Sivu 18/35

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 24 Helmi 2013 00:24
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
Juuri tuo asetus siinä on taustalla, joka kiristyi 2013 alusta. Fordin uusien autojen myyjille kerrottiin Suomessa syksyllä, että joulukuun jälkeen ei enää saa tilata uutena flexifueleja.

Tässä on laskukaavat, jos kiinnostaa: http://www.cep.eu/fileadmin/user_upload ... r_Cars.pdf

Samat löytyvät lakitekstistä, mutta se on pitkä ja puiseva luettava. Tai tässä tämä pääkohta, jos joku ei mobiililaitteilla halua PDF:iä availla.

"...
- The basic amount of 130 g CO2/km is either increased or reduced by an additional amount depending on the weight of the manufactured passenger car (reference mass “M0“ by 2015: 1,372 kg) (Annex I; see CEP Graphic).
- If a passenger car is heavier than 1,372 kg, the basic amount is increased by an additional amount of 0.0457 g CO2 per kg mass: The manufacturer-specific CO2 target becomes less strict.
- If a passenger car is lighter than 1,372 kg, the basic amount is reduced by the additional amount of 0.0457 g CO2 per kg mass: the manufacturer-specific CO2 target becomes stricter.
– Manufacturers have been granted a phasing in period until 2015: to determine average CO2 emissions of a manufacturer, the following percentages of their passenger cars newly registered in the respective year shall be taken into account (Art. 4):
- 2012: 65%,
- 2013: 75%,
- 2014: 80%,
- from 2015: 100%.
– The reference mass “M0“ is to be adjusted every three years to the average weight of all passenger cars newly registered in the EU. For the first time, by 31 October 2014 the reference mass “M0“ will be redefined on the basis of the passenger cars newly registered within the previous three calendar years (2011-2013) and will take effect on 1 January 2016 for three years. (Art. 13 (2))..."

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 24 Helmi 2013 10:22
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
Koko maassa on tällä hetkellä uutena saatavissa 2 kpl flexifuel-autoja: http://www.autotalli.com/uudet-autot-he ... ELIVERABLE

Dacia Duster 4x2 1,6 16V Hi-Flex Ice Sound Tervajoella ja Ford C-MAX 1,6 Flexifuel 120 Titanium (MY12A) Lappeenrannassa.

Varastoautot on siis myyty käytännössä loppuun ja uusien saatavuudesta ei ole tietoa. Vaihtoautoja löytyy 47 kpl (laitoin v. 2007 eteenpäin, niin eivät tule etanolikonvertoidut 1991 Astrat mukaan):

http://www.autotalli.com/vaihtoautot/li ... i_min/2007

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 24 Helmi 2013 20:38
Kirjoittaja apophis
Mitenkäs Volvolla? Sieltähän löytyy paljon fleximalleja myös turbotettuna. Ja volkkarilta Passat multifuel TSI.

Tässähän ollaan harvinaisuudessa kiinni :D Toivotaan vaan että ei käyttövoimavero iske... Ainakaan mitään uutta päätöstä ei valtioneuvostossa ole tehty sitten 2010 sen suhteen...

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 24 Helmi 2013 23:57
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
apophis kirjoitti:Mitenkäs Volvolla? Sieltähän löytyy paljon fleximalleja myös turbotettuna. Ja volkkarilta Passat multifuel TSI.
Volkkarin Multifueleita on saatavilla, mutta osassa mallistosta (myös muitakin kuin flexejä) lukee 1)-huomautuksella moottorivaihtoehdoissa, että: "Vain tilauskannassa olevat autot. Ei uusia tehdastilauksia" 2013 hinnastossa: http://www.volkswagen.fi/Extra/Hinnasto ... %2020B.pdf

Volvonkin voi rakentaa Flexifuelille. Ruotsin sivustolta löytyi flexifuel-hakusanalla tällainen toteamus: http://www.volvocars.com/se/top/about/v ... bilar.aspx

(Tuo toinen laskukaava ainakin on virheellinen: Vähän alle 1500 CO2/km päätöille on aika paljon vaikka auto painaisi 0 kg...)

"Volvos miljöbilar

Volvo toppar sedan flera år registreringsstatistiken för miljöbilar. Sedan år 2000 har Volvo satt fler än 140 000 miljöbilar på den svenska marknaden. Sedan dess har miljöbilsdefinitionerna ändrats flera gånger.

Sedan 1:e januari 2013 gäller en ny definition. Denna definition tar hänsyn till bilens storlek (via vikten). För bilar som går på bensin och diesel (inklusive hybrider) skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 95 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372).
För bilar som kan gå på fordonsgas eller E85 skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 1560 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372).

Med modellår 2013 har Volvo åtta miljöbilsmodeller som klarar miljöbilsdefinitionen. Dessa kan köras på diesel, el, E85 eller gas.

I samband med modellår 2014 utökas antalet miljöbilar med S60 D2, V60 D2, V70 D2 och S80 D2 med både manuell och automatisk växellåda. Läs mer om dem i pressmeddelandena om nya S60, V60 & V60 samt S80, V70 & XC70.

Modellerna nedan klarar 2013 års miljöbilsdefinition

V40 D2 (man) 94/99g CO2/km
V40 Cross Country D2 (man) 99g CO2/km

S60 T4F (man/aut) 157/159g (bensin) - 152/154g (E85) CO2/km
V60 T4F (man/aut) 162/167g (bensin) - 156/161g (E85) CO2/km
V60 D6 Plug-in Hybrid (aut) 48g CO2/km, 1,8l/100km (diesel)

V70 T4F (man/aut) 162/168g (bensin) - 157/162g (E85) CO2/km
V70 Bi-Fuel AFV (man/aut) 189/197g (bensin) - 157/164g (fordonsgas) CO2/km
S80 T4F (man/aut) 159/165g (bensin) - 153/159g (E85) CO2/km"

Joku Volvo-asiantuntija voisi kertoa mitkä mallit on otetttu vuodelle 2013 pois.
apophis kirjoitti:Tässähän ollaan harvinaisuudessa kiinni :D Toivotaan vaan että ei käyttövoimavero iske... Ainakaan mitään uutta päätöstä ei valtioneuvostossa ole tehty sitten 2010 sen suhteen...
Käyttövoimavero olisi hieman hankala, kun autot on rekisteröity ja päästömitattu bensalla toimivana. Osa autoista kulkee ilman konversioita kokonaan E85:lla, koska autovalmistajien on jostain 1990-luvun alusta pitänyt varautua siihen, että osa malleista on konvertoitavissa helposti, esimerkiksi ohjelmistopäivityksellä E85:lle tai maakaasulle. Tällä on varauduttu mahdolliseen öljyn hinnannousuun, jolloin voidaan ryhtyä käyttämään tarvittaessa helposti vaihtoehtoisia polttoaineita. Esimerkiksi Saab on tehnyt osassa malleistaan sen, että niissä ei ohjelmistoa tarvitse päivittää, vaan kone tunnistaa aina millainen seos on tankissa. Auton ostajille tai jälleenmyyjille ei ole kerrottu, että autot ovat olleet jo vuosia oikeasti flexifueleja.

Tässä ruotsalaisten kokoama luettelo autoista, joilla on ajeltu eri asteisilla etanoliseoksilla ja onko niitä muunneltu ohjausbokseilla vai ei: http://etanolbil.eu/bilar1.htm

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 25 Helmi 2013 11:39
Kirjoittaja ynjevi
Juniorihölkkääjä kirjoitti:Koko maassa on tällä hetkellä uutena saatavissa 2 kpl flexifuel-autoja: http://www.autotalli.com/uudet-autot-he ... ELIVERABLE
7
Olinkos näkevinäni oikein ajaessani ohi St1- huoltoaseman, heillä on joku kilpailu, jossa on palkintona flexifuel-auto. Kumpikohan noista...

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 25 Helmi 2013 14:02
Kirjoittaja JohnFinn
ynjevi kirjoitti: Olinkos näkevinäni oikein ajaessani ohi St1- huoltoaseman, heillä on joku kilpailu, jossa on palkintona flexifuel-auto. Kumpikohan noista...
Eivätkös nuo Focuksien arvonnat olleet jo viimevuoden kesällä? St-1:llä arvotaan nyt "passeja" Lahden hiihtokilpailuihin. :) Neste arpoo kalliimman Pro-dieselinsä ostajien kesken Audin - tämä arvontakilpailu on vielä voimassa.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 25 Helmi 2013 15:32
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
JohnFinn kirjoitti:Eivätkös nuo Focuksien arvonnat olleet jo viimevuoden kesällä? St-1:llä arvotaan nyt "passeja" Lahden hiihtokilpailuihin. :)
Marraskuussa 2012 oli ratkennut St1:n FB-sivujen mukaan: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

Nyt voi tosiaan tankata itsensä Lahden hiihtokilpailuihin. :wink:

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 25 Helmi 2013 21:10
Kirjoittaja ynjevi
No sitten kannattaisi kauppiaan katsoa pihalleen. Siellä se fokkerikisan mainos näkyi olevan :lol:

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 25 Helmi 2013 23:31
Kirjoittaja apophis
Mikähän tässä flexien poistamisesta markkinoilta on oikeasti takana??? Juuri kun st1 ja abc on edes vähän panostaneet jakeluverkkoon, niin käytännössä kaupasta et saa flexi autoa?

Ei ne mittarit pysy kauaa tuolla kentällä.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 26 Helmi 2013 10:04
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
apophis kirjoitti:Mikähän tässä flexien poistamisesta markkinoilta on oikeasti takana??? Juuri kun st1 ja abc on edes vähän panostaneet jakeluverkkoon, niin käytännössä kaupasta et saa flexi autoa?
Taisi tulla jo edellisellä sivulla, mutta kertauksena: EU:n vuosittain tiukentuva päätöasetus, joka pyrkii siihen että valmistajan koko malliston keskimääräinen CO2-päästö on 130 gCO2/km vuonna 2015 (eli parin vuoden kuluttua) ja vuonna 2020 on päästy 95 gCO2/km lukemiin. Muutoin tulee sakkomaksuja valmistajille: http://ec.europa.eu/clima/policies/tran ... dex_en.htm Asetus on asteittain tiukentuva sitä kautta, että vähäpäästöisten autojen lisähelpotuksia (supercrediittejä) vähennetään vuosittain.

Flexifuelit käsitellään asetuksessa bensa-autoina, koska niiden päästöt mitataan bensalla ja tässä ei oteta huomioon esimerkiksi sitä, että biojätteistä valmistettava etanoli kierrättää normaalisti luontoon pääsevät kasvihuonekaasut auton moottorin kautta. Vapaastihengittävä 1,6 litrainen bensamoottori, vaikka onkin flexifuel, on murhamoottori eurooppalaisen vihreän mielestä.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 26 Helmi 2013 19:08
Kirjoittaja taky
Juniorihölkkääjä kirjoitti:Vapaastihengittävä 1,6 litrainen bensamoottori, vaikka onkin flexifuel, on murhamoottori eurooppalaisen vihreän mielestä.
Ja kulutusmielessäkin vanrsin vanhaa tekniikkaan.

EcoBoostit Flexilla toimiviksi kuten VAG TSI:t, niin ollaan tekniikassakin ajan tasalla.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 26 Helmi 2013 20:41
Kirjoittaja JohnFinn
taky kirjoitti: Ja kulutusmielessäkin vanrsin vanhaa tekniikkaan.

EcoBoostit Flexilla toimiviksi kuten VAG TSI:t, niin ollaan tekniikassakin ajan tasalla.
Tarkoittaako tämä, että VW:llä TSI:t olisivat fleksifuel-kelpoisia? Näyttää kelpaavan 2013-esitteiden mukaan 95E10, jossa ei ole bio-osuutta (alko-) kyllä 10%:a enempää.
Volkkarit tulivat(?) malliuudistuksensa yhteydessä ekologisemmiksi ( vai pitäiskö sanoa egologisemmiksi, kun VW:stä on kysymys ) kun jakoketju vaihdettiin hammashihnaan. :mrgreen:

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 26 Helmi 2013 23:00
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
JohnFinn kirjoitti:Tarkoittaako tämä, että VW:llä TSI:t olisivat fleksifuel-kelpoisia? Näyttää kelpaavan 2013-esitteiden mukaan 95E10, jossa ei ole bio-osuutta (alko-) kyllä 10%:a enempää.
Multifuel-mallit syövät myös etanolia. Ainakin virallisesti vain ne. Todennäköisesti kone on täysin sama 1,4 TSI (ei ole tästä asiantuntemusta, joku voi korjata), korkeintaan hieman eri softalla. Tässä on vertailu Volkkarin eri mallien kesken polttoaineista, joka joskus osui silmiin: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288503187964.html

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 27 Helmi 2013 07:45
Kirjoittaja taky
JohnFinn kirjoitti:Tarkoittaako tämä, että VW:llä TSI:t olisivat fleksifuel-kelpoisia?
Ei kun Multifluelit on TSI teknikkaa.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 27 Helmi 2013 19:19
Kirjoittaja Ekomies
Huulilasin uusimmassa EKO-auto testissä oli fokkerit TDCI ja 1.0 ecoboost padoilla.Ecoboost ei pärjännyt hybrideille,koska testilenkin keskikulutus oli 6.6 litraa :shock:
Dieselin vastaava luku oli 5.0 ja sillä sai kulutuksen puolesta pronssisijan.N0X+HC-päästöt tiputti loppusijoitukseksi 8.Ecoboost jäi sijalle 10.
Varmasti litran pata toimii kulutuksen osalta parhaiten Fiestan keulalla,vaikka se muuten onkin pirteä ja vääntävä mylly :D

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 28 Helmi 2013 09:36
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
Ei muuten ole paljon ajettuja litraisia Ecoboosteja markkinoilla. Autotalli.com:sta löytyi 2011-> ja moottorin tilavuus maksimissaan 1050 cm3 Ford Focuksia peräti 45 kappaletta, mutta näistä eniten taivalta nähnyt peli oli ajettu vain 14000 km. Kaikki olivat tuon alle, eli tulleet käytännössä hyvin pian vaihdossa takaisin.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 28 Helmi 2013 11:13
Kirjoittaja fosa
Juniorihölkkääjä kirjoitti: Flexifuelit käsitellään asetuksessa bensa-autoina, koska niiden päästöt mitataan bensalla ja tässä ei oteta huomioon esimerkiksi sitä, että biojätteistä valmistettava etanoli kierrättää normaalisti luontoon pääsevät kasvihuonekaasut auton moottorin kautta. Vapaastihengittävä 1,6 litrainen bensamoottori, vaikka onkin flexifuel, on murhamoottori eurooppalaisen vihreän mielestä.
Ottamatta kantaa asetukseen, lasketaanko bensa-autoiksi, ainakin ajoneuvovero määräytyy etanolilla määritetyn co2 päästön mukaan.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 28 Helmi 2013 12:03
Kirjoittaja JohnFinn
Juniorihölkkääjä kirjoitti:Ei muuten ole paljon ajettuja litraisia Ecoboosteja markkinoilla. Autotalli.com:sta löytyi 2011-> ja moottorin tilavuus maksimissaan 1050 cm3 Ford Focuksia peräti 45 kappaletta, mutta näistä eniten taivalta nähnyt peli oli ajettu vain 14000 km. Kaikki olivat tuon alle, eli tulleet käytännössä hyvin pian vaihdossa takaisin.
Suurin osa noista "tulleet käytännössä hyvin pian vaihdossa takaisin" ovat autoliikkeiden ensimmäisen vaiheen esittelyautoja. Eivät siis ole olleet yksityisillä tai ulkopuolisilla firmoilla omistuksessa.
Samanlaisia "tilastoja" voi rakennella vaikkapa VAG:n ja Opelin malleista.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 28 Helmi 2013 15:07
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
fosa kirjoitti:Ottamatta kantaa asetukseen, lasketaanko bensa-autoiksi, ainakin ajoneuvovero määräytyy etanolilla määritetyn co2 päästön mukaan.
Vero määräytyy autonvalmistajien ilmoittamien CO2-päästöjen mukaan ja nämä ilmoitetaan aina bensalla flexifuel-autoissa.

Onko se muuten 95E0:aa, 95E5:sta, 95E10:iä vai mitä, millä nuo päästöt mitataan? 2003 on ollut hieman erilaista bensaa kuin tänä päivänä, jos tankkibensalla päästellään, eli arvot eivät ole vertailukelpoisia sen suhteen.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 28 Helmi 2013 17:12
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
Kysyin kaverilta, jolla on Focus 1.6 Flexifuelista ajoneuvoverolippu. Siinä lukee seuraavaa:

Ajoneuvolaji: Henkilöauto (M1)
Käyttöönottovuosi: 2012
Käyttövoima: Bensiini/Etanoli
Kokonaismassa: 1825 kg
CO2: 135
Akselit: 2

Ajoneuvovero (perusveron osuus 365 päivältä 0,320 euroa/päivä): 116,80 euroa

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 28 Helmi 2013 18:23
Kirjoittaja fosa
Juniorihölkkääjä kirjoitti:Kysyin kaverilta, jolla on Focus 1.6 Flexifuelista ajoneuvoverolippu. Siinä lukee seuraavaa:

Ajoneuvolaji: Henkilöauto (M1)
Käyttöönottovuosi: 2012
Käyttövoima: Bensiini/Etanoli
Kokonaismassa: 1825 kg
CO2: 135
Akselit: 2

Ajoneuvovero (perusveron osuus 365 päivältä 0,320 euroa/päivä): 116,80 euroa
Eli kyseessä on farkku tai sedan ja määritelty sen etanolipäästöjen mukaan (139g bensalla)!
Itselläni 5d ja etanolipäästöjen 132g mukaan, rekisteriotteen bensapäästöjen ollessa 136g. :wink:
0,311e/vrk

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 28 Helmi 2013 19:08
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
fosa kirjoitti: Eli kyseessä on farkku tai sedan ja määritelty sen etanolipäästöjen mukaan (139g bensalla)!
Itselläni 5d ja etanolipäästöjen 132g mukaan, rekisteriotteen bensapäästöjen ollessa 136g. :wink:
0,311e/vrk
Farkku, jossa vetokoukku ja kattokaiteet. Normaalit järkevät lisävarusteet, noin 31 ke:n auto. (CO2 tuolle autolle oli siis 135, ei 139.)

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 28 Helmi 2013 22:46
Kirjoittaja fosa
Juniorihölkkääjä kirjoitti: Farkku, jossa vetokoukku ja kattokaiteet. Normaalit järkevät lisävarusteet, noin 31 ke:n auto. (CO2 tuolle autolle oli siis 135, ei 139.)
Näin juuri, koska etanolilla farkun päästöt ovat 135g ja bensalla 139g.
Sitä tarkoitin tuolla suluissani olevalla, joka on päästöt bensalla eikä veroa oltu määritelty sen, vaan etanolipäästön 135g mukaan.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 28 Helmi 2013 23:39
Kirjoittaja Juniorihölkkääjä
fosa kirjoitti:Näin juuri, koska etanolilla farkun päästöt ovat 135g ja bensalla 139g.
Sitä tarkoitin tuolla suluissani olevalla, joka on päästöt bensalla eikä veroa oltu määritelty sen, vaan etanolipäästön 135g mukaan.
Seison korjattuna ja laitan tiedon parille kaverillekin, jotka olivat sitä mieltä että aina lasketaan bensalla. Ei löytynyt tätäkään helposti googlaamalla.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 01 Maalis 2013 11:40
Kirjoittaja fosa
Laitetaas laskelmaa flexifuel kustannuksista noin 3400km matkalla, pääosin taajama-ajoa keskustassa ja kuudenkympin siirtymillä. Joitakin maantiematkoja sisältyy, mutta keskinopeus tieturin mukaan vain 37km/h! :lol:

Tämä siis ainoa tieturista otettu luku, kulutuslukemat todellisia.

Bensaa mennyt 146litraa ja etanolia 127litraa, joten erilaisia seoksia kulunut keskimäärin 8,03l/100km. Mitenkään ekoilemalla en ole ajanut, rivakasti ja mahdollisimman paljon ennakoiden minkä itse lasken päivänselväksi ajossa kuin ajossa.
Polttoainekulut tarkkailujaksolla 10,97€/100km, 95E10 hinnan ollen keskimäärin 1,614€/km ja E85 1,081€/l. Seoksen litrahinnaksi saadaan täten 1,37€/l.
Polttoainekuluilla bensaa olisi saanut 6,79 litraa.