurin osa johdoista + apulaitteista konehuoneessa on uusittu varsinkin se johtonippu joka kulkee koneen takaa. Myös alkuperäisen moottorin venttiilikoppasta on maalit palaneet ja öljykorkki on vain sellainen sulanut möykky :shock:

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 20 Elo 2009 14:14
Kirjoittaja Gona
Terve

Tuli tuossa hommattua toinen fiesta 1.4 kaasarilla ja samanlaisia ongelmia on mulla nyt kesällä, kun sierrakaverilla talvella.

Eli käy ryyppypäällä hienosti idlailee aina 2500-1000rpm hienosti riipuen siis ryypyn asennosta. No kun otan ryypyn pois ja moottori on lämmennyt niin kierrokset laskee 500 tietämille ja sammuu jos ei pumppaa kaasua. Antaa enemmän kenkää ja huudattelee konetta niin tuntuu toimivan OK, mutta tyhjäkäynti siis uupuu täysin. Ilmanputsari on puhdistettu ja tulpatkaan ei vielä pahoilta näyttäneet.
Missä on vika? ja mitä suosittelette tarkistamaan ennen kuin lähtee koko kaasaria purkamaan autosta irti.

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 20 Elo 2009 17:19
Kirjoittaja tonskulus
Gona kirjoitti:Terve

Tuli tuossa hommattua toinen fiesta 1.4 kaasarilla ja samanlaisia ongelmia on mulla nyt kesällä, kun sierrakaverilla talvella.

Eli käy ryyppypäällä hienosti idlailee aina 2500-1000rpm hienosti riipuen siis ryypyn asennosta. No kun otan ryypyn pois ja moottori on lämmennyt niin kierrokset laskee 500 tietämille ja sammuu jos ei pumppaa kaasua. Antaa enemmän kenkää ja huudattelee konetta niin tuntuu toimivan OK, mutta tyhjäkäynti siis uupuu täysin. Ilmanputsari on puhdistettu ja tulpatkaan ei vielä pahoilta näyttäneet.
Missä on vika? ja mitä suosittelette tarkistamaan ennen kuin lähtee koko kaasaria purkamaan autosta irti.
Tarkista aluksi ettei ole ilmavuotoja. Sitten voit säätää kaasuttimen uudelleen:
-Käytä moottori lämpimäksi.
-Kierrä kaasuttimen tyhjäkäynnin seosruuvi kiinni (siten että se juuri ja juuri menee pohjaan, älä käytä voimaa!). Avaa noin 1-1.5 kierrosta.
-Säädä tyhjäkäynnin nopeusruuvia (säätää kaasuläppää). Kierrä auki siihen asti ettei se kosketa kaasuläpän mekanismia eli välys tasan nolla. Kierrä kiinni 1 kierros jolloin kaasuläppä avautuu hieman.
-Käynnistä moottori. jos ei käy tyhjäkäyntiä, kierrä nopeusruuvia kiinni kunnes tyhjäkäynti on 800-900rpm
-Säädä seosruuvia auki. Tällä haetaan mahdollisimman tasainen tyhjäkäynti. Jos kierrosluku nousee liikaa, korjaa nopeusruuvilla ja säädä seosruuvia taas siten että kone käy mahdollisimman tasaisesti mahdollisimman laihalla seoksella. Eli kun sitä seosruuvia säätelet niin siitä löytyy noin 1 kierroksen kokoinen alue jossa käy nätisti, niin säädä se mieluummin sinne laihemmalle puolelle eli kiinnipäin.

Sellaset perusohjeet. Tällä menetelmällä säätämällä on menny jokainen autoni päästöistä läpi heittämäl :)

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 20 Elo 2009 17:31
Kirjoittaja tursas
Tuota, minkäköhän vuoden Fiesta ja millä kaasarilla, se tieto auttaa, että löytää oikeat ruuvit, tuolla kuvia Escojen kaasareista: http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0686-04a.pdf

Mutta vaikka sen tyhjäkäynnin noilla hyvillä :roll: ohjeilla saiskin kohalleen hakisin ennen katsastusta päästölapun jostain, jossa ne ruuvaa ne säädöt oikein pakokaasutesterin avulla ja pistää päästölapun kouraan, Sierraan se makso viimeksi 32 €, siis ja jos on kohallaan valmiiksi, 18 € 8)

Ai niin, eihän siinä vaan ole se imuilman esilämmitys päällä kesälläkin, tappokohan sekin joutokäynnin vai päinvastoin, kuumat ilmat tulis pakosarjalta...

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 20 Elo 2009 20:44
Kirjoittaja emax
Veikkaisin ilmavuotoa tai roskaa tyhjäkäynti suuttimessa.

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 21 Elo 2009 16:50
Kirjoittaja tonskulus
Mä olen aina säätäny kaasarin noilla perusohjeilla ja käynyt sen jälkeen hakemassa päästölapun 10eurolla. Ei ole tarvinnut säätää siellä enää.

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 21 Elo 2009 18:07
Kirjoittaja duckworth
Täällä kun nyt puhutaan Fiestoista ja Sierroista, niin lainaanpa topiccia omaan käyttöön... Vaihdoin tuossa iltapäivällä juuri uuden karhean vesipumpun ohc:n päätyyn, ja ennen koekäyttämisiä kiinnostaa tietää tästä vesipumpun ilmaamisesta ja siitä onko se tarpeen? Eikö neste kulkeudu samalla lailla pumpuun normaalia reittiä, eli paisuntasäiliön kautta? Näkemyksiä.. :D

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 21 Elo 2009 21:22
Kirjoittaja Gona
Kiitoksia hyvistä vastauksista!
Kumminkin tein tuossa pientä perusputsailuja kaasarin ollessa autossa kiinni kun kurkut oli aika paskaset. Nyt tuon operaation jälkeen antaessa enemmän kierroksia vaikka 4500 ja antaa laskea niin enää harvoin kierrokset laskee 500 tietämille, välillä kyllä. Suuttimet ajattelin paineilmalla vetästä ja jos auttaisi mitään asiaan.

Auto siis ei ole kilvissä joten mitään päästöhommia ei kiinnosta säätää, kuhan toimii:)
Ja auto on 1.4 sillä webberin 2-kurkkusella.

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 22 Elo 2009 09:56
Kirjoittaja samiharju
venttiilit kannattaa myös joskus säätää.

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 22 Elo 2009 10:55
Kirjoittaja tursas
duckworth kirjoitti:Täällä kun nyt puhutaan Fiestoista ja Sierroista, niin lainaanpa topiccia omaan käyttöön... Vaihdoin tuossa iltapäivällä juuri uuden karhean vesipumpun ohc:n päätyyn, ja ennen koekäyttämisiä kiinnostaa tietää tästä vesipumpun ilmaamisesta ja siitä onko se tarpeen? Eikö neste kulkeudu samalla lailla pumpuun normaalia reittiä, eli paisuntasäiliön kautta? Näkemyksiä.. :D
Ei siellä mitään tarvii ilmailla, niinkun oot varmaan jo huomannu, nestettä paisariin, niin paljon ku menee, käyntiin, lisäystä ja tarkistus jonkun ajan/ ajon kuluttua...

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 22 Elo 2009 19:39
Kirjoittaja xtaaviankka
:D Heh, tähän vois vetästä vitsinkin, kaveri lohkas kuorma-auton jarruja säätäessä, että josko siellä on ilmaa jarruissa.

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 24 Elo 2009 17:49
Kirjoittaja emax
duckworth kirjoitti:Täällä kun nyt puhutaan Fiestoista ja Sierroista, niin lainaanpa topiccia omaan käyttöön... Vaihdoin tuossa iltapäivällä juuri uuden karhean vesipumpun ohc:n päätyyn, ja ennen koekäyttämisiä kiinnostaa tietää tästä vesipumpun ilmaamisesta ja siitä onko se tarpeen? Eikö neste kulkeudu samalla lailla pumpuun normaalia reittiä, eli paisuntasäiliön kautta? Näkemyksiä.. :D
Termari kotelos on se tulpattu letkunpaikka, sen avaat kun kaadat nestettä niin menee ainakin nopeammin, eikä pakosta tarvi lisäilläkkään enää.
xtaaviankka kirjoitti::D Heh, tähän vois vetästä vitsinkin, kaveri lohkas kuorma-auton jarruja säätäessä, että josko siellä on ilmaa jarruissa.
:D Toivottavasti oli edes muutama kilo

Re: Sierra käy kolmella kylmänä!

Lähetetty: 24 Elo 2009 22:34
Kirjoittaja Gona
Noniin elikkä apua kaivataan edelleen.
Koitin noita tonskulusen antamia ohjeita ja kyllä se tuntui vähän paremmin käyvän. No kumminkin kun parin päivän jälkeen käynnistin ja otin ryypyn pois niin sama ongelma jatkui. Kaasua saa pumpata, että pysyy käynnissä. Koitin vähän ajaakin autolla, mutta pakko pitää ryyppyä päällä. Ne pitkät ruuvisuuttimet kurkkujen välissä on vielä ainakin puhdistamatta kun millään en ole niitä saannut sieltä rakosesta kunnolla pois.