Itse nyt ajellut noin 3000km uudella Focuksella. Ajossa tosiaan 1.5 182hv A8 ajokki webastolla.
Olen kirjannut kaikki tankkaukset koko ajalta. Keskimääräinen kulutus on ollut 7,4l/100km (alhaisin 6,94l/100km, korkein 7,72l/100km). Ajoprofiililtani jotakuinkin 70% maantietä ~110km/h, loput taajama-ajoa. Moottoria esilämmitetty aamuisin ja ajonaikana auto hoitanut itse lämmityksen miten parhaiten nähnyt (ajonaikainen webasto sallittu).
Mitään foorumilla valitettuja ongelmia en ole tavannut autossani, kaikki pelittänyt odotetusti. Takaovissa ei ole avaimettoman lukituksen antureita. Vaihdelaatikko on vähän karkea vaikka aikaisemmin ajossa oli PowerShift-laatikko, jota on haukuttu karkeaksi. Varsinkin peruutusvaihteelle siirtyminen on hidasta tällä uudella. Moottori on erittäin hyvin vääntävä myös alakierroksilla, ei mielestäni juuri häviä vanhalle 1,5TDI:lle ellei ole jopa parempi.
Kaiken kaikkiaan varsin tyytyväinen tällä hetkellä ajoon. Kulutus toki voisi olla vähän matalampi mutta asennoiduin näihin lukemiin jo ennalta. Verokiksi vanha 1.5TDI vei itsellä koko käyttöiän (74tkm) aikana keskimäärin 6,0l/100km (alhaisin 4,83l/100km, korkein 7,36l/100km).
Tässä vielä kuvaaja tuon vanhan auton osalta:

Hyvin näkee miten moottorin lämmitys vaikuttaa kulutukseen...
E: Lisäillään nyt sitten muita havaintoja. Penkinlämmittimet on Vignalessa ainakin todella hyvät, lämmittävät yläselkään asti!

B&O audiojärjestelmä on yliarvostettu, ei onneksi valtava sijoitus. Hieman parempi kuin aikaisemman Focuksen "hinnat alkaen" äänentoisto. Sisätilat valtava parannus vanhaan. Istuimissa kovat taustat -> lapsien potkut selkänojaan ei häiritse niin pahasti (tosin merkittävämpää on ettei ne jalat edes pääse helposti osumaan selkänojaan tilan vuoksi). Webaston esilämmitys sisätiloihin aika hengetön verrattuna vanhan auton Eberin lämmittimeen.