Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Webastosta: aamulla laitoin kaukosäädöllä kaminan tulille. 10 minuutin päästä menin autolle, kamiina pöhisi iloisesti, merkkivalo (kolme nuolta ylöspäin ja numero 2) paloi kojetaulussa ja info-näytössä mahdollisuus "ok"-napilla pysäyttää lämmitys. Päätin olla pysäyttämättä lämmitystä. Käynnistyksessä hävisi sekä lämmityksen merkkivalo että mahdollisuus sammuttaa lämppäri "ok"-napilla ja 5 min ajon jälkeen kamiina edelleen pöhisee, kun kävin sitä korva höröllä ulkopuolella kuuntelemassa. Jäähdytysnesteen lämmöt alkoivat olla n. 90 astetta eli se "perustilanne" mihin viisari ajon aikana lopulta jämähtää.
Mistä kamiina sitte ajon aikana sammutetaan ja näkeekö lämppärin statusta enää ajossa mistään?
Mistä kamiina sitte ajon aikana sammutetaan ja näkeekö lämppärin statusta enää ajossa mistään?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ainakin 2L dieselissäni webaston kulutus sisältyy kulutusmittaukseen. Paikallaan ollessa hetkellinen kulutus on noin 0.7L/h suurempi kuin ilman webastoa. Toki vastaavanlainen muutos näkyy ajon aikanakin. OBD:sta luettuna webasto pysyy ajon aikana päällä kunnes moottorin lämpötila on noin 75C (OBD). Tällöin mittari on jo piirun pari vaille normaaliasentoa joka siis mittarin skaalalla on se vajaa 90C.
Kylmillä ilmoilla ajon aluksi lisäkulutusta tulee näköjään parille kilometrille siitä, että vaihteisto ei laita turbiinia lukkoon, vaan luistelee iloisesti kuin menneisyyden mehumaijat. Ilmeisesti vaihteistoöljyn lämpeämisen jouduttamiseksi.
Kylmillä ilmoilla ajon aluksi lisäkulutusta tulee näköjään parille kilometrille siitä, että vaihteisto ei laita turbiinia lukkoon, vaan luistelee iloisesti kuin menneisyyden mehumaijat. Ilmeisesti vaihteistoöljyn lämpeämisen jouduttamiseksi.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Re: Uusi Focus mk4 2018
Webasto sammuu ja käynnistyy tarpeen tullen moottorin ja kabiinin lämpötarpeen mukaan. Sen toimintaa ei tietääkseni startin jälkeen näe mistään.Rusakko_ kirjoitti: ↑19 Syys 2019 18:35 Webastosta: aamulla laitoin kaukosäädöllä kaminan tulille. 10 minuutin päästä menin autolle, kamiina pöhisi iloisesti, merkkivalo (kolme nuolta ylöspäin ja numero 2) paloi kojetaulussa ja info-näytössä mahdollisuus "ok"-napilla pysäyttää lämmitys. Päätin olla pysäyttämättä lämmitystä. Käynnistyksessä hävisi sekä lämmityksen merkkivalo että mahdollisuus sammuttaa lämppäri "ok"-napilla ja 5 min ajon jälkeen kamiina edelleen pöhisee, kun kävin sitä korva höröllä ulkopuolella kuuntelemassa. Jäähdytysnesteen lämmöt alkoivat olla n. 90 astetta eli se "perustilanne" mihin viisari ajon aikana lopulta jämähtää.
Mistä kamiina sitte ajon aikana sammutetaan ja näkeekö lämppärin statusta enää ajossa mistään?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Eli Webastoko ei muka sammu kokonaan kylmillä keleillä vaikka sen pysäyttäisi kakesta, jos moottori ei ole tarpeeksi lämmin? 

Re: Uusi Focus mk4 2018
Dunno varmaksi, mutta epäilisin että jos apulämmitys on enabloitu auton asetuksissa, se starttaa itsestään uudestaan kylmällä kelillä jos saat sen sammutettua.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Missään tilanteessa en haluaisi, että auto käynnistelee lämppäriä itse. Vielä jotenkin siedän, että lämppäri sammuu automaattisesti, kun moottorin jäähdytysneste saavuttaa tuossa aiemmin mainitun n. 75 C lämpötilan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Juuri se on parasta tässä uudessa että se myös ylläpitää lämpötilan haluttuna. Vanhassa focuksessa lisälämppäriä pystyi bensa malleissa käyttämään vain esilämmitykseen.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 25 Marras 2018 20:22
Re: Uusi Focus mk4 2018
Noniin. Hain auton pois huollosta ja sanoivat että ei pysty navidatapäivitystä tekemään koska se kuulemma rikkoo etukameran ja törmäystunnustimen toiminnan. Eli palauttivat lähtötilanteeseen. Loistavaa.timox.oksanen kirjoitti: ↑18 Syys 2019 19:52 Tänään oli Focus (1.5 diesel A8) taas 7500 km ajon jälkeen öljynvaihdossa. Samalla päivittivät jonkun ikkunamodulin koska takasivuikkunaa ei saanut nätisti suljettua. Ja jihuu, poistivat myös nopeuksien hakemisen navidatasta. Kun menin autoa hakemaan niin sanoivat että oli juuri tarkoitus ajaa se ulos hallista niin tuli virhettä etukamerasta ja törmäysantureista ja lopulta ei kai edes käynnistynyt enää. No, nyt on sijais-Fiesta alla ja huomenna ollaan toivottavasti viisaampia. Öljyasiaan on kuulemma piakkoin tulossa päivitys, saapa nähdä...
Joku kyseli onko mulle asennettu jotain öljypäivitystä kesällä tms mutta eipä ole. Joka huollon yhteydessä olen sitä kysynyt. Ja nyt kuulemma päivitys on tulossa jossain vaiheessa mutta ei mitään tietoa koska. No, nyt menee sentään takaikkuna kiinni

Re: Uusi Focus mk4 2018
Itse ajattelen, että kun kerran lämmöt on saavutettu, ei lämppärillä pitäisi olla käyttöä. Lämmön ylläpidon voi hoitaa siten, että käyttää viimasuojaa ja Focuksen tapauksessa etusäleikön pitäisi tämä hoitaa ...noh, automatiik, mutta miten lie se sitten Focuksessa toimiikaan. Yhdessäkään aiemmassa autossani en ole polttoainelämppäriä kaivannut ajon aikana kun olen maskia käyttänyt ja aiemmat ovat olleet dieseleitä ja aika ecoja sellaisia.
Ehkä jotenkin voisin kuvitella, että jos kovemmilla pakkasilla yrittää auton saada lämpöseksi kaupunkiajossa, niin saa kauan saa ajella, että lämmintä piisaa. Tässöin lämppäri voisi olla hyvä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
No ottaa sen lisälämmittimen rastin pois asetuksista nii ei itsestään lämmittele ajon aikana.
Ja jos sitä webastoa ei sammuta ennen moottorin käynnistystä niin se on päällä sen max 30 min ajan Webaston käynnistymisestä.
Ja jos sitä webastoa ei sammuta ennen moottorin käynnistystä niin se on päällä sen max 30 min ajan Webaston käynnistymisestä.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Mulla on lähinnä kaupunkiajoa, kun lisälämmitin ei lähtenyt viime talvena päälle vähäisen polttoaineen takia, niin kylmää oli ajaa. Ei päässyt tapahtumaan toista kertaa..Rusakko_ kirjoitti: ↑19 Syys 2019 21:44 Itse ajattelen, että kun kerran lämmöt on saavutettu, ei lämppärillä pitäisi olla käyttöä. Lämmön ylläpidon voi hoitaa siten, että käyttää viimasuojaa ja Focuksen tapauksessa etusäleikön pitäisi tämä hoitaa ...noh, automatiik, mutta miten lie se sitten Focuksessa toimiikaan. Yhdessäkään aiemmassa autossani en ole polttoainelämppäriä kaivannut ajon aikana kun olen maskia käyttänyt ja aiemmat ovat olleet dieseleitä ja aika ecoja sellaisia.
Ehkä jotenkin voisin kuvitella, että jos kovemmilla pakkasilla yrittää auton saada lämpöseksi kaupunkiajossa, niin saa kauan saa ajella, että lämmintä piisaa. Tässöin lämppäri voisi olla hyvä.

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Joo näin aattelin sen olevankin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Mites onko osunut kohdalle kellään jo auton saaneella, että esim. pyöräilijää ohittaessa olis tullut äkkinäisiä jarrutuksia??
Re: Uusi Focus mk4 2018
On tullu..aina kiva yllätys..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Parikin kertaa, kun olet ollut auton mielestä liian lähellä ohituksen aikana.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tuota etutörmäysvaroittimen herkkyyttä pystyy säätämään mittariston valikkojen kautta.
2019 Ford Focus 1,5 Ecoblue 120 A8 Titanium Wagon
Re: Uusi Focus mk4 2018
Pitääkö joku näitä hilavitkuttimia ihan oikeasti päällä???Miten jos ihan itse keskitytään ajamaan,huomioimaan muut ja ennakoimaan tilanteet...
Harri

Re: Uusi Focus mk4 2018
Totta hemmetissä pidetään. Yksi uuden Focuksen houkuttelevia jutuista oli kattavat avustinvarusteet.
Se, että käyttää avustimia, ei tarkoita että oma huomio olisi poissa liikenteestä.
Kun autoilee paljon olosuhteiden pakosta, tahtoo autoilun olevan mahdollisimman vähän kuormittavaa. Parasta kun ajaa maantietä mukautuvalla vakkarilla, mukautuvat valot näyttää valaisee koko ajan optimaalisesti, auto ohjaa itse ettei tarvitse itse vääntää rattia (toki kädet koko ajan ratissa).
Lisäksi näillä varusteilla on kiistaton vaikutus turvallisuuteen tutkimusten mukaan. Tämä on taas vähän sama ku joskus valitettiin ABS-jarruista ja ESC:stä.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Meinasin vastata, mutta toasti vei sanat suusta -- täydellinen vastine. Juuri tämän takia. Ainoat asetuksista jota eivät ole päällä ovat aktiivinen kaista-avustin (ajaa kuluneimmalla keskikohdalla, jota en halua) ja täysaktiivinen vakkari (tulee niitä vääriä nopeustrajoituksia toisinaan).toasti kirjoitti: ↑22 Syys 2019 16:43 Totta hemmetissä pidetään. Yksi uuden Focuksen houkuttelevia jutuista oli kattavat avustinvarusteet.
Se, että käyttää avustimia, ei tarkoita että oma huomio olisi poissa liikenteestä. Kun autoilee paljon olosuhteiden pakosta, tahtoo autoilun olevan mahdollisimman vähän kuormittavaa. Parasta kun ajaa maantietä mukautuvalla vakkarilla, mukautuvat valot näyttää valaisee koko ajan optimaalisesti, auto ohjaa itse ettei tarvitse itse vääntää rattia (toki kädet koko ajan ratissa).
Lisäksi näillä varusteilla on kiistaton vaikutus turvallisuuteen tutkimusten mukaan. Tämä on taas vähän sama ku joskus valitettiin ABS-jarruista ja ESC:stä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Komppaan melko paljon ajavana tätä. Kuljettajat tottuvat tuohon automatiikkaan ja enenevissä määrin keskitytään ratin takana ihan johonkin muuhun kuin ajamiseen. Tämän olen huomannut omassa lähipiirissäni, jo aikoinaan kun adaptiiviset vakkarit ja kaistallapitoavustimet tulivat ns taviksille saataville vaikutti se selvästi esim puhelimen käyttöön ajon aikana. Töissä eräskin kehuskelee saksalaisen premium-autonsa törmäysvaroittimen toimintaa, kuulemma pelastanut monelta peräänajolta kun kuljettaja on keskittynyt sosiaaliseen mediaan

Tuo törmäysvaroitin on ajatuksena kyllä hyvä, mutta jos kerran esim pyöräilijää ohittaessa vetää liinat kiinni voi itse asiassa pahimmillaan aiheuttaa onnettomuuden.
Adaptiiviset valot ja niiden muu automatiikka on eri asia, kuten mielestäni myös ABS ja ESC/ESP mitä näitä nyt onkaan, mutta nuo ominaisuudet mitkä ottavat askeleen tai pari sinne autonomisen ajamisen suuntaan ovat kyllä kyseenalaisia.
Tulevaan autooni en raksinut mitään noita avustimia, jossen ilman niitä pärjää kolaroimatta liikenteessä siirryn muihin kulkumuotoihin

2021 Tesla Model 3 LR
Re: Uusi Focus mk4 2018
Törmäyksen estävät järjestelmät ovat erinomainen keksintö vain siinä tarkoituksessa, että se ehkäisee inhimillisten havainto tms. virheiden takia aiheutuvia vaaratilanteita. Olen muutaman kerran tietoisesti kokeillut järjestelmää kuivalla kelillä ja voi sanoa, että se jarruttaa niin viime hetkillä, että talvikelillä sillä ei ole mitään palaa estää esim. peräänajoa. Samaa jaksan tän takia ihmetellä, että mikä **rkele meitä ihmisiä vaivaa. Miksi ollaan niin laiskoja, että jätetään huomio liikenteestä luottaen näihin järjestelmiin.jarkkoo kirjoitti: ↑24 Syys 2019 08:01 Komppaan melko paljon ajavana tätä. Kuljettajat tottuvat tuohon automatiikkaan ja enenevissä määrin keskitytään ratin takana ihan johonkin muuhun kuin ajamiseen. Tämän olen huomannut omassa lähipiirissäni, jo aikoinaan kun adaptiiviset vakkarit ja kaistallapitoavustimet tulivat ns taviksille saataville vaikutti se selvästi esim puhelimen käyttöön ajon aikana. Töissä eräskin kehuskelee saksalaisen premium-autonsa törmäysvaroittimen toimintaa, kuulemma pelastanut monelta peräänajolta kun kuljettaja on keskittynyt sosiaaliseen mediaan
Tuo törmäysvaroitin on ajatuksena kyllä hyvä, mutta jos kerran esim pyöräilijää ohittaessa vetää liinat kiinni voi itse asiassa pahimmillaan aiheuttaa onnettomuuden.
Adaptiiviset valot ja niiden muu automatiikka on eri asia, kuten mielestäni myös ABS ja ESC/ESP mitä näitä nyt onkaan, mutta nuo ominaisuudet mitkä ottavat askeleen tai pari sinne autonomisen ajamisen suuntaan ovat kyllä kyseenalaisia.
Tulevaan autooni en raksinut mitään noita avustimia, jossen ilman niitä pärjää kolaroimatta liikenteessä siirryn muihin kulkumuotoihin![]()
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tämä ei mielestäni ole sen avustimen vika, jos ihminen on luonteeltaan tuollainen. Uskon, että tämä esimerkin ihminen olisi kuitenkin käyttänyt puhelintaan ajon aikana oli niitä avustimia tai ei.jarkkoo kirjoitti: ↑24 Syys 2019 08:01 Komppaan melko paljon ajavana tätä. Kuljettajat tottuvat tuohon automatiikkaan ja enenevissä määrin keskitytään ratin takana ihan johonkin muuhun kuin ajamiseen. Tämän olen huomannut omassa lähipiirissäni, jo aikoinaan kun adaptiiviset vakkarit ja kaistallapitoavustimet tulivat ns taviksille saataville vaikutti se selvästi esim puhelimen käyttöön ajon aikana. Töissä eräskin kehuskelee saksalaisen premium-autonsa törmäysvaroittimen toimintaa, kuulemma pelastanut monelta peräänajolta kun kuljettaja on keskittynyt sosiaaliseen mediaan![]()
Itse ainakin mieluummin ajan sellaisen henkilön edellä, jolla törmäysestoavustin löytyy, sillä en voi vaikuttaa kuitenkaan henkilön kännykän käyttöön ajon aikana. Törmäyksenestoavustin voi kuitenkin estää oman vammautumisen.
Tästä ollaan samaa mieltä, että tekniikassa on vielä hiomista. Henkilökohtaisesti en ole törmännyt tilanteeseen, jossa pyöräilijää ohittaessa vetäisi liinat kiinni. Muutaman kerran on alkanut hidastaa, jossa on aika iso ero liinojen kiinni vetoon.
Ei tässä ole kyse siitä, että pärjääkö ilman niitä. Ensimmäinen auto tämä on minulle, jossa on adaptiivinen vakkari, mutta en silti ole kolaroinut muihin autoihin. Joskus tulevaisuudessa saatan kuitenkin tehdä inhimillisen virheen, jolloin avustimet toivottavasti estävät kolarin.
Edit. Tästä voisi kyllä melkein oman ketjun tehdä, jos keskustelua haluaa jatkaa. Menee offtopiciksi
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kyllä tuo adiptiivinen vakkari on ihan ehdoton, tulee aikalailla enemmän käytettyä vakkaria, kun ei tarvitse jatkuvasti vahtia edelläajavan tekemisiä. Tuo törmäyksenestosta varmankin suurin hyöty on kaupungin ruuhkaliikenteessä, siellä saa olla tarkkana, jotta ei karauta edelläajavan takapuskuriin.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 24 Syys 2019 14:15
Re: Uusi Focus mk4 2018
Moro!
Liittyen uuteen focukseen.
Onko muilla kokemuksia a8 laatikon oudosta erittäin terävästä nykäisystä? Itsellä esiintyy enimmäkseen 90-120km/h nopeudessa kevyellä kiihdytyksellä ohitustilanteessa. Korostan, että kyseessä ei ole normaali pykällys pienempään vaihteeseen ja tämän aiheuttama pehmeä nykäisy vaan todella terävä ”kalahtava” nykäisy. Saattaa toistua parikin kertaa samalla kiihdytyksellä.
Tapahtuu sekä adaptiivisella ajaessa ja ilman. Ei joka kerta kun yrittää tilanteen toistaa.
Olen yrittänyt toistaa tilannetta ja hakea syytä, mutta erittäin hankalaa. Useimmiten tapahtuu kun vähiten odottaa.
Kyseessä siis Focus farkku 2.0d ecoblue st-line 2019.
Liittyen uuteen focukseen.
Onko muilla kokemuksia a8 laatikon oudosta erittäin terävästä nykäisystä? Itsellä esiintyy enimmäkseen 90-120km/h nopeudessa kevyellä kiihdytyksellä ohitustilanteessa. Korostan, että kyseessä ei ole normaali pykällys pienempään vaihteeseen ja tämän aiheuttama pehmeä nykäisy vaan todella terävä ”kalahtava” nykäisy. Saattaa toistua parikin kertaa samalla kiihdytyksellä.
Tapahtuu sekä adaptiivisella ajaessa ja ilman. Ei joka kerta kun yrittää tilanteen toistaa.
Olen yrittänyt toistaa tilannetta ja hakea syytä, mutta erittäin hankalaa. Useimmiten tapahtuu kun vähiten odottaa.
Kyseessä siis Focus farkku 2.0d ecoblue st-line 2019.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kertakaikkisen aukoton logiikka.