Jap3 kirjoitti:Kaikki esitteet mitä olen Focuksesta nähnyt (jo edellinen korimalli) niin on lukenut lisälämmittimestä: Vakiona TDCi-dieselmalleissa, ei saatavana ECOnetic -malliin.
En tiedä mitä esitettä AK-83 on lueskellut...

Harmi, kun en ollut ostoaikeissa toissavuonna, niin ei ollut tiedossa tuota ECOnetic poikkeusta vanhojen esitteiden perusteella.
Ensimmäisenä tein vertailuja kesällä nettiauton kautta ja löysin ECOneticin Business varustelun kanssa. Sielä luki selkeästi, että lisälämmitin kuuluu vakiona. Sitten kävin liikkeessä kysymässä, että onko tuota Business varustelua oikeasti saatavissa, koska Fordin omilla sivuilla sitä ei ollut hinnastossa. No, olihan se saatavilla ja sain tarjouksenkin siihen. Muistan vielä, kun halusin ylläpitolaturin ja lohkon lisävarusteena, kauppian saanoneen, että "siinähän on se oma lisälämmitin vakiona". Ennen kauppoja luin vielä sen maahantuojan yli 30 sivuiden Focuksen esitteen ja sieläkin sanottiin, että "vakiovaruste (vain dieselmallit)" ja täppä on myös business varustelun kohdalla.
Ainoa paikka missä tuo ECOnetic-poikkeus olisi ollut luettavissa oli hinnasto, mutta koska sielä ei taas ollut Business-hintoja (vain Trend ja Titanium) niin ei tullut luettua sitä loppuun asti. On kyllä ollut tuuria, että kolmessa paikassa (nettiauto, myyjä ja maahantuojan esite) on ollut sama virheellinen tieto.
Olen saanut kaivettua WayBackMacinella nettiauton virheelliset tiedot ja niiden asiakaspalvelukin kirjallisesti vahvistaa, että tiedot ovat maahantuojan täyttämät. Minulla on myös se maahantuojan esite ladattuna koneella. Kirsikkana kakussa on sopimuksessa lisävarusteena mainittu laturi, jonka tarvetta ei voi oikein perustella muuten kuin jos autossa on lisälämmitin - eli jos myyjä olisi ollut tietoinen poikkeuksesta niin tässä kohtaa olisi pitänyt kellot soida.
Vaikka minulla on pitävät todisteet, niin Konalan Autokeskus ei niistä välitä. He vain vastaavat, että
"Autokeskus Oy:n mielestä, auto on toimitettu Teille juuri sellaisena, kuin alusta saakka olette halunneetkin (tarjouspyyntö-tarjous-tilaus/kauppa-luovutus)". Virhehän on kyllä tapahtunut Fordilla, mutta ilmeisesti Autokeskus pelkää maahantuojaa niin, että ei uskalla avata keskustelua siihen suuntaan lainkaan.
Laitoin perusteellisen selvityksen myös kuluttajaneuvojalle ja sieltä jopa soittivat Autokeskukseen. Laihat olivat tulokset ja kuluttajaneuvoja ei ollut huomannut maahantuojan esitettä lainkaan. Luokaton suoritus siis myös kuluttajaneuvojalta. Ihmetteli vain, että
"onkohan nettiauto maahantuojan roolissa" - eihän Hesarikaan ole, vaikka se automainoksia julkaiseekin.
Pitää miettiä seuraavia askeleita - ehkä teipit autoon:
"Ford ja Autokeskus - katteettomia lupauksia ja paskaa asiakaspalvelua". Pitää myös ruveta kiusaamaan molempien lafkojen pomoja toistuvilla puheluilla, kunnes ne kyllästyvät asentavat sen 1800€ Webaston - kuluttajariitalautakunnassa tai käräjäoikeudessa kestää liian kauan.