Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 12 Syys 2019 11:48
Yksi asia mikä huonontaa öljyä on pakokaasujen takaisin kierrätys. Ja sitä tarvitaan runsaasti pikku dieselissä, koska ei ole AdBlueta käytössä.
Kuten todettu, laskennallisesti päättänyt öljyn olevan huonoa. (En itse ole täysin varma asiasta, mutta useammasta lähteestä näin nähnyt väitettävän, että sensoria ei ole)Rusakko_ kirjoitti: ↑12 Syys 2019 16:20 Jos dieselmoottorissa ei ole sensoria (kuten pari viestiä taaksepäin kerrotaan) öljyn laadulle, niin mistä se sitten tietää hälyttää öljynvaihdolle jo 5000 km paikkeilla? Olisko vaan bitti poikittain ja riittää kun ölpät vaihtaa esim 15 tkm välein. Vai oliko joku fakta, että öljy on oikeasti vaihtokunnossa jo 5000 km kohdalla?
En nyt väitä etteikö tämä pitäisi paikkaansa kun ei parempaakaan tietoa ole mutta oudolta se tuntuu.
Ei mullakaan varmaa tietoa ole, mutta useammasta lähteestä näin olen kuullut. Ja se, että mittaristossa ei dieselmoottoreissa näytetä öljyn laatua voisi hyvinkin liittyä juuri tähän asiaan. Bensamoottoreissa sen sijaan tämä on nähtävissä.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑12 Syys 2019 16:45 En nyt väitä etteikö tämä pitäisi paikkaansa kun ei parempaakaan tietoa ole mutta oudolta se tuntuu.
Jos kerran öljy ei oikeasti todeta pilaantuvan vaan tietokone vain olettaa sen pilaantuneen edellämainittujen lähtötietojen perusteella niin alkuperäinen arvio öljynvaihtotarpeesta on mennyt pahasti metsään.
Jos öljynvaihtovälin on ilmoitettu olevan 20000km niin tämä ajosuoritteen pitäisi ilmeisesti tapahtua suunnilleen yhdellä vedolla moottoritiellä autoa juuri välillä sammuttelematta jos kerran todellisuudessa sama laskennallinen öljyä sotkeva vaikutus saadaankin aikaan 5000km ajoilla.
JOS se toimisi, ei uudempiin tulisi isompaa öljypohjaa.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑12 Syys 2019 07:18 Jos jutut pitävät paikkansa niin kyllä softapäivityksen pitäisi estää öljyn huononemista ennen aikojaan.
Senhän on kerrottu säätelevän hiukkasloukun puhdistuspolttojen määrää ja ajoitusta jolloin nokea ja polttoainetta ei päätyisi öljytilaan entiseen malliin.
Päivityksen toimivuuden näkee talven tullen. Pitkäkestoista testausta kylmissä olosuhteissa tuskin on päästy tekemään ennen päivityksen julkaisua. Mutta voihan se toimiakin.
Hyvä että joku kirjottaa välillä hyvääkin..onnea uudelle autolle.Vootrson kirjoitti: ↑12 Syys 2019 19:51 Sain viimein oman kärryni ajoon vajaan 8kk odottelun jälkeen. Tasan kuukausi vielä meni valmistumispäivästä siihen että auto oli luovutuskunnossa kotimaan kamatalla.
Nyt on vajaa 1000 km takana ja täytyy sanoa että tätä keskustelua seuranneena suhtauduin aavistuksen varauksella joihinkin auton ominaisuuksiin. Toistaiseksi turhaan. Kaikki on toiminut juuri kuten mielestäni pitääkin.
Liikennemerkkien tunnistus: En ottaisi karttadataa pois päältä vaikka maksettais. Korjannut rajoituksen oikeaksi taajaman rajoilla joita kamera ei ymmärrä. Ja taas tietyömailla kamera korjannut kun kartassa ei tietoa ole.
Ohjaus ja ajettavuus on juuri niin paljon parempi kuin mk 3.5:ssa mitä muistelin koeajolta. Myös mukana tulleet Contin (sport jotain..) renkaat ovat aivan eri planeetalta kuin edellisen mukana tulleen Goodyearin efficient gripit (luokattomat renkaat).
Kaistallapito, etäisyyden tunnistus, autom. ohjaus ym. pelannut erinomaisesti myös hämärällä sateella.
Avaimeton keskuslukitus ja kaikki muutkin lisävarusteet toimii virheettömästi.
FordPass toimii oikein mutta aavistuksen hitaasti ainakin iOSilla.
Moottori (1.5 eb) on huomattavasti mukavampi (lähinnä väännön ansiosta) kuin litrainen mikä edellisessä oli. Automaattilaatikko on selvästi parempi kuin edellinen 6-pykäläinen, mutta silti tuntuu että osa tehosta jää matkan varrelle verrattuna manuaaliin. Ja 150 hv:sta ei olisi varaa hukata yhtään.
Katsotaan kun tulee ensimmäinen kymppitonni täyteen että onko mitään vikoja ilmennyt. Nykyisen ajosuoritteen perusteella on helppo sanoa, että mitään täällä kirjoitettua ei ole tullut vastaan.
Piti laittaa muutama positiivinen kokemus tänne jotta omaansa odottavat ei näe pelkästään ongelmia
Nyt siis voi sanoa että oli odottamisen arvoinen auto.
ST-line 1.5 150 hv A8. Ei mitään erikoisia varusteita... Tech pack 1, comfort pack, Webasto (tehdasasennettuna näyttää olevan ainakin bensassa Webaston lämppäri, ei eberi kuten joillakin) ja B&O audio.
Minäkin olen ollut tyytyväinen omaani näin viikon kokemuksella. Tuota 1.5 ecoboost -moottoria täytyy kyllä kehua, on mukavan sitkeä kone. Lisäksi manuaalivaihteisto ja kytkin ansaitsevat kehut.Vootrson kirjoitti: ↑12 Syys 2019 19:51 Sain viimein oman kärryni ajoon vajaan 8kk odottelun jälkeen. Tasan kuukausi vielä meni valmistumispäivästä siihen että auto oli luovutuskunnossa kotimaan kamatalla.
Nyt on vajaa 1000 km takana ja täytyy sanoa että tätä keskustelua seuranneena suhtauduin aavistuksen varauksella joihinkin auton ominaisuuksiin. Toistaiseksi turhaan. Kaikki on toiminut juuri kuten mielestäni pitääkin.
Liikennemerkkien tunnistus: En ottaisi karttadataa pois päältä vaikka maksettais. Korjannut rajoituksen oikeaksi taajaman rajoilla joita kamera ei ymmärrä. Ja taas tietyömailla kamera korjannut kun kartassa ei tietoa ole.
Ohjaus ja ajettavuus on juuri niin paljon parempi kuin mk 3.5:ssa mitä muistelin koeajolta. Myös mukana tulleet Contin (sport jotain..) renkaat ovat aivan eri planeetalta kuin edellisen mukana tulleen Goodyearin efficient gripit (luokattomat renkaat).
Kaistallapito, etäisyyden tunnistus, autom. ohjaus ym. pelannut erinomaisesti myös hämärällä sateella.
Avaimeton keskuslukitus ja kaikki muutkin lisävarusteet toimii virheettömästi.
FordPass toimii oikein mutta aavistuksen hitaasti ainakin iOSilla.
Moottori (1.5 eb) on huomattavasti mukavampi (lähinnä väännön ansiosta) kuin litrainen mikä edellisessä oli. Automaattilaatikko on selvästi parempi kuin edellinen 6-pykäläinen, mutta silti tuntuu että osa tehosta jää matkan varrelle verrattuna manuaaliin. Ja 150 hv:sta ei olisi varaa hukata yhtään.
Katsotaan kun tulee ensimmäinen kymppitonni täyteen että onko mitään vikoja ilmennyt. Nykyisen ajosuoritteen perusteella on helppo sanoa, että mitään täällä kirjoitettua ei ole tullut vastaan.
Piti laittaa muutama positiivinen kokemus tänne jotta omaansa odottavat ei näe pelkästään ongelmia
Nyt siis voi sanoa että oli odottamisen arvoinen auto.
Mistä sait roiskeläpät st-lineen? Täytyy omaan kottoseen myös pyytää laittamaan jos sellasia on saatavilla. Meinaan joka tapauksessa oli meininki ostaa etuläpät jotka passaa näihin Titaniumeihin jne. ja siitä modata niinku moni on tehny.Vootrson kirjoitti: ↑12 Syys 2019 21:07 ST-line 1.5 150 hv A8. Ei mitään erikoisia varusteita... Tech pack 1, comfort pack, Webasto (tehdasasennettuna näyttää olevan ainakin bensassa Webaston lämppäri, ei eberi kuten joillakin) ja B&O audio.
Toimitus venyi ton 1.5 koneen tuotanto-ongelmien takia. Ovat UK:n tehtaalla leikanneet rajusti ton myllyn tuotantokapasiteettia (oletuksen ilm. että kysyntä paljon toteutunutta pienempää) ja se aiheuttaa nyt ongelmia.
Positiivisena yllätyksenä tuli että ST-lineen on myös eturoiskeläpät olemassa, jotka oli pyytämättä ja yllättäen asennettu luovutushuollossa.
Kuvia otettuna vasta pari.
![]()
Kävin eilen kysymässä ei ole vieläkään St-lineen läppiä. Ne titaniumin läpät passaa luulema melko hyvin. Pitää niistä itellekin sovitella.
Hallitunkki jonka nostokohdassa kumipehmuste, voi nostaa melkein mistä vaan. Auton omalla tunkilla ei toivottavasti tartte nostaa koskaan mitään.
Levorannan autoliikkeestä löytyi. Ja istuu tohon sivuhelmaan sen verran hyvin että luulisi, että on just ST-lineen tehty.
Nämä auton omat tunkit ovat sellaisia virityksiä, että niitä voi käyttää vain äärimmäsessä hädässä, jos ei mitään muuta keinoa ole. Jos siis itse suorittaa rengasvaihdot, niin kannattaa hankkia kunnon hallitunkki.
Näinhän se on. Tuossa kyselin siksi että minkä muotoinen on tunkin nostokohdan paikka ja onko yhtään syvennystä, niin voi hallitunkkiin tehdä sopivan välikappaleen.
Tää oli viimeinen naula arkkuun. Että vituttaa kun meidän Astrassa ei ole takaovissa antureita (Alkupään tuotannossa oli mutta kappas kun auto tuli ne puuttuikin) kun on tottunut toisen (MK3 Focus) auton kanssa että on. Joka päivä kiroan Astraa ja olen koeajanut usemman uuden Focuksen ja aina ihaillut että Focuksessa sentään on vieläkin takaovissa avaus. No se siitä sitten, ostan kaksi ovisen auton seuraavaksi...
Reklamaation paikka.Vootrson kirjoitti: ↑14 Syys 2019 22:42 Onko täällä kenelläkään 5-ovista mk4 Focusta 1.5 bensakoneella jossa on palkkituettu (yhdystuki lienee oikee termi?) takajousitus? Olen ollut käsityksessä että ainakin 1.5 koneen yhteydessä on aina monivarsituenta ja farmareissa ja activeissa kaikissa moottorivaihtoehdoissa... Huomasin että omassani on yhdystuki-rakenne vaikka (Focuksen esitteen ja kaiken muun saatavilla olevan tiedon mukaan) pitäisi olla multi link...