Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Loka 2019 08:22
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑13 Loka 2019 02:00 En halua olla ilkeä, enkä toivottavsti sitä olekaan vaikka sanon, ettei tuossa listassa ole mielestäni yhtään oikeaa vikaa.
Softaviat ovat softavikoja ja karttadata laahaa varmaan aina perässä kaikilla merkeillä. Odotetaan innolla miten ulkona nämä ovat kymmenen vuoden päästä jos softaa ei ole päivitetty, ja tuskin sitä tulee kun auton elinkaari tehtaalla alkaa häämöttämään ehtoopuolta. Tämmöisiä vikoja tai "ominaisuuksia" ei ollut autoissa vielä 10 vuotta sitten ja ehkä tekniikka on vielä liian uutta. Jos nuo ärsyttävät niin minusta sekä ostajan että autoliikkeen puolelta tulisi käydä asiat hyvin läpi kaupantekovaiheessa. Antaisivat vaikka auton yön yli koeajoon ja siinä sitten saisi rauhassa testata sähköiset avustimet ym läpi ennen ostopäätöstä. Siinä voisi kiittää ja kumartaa ja käydä kokeilemassa vastaavat autot muilta. Paha sanoa onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella, oman kokemukseni mukaan ns. premium merkeillä ei ainakaan ole.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑13 Loka 2019 08:38 Niin juuri. Näkökulmasta kiinni.
Minulle myyjä sanoi suoraan, että älä sitten odota näiltä avustimilta liikoja.
Nuo väärästä karttadatasta johtuvat virhetoiminnat vielä mutkistavat asiaa.
Jos auto toimii juuri oikein mutta väärien tietojen pohjalta niin mitäpä huolto sille voi tehdä.
Softaviat ehkä korjaantuvat matkan varrella. Ehkä eivät.
Sitten jos mennään niin pitkälle, että aletaan keskustella kaupan purusta niin riittävätkö tämän tyyppiset viat perusteiksi.
Kuluttajariitalautakunta joutuu varmasti pohtimaan näitä tulevaisuudessa monen muunkin automerkin kohdalla.
Tuo on kyllä totta. Tässä vaan on kyynistynyt aikalailla etenkin softavikojen osalta. En vielä ole nähnyt yhtään automerkkiä joka tekisi softansa valmiiksi ennen kuin uusi malli uusine softavikoinen tulee markkinoille. Mm. viime talvena BMW suositteli minulle softapäivitystä 300 eur hintaan autoon (huom takuu umpeutui) ja kysyessäni mitä he sillä korjaisivat niin vastaus oli "nice to have". Mercedeksessä puolestaan mittariston keskinäyttö sammui satunnaisesti ja vaati auton uudelleenkäynnistyksen. Ihmettelivät vain ja sanoivat että ajavat päivityksen siihen jos sellainen tehtaalta tulee. En yhtään ihmettelisi jos Fordilta tulisi jossain faceliftissä joku Sync 4 uusine ominaisuuksineen ja nykyinen jäisi täysin unholaan.
Ootko tosissas? Ei ihme että tuollaista paskaa myydään jos ollaan sitä mieltä että noi ihan ok...PiuhaPoikki kirjoitti: ↑13 Loka 2019 02:00 En halua olla ilkeä, enkä toivottavsti sitä olekaan vaikka sanon, ettei tuossa listassa ole mielestäni yhtään oikeaa vikaa.
Tässä tapauksessa rivakka ei tarkoita revittelyä vaan normaalia risteyksestä kääntymistä niin ettei jalkoihin jää. Tuossa talon nurkalla on risteys missä on niin huono näkyvyys että välillä ei ehdi ryömitellä. Normaali kiihdytys kuitenkin kyseessä.Hessu81 kirjoitti:Vielä vikalistaan, että kannattaa melkein jättää kertomatta, jos olet tehnyt rivakoita lähtöjä renkaat käännettynä. Saat ihan itse maksaa vetarit jopa takuuaikana
Ihan tosissani mutta en jaksa alkaa sen tarkemmin ruotimaan ja perustelemaan, kuin mitä edellä on jo kirjoitettu..
Ai niin, lämppärin asetuksiahan oli toisaallakin valikoissa
Tästä kun poimitaan yksittäiset pääkohdat, niin päästään seuraaviin:
Niin käynnistääkö se nyt vai ei? FordPass ei vastaa siitä, että kommunikointi puhelimen ja kellosi välillä ei toimi halutulla tavalla.FordPass ei käynnistä autoa etänä
FordPass varoittaa jokaisella etäkäynnistyksellä, eikä tämän takia käynnistä kellolla
Onko kyseessä CarPlayn ominaisuus, oletko selvittänyt asiaa? Käytätkö yhteensopivaa navigointisoftaa? Onko Sync ja CarPlay päivitetty uusimpaan versioonsa?CarPlayn navigointiohjeet eivät tule näkyviin mittaristoon
Mittaristo näyttää vain “Apple CarPlay” -tekstiä
Sync antaa virheilmoituksen puuttuvasta pariliitoksesta kun puhelin on kytkettynä CarPlayllä
Sync hävittää asetuksia
Tomaattilaatikko kuluttaa enemmän, ja kulutuslaskennassa on mukana myös Webaston osuus. Itse olen ajellut maantiellä alle 5 km/100 lukemia matka-ajossa.Kulutus kaupungissa yli 10l/100km
Keskikulutus yli 8l/100km
Näin on. Tietääkseni kartta tulee tosin TeleAtlakselta / OSM:ltä. Eikä se tunnista taajamamerkkiäkään.Karttadata ollut virheellistä alusta asti
Älykäs vakionopeudensäädin käyttää virheellistä karttadataa
Älykäs vakionopeudensäädin näyttää 80km/h rajoitusta jos ei löydä oikeaa rajoitusta
Älykäs vakionopeudensäädin ei muista aluenopeusrajoitusta
Ei ainakaan minulla ole tunnistanut. Onhan sinulla oikea maa-asetus ollut silloin auton asetuksissa, ettei se tunnista jonkin eri pohjoismaan liikennemerkkejä?Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa myös viereisellä kaistalla olevien pakujen/rekkojen/bussien 80km/h tai 100km/h -merkinnät
Auto ei taida kohdistaa itseään viivojen mukaan, vaan ympärillä olevien objektien mukaan. Itsellä on parkkeeraus sujunut aika ongelmattomasti.Automaattipysäköinti ei peruuta autoa suoraan, vaan hädintuskin viivojen sisälle
Jos takana oleva seinä ei ole suora, tai siinä on pylväs, auto yrittää ajaa sen mukaan suoraan
Ollut muutaman kerran niin vinossa ettei kuskin ovea saa auki
Kerran käänsi taskuparkkia yrittäessä auton poikittain edessä olevan perään ja yritti vielä jatkaa kääntämistä
Mennee huollon purtavaksi, mahdollisesti tutkavika tms. Huomaa että jos ajat mutkaisia reittejä, mikä tahansa tutka hävittää edellämenevän auton sijainnin.Adaptiivinen vakionopeudensäädin välillä hävittää edessä olevan auton ja alkaa kiihdyttää perään
Välillä adaptiivinen vakionopeudensäädin näkee auton mutta ei jarruta, törmäyksenestoavustin kytkeytyy päälle
Huollossa kuntoonAuto tärisee 18km/h ja 34km/h nopeuksissa (mittarin mukaan, eli 15 ja 31 km/h)
Kuskin oven kaiutin resonoi
Apukuskin puolen b-pilarin yläosan ja katon tienoilta kuuluu resonointia
Keski-ilmastointikanavista kuuluu resonointia
pohjassa pitämällä ei saa +10km/h tai -10km/h vaan edelliseen/seuraavaan tasalukuun
FordPassin kartta näyttää auton sijainnin väärin
Välillä peruutusvaihdetta kytkiessä vaihde ei mene päälle vaikka vaihde näkyy kytkeytyneen, mäkeen pysäköidessä saattaa valua eteen/taakse kuin olisi vapaalla
Peruutuskamera on väljä, kahvakin heiluu
Ominaisuus, tuosta valittamalla saat itkupillin alaviitteen huoltokirjaan. Laki kieltää liian vähän näyttämisen. Muuta vakkarin kompensaatioasetusta, homma hoidettu.Nopeusmittari näyttää 3km/h liikaa, Häiritsee vakkarin käyttöä
Varsinkin auto holdilla tekee tätä, mutta otan ominaisuutena.Peruutusvaihteelta Drivelle vaihtaessa jarrut rutisee aikansa ennen kuin pääsee liikkeelle
Voithan kysäistä huollolta, mutta jos tulkitaan revittelyn aiheuttamaksi saattaa korvaus mennä omaan piikkiin. ECU:han on varmasti tallentanut auton kiihdytys-, jarrutus ja kiihtymisprofiilit ja niiden perusteella muodostetaan kuva auton käytöstä.Rivakassa liikkeellelähdössä kääntyessä oikean eturenkaan luota kuuluu pamahtava ääni
Näin ne sanoo, että jos sen kartan taustanopeusdatan ottaa pois päältä, niin käy juuri tuolla lailla -- eli sitä ei ilmeisesti saa pois päältä ilman kovempaa puukotusta, jos sittenkään.timox.oksanen kirjoitti: ↑18 Syys 2019 19:52 Tänään oli Focus (1.5 diesel A8) taas 7500 km ajon jälkeen öljynvaihdossa. Samalla päivittivät jonkun ikkunamodulin koska takasivuikkunaa ei saanut nätisti suljettua. Ja jihuu, poistivat myös nopeuksien hakemisen navidatasta. Kun menin autoa hakemaan niin sanoivat että oli juuri tarkoitus ajaa se ulos hallista niin tuli virhettä etukamerasta ja törmäysantureista ja lopulta ei kai edes käynnistynyt enää. No, nyt on sijais-Fiesta alla ja huomenna ollaan toivottavasti viisaampia. Öljyasiaan on kuulemma piakkoin tulossa päivitys, saapa nähdä...
Oletko nyt ihan tosissasi? Tavallisella mutkaisella maantiellä? Ei ainakaan niillä autoilla millä itse olen aktiivisen vakkarin kanssa ajanut ole mitään ongelmia mutkaisella tiellä edellä menevän auton seurannan suhteen. Eikä saakaan olla.
Jos autoa yrittää startata ensimmäistä kertaa apin käynnistyksen jälkeen tai suoraan kellosta, pitää ensin hyväksyä Reduced Guard Mode -varoitus, joka ei muista ”älä kysy tätä enää” -ruksia. Tämän jälkeen toimii joskus.Niin käynnistääkö se nyt vai ei? FordPass ei vastaa siitä, että kommunikointi puhelimen ja kellosi välillä ei toimi halutulla tavalla.
CarPlay tukee toisia näyttöjä, kuten tuo mittariston näyttö tai HUD jos auto ne ilmoittaa. Myyjä sanoi kyllä, auto sanoo ei. Päivitykset ajan tasalla.Onko kyseessä CarPlayn ominaisuus, oletko selvittänyt asiaa? Käytätkö yhteensopivaa navigointisoftaa? Onko Sync ja CarPlay päivitetty uusimpaan versioonsa?
Ei ole webastoa, ja kulutuslukemat matka-ajossakin alkaa vähintään kutosella.Tomaattilaatikko kuluttaa enemmän, ja kulutuslaskennassa on mukana myös Webaston osuus. Itse olen ajellut maantiellä alle 5 km/100 lukemia matka-ajossa.
Maa-asetukset on oikein, jos et tarkoita jotain mitä huolto pystyy säätämään. Tämä voi tosin olla myös karttadatasta johtuvaa.Ei ainakaan minulla ole tunnistanut. Onhan sinulla oikea maa-asetus ollut silloin auton asetuksissa, ettei se tunnista jonkin eri pohjoismaan liikennemerkkejä?
Ei näköjään aina käytä muita autoja referenssinä, sillä taskuparkkikin menee välillä pieleen.Auto ei taida kohdistaa itseään viivojen mukaan, vaan ympärillä olevien objektien mukaan. Itsellä on parkkeeraus sujunut aika ongelmattomasti.
Auto osaa tarkistaa edellä menevän auton sivuttaissijainnin ratin asennon perusteellla. Mutta suurimmat ongelmat vakkarissa on suorilla. Kaistallapitoavustin taas sekoilee mutkissa.Mennee huollon purtavaksi, mahdollisesti tutkavika tms. Huomaa että jos ajat mutkaisia reittejä, mikä tahansa tutka hävittää edellämenevän auton sijainnin.
Kahdessa edellisessä huollossa ei ole tehty mitään, kolmas kerta toden sanoo?Huollossa kuntoon
Vakkarissa onkin jo +3, mutta tuo kymmenlukujen säätäminen tekee tuosta vakkarin käytöstä turhauttavaa. Liian usein joutuu itse korjaamaan nopeusrajoitusta.Ominaisuus, tuosta valittamalla saat itkupillin alaviitteen huoltokirjaan. Laki kieltää liian vähän näyttämisen. Muuta vakkarin kompensaatioasetusta, homma hoidettu.
Luulen samaa, mutta pitää varmistaa.Varsinkin auto holdilla tekee tätä, mutta otan ominaisuutena.
Eli huoletta voi kysyä, ja jos väittävät revitellyksi niin ecussa on sit todisteet että ei ole reviteltyVoithan kysäistä huollolta, mutta jos tulkitaan revittelyn aiheuttamaksi saattaa korvaus mennä omaan piikkiin. ECU:han on varmasti tallentanut auton kiihdytys-, jarrutus ja kiihtymisprofiilit ja niiden perusteella muodostetaan kuva auton käytöstä.
Kun ei ole moisesta kokemusta, niin kai ominaisuuden saa pois? Eihän kukaan aja tiukkamutkaisilla pikkukaduilla tappituntumalla?
Seison korjattuna, oletin virheellisesti, että tässä puhuttiin normaalista ajotilanteesta.