Sivu 178/399
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Marras 2019 21:41
Kirjoittaja @rsk@
hapelo kirjoitti: ↑03 Marras 2019 20:47
Ööhh...voisitko tarkentaa missä noi pesurit sijaitsee...
Harri
Umpioiden alla puskurissa noin tulitikkurasian kokoiset lätkät jotka nousee suutintenjalkojen mukana ja sieltä välistä suihkuttelee.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 03 Marras 2019 21:57
Kirjoittaja Sanpool
toasti kirjoitti: ↑03 Marras 2019 21:33
Kyllä siihen vettä itselläkin jää. Ei se vika mielestäni ole. Ihan suunniteltu noin, mutta en sitten tiedä onko hyvää suunnittelua. Saa aika pitkään huuhdella, jos haluaa saippuakuplat välistä pois pesun jälkeen.
Joo,havaitsin saman jotta saippuajäämät ei sieltä hevillä poistu.Saa huuhdella ajan kanssa.
On muissakin autoissa samaa ”ongelmaa” mutta tuntuu focuksessa olevan pahemmin.
Alue mihin vesi jää makaamaan on aika iso...Ongelma tai ei huonoa suunnittelua joka tapauksessa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 09:42
Kirjoittaja hapelo
@rsk@ kirjoitti: ↑03 Marras 2019 21:41
Umpioiden alla puskurissa noin tulitikkurasian kokoiset lätkät jotka nousee suutintenjalkojen mukana ja sieltä välistä suihkuttelee.
Heh...luulin että noi on jäänyt menneisyyteen,no ainakin uudessa Focuksessa näyttää kuvien mukaan olevan
Harri
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 10:50
Kirjoittaja toasti
hapelo kirjoitti: ↑04 Marras 2019 09:42
Heh...luulin että noi on jäänyt menneisyyteen,no ainakin uudessa Focuksessa näyttää kuvien mukaan olevan
Harri
EU säädös 48:ssa määrätään, että kun lyhyiden valojen valon määrä on 2000 lumen tai enemmän, pitää pesuri asentaa valoille.
Tämän takia harvemmissa halogeenivaloilla varustetuissa autoissa noita pesureita näkee ja se saattaa luoda mielikuvan, että kyse on "nykyaikaisuudesta", kun ei ole pesuria.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 11:23
Kirjoittaja nestori2
Minulla kun oli ykköskoppainen Focus, niin otin irti lampunpesimien moottorin piuhat, säästyi vettä. Myöhemmin tuo ei ole ollut mahdollista, systeemi tietokoneen takana. Fiestassa ei lampunpesimiä ole onneksi, eihän nuo virtaviivaisen auton lamput edes häiritsevässä määrin likaannu. Autossani on LED-ajovalot, tiedä sitten, mikä on tuo lumen-lukema. Valot ovat kyllä tehokkaat, kun edellisessä oli H7-halogeenit.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 11:32
Kirjoittaja revote
toasti kirjoitti: ↑04 Marras 2019 10:50
EU säädös 48:ssa määrätään, että kun lyhyiden valojen valon määrä on 2000 lumen tai enemmän, pitää pesuri asentaa valoille.
Tämän takia harvemmissa halogeenivaloilla varustetuissa autoissa noita pesureita näkee ja se saattaa luoda mielikuvan, että kyse on "nykyaikaisuudesta", kun ei ole pesuria.
Mitä selasin FB-ryhmän kuvia niin pesureita ei ole monessakaan uudessa Focuksessa vaikka on ledit. Sitä en tiedä mistä maasta jengiä siellä on sitten, liekkö tuo asetus EU-asetus sitten.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 11:58
Kirjoittaja toasti
revote kirjoitti: ↑04 Marras 2019 11:32
Mitä selasin FB-ryhmän kuvia niin pesureita ei ole monessakaan uudessa Focuksessa vaikka on ledit. Sitä en tiedä mistä maasta jengiä siellä on sitten, liekkö tuo asetus EU-asetus sitten.
Muistaakseni mukautuvista ledeistä poistui pesurit joko lokakuusta tai marraskuusta alkaen. En sitten tiedä mitä muutoksia autoon on tehty tai onko pesurit alun alkaenkin olleet "turhaan".
Tossa valotehon mittauksessa oli myös
muistaakseni jotain eroja eri tekniikoilla. Esimerkiksi xenoneissa taidetiin katsoa suoraan polttimon valotehoa kun ledeissä taas katsotaan vasta linssin jälkeen tehoa. Tämä sitten voi antaa kikkailulle tilaa.
Mielelläni itsekin kyllä noi omastani poistaisin, imee rapakeleillä pesunestesäiliön tyhjäksi aika nopeasti. Viime vuonna auton antaman kahden pesunestetasoilmoituksen väli oli pienimmillään kymmenen päivää. Ei sen säiliön täyttäminen nyt mikään ylivoimainen tehtävä ole, mutta turhalta se tuntuu, kun valojen pesurin tehokin on mitätön.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 12:07
Kirjoittaja AAR85
Viimeviikolla alkaneesta 2020vm malleissa vakiona LED lähivalot (pitkät edelleen halogeenit)
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 12:41
Kirjoittaja Pajari
focst kirjoitti: ↑02 Marras 2019 13:17
Laitoin heti ylläpitolaturin kun auton sain. Jos meinaat webastoa käyttää säännöllisesti niin ehdoton sijoitus. Ei tarvitse jännittää riittääkö virta.
Mikä oli asentamasi laturin merkki ja tyyppi, sekä mihin sait sen sovitettua konehuoneessa? Minulla on tehtaan paketissa johtosarjoineen DEFA akkulaturi MultiCharger 1x12A, laitteen fyysiset mitat olisi n. 130x100x55. Täyttä vaan on tuolla pellin alla ja ylimääräisiä ruuvinreikiä ei kehtaisi sinne porailla.
Jos laittaisit vaikkapa kuvan asennuksesta tänne foorumille kaikille ihmeteltäväksi, niin olisi hirmu hyvä juttu

Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 12:45
Kirjoittaja onik
Pitäisikö tässä muuten olla vetoluistonesto? Kävin viikonloppuna vähän lumisemmalla seudulla ja ylämäissä antoi sutia ihan vapaasti, vasta sivuttaisliike sai luistoneston heräämään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 13:05
Kirjoittaja Freeze
On siinä
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 14:11
Kirjoittaja VSKo
Onkos hiukkasloukkuongelmia ilmaantunut muilla pakkasten alettua?
Itsellä tuli ensimmäistä kertaa viime viikolla ja toisen kerran tänään. Kyseessä 1,5l 182hp versio.
Viime talvena ei ollut tuon kanssa mitään ongelmia/ilmoituksia, auto on ollut ajossa 13.12.2018 alkaen.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 14:54
Kirjoittaja Pajari
Ei ole hiukkassuodattimen ilmoituksia sen viime talvisen ohjelmapäivityksen jälkeen näkynyt. Niitä ilmoituksia vielä odotellessa viiksettää nuo akkuongelmat. Webasto ei lähde nyt edes ajonaikana päälle, ilmoittaa siitä akun heikosta varaustilanteesta. Ei taida ko. ongelman ollessa päällä tuulilasin- ja takalasin lämmittimetkään toimia, ainakin siltä vaikuttaa huurteen poistumisen hitaudesa pääteltynä.
Laturi se on näköjään asennettava, Ford saisi mielestäni osallistua kustannuksiin. Vm.69 850 Minissä oli mitätön 300W tasavirtalaturi, mutta ei loppunut virta siitäkään millään pakkasilla, nyt tuossa on n. 1 kW vaihtovirta laturi, mutta taitavalla ohjelmoinnilla sekin on saatu Soliferin polkupyörän dynamon veroiseksi.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 15:02
Kirjoittaja toasti
Reklamoikaa, reklamoikaa ja reklamoikaa. Asentamalla latureita ja antamalla ongelman olla ei asiat tule koskaan muuttumaan.
Toki ymmärrän laturin tarpeen pätkäajoa tekeville, mutta muuten en laturia menisi asentamaan omakustanteisesti. Enkä kyllä Fordinkaan kustantamana, ellei diiliin kuulu kaveri, joka käy kytkemässä ja irroittamassa laturin tarpeen mukaan.
Mk 3.5 focuksessa mulla oli laturi. Käytin kerran ja totesin myöhemmin tarpeettomaksi koko laturin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 17:25
Kirjoittaja Torspo
Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia akun kanssa "ainakaan vielä" ja auto on saatu 26.10.2018
Webastoa olen käyttänyt melkein joka päivä kun lämpötilat ollut +5 tai alle "sama viime talvena" ja Noin 40 kilometriä tulee ajettua joka päivä
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 17:28
Kirjoittaja focst
toasti kirjoitti: ↑04 Marras 2019 15:02
Reklamoikaa, reklamoikaa ja reklamoikaa. Asentamalla latureita ja antamalla ongelman olla ei asiat tule koskaan muuttumaan.
Toki ymmärrän laturin tarpeen pätkäajoa tekeville, mutta muuten en laturia menisi asentamaan omakustanteisesti. Enkä kyllä Fordinkaan kustantamana, ellei diiliin kuulu kaveri, joka käy kytkemässä ja irroittamassa laturin tarpeen mukaan.
Mk 3.5 focuksessa mulla oli laturi. Käytin kerran ja totesin myöhemmin tarpeettomaksi koko laturin.
Ajosta paljon kiinni. Mulla on lähinnä lyhyttä työmatkaajoa ja webastolla esilämmitetään molemmissa päissä. Otin tämän jo ostaessa huomioon ja sijoitin kunnon laturiin ja akkulämmittimeen että saa nauttia webastosta. Edellisessä autossa oli säteily lämmitin ja sisähaara lämmittimellä tätä yhdistelmää ei ole ollut ikävä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 17:36
Kirjoittaja revote
Farkku ja takaluukun suojapeite vähän resonoi terävissä töyssyissä. Onko tälle mitään tehtävissä?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 17:58
Kirjoittaja focst
revote kirjoitti: ↑04 Marras 2019 17:36
Farkku ja takaluukun suojapeite vähän resonoi terävissä töyssyissä. Onko tälle mitään tehtävissä?
Mulle vaihtovat uuden..ei vaikutusta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 20:12
Kirjoittaja @rsk@
revote kirjoitti: ↑04 Marras 2019 11:32
Mitä selasin FB-ryhmän kuvia niin pesureita ei ole monessakaan uudessa Focuksessa vaikka on ledit. Sitä en tiedä mistä maasta jengiä siellä on sitten, liekkö tuo asetus EU-asetus sitten.
Missä ryhmässä?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 20:41
Kirjoittaja revote
@rsk@ kirjoitti: ↑04 Marras 2019 20:12
Missä ryhmässä?
Näitä brittien Focus mk4 owners -ryhmiä.
--
Nostin viikonloppuna rengaspaineita 2.2 / 2.3 --> 2.8 / 2.7. Nastarenkaisiin siis. Tämä Vignale tuntuu olevan hiljainen mutta nyt kun nostin rengaspaineita niin hiljeni entisestään. Motarilla meni melkein sukkasiltaan vaikka ajoin reilulla kaasulla. Ja isommilla paineilla tuntuu ajettavuuskin paremmalta.
Tosiaan takaluukun näkösuoja vähän resonoi ja nyt huomasin parin asteen pakkasessa että lasikatto vähän "särisee" takaosastaan.
Aktiivicruisea olen opetellut käyttämään ja mielestäni toimii hyvin ja loogisesti. Tänäänkin testailin ja ajoin edellä olevan perässä liikenneympyrästä niin koko ajan pysyi edellä ajava näkökentässä. Ja kun tultiin risteykseen ja edellä ajava vaihtoi kaistaa kääntymisen yhteydessä niin ei ongelmia tässäkään vaan auto huomasi että kaista on vapaa ja lähti nostamaan nopeutta. Olen myös testannut, että jos edellä ajava pysähtyy kokonaan niin auto pysähtyy itsestään. Siitä en ole varma, että olisiko auto lähtenyt liikkeelle edellä ajan lähtiessä liikkeelle, ei ainakaan niinä pari sekunnin aikana mitä odottelin (takana jonoa niin en kehdannut odotella pidempään). Vaikuttaako automaattinen käsijarru tähän jotenkin?
Valoja en ole kerennyt vielä testaamaan, kaikki ajot on aina katuvalojen alla.
Hyvä fiilis kuitenkin kaikenkaikkiaan, hyvä ostos.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 21:03
Kirjoittaja HMS77
Kyllä se lähtee itsekseen jatkamaan täyspysähdyksenkin jälkeen.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 21:09
Kirjoittaja Arski54
toasti kirjoitti: ↑04 Marras 2019 15:02
Reklamoikaa, reklamoikaa ja reklamoikaa. Asentamalla latureita ja antamalla ongelman olla ei asiat tule koskaan muuttumaan.
Toki ymmärrän laturin tarpeen pätkäajoa tekeville, mutta muuten en laturia menisi asentamaan omakustanteisesti. Enkä kyllä Fordinkaan kustantamana, ellei diiliin kuulu kaveri, joka käy kytkemässä ja irroittamassa laturin tarpeen mukaan.
Mk 3.5 focuksessa mulla oli laturi. Käytin kerran ja totesin myöhemmin tarpeettomaksi koko laturin.
Juuri näin. Mikään ei koskaan muutu jos asiakkaat ei vaadi.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 21:26
Kirjoittaja revote
HMS77 kirjoitti: ↑04 Marras 2019 21:03
Kyllä se lähtee itsekseen jatkamaan täyspysähdyksenkin jälkeen.
Näin varmasti mutta vaikuttaako automaattinen käsijarru vai seisontajarru (mikäs se nimi onkaan virallisesti) tähän mitenkään?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 21:34
Kirjoittaja onik
revote kirjoitti:
Näin varmasti mutta vaikuttaako automaattinen käsijarru vai seisontajarru (mikäs se nimi onkaan virallisesti) tähän mitenkään?
Jos vakkari pysäyttää auton ja edessä oleva auto lähtee liikkeelle alle 3s aikana, lähtee auto itsestään liikkeelle jarruista riippumatta. Yli 3s niin vakkarin nopeusasetus yliviivataan (vai meniköhän vain harmaaksi?) merkiksi siitä että pitää joko näpäyttää kaasua tai vakkarin resume-nappia että auto lähtee liikkumaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 04 Marras 2019 21:36
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Pajari kirjoitti: ↑04 Marras 2019 12:41
Mikä oli asentamasi laturin merkki ja tyyppi, sekä mihin sait sen sovitettua konehuoneessa? Minulla on tehtaan paketissa johtosarjoineen DEFA akkulaturi MultiCharger 1x12A, laitteen fyysiset mitat olisi n. 130x100x55. Täyttä vaan on tuolla pellin alla ja ylimääräisiä ruuvinreikiä ei kehtaisi sinne porailla.
Jos laittaisit vaikkapa kuvan asennuksesta tänne foorumille kaikille ihmeteltäväksi, niin olisi hirmu hyvä juttu
Vaikka kysymys ei minulle ollutkaan niin osallistun aiheeseen.
Asensin tänään 10A Defan laturin ja homma oli suht iisi.
Kuskin puoleinen umpio irti. Sen alla on tilaa vaikka kuinka. Siellä oli jopa kiinnitysruuvit valmiina. (Jonkun modulin tyhjä asennuspaikka)
Kaapelin sain uitettua puskurin sisällä säleikön taakse ja siitä ulos.
Olisihan sen liittimen voinut vaikka nippusiteillä hirttää säleikön ripoihin mutta katsoin kuitenkin asialliseksi kiinnittää kahdella ruuvilla huomaamattomasti säleikön alaripaan.
Lopuksi umpio takaisin paikalleen ja näkyviin jäi vain akulle menevät johdot.