Sivu 16/35

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 14 Tammi 2013 13:14
Kirjoittaja JohnFinn
tummeli kirjoitti:Kiitoksia selvennyksestä. Tuntuu kuitenkin hiukan oudolta että EU:n kaltainen taho voi sanella suoraan mikä on hyväksytty päästömäärä. Tällähän voidaan sorsia esim. Japanilaisia valmistajia ja suosia vaikkapa PSA:ta. Myönnetään että salaliitto-hattu ehkä syvällä päässä, mutta jotenkin tuntuisi fiksummalta että jokainen maa päättäisi näistä asioista aivan itsenäisesti. Suomen olosuhteet kun ovat täysin erilaiset kuin Eteläisen Espanjan.
Sitä se on olla EU:n alueella ja EU:ssa. Globaalia kilpailua niin hyvässä kuin ehkä pahassakin. Direktiivejä pukkaa - niitähän ne pakokaasudirektiivitkin. Tämä on - valitettavasti - hyvin sosiaalidemokraattinen maailmannäkemys, joka johtaa tällaiseen hallintatapaan. Siis Orwell-malli rulettaa. :cry:

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 14 Tammi 2013 19:21
Kirjoittaja taky
tummeli kirjoitti:Tuntuu kuitenkin hiukan oudolta että EU:n kaltainen taho voi sanella suoraan mikä on hyväksytty päästömäärä.
OT: mutta kuitenkin, ei sanella, vaan yhteisesti sopia jäsenmaiden kesken - kuten tunnettua suomikin on yksi sopiaosapuolista.

Se onko yhteiset sopimukset sitten esim suomen kannalta mukavia tai muuten passeleita onkin sitten toinen juttu - sitä se demokratia teettää...

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 15 Tammi 2013 18:41
Kirjoittaja PirtuFokkeri
fosa kirjoitti: Omat kokemukseni flexistä positiiviset, ei ole nykinyt ja kerran vahingossa kun lähdin kolmosella liikkeelle, pientä jurnuttamista lukuunottamatta veti silti hyvin. Ei siis tuppaa sammumaan.
Reissuun lähdettäessä tankissa etanolia ja lähti määränpäässä seuraavana aamuna käyntiin vaikka pakkasta -22 ja ehti jäähtyä 14h, ei lämmitysmahdollisuutta. Tietysti hieman jännitti kun alunperin ajatuksena oli tankata perillä bensaa, jotta voi sillä startata kylmänä.
Nyt ajettuna hieman vajaa 3000km ja luovutustankillista (55l) ja 24litraa lukuunottamatta etanolilla menty keskikulutuksen ollen koko ajalta 8,9l/100km. Kaupunkipyöritystä noin puolet.

Omani siis hb trend 2013.25 joten hyvinkin mahdollista, että aiemmat nykimiset jne. softaongelmat korjattu.
Mulla on myös ihan hyvät kokemukset flexistä. Tosin pakkasilla käytän siinä mieluiten normibensaa, kun starttailu on etanolilla aika paljon heikompaa kylmässä. Mitään nykimisiä ei ole esiintynyt.

Olisi muuten mielenkiintoista tietää, että mitkä päästöt flexissä menee uusien normien yli, kun olen antanut itseni ymmärtää, että etanoli palaa bensaa puhtaammin... :?

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 15 Tammi 2013 19:25
Kirjoittaja Foordson
Mitäs sitten kiristetään kun putkesta ei tule kuin juoma kelpoista vettä ?
Maalaisjärkeä ei tunnu olevan sitten yhtään.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 15 Tammi 2013 20:35
Kirjoittaja taky
PirtuFokkeri kirjoitti: Olisi muuten mielenkiintoista tietää, että mitkä päästöt flexissä menee uusien normien yli, kun olen antanut itseni ymmärtää, että etanoli palaa bensaa puhtaammin... :?
Muistanko väärin, että Flexin päästöt menee normibensan mukaan?
Kun sillä voi pelkästäänkin kerran ajella.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 16 Tammi 2013 01:01
Kirjoittaja fosa
PirtuFokkeri kirjoitti: Olisi muuten mielenkiintoista tietää, että mitkä päästöt flexissä menee uusien normien yli, kun olen antanut itseni ymmärtää, että etanoli palaa bensaa puhtaammin... :?
Ainoan suoranaisen päästöjen lisääntymiseen liittyvän lauseen löysin U.S Department of Energy:stä:

"Although E85 increases the emissions of acetaldehyde in vehicles, it has been found to reduce emissions of CO2, as well as the emissions of many harmful toxics, such as benzene."

Voisiko kyseessä olla maailmanauton kohdalla etanolin tuotantoon paikoin liittyvät seikat kuten ruoantuotantoon soveltuvien alueiden muunto etanolin tuotantoon?

En itse osaa sanoa.

edit. Samaisen viraston mukaan ilmeisesti 2013 Focus täyttää AFV-normit.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 16 Tammi 2013 19:33
Kirjoittaja Kiltti Hamonen
Kiitti kaikille avusta, vähän ajettu flexi on tulossa taloon.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 16 Tammi 2013 21:21
Kirjoittaja RE85
taky kirjoitti:Flexeja ei taida enään saada kuin vanhoja 2012 rekisteröityjä joita vissiin on maahantuojalla varastossa.

Hinnastossa niitä ei ainakaan enään ole...

http://www.ford.fi/cs/BlobServer?blobta ... blobkey=id
Ovat (muistaakseni) aiemminkin olleet Fordin sivuilla omassa hinnastossaan, mutta totta on, että "Flexifuel mallien tuotanto päättyy vuoteen 2012. Ei uusia tehdastilauksia":

http://www.ford.fi/cs/BlobServer?blobta ... blobkey=id
:|
Omaani olen enemmän kuin tyytyväinen. Pakkasilla olen tankannut samalla rahalla (28 e + 28 e) etanolia ja bensaa, jolloin RE85:a on jatkuvasti suurin osa tankin sisällöstä. Pelkällä RE85:lla kohtasin käynnistymisongelmia ilman esilämmitystä jo nollakelillä, joten siksi näin. Litra polttoainetta on silti maksanut keskimäärin korkeintaan 1,3 e/l, joten ihan ok konsepti. :)

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 17 Tammi 2013 15:14
Kirjoittaja fosa
Mahdollista lienee myös tuotannon päättyminen nykyisellään, koska tulossa kenties ecoboost flexi.
Mitä itse katsellut, ei päästöjen puolesta pitäisi olla mitään sanomista.

Eilen tuli keskusteltua pitkät pätkät niin Focuksesta ylipäätään kuin myös etanolin käytöstä ja kustannuksista (euroa/100km) ja kylmäkäynnistyksistä nyt kun itsellä 3000km tullut täyteen. Ongelmat ja ratkaisut saatiin jollakin tapaa rajattua viime keväällä versus kesällä valmistettujen välille, ensin mainituissa ongelmia toisin kuin viimeksi mainituissa ecu:n vuoksi ja päivityksellä hoituu.
Tiedän tästä olleen juttua tässä threadissa, mutta muistutuksena.

Itsellä laskennallinen kulutuslisä huomattavasti alhaisempi kuin teoreettinen, eli etanolia kulunut 22% enemmän kuin bensaa (tämä kokonaismatkalla vähennettynä 50km ensikilometrit uudella 'tuttavuudella'). Itse laskenkin kulutuksen ennemmin euroa/100km jolloin vertailuluku on helposti muutettavissa puhtaalla bensiinillä vaadittavaksi litramääräksi.

Summa summarum, enemmän kiinnostaa paljonko matka maksaa, kuin paljoko menovettä kulunut. :D

edit. Pohjoisessa yöllä 18.-19. oli melkoinen lumimyräkkä ja tuli huomattua, ettei perusteetta Focusta kehuta ajettavuudestaan. Alla Noranza 2 Evo:t. Tuli mieleen että alkoi olla keli, jossa ehkä joutuu vetoluistoneston tietyissä tilanteissa ottamaan pois käytöstä, mutta tämähän kulkee kuin juna, pöperössä kuin pöperössä! Aamulla vänkärin puolen sivupeilin saranaan oli jäätä kertynyt, jolloin avaimesta (kaukosäädöllä) avatessa puolivälissä hieman kangersi. Pitää jatkossa muistaa katsoa liikeratojen puhtaus.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 21 Tammi 2013 21:00
Kirjoittaja Tonza1984
Kova autokuume on iskenyt (taas) tämän uuden EcoBoost 1.0:n myötä, vaikka en ole vielä ehtinyt edes koeajaa moista peliä.

Onko muuten kellään Focuksessaan nahkaverhoiltuja penkkejä? Toisi mielestäni paljon arvokkuutta sisätiloihin, mutta hinta on kyllä suolaiset 2107 € tai 1299 € riippuen onko kokonaan vai osittain nahkaverhoillut jakkarat. Löysin tällaisen videon Youtubesta, jossa on aika makean näköinen sisusta: http://www.youtube.com/watch?v=R15VWg2scQk (katso 6:00 kohdalta). Liekö tätä saatavissa Suomessa lainkaan? Minkä audiopaketin mukana tulee tuommoinen kosketusnäyttö? Näyttäisi äkkiseltään suuremmalta kuin 5", joka tulee Audio 85 -paketin mukana. :?

Onkohan uutta Focusta saatavissa muilla väreillä kuin mitä esim. Fordin sivuilla on valittavina? Omaan silmään on jo pidemmän aikaa sopinut parhaiten aikaisemman Focus-sukupolven turkoosin sininen (http://www.nettiauto.com/ford/focus/5074749).

Pitänee tulevana viikonloppuna käydä koeajamassa tai vähintään renkaita potkimassa paikallisessa liikkeessä. Sillähän se autokuume tunnetusti vähenee... :)

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 22 Tammi 2013 06:37
Kirjoittaja taky
Millä parametreillä Start/Stop Focuksen EcoBoosteissa toimii/ei toimi?

Ulkoilman lämpötila, kabiinin lämpötila, moottorilämpötila, AC on/off...?

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 22 Tammi 2013 11:42
Kirjoittaja JohnFinn
taky kirjoitti:Millä parametreillä Start/Stop Focuksen EcoBoosteissa toimii/ei toimi?

Ulkoilman lämpötila, kabiinin lämpötila, moottorilämpötila, AC on/off...?
Kai aika samat kuin dieseleissäkin, eli:
moottorin lämpötila, ulkoilman lämpötila, auton liikenopeus ( käytännössä pysähtynyt ), vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä. Kaiketi huomioidaan myös akun jännitetaso, johon vaikuttaa sen hetkinen sähkön kulutus.
Vastaavat mm. tilainteita: pysähdyt liikenneruuhkaan, pysähdyt liikennevaloihin. Edellyttää "oikeaa ajotapaa", ts. paikalleen pysähdyttäessä kytketään vaihde vapaalle ja kytkinpolkimen annetaan olla ylhäällä. Näissä tilanteissa kytkinpolkimen painaminen ( kun kytket liikkellelähtövaihteen ) käynnistää moottorin.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 22 Tammi 2013 13:04
Kirjoittaja taky
JohnFinn kirjoitti: moottorin lämpötila, ulkoilman lämpötila,
Nuo em lämpötilat kiinnostaisivat, muuten periaate on kyl tuttu.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 22 Tammi 2013 15:50
Kirjoittaja JohnFinn
taky kirjoitti: Nuo em lämpötilat kiinnostaisivat, muuten periaate on kyl tuttu.
Enpä osaa sanoa tarkkoja lämpötilarajoja, lähinnä rajoittavana tekijänähän ovat matalammat lämpötilat. Mutta kunhan moottori on riittävän lämmin ( vaikka lämpömittari ei ole vielä norm. asennossaan ) ja kunhan ulkona ei ole kovin montaa astetta pakkasta, niin toiminto on aktiivinen. Ja todella tärkeänä vaikuttajana pidän sen hetkistä virrankulutusta; mikäli päällä on sähköllä toimivia laitteita runsaasti, niin toiminto on pois päältä.
Näin toimii ainakin omassa Focuksessani.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 22 Tammi 2013 17:04
Kirjoittaja Fordsonson
Omassa autossani (1.6 ecoboost) start&stop ei ole aktivoitunut pakkasilla, vaikka moottori olisi täysin lämmin. Muistelenkin jostain joskus lukeneeni (käyttöopas?), että start&stop toimii ainoastaan 0 ... 30 C -lämpötiloissa.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 22 Tammi 2013 17:19
Kirjoittaja taky
Fordsonson kirjoitti:Omassa autossani (1.6 ecoboost) start&stop ei ole aktivoitunut pakkasilla, vaikka moottori olisi täysin lämmin.
Siksipä 1.0 Econ toimintaa tässä hahmottelin kun vaikka tänään pääsitiin jo -4C niin ei startti/stoppi aktivoitunut moottorin lämpöjen ollessa normissa.
Fordsonson kirjoitti: Muistelenkin jostain joskus lukeneeni (käyttöopas?), että start&stop toimii ainoastaan 0 ... 30 C -lämpötiloissa.
Oliko manuaalissa siitä jotain, ei käynyt omaan silmään moiset maininnat.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 22 Tammi 2013 17:35
Kirjoittaja Fordsonson
taky kirjoitti:Oliko manuaalissa siitä jotain, ei käynyt omaan silmään moiset maininnat.
Joo, piti käydä ihan vilkaisemassa, että muistanko oikein :) . Käyttöoppaan sivun 129 alalaidassa tämä mainitaan: " ... moottorin ollessa lämmin ja ulkolämpötila 0 - 30 C"

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 22 Tammi 2013 18:29
Kirjoittaja JohnFinn
Onpa omassa diesel-Focuksessa (vm. 2012) auton oman ulkolämpömittarin näyttäessä -3'C tapahtunut tämä moottorin pysähtyminen niin motarin ruuhkassa kuin kaupunkiajossakin. Mutta siinä se havaitsemani raja. Ei sillä liene merkitystä onko tuo hiukan pakkasenpuolella vai ei vaan sillä, että toimii hyvin. Ja systeemi toimii hyvin.
Tämän Stop&Go-jutun mahdollisena varjopuolena olen kuvitellut ahtimen voiteluöljynsyötön katkeamisen ongelmallisemmaksi kuin S&G-katkeamislämpötilan. Ahdetun moottorin tulisi käydä niin kauan joutokäyntiä, että ahdin pysähtyy ennenkuin voitelu loppuu. Tästä on hyvä aasinsilta siihen, että moottorissa on ehdottomasti käytettävä viskositeetiltään oikeata ilmoitetun normituksen mukaista öljyä, esim Fordin omaa tai Fordin Castrolia.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 22 Tammi 2013 19:49
Kirjoittaja Ekomies
Fordsonson kirjoitti:Omassa autossani (1.6 ecoboost) start&stop ei ole aktivoitunut pakkasilla, vaikka moottori olisi täysin lämmin. Muistelenkin jostain joskus lukeneeni (käyttöopas?), että start&stop toimii ainoastaan 0 ... 30 C -lämpötiloissa.
Juu,ei toimi silloin kun punainen hiutale palaa kojelaudassa ja sitten kun toimii niin on sähäkkä startti.Ei ole turhia miettimisiä startin suhteen.Mutta ruuhkassa on
kyllä ärsyttävä ominaisuus, kun start stoppeja tulee muutaman sekunnin välein :D Voihan sen tietysti nappulasta ohittaa,jos ei jaksa kytkintä pitää pohjassa koko ajan.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 22 Tammi 2013 22:06
Kirjoittaja taky
Fordsonson kirjoitti:Joo, piti käydä ihan vilkaisemassa, että muistanko oikein :) . Käyttöoppaan sivun 129 alalaidassa tämä mainitaan: " ... moottorin ollessa lämmin ja ulkolämpötila 0 - 30 C"
Onhan se siellä, tosin lueskelin PDF:ää ....

http://www.motorcraftservice.com/pubs/c ... OCog3e.pdf

... mutta löytyy se siltäkin 130 sivulta... :idea:

Kiitos infosta.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 06 Helmi 2013 08:28
Kirjoittaja RE85
fosa kirjoitti:Eilen tuli keskusteltua pitkät pätkät niin Focuksesta ylipäätään kuin myös etanolin käytöstä ja kustannuksista (euroa/100km) ja kylmäkäynnistyksistä nyt kun itsellä 3000km tullut täyteen. Ongelmat ja ratkaisut saatiin jollakin tapaa rajattua viime keväällä versus kesällä valmistettujen välille, ensin mainituissa ongelmia toisin kuin viimeksi mainituissa ecu:n vuoksi ja päivityksellä hoituu.
Tiedän tästä olleen juttua tässä threadissa, mutta muistutuksena.
Käytin auton 10000 km kohdalla öljynvaihdossa suosituksen mukaan (enimmäkseen etanolilla käytetty) ja pyysin mainitun ECU-päivityksen samalla satunnaisten kylmäkäynnistysongelmien vuoksi. Kävi ilmi, että uusin ohjelmaversio oli jo asennettuna (kesällä onkin auto rullannut liukuhihnalta), joten kaikki vaikeudet ovatkin vain liittyneet RE85:n käyttöön pakkasilla.

Jatkossa ajelen pakkaskelit bensalla sekoittelematta ja talvikauden ulkopuolella siirryn taas etanoliin. Pääsee autokin vähemmillä säätämisillä, kun polttoaineen seossuhde ei vaihtele.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 11 Helmi 2013 19:26
Kirjoittaja STFiesta
Kai se täytyy nyt minunkin kirjottaa tähän ketjuun kun isäukko tilasi viikonloppuna uuden Focuksen. Tilaukseen lähti Focus 1.6 150hv ecoboost viisiovisena ja väriksi valikoitui ink blue. Vaihdossa menee Focus 2.0 Ghia sedan vm.03. Nyt vaan odotellaan kovasti koska uusi auto saapuu ja itekin odotan innolla, että koska pääsee sitä testaamaan kun ei oo tullu vielä ajettua tolla uusimmalla Focuksella. Toimitusaika on n. 3kk.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 12 Helmi 2013 12:30
Kirjoittaja Waltzu
Täälläkin isä pisti viikonloppuna tilauksen uudesta focuksesta vetämään :D
Tuusulan Vaunulassa oli hyvät tajoukset ja vm. 2010 Ford Focus 1.6 Trend Design Wagon vaihtuu 5 oviseen 1.6 150hv Ecoboost Focukseen. Lisäksi Comfort Pack ja värinä Race Red.
Tehot nousevat mukavasti ja maantiellä pääsee luultavasti pienemmällä kulutuksella.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 12 Helmi 2013 15:53
Kirjoittaja hartza75
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288539592578.html

..että tuollaista, no aika näyttää sitten miten pitkälle "trendimoottoreilla" kaasutellaan.

Re: Uusi Focus 2011

Lähetetty: 12 Helmi 2013 23:26
Kirjoittaja EGOboost
Uusi Fordisti ilmoittautuu!

Viime viikolla lähti tilaukseen Focus 1.6 ecoboost 150hv Titanium wagon, värinä frozen white.
Kattavien varusteiden lisäksi tuli vielä ruksittua individual korisarja, Xenonit, Sony audio7, 18" vanteet ja koiraverkkoa...

Vesi kielellä odotellaan n.3kk. Koeajo jätti loistavan kuvan ja taloudellisuus puoli on hyvin kunnossa.
Volvosta vaihto Fordiin, eikä epäilyttänyt ollenkaan... Toivotaan että arkikäytössä miellyttää edelleen.