Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 02 Marras 2019 10:03
No sitten noita juttuja ei saa myöskään joka osamaksulla on ostanut auton.kun vain omistaja saa tietoa. Jännä tulkinta kyllä on Fordilla.
Siinä ford maksaa ei anneta tulostetta. Ei siinä sähköisessähuoltokirjassa eritellä takuutöitä sen tarkemmin todetaan että suoritettu. Normaali huollosta saa.onik kirjoitti: 02 Marras 2019 09:59 Ei muuten aina tulosteta, pyysin takuuhuollosta paperilla sitä mitä autolle tehtiin, sanottiin että en saa koska en ole asiakas. En tiedä johtuuko siitä että on takuuhuolto missä Ford on ”asiakas”, vai siitä että on liisariauto ja olen vain haltija.
Onko 2500-5000km välillä vaihdettu öljyt. Ainakin mulle sitä myyjä vielä muistutti. Olisin kyllä joka tapauksessa tuon tehnyt.Rusakko_ kirjoitti: 02 Marras 2019 09:04 Ensi viikolla ensimmäinen öljynvaihto, ajettu n. 15 tkm. Öljyn taso laskenut yhden reiän verran 10 tkm kohdalla mitattuun eli nyt 2/5 reikää öljyssä. Öljyn väri muuttunut punaruskeaksi. Näkisin, että ihan hyvä vaihtaa öljyt tässä vaiheessa. Öljyn kulutuksesta en ole huolissaan ja trendi on hyvä.
Ikinä en ole huolto-ohjelman ulkopuolella vaihtanut öljyjä enkä vaihda, ellei sitten auto ala herjaamaan että öljyt on loppu (Fordithan ei syö öljyä joten tämäkään ei tule vastaan). Ford-liikkeet hehkuttaa jopa 2v öljynvaihtoväliä Focukseen joten sillä mennään ja koeponnistetaan sitten se 5v takuu jos leikkaa kiinni huolto-ohjelman orjallisesta noudattamisesta huolimatta. Veikkaan että ei sitä päivää ei kuitenkaan tarvitse nähdä.@rsk@ kirjoitti: 02 Marras 2019 10:28 Onko 2500-5000km välillä vaihdettu öljyt. Ainakin mulle sitä myyjä vielä muistutti. Olisin kyllä joka tapauksessa tuon tehnyt.
Itsellä ylläpitolaturi odottaa asentamista.Janso kirjoitti: 01 Marras 2019 14:50 Latasin ulkoisella laturilla ja kas SS toimii taas. Vebastoa en kokeillut, mutta kaippa sekin toimii. Auto ei nyt tunnu itse lataavan tarpeeksi. Pitääkö tosiaan se ylläpitolaruri hommata softaa odotellessa.
Laitoin heti ylläpitolaturin kun auton sain. Jos meinaat webastoa käyttää säännöllisesti niin ehdoton sijoitus. Ei tarvitse jännittää riittääkö virta.Janso kirjoitti: 01 Marras 2019 14:50 Latasin ulkoisella laturilla ja kas SS toimii taas. Vebastoa en kokeillut, mutta kaippa sekin toimii. Auto ei nyt tunnu itse lataavan tarpeeksi. Pitääkö tosiaan se ylläpitolaruri hommata softaa odotellessa.
Mitäs ihmeellistä tuossa on? Öljynvaihtoväli on esim pikkudieselissä 15tkm tai 1 vuosi,kumpi tulee ensin täyteen.Renee kirjoitti: 02 Marras 2019 11:08 Tästä kukaan ei saa suuttua. Mutta minulle sanottiin takuuvastavan suulla että ne öljyt pitää vaihtaa vuoden välein vaikka auto seisoo uusilla öljyillä autotallissa. Onko ne öljyr parantunut kun viimeinen käyttöpäivä on tuplaantunut 4 vuodessa.
Tuo kirjoittamani kommentti oli tähän juttuun vain noista vuoden tai kahden öljyistä..Frnz kirjoitti: 02 Marras 2019 11:01 Ikinä en ole huolto-ohjelman ulkopuolella vaihtanut öljyjä enkä vaihda, ellei sitten auto ala herjaamaan että öljyt on loppu (Fordithan ei syö öljyä joten tämäkään ei tule vastaan). Ford-liikkeet hehkuttaa jopa 2v öljynvaihtoväliä Focukseen joten sillä mennään ja koeponnistetaan sitten se 5v takuu jos leikkaa kiinni huolto-ohjelman orjallisesta noudattamisesta huolimatta. Veikkaan että ei sitä päivää ei kuitenkaan tarvitse nähdä.![]()
![]()
Kuten kirjoitin, ensimmäinen öljynvaihto nyt 15 tkm. Vielä 5 tkm oli aivan kullan keltaista, eikä 10 tkm ollut kuin vähän rusehtavaa, joten en jaksanut lähteä vaihtelee niin aikaisin. Toisethan ajelee aina 30 tkm, joten...@rsk@ kirjoitti: 02 Marras 2019 10:28 Onko 2500-5000km välillä vaihdettu öljyt. Ainakin mulle sitä myyjä vielä muistutti. Olisin kyllä joka tapauksessa tuon tehnyt.
Kyllähän nuo lasien tummennukset tekee autoon kuin autoon pelkkää hyvää jo pelkästään ulkonäön kannalta saati nyt muista eduista. Sunkin Focus heti nätimpirevote kirjoitti: 02 Marras 2019 13:31 Minäkin meinaan laittaa ylläpitolaturin omaani. En tee mitään asennuksia puskuriin, availen aina konepellin tarvittaessa.
Auto on ollut nyt kolme päivää ja mitä enemmän ajan sitä tyytyväisempi olen. Valitsin juuri oikean mallin ja ruksin juuri oikeat varusteet. Varusteet tekevät auton. Eilen käytin takalasien tummennuksessa, takaluukku 10% ja sivulasit 20%. Kuvia allekirjoituksen Instalinkin kautta.
SS on toiminut ainakin tähän asti. Kerran käyttänyt webaa, kakella napsautin kotoa sisältä päälle, hyvin riitti kantama. Tänään se ei käynnistynyt koska liian vähän menovettä tankissa. Appiksen kaukokäynnistys on tullut kokeiltua myös.
Tätä huoltoväliasiaa on jauhettu moneen kertaan, mutta tässä on oikea vastaus. Itse tarkistin asian vielä kesällä Fordilta ja sain kirjallisen vastauksen, joka vahvistaa tuon AAR85:sen kirjoituksen, poislukien noi hinnat tietty. Mutta hyvä uutinen on se, että niitä öljyjä saa vaihdattaa paikallisessa merkkarissa vaikka kerran kuussa jos haluaa, ilman että takuu meneeAAR85 kirjoitti: 02 Marras 2019 09:32 On joo fyysinen huoltokirja. Ja kyllä se huoltoväli on 2v/30tkm. Vapaaehtoinen öljynvaihto 125€ tai jos haluaa vaan vuositarkastuksen niin 35€ Ford huollossa. Jos se huoltoväli olisi 1v niin auto olisi siitä ilmoitellut. Mulla meni vuos rikki viimekuussa. Kilometrejä on 13500 ja öljyn käyttöikä 54%.
Käännä voimakkuutta pienemmälle kesken selostuksen niin se pienentää navin volyymiä eikä musiikin.revote kirjoitti:Saako mistään navin opastuksia pienemmälle, tosi isolla kailottaa ohjeet ja varoitukset?
Kuinka usein laitat auton lataukseen. Kerran viikossa, vai päivittäin. Tää lataamishomma tuli itselle yllätyksenä, kun oletin, että ajoa on riittävästi.focst kirjoitti: 02 Marras 2019 13:17 Laitoin heti ylläpitolaturin kun auton sain. Jos meinaat webastoa käyttää säännöllisesti niin ehdoton sijoitus. Ei tarvitse jännittää riittääkö virta.
Taitaa olla niin, että pitää olla riittävästi "oikeanlaista ajoa".Janso kirjoitti: 02 Marras 2019 19:01 Kuinka usein laitat auton lataukseen. Kerran viikossa, vai päivittäin. Tää lataamishomma tuli itselle yllätyksenä, kun oletin, että ajoa on riittävästi.
Älä nyt hyvä ihminen omasta pussista ainakaan mitään latureita maksa. Sullahan oli reilusti ajoa päivässä.Janso kirjoitti: 02 Marras 2019 19:01 Kuinka usein laitat auton lataukseen. Kerran viikossa, vai päivittäin. Tää lataamishomma tuli itselle yllätyksenä, kun oletin, että ajoa on riittävästi.
No tämäkään ei validi väite ole omalla kohdalla. Viime talvena Webasto käynnistyi joka kerta, mutta tänä syksynä ei ole lainkaan toiminut akun varauksen takia.revote kirjoitti: 02 Marras 2019 19:05 Taitaa olla niin, että pitää olla riittävästi "oikeanlaista ajoa".
1-2kertaa viikossa riippuu kuinka paljon on lämmitintä käyttänyt.Janso kirjoitti: 02 Marras 2019 19:01 Kuinka usein laitat auton lataukseen. Kerran viikossa, vai päivittäin. Tää lataamishomma tuli itselle yllätyksenä, kun oletin, että ajoa on riittävästi.
Tutkiskelin kännykkä - forscanilla Body Control Modulesta akkuun liittyvää dataa - mielenkiintoista. Sieltä löytyy mm akun laskennallinen varaustaso prosentteina ja akkuun menevä/lähtevä virta,sekä PID:t että minkä vuoksi S/S esim on pois käytöstä. Olen 10A "älylaturilla " talviasetuskella pari kerta ladannut tuota, ja sen jälkeen todennut, että OBD;sta luettuna akun varaustaso on 76%, ennen latausta eräässä tapauksessa oli 60%. Käy järkeen koska latausaika ei ollut pitkä. 75% varaustasolla ajossa akkuun menevä virta pyörii jossain 0-3 A välillä. S/S aktivoituu (virrankulutus silloin noin 30A). Liikkeelle lähdettyä latausvirta nousee noin 40A:han joksikin aikaa ja taas laskee pikku hiljaa tuonne 0-3A hujakoille. Ajattelin että tuo sitten lienee varauksen tavoitetaso...revote kirjoitti: 02 Marras 2019 19:05 Taitaa olla niin, että pitää olla riittävästi "oikeanlaista ajoa".
Kiitos!-Kj- kirjoitti: 03 Marras 2019 07:50
Tutkiskelin kännykkä - forscanilla Body Control Modulesta akkuun liittyvää dataa - mielenkiintoista. Sieltä löytyy mm akun laskennallinen varaustaso prosentteina ja akkuun menevä/lähtevä virta,sekä PID:t että minkä vuoksi S/S esim on pois käytöstä. Olen 10A "älylaturilla " talviasetuskella pari kerta ladannut tuota, ja sen jälkeen todennut, että OBD;sta luettuna akun varaustaso on 76%, ennen latausta eräässä tapauksessa oli 60%. Käy järkeen koska latausaika ei ollut pitkä. 75% varaustasolla ajossa akkuun menevä virta pyörii jossain 0-3 A välillä. S/S aktivoituu (virrankulutus silloin noin 30A). Liikkeelle lähdettyä latausvirta nousee noin 40A:han joksikin aikaa ja taas laskee pikku hiljaa tuonne 0-3A hujakoille. Ajattelin että tuo sitten lienee varauksen tavoitetaso...
Monta päivää myöhemmin kaivoin diagnostiikan esiin kun weba:lla esilämmityksen (10min) jälkeen keskinäyttö alkoi ilmoittaa virransäästötilasta lapsia istuimiin laitellessa: Akun varaustaso oli 60%. Käynnistyksen jälkeen latausvirta oli noin 15A ja laski tasaisesti. Puolen tunnin ajon jälkeen latausvirta oli noin 5A, varauksen taso 64% ja S/S inhibit päällä akun varauksen vuoksi. Olisin ajatellut että akku ladattaisiin aggressiivisesti takaisin tuohon tavoitevaraustilaan, mutta jostain syystä näin ei käy. S/S inhibit raja jäi selvittämättä mutta 75% se toimii, 64% se ei toimi, joten omassani aktiivinen ikkuna on kapea.Akun kyllä pitäisi voida ottaa vastaan paljonkin virtaa tuossa 64% tilassa, jos S7S eventin jälkeen 75% tasollakin 40A virtoja käy päällä. Hidas tavallinen lataus näyttää siis johtavan siihen että akun varaus laskee pikku hiljaa varsinkin webastoa käytettäessä. Mitään vikoja ei ollut päällä joten huollossakin varmaan todettaiin kaiken olevan kunnossa. Huhuttu SW-päivitys voisi ehkä muutta latausstrategiaa?
Myöskin; edes 60% varaustasolla aggressiivisella moottorijarrutuksella, kierrokset jopa 3000rpm, ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta akun latausvirtaan.
Mystistä on myös ettei ulkoisella laturillakaan päästy yli 76% lataukseen. Täytyypä koettaa vielä oikein CTEK:llä. Lataus tapahtui + napaan ja - -johdon maapisteeseen.