Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
janti kirjoitti: ↑24 Tammi 2020 15:16
Eikös Milolla ole kuitenkin (ketjunkin mukainen) mk5 Mondeo 5D 2.0 TDCi BiTurbo -15 samoin F-ordilla ?
F-ordilla taitaa olla 180hp neliveto kun mulla on 210hp etuveto... luulen että nelikko on vakaampi kulkija mutta kai tuo etuvedonkin pitäis olla ok. Vanteet on Fordin alkuperäiset 17" alut, kesä ja talvirenkaissa samanlaiset. Renkaat on jotain 5tkm ajetut Contin nastat, leveys 225. Painetta 2.5bar, vois tietty kokeilla nostaakin.
Itse asiassa minulla on sellainen fiilis että se on tuo ohjaustehostin kun ei ole mun autossa ihan tehtävien tasalla - se yrittää jotenkin olla liian fiksu. Parhaillaan auto alkaa tarjota kahvikuppia jo 20km työmatkalla. Olis voinut huomenna käydä koeajamassa vastaavaa laitetta mutta meidän kylillä ei ole yhtään samantapaista kaupan tällä hetkellä. Muistan kyllä yhden koeajamani Vignalen joka eteni motaria tosi hienosti ja hiljaisesti...
Itselläni 180 hp awd ja ohjaus oli levoton maantie nopeuksissa, niin kesä kuin talvirenkailla. Koko ajan sai hieman paimentaa, että kulki suoraa ja kulmat oli myös tarkistettu. Sitten luin ulkomaan ford foorumilta samoista ongelmista ja siellä oli vinkki poistaa forscanilla pull drift compensation käytöstä. Auttoi minulla ja nyt kulkee vakaasti suoraan.
Minulla tuo ohjaustehostin vaihdettiin aikanaan takuuna uuteen (180 hv etuveto). En tiedä ajo-ominaisuuksien huononemisesta, mutta kaikenlaisia outoja vikailmoituksia se generoi ainakin.
janti kirjoitti: ↑24 Tammi 2020 08:11
Mitkä onkaan rengaspaineet ja rengas koko? Fordin alkuperäiset vanteet oikealla offsetillä alla?
3 bar eteen ja taakse kokeesi => auttaako?
Nostin paineet 2.5bar -> 3.0bar. Voi olla että auttoi - jatkan kokelua, kiitti vinkistä.
Raakoni kirjoitti: ↑25 Tammi 2020 11:10
Itselläni 180 hp awd ja ohjaus oli levoton maantie nopeuksissa, niin kesä kuin talvirenkailla. Koko ajan sai hieman paimentaa, että kulki suoraa ja kulmat oli myös tarkistettu. Sitten luin ulkomaan ford foorumilta samoista ongelmista ja siellä oli vinkki poistaa forscanilla pull drift compensation käytöstä. Auttoi minulla ja nyt kulkee vakaasti suoraan.
Tähän Forscan-jutskaan pitää alkaa syventymään, sillä vois näköjään tehdä vaikka mitä kivaa. Saksan mk5-Mondeo-miehillä on tästä ohjausasiastakin pitkät ketjut: https://mondeo-mk5.de/forum/index.php?t ... /&pageNo=1
Harmillista että omat kyvyt saksankielessä ovat erittäin rajalliset, vähän pääsee kuitenkin jyvälle ystävämme Guuggelin avulla. Näyttää olevan ainakin kolme ohjaukseen liittyvää ohjelmanpätkää joita voisi kokeilla ottaa pois päältä.
Tähän osittain liittyen olisi kiva nähdä rengaspaineet mittaristossa - olisi kiva nähdä miten rengaspaineet käyttäytyy ajossa talvella ja kesällä. Mopossani ne näen ja se on ollut varsin opettavaista. Forscannilla tämänkin pitäisi onnistua.
Itse liityin fb:n sivuilla mondeo mk5 uk ryhmään ja siellä on kaikkea kivaa mitä voi esim. Forscanilla ja ucds:llä tehdä ja lontoon kielellä niin on itsenikin helpompi ymmärtää. Tuosta pull drift compensationin poistosta mm. On selkeät ohjeet. Se poistaa ohjaustehostimesta nämä "hienoudet" kuin sivutuulen, tien kaltevuuden, urien korjaukset. Itselläni oli varmaankin jollain muotoa yliaktiivinen tuo pdc ja siitä johtui turha herkkyys. Nyt kulkee paremmin niin suoralla kuin mutkissakin. tuli jämäkkyyttä lisää mitä oli esim. Mk3 & mk4 mondeossa.
Yritin selailla ketjua mutta en huomannut juttua näistä automaattisista LED valoista. Onko porukka ollut niihin kuinka tyytyväinen? Itse moitin oman 15 mallin mondeon automatiikkaa, vaihtaa lyhyille melkein tähdenlennostakin! Pitkillä suorilla käytännössä heti kun vastaantulevan valot kajastavat taivaanrannassa.
Onko tähän mitään apua olemassa? Saisiko tuota säädettyä huollossa hieman käytännöllisemmin toimivaksi?
mause kirjoitti: ↑28 Tammi 2020 14:47
Yritin selailla ketjua mutta en huomannut juttua näistä automaattisista LED valoista. Onko porukka ollut niihin kuinka tyytyväinen? Itse moitin oman 15 mallin mondeon automatiikkaa, vaihtaa lyhyille melkein tähdenlennostakin! Pitkillä suorilla käytännössä heti kun vastaantulevan valot kajastavat taivaanrannassa.
Onko tähän mitään apua olemassa? Saisiko tuota säädettyä huollossa hieman käytännöllisemmin toimivaksi?
Itsellä toimii hyvin.Aikanaan oli kyllä joku takaisinkutsu noista valoista,asennettiin uusi softa.En kyllä muista mitä sillä korjattiin...
Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
mause kirjoitti: ↑28 Tammi 2020 14:47
Yritin selailla ketjua mutta en huomannut juttua näistä automaattisista LED valoista. Onko porukka ollut niihin kuinka tyytyväinen? Itse moitin oman 15 mallin mondeon automatiikkaa, vaihtaa lyhyille melkein tähdenlennostakin! Pitkillä suorilla käytännössä heti kun vastaantulevan valot kajastavat taivaanrannassa.
Onko tähän mitään apua olemassa? Saisiko tuota säädettyä huollossa hieman käytännöllisemmin toimivaksi?
Ehkä vaihtaa vähän liian aikaisin, varsinkin takavaloille. Jos laittais kunnon lisävalopatterin nokalle niin sittenhän tuo olisi ok. En ole vaan oikein keksinyt fiksua ratkaisua lisävaloille... en ole oikein innostunut noista led-palkeista.
Jostain syystä automatiikka ei kuitenkaan välillä toimi ollenkaan. Ei vaihda lyhkäsiä eikä pitkiä. Muutaman kerran se on sitten vaihtanut pitkät takaisin jotain 50 metriä ennen vastaantulijaa. En oikein tiedä mikä aina mättää, kameran kohtakin pitäisi olla puhdas. Hommaa hankaloittaa vielä vaisu valoteho jolloin pitkien päällä olon näkee helposti vain mittariston sinisestä valosta.
Samaa miettinyt, led-palkki (saati isot kannut) ei oikein sovi keulan ilmeeseen niin niihin ei viitsisi lähteä. Ajattelin että saisiko tuota ohjelmoinnilla / päivityksellä korjattua, mutta taitaa olla toiveajattelua. Idea kiva, toteutus ontuu. Mutkateillä välillä pelaa kivasti mutta muuten vähän epäloogisesti.
Ikävä kauneusvirhe mukavassa paketissa. Muuten auto on kyllä parempi kuin ennakkoon odotin.
Jossain oli laitettu ledipalkki maskin taakse. Toimiikohan sellainen ratkaisu (valojen kannalta) ja onkohan sen keulapalan irroittaminen ja kiinnittäminen miten työläs juttu ammattimiehille?
Laitatin Lazer Linear Elite 12:sen Mondeon nokalle. Kilpitelineellä, sirona ja matalana sopii hyvin mun silmään. Siisti asennus vei ammattilaiselta noin puolitoista tuntia ja heräte löytyy ainakin -16 ledivalollisesta ihan lampun johtosarjalta, paikka on tosin kuulemma vähän ahdas/johtosarjassa ei ylimääräistä pituutta. Lisää valoa tuli oikein mukavasti ja pelaa hyvin yhteen automatiikan kanssa. Lampussa viiden vuoden takuu joten saattaapa olla että tuo tulee aikanaan siirrettyä seuraavankin auton keulalle jos ostaja ei sitä riittävästi rahallisestikin arvosta.
ja tässä käsittääkseni ne valot joita merkkiliikkeessä oletuksena laitetaan:
Noi avviforin laittamat 7" Spiderit olis ehkä ihan siistit IMHO. Noita saa nykyään luokkaa 50e zipale, vois laittaa vaikka kolme mutta sit referenssit paukkuis. Vieläkö avvifor on linjoilla? Jos on niin onko Spiderit olleet mieleiset?
Milo kirjoitti: ↑30 Tammi 2020 21:35
Noi avviforin laittamat 7" Spiderit olis ehkä ihan siistit IMHO. Noita saa nykyään luokkaa 50e zipale, vois laittaa vaikka kolme mutta sit referenssit paukkuis. Vieläkö avvifor on linjoilla? Jos on niin onko Spiderit olleet mieleiset?
Minun Mondeossa on juuri kyseiset lisäpitkät. Olen tyytyväinen. Hieman metsään käännettynä hirvet ja muut elukat kiittää, ettei kannata tulla tielle kun Mondeo-ratsastaja on tulossa . Aivan riittävästi valotehoa, ja siististi upotettu keulamaskiin. Se mikä tietysti on huonoa, niin lyhyetvalot on sitten karseen himmeet, kun joutuu vaihtamaan. Ajovaloautomatiikka en käytä. Minullakin pudottaa lyhyille liian aikaisin. Ja olen tottunut käyttämään manuaalisesti 43-vuotisen ajokokemuksen myötä.
Mondeo 1,5 ecoboost trend automaatti 2018 ajettu.36t.Maantiekulutus 7,5l/kaupunki 10l.Sääli ku joutuu panna kärryn vaihtoon kulutuksen takii ku muuten hyvä ja tilava kärry.Onko muilla noin hurjia kulutus lukemia??
Eikös tossa ole se 1 litra siitä automaatin mukavuudessa ajossa. Itsellä manuaali ja eipä voi kulutusta moittia. Matka maantie 6.2l / 100km mitä mittasin lomareisulla. Ja ajelen 98 bensalla.
Nykyään joka pieneen moottoriin laitetaan automaatti vaikka tehoja on esittää moottorista mutta se kuutiotilavuus pieni ja jossain vaiheessa se voimattomuus moottorissa kuluttaa bensaa. Varmaakin 2.0 on parempi vaihtoehto jos automaattia halajaa.
Tuosta kulutuksesta sehän vie yhtäpaljon kuin tuo oma Volvo ja siinä sentään on kunnon moottori. Bensapeli 2.432 moottori.
papat kirjoitti: ↑01 Helmi 2020 12:38
Mondeo 1,5 ecoboost trend automaatti 2018 ajettu.36t.Maantiekulutus 7,5l/kaupunki 10l.Sääli ku joutuu panna kärryn vaihtoon kulutuksen takii ku muuten hyvä ja tilava kärry.Onko muilla noin hurjia kulutus lukemia??
Autossasi jotain vikaa??? Minulla keskikulutus samanlaisella kärryllä 6.5 l/100 km. Vaihtelee toki välillä 5.5 . 9.2 riippuen olosuhteista, mutta mielestäni tosi vähän vie. Autolla nyt ajettu 36 tkm.
ecobeast kirjoitti: ↑05 Helmi 2020 07:39
Autossasi jotain vikaa??? Minulla keskikulutus samanlaisella kärryllä 6.5 l/100 km. Vaihtelee toki välillä 5.5 . 9.2 riippuen olosuhteista, mutta mielestäni tosi vähän vie. Autolla nyt ajettu 36 tkm.
Varmaan minunkin autossani on sitten vikaa.. Tai ajotavassa. Mielestäni ajan suht rauhallisesti vakkaria paljon käyttäen. Mitenhän tuo laskee tuon keskikulutuksen, koska 7,7 l/100 km alle en ole sitä saanut menemään. Matkanopeuksissa se huitelee 5-7.0 välillä.
Ford Mondeo Hybrid Edition ST-line 2022
Ford Mondeo 1.5 ecoboost st-line wagon 2017
Eikös se normi ajettu matka ja kulutettu polttoaine. Siitä se tulee. Kulutus om aina sellainen harmaaaluea. Missä käyttajä asuu matkan varrella ei yhtään liikennevaloja tai muuta taajamaa. Kun se vauhtiin kiihdytys vie eniten ainetta. Se keskituntinopeus laskin ajonaikana kertoo millaista se matkanteko on ollut mitä korkeampi lukema sen joustavampaa matka on tehty. Näihin juttuihin voisi siitä myös laittaa infoa.
fordever kirjoitti: ↑05 Helmi 2020 14:20
Minulla koko omistajuuteni aikaisesta eli luovutuksesta alkaen kulutuksesta laskettu keskimääräinen kulutus on aika tarkkaan 7 l/100 km.
Ajokilometreistä reilusti yli puolet valtatietä lähes koko ajan aktiivisella vakionopeussäätimellä ja loppu lyhyttä kaupunkiajoa.
1.5 EcoBoost manuaali hatchback.
Ylläpitäjät voisivat siirtää tämän ketjun Ford Mondeo mk5 2015 alle, kiitos!
No sittenhän autoni kulutus on ihan jiirissä, kun taannoin mainittiin, että automaatti tuo sen yhden litran päälle. No, pidän silti maltillisena ja annan suurta arvoa hyvälle kyydille, minkä Mondeo tarjoaa.
Ford Mondeo Hybrid Edition ST-line 2022
Ford Mondeo 1.5 ecoboost st-line wagon 2017
2015 1.5 ecoboost. Vesipumppu vuoti ja rohisi, 130tkm menty. Laitatin jakopäähän uudet hilut.. Kuluvaa osaa. Mutta onkos tullut vastan seuraavaa. Uk mondeo fb sivuilla alkupään mondeoissa ainaki 14 ja 15 vuosimallin ohjaustehostimen sähkömoottorin pultit katkeavat, ovat alumiinia, siellä on monella nyt talven aikana menny ja osa vaihtanut eri mallisiin pultteja. Omasta meni 140tkm kohilla nyt syksyllä! Alkoi kolahtaa vasemmalle käännettäessä ja aloin ettii syytä sille, sähkömoottorin 2/3 pultista poikki ja ohjauspyörä 90 ast oikialle. Lavetilla huoltoon ja uus ohjausvaihe tiluuseen, meni onneksi goodwill kustannuksiin. Taitaa vaihettuna olla sen 2ke. Kannattaa kyl tsekata ne pultit, eivät paljo varottele! 16 mallis jo metalliset?
Löytyykö täältä ucds ohjelmoijaa? Itsel on forscan jolla aika paljo parannuksia voinu tehdä, mut mittariston firmfare olisi seuraavana listalla..
Mondeo 1.5 ecoboost 2015
Cortina Mk1 1966 1600+++
Fors Sierra 82 1.6 L
ex Sierra 2.0, Mondeo 1999 1.8TD, Mondeo 2002 2.0tddi
Kiitti tiedosta että pultit on tehty alumiinista sinne tehostimen kiinnitykseen. Vesipumpun vaihtoväli huoltokaavion mukaan näkyy olevan 100tkm mitä käyttäjät laittaa tietoa eikös ole aika lyhyt. Jos vähän ironisoidaan että Ford on koottu laadukkailla osilla . Kuinka kauan esim vesipumppu kestäisi jos olisi huonlilla osilla koottu.