Sivu 163/163
Re: Ford Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 11 Joulu 2024 06:23
Kirjoittaja Polkuauto
En nyt enää muista mistä sen sai pois, mutta löytyy se kun kaivelet, itsellä ollut pois jo vuosia
OBDLink Ex taitaa olla ainoa kunnollinen piuha ohjelmointiin. Toki niitä kytkimellä oleviakin on porukka käyttänyt
Re: Ford Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 12 Joulu 2024 12:26
Kirjoittaja hke
Forscanista vielä. Tuo em piuhan hankin ja windows läppärillä toimii. Käyttö jää kyllä vain vikakoodien lukuun ja nollaukseen kun ainakin minulla config muutokset vaativat lisäohjelman Fordilta. Korjatkaa jos tiedätte muuta! Tmps poistoa yritin.
MkIV Mondeossa takalasin lämmitysautomatiikka poistui kun painoi nopeasti on/off joka käynnistyskerralla.
Re: Ford Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 10 Maalis 2025 18:50
Kirjoittaja LevYashin
Pitkästä aikaa Fordia katselemassa. Tavoitteena löytää noin 10 vuotias auto jossa olisi vähiten tai mahd. vähän epäonnistunut moottori design.
- onko >2015 mondeo 1.5 ecoboosteissa ketju, hihna vai öljykylpy hihna? Ilmeisesti jos ketju, joku toimilaite vielä öljykylpy hihnalla?
- 2.0 ketjulla ja ei öljykylpy hihnoja?
Miten 1.5 ecoboost tai 2.0 myllyt on kestäneet?
Lueskelen kyllä ketjun läpi ajan kanssa, mutta kiitos jos joku jaksaa valaista tuota moottoriasiaa !
Re: Ford Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 10 Maalis 2025 19:08
Kirjoittaja focst
LevYashin kirjoitti: ↑10 Maalis 2025 18:50
Pitkästä aikaa Fordia katselemassa. Tavoitteena löytää noin 10 vuotias auto jossa olisi vähiten tai mahd. vähän epäonnistunut moottori design.
- onko >2015 mondeo 1.5 ecoboosteissa ketju, hihna vai öljykylpy hihna? Ilmeisesti jos ketju, joku toimilaite vielä öljykylpy hihnalla?
- 2.0 ketjulla ja ei öljykylpy hihnoja?
Miten 1.5 ecoboost tai 2.0 myllyt on kestäneet?
Lueskelen kyllä ketjun läpi ajan kanssa, mutta kiitos jos joku jaksaa valaista tuota moottoriasiaa !
1.5 ecoboost kuivalla jakohihnalla ei öljyssä uivia hihnoja. 2.0 ecoboost öljypumppu ja jakopää ketjulla.
1.5 koneessa lohkovikoja monessa maassa vaihdetaan kamppajana uusia lohkoja mutta ei Suomessa. 2.0 ei ihmeemmin mitään isoja vikoja jos hintaero ei ole suuri itse ostaisin 2.0 version.
Re: Ford Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 10 Maalis 2025 20:41
Kirjoittaja LevYashin
focst kirjoitti: ↑10 Maalis 2025 19:08
LevYashin kirjoitti: ↑10 Maalis 2025 18:50
Pitkästä aikaa Fordia katselemassa. Tavoitteena löytää noin 10 vuotias auto jossa olisi vähiten tai mahd. vähän epäonnistunut moottori design.
- onko >2015 mondeo 1.5 ecoboosteissa ketju, hihna vai öljykylpy hihna? Ilmeisesti jos ketju, joku toimilaite vielä öljykylpy hihnalla?
- 2.0 ketjulla ja ei öljykylpy hihnoja?
Miten 1.5 ecoboost tai 2.0 myllyt on kestäneet?
Lueskelen kyllä ketjun läpi ajan kanssa, mutta kiitos jos joku jaksaa valaista tuota moottoriasiaa !
1.5 ecoboost kuivalla jakohihnalla ei öljyssä uivia hihnoja. 2.0 ecoboost öljypumppu ja jakopää ketjulla.
1.5 koneessa lohkovikoja monessa maassa vaihdetaan kamppajana uusia lohkoja mutta ei Suomessa. 2.0 ei ihmeemmin mitään isoja vikoja jos hintaero ei ole suuri itse ostaisin 2.0 version.
kiitoksia!
Hyvä oli saada tähän selvyys..
Netistä saa vähän sekavan kuvan ja esim seuraavassa linkissä mainitaan öljypumpun hihna öljykylvyssä.
https://moottori.fi/tyyppiviat/ford-mondeo/
Ecoboost- ja 1.5 Ecoboost -moottorien jakohihnaongelmien vuoksi Ford on siirtynyt takaisin jakoketjun käyttöön. Uudehkoa käytettyä Mondeota ostettaessa kannattaa tarkistaa, onko moottorissa jakohihna vai jakoketju.
Myös 1.5 EcoBoost -moottoreissa jakohihna öljykylvyssä: Ongelmien välttämiseksi oltava tarkkana oikean öljylaadun käytössä. Uudehkoa käytettyä Mondeota ostettaessa kannattaa tarkistaa, onko moottorissa jakohihna vai jakoketju!
Vaikka 1.0- ja 1.5 Ecoboost-moottoreissa on öljykylvyssä olevan jakohihnan tilalle vaihdettu jakoketju, on öljypumppu edelleen öljykylvyssä olevalla hihnalla.
Re: Ford Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 10 Maalis 2025 21:16
Kirjoittaja focst
LevYashin kirjoitti: ↑10 Maalis 2025 20:41
focst kirjoitti: ↑10 Maalis 2025 19:08
1.5 ecoboost kuivalla jakohihnalla ei öljyssä uivia hihnoja. 2.0 ecoboost öljypumppu ja jakopää ketjulla.
1.5 koneessa lohkovikoja monessa maassa vaihdetaan kamppajana uusia lohkoja mutta ei Suomessa. 2.0 ei ihmeemmin mitään isoja vikoja jos hintaero ei ole suuri itse ostaisin 2.0 version.
kiitoksia!
Hyvä oli saada tähän selvyys..
Netistä saa vähän sekavan kuvan ja esim seuraavassa linkissä mainitaan öljypumpun hihna öljykylvyssä.
https://moottori.fi/tyyppiviat/ford-mondeo/
Ecoboost- ja 1.5 Ecoboost -moottorien jakohihnaongelmien vuoksi Ford on siirtynyt takaisin jakoketjun käyttöön. Uudehkoa käytettyä Mondeota ostettaessa kannattaa tarkistaa, onko moottorissa jakohihna vai jakoketju.
Myös 1.5 EcoBoost -moottoreissa jakohihna öljykylvyssä: Ongelmien välttämiseksi oltava tarkkana oikean öljylaadun käytössä. Uudehkoa käytettyä Mondeota ostettaessa kannattaa tarkistaa, onko moottorissa jakohihna vai jakoketju!
Vaikka 1.0- ja 1.5 Ecoboost-moottoreissa on öljykylvyssä olevan jakohihnan tilalle vaihdettu jakoketju, on öljypumppu edelleen öljykylvyssä olevalla hihnalla.
Mondeon on saanut myös 1.0 ecoboost koneella. Mutta siinä on molemmat hihnat öljyssä eikä varmasti ole tuon kokoiseen autoon järkevä vaihtoehto. 1.5 ecoboost jossa on ketju ja ö-pumpun hihna öljyssä ei ole mondeon keulalla ollut. Noi ongelma koneet on mk4 focuksessa. fiestassa ja muutamassa muussa mallissa.
Re: Ford Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 11 Maalis 2025 12:35
Kirjoittaja hke
- käsittääkseni yksi ecoboost kansiongelma ollut sylinterien välinen ura joka on korvattu reiällä mutta mistä slkaen?
- ecoboostia en koskaan hanki koska vähäisestä ajosta huolimatta diesel oikea vaihtoehto kattokuorman vuoksi (kulutus ei hyppää)
(Onko tietoa miten neliveto on toteutettu uudemmissa Mondeoissa jossa ei powershiftiä vaan Aisin tyyppinen automaatti (manuaalia ei varmaan saa)?)
Edit: nelivetoisesta löytyikin riittävä topic
Re: Ford Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 11 Maalis 2025 14:05
Kirjoittaja focst
hke kirjoitti: ↑11 Maalis 2025 12:35
- käsittääkseni yksi ecoboost kansiongelma ollut sylinterien välinen ura joka on korvattu reiällä mutta mistä slkaen?
- ecoboostia en koskaan hanki koska vähäisestä ajosta huolimatta diesel oikea vaihtoehto kattokuorman vuoksi (kulutus ei hyppää)
Onko tietoa miten neliveto on toteutettu uudemmissa Mondeoissa jossa ei powershiftiä vaan Aisin tyyppinen automaatti (manuaalia ei varmaan saa)?
Joo lohkossa sylintereiden välinen ura korvattu reiällä. Uuden mallisessa lohkossa ei ole enää ongelmia. Jossain vaiheessa 2017 taisi muuttua.
Re: Ford Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 11 Maalis 2025 19:16
Kirjoittaja LevYashin
Kiitoksia! Hyvää tietoa!
Saako tän kaistavahdin helpolla pois päältä niin että se on pois päältä joka startissa?
https://moottori.fi/koeajo/entista-laad ... koeajossa/
Vaikein totuteltava oli yllättäen kaistavahti, joka ei vain varoita siitä, että olet siirtymässä viivan yli, vaan myös pyrkii kääntämään ohjausta pitääkseen auton kaistaviivojen välissä. Ainakin raskaassa loskakelissä tämä ominaisuus kannattaisi kytkeä pois, sillä loskaimun ja kaistavahdin toimintaa on aika ajoin vaikea erottaa toisistaan.
Kaistavahtiin ei voi myöskään liikaa luottaa, sillä mittaristosta seuraten enimmän aikaa näytti siltä, ettei järjestelmä pysty hahmottamaan teidemme kuluneita kaistamerkintöjä. Koeajon perusteella jäikin vaikutelma, että ohjauspyörää täristävät ja äänimerkein varoittavat kaistavahdit voivat olla tositilanteessa – esimerkiksi kuljettajan nukahtaessa – paljon luotettavampi ratkaisu
Miten olette kokeneet että löytyykö 10v vanhaan Mondeoon hyvin varaosia? Saiskohan tuon ikäiseen jotain vakuutusta, joka korvaisi jos käy huono säkä tuon lohkon halkeamisen kanssa?
Re: Ford Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 14 Maalis 2025 20:57
Kirjoittaja juhve
Kaistavahti pysyy pois päältä aina, kun sen laittaa pois näin ainakin mun 2015 mondeossa.