Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Elo 2019 10:05
Pitääkö paikkaansa väite että langaton lataus on hidas?
On toki hitaampi mutta olen kuullut huhuja että Focuksessa se olisi aivan luokattoman hidas. Ja tuo sijainnin kriittisyys on tullut esille myös muualla.Freeze kirjoitti: 13 Elo 2019 11:28 Langaton lataus on aina hitaampi tehohäviön takia, ihan lähtökohtaisesti. Kerran sain sen Foccarissa toimimaan, mutta oli todella herkkä sijainnista. En huomannut katsoa latausnopeutta silloin.
Sori, olen hieman myöhässä kommenttini kanssa.Vootrson kirjoitti: 11 Elo 2019 18:38 Taitaa olla tuosta moottorista kiinni pitkä toimitusaika. Ainakin minun tapauksessa se oli ongelmana. Tilasin tammikuussa omani ja tällä viikolla meni tuotantoon.
Tuon Smart chargen kun saisi ohjelmoitua niin tyhmäksi, että se laitaisi akun täyteen.Focus_2.0 kirjoitti: 13 Elo 2019 08:31 Smart charge on vähän liiankin älykäs kun pitää akkua vajaana. Saksan forumilla oli mainintaa, että ss toimii vain jos akun lataus yli 80% ja smart charge pitää akun varauksen juuri max 80%:ssa. Eiköhän tuokin ole korjattavissa pienellä koodinpätkällä.
Itsellänikin myös tapana ottaa ss pois päältä käynnistyksessä. Suomessa stopit on kuitenkin niin lyhyitä että kun kone juuri sammunut niin taas mennään.
Sanoisin että aivan heittämällä. Moottori lämpeää tosi äkkiä, autoa ei tarvitse suuremmin viilentää (jos ei lämmittääkään) ja muutenkin sisätilojen osalta ilmastointi toimii aika rauhallisesti, suuntaan tai toiseen.Trukki1 kirjoitti: 12 Elo 2019 18:48 Oliko auton sisätila saavuttanut halutun lämpötilan (eli pyynnin)? Jos ei niin ei sammuta moottoria.
Nostaa akun käyttöikää, kun ei lataile sitä täyteen asti.PiuhaPoikki kirjoitti: 13 Elo 2019 16:37 Tuon Smart chargen kun saisi ohjelmoitua niin tyhmäksi, että se laitaisi akun täyteen.
Mä en ymmärrä koko ideaa jättää akku vajaaksi.
Tuossa voi olla perää.
Joo itse sain tämän vastauksen, kun huollosta aikanaan kysyin. Huollossa sanoivat myös, että sinällään tuo 80% ei ole ongelmaa vaan se, että ss vaatii toimiakseen melko korkeaa lataustasoa ja siinä vaiheessa, kun se lakkaa toimimasta on latausta vielä reippaasti jäljellä. Itsellä ainakin webasto lämmitti viime keväällä vaikka ss ei ollutkaan toiminnassa. Tosin kerran taisi tulla tilanne, jossa se ei akun alhaisen lataustason takia käynnistynyt ja silloin oli paljon lyhyttä ajoa takana.PiuhaPoikki kirjoitti: 13 Elo 2019 19:26 Tuossa voi olla perää.
Mutta mieluummin vaihdan akun vähän tiheämmin kuin kikkailen sähkön riittävyyden kanssa pakkasilla.
Ei ole kivaa kun webasto sanoo pakkasella, että lämmittäisin joo mutta kun sulla on vajaa akku.![]()
Olen Defa 1210 Flexin. Kts tämä topic sivu 114 ja vimonen viesti.revote kirjoitti: 13 Elo 2019 18:41 Oletteko asentaneet ylläpitolaturia ja jos kyllä niin onko joku tietty paikka johon kytkeä johdot?
(Ei aikaisempaa kokemusta Fordeista)
Tähän kysymykseen sivulta 114 vastaus:revote kirjoitti: 13 Elo 2019 18:41 Oletteko asentaneet ylläpitolaturia ja jos kyllä niin onko joku tietty paikka johon kytkeä johdot?
(Ei aikaisempaa kokemusta Fordeista)
Mitä tuossa ylemmässä kuvassa on, vedit johdon hinauslenkin luukusta pihalle? Ja laturi liitetään suoraan akun napoihin kiinni, siltä ainakin näyttää?Rusakko_ kirjoitti: 20 Kesä 2019 22:59 Defa 1210 Flex asennettu mökkiolosuhteissa. Seurana olemattomat työkalut ja aivan tajuttomasti mäkäräisiä ja muutama hyttynen. Lähtökohta, että reikiä ja muuta auton raiskausta mahdollisimman vähän. Haasteita oli kaapelin reitityksessä. Reittiä oli vaikea löytää ja kun se löytyi, niin kaapelin pujottamisessa piti konstien loputtua ottaa keinot käyttöön. Lopulta reitti löytyi ja kaapeli riitti juuri ja juuri laturille, nippusiteitä meni reilusti, autoa ei raiskattu ja akkuun kytkentäkin meni muuten kivasti, mutta hetken löysä kontakti plus-navassa kytkennän yhteydessä aiheutti vähän "sekoiluja" sähköissä. Ovet lukkoon ja hetken päästä auki ja avot! Laturi lataa ja elämä hymyilee.
![]()
Vinkkinä vaan, että itse asensin huomattavasti helpommalla, toisen puolen umpion viereen. Tuon defan pistokkeen saa erittäin siististi vasemman puoleisen umpion viereen tekemällä läpiviennin kromilistojen väliin ja panssarijohto nätisti umpion takaa. Umpion ja jäähdyttäjän yläosan välissä on kuminen ilmanohjain jäähdyttäjälle ja johdon saa ilman isompia kikkailuja umpion ja kumin välistä. Tuo pistokkeen läpivienti on myös sopivalla korkeudella eikö johdotusten yms. kanssa tarvitse pelleillä vaan ne saa kivasti tuolta pujoteltua.revote kirjoitti: 13 Elo 2019 20:13 Tähän kysymykseen sivulta 114 vastaus:
Mitä tuossa ylemmässä kuvassa on, vedit johdon hinauslenkin luukusta pihalle? Ja laturi liitetään suoraan akun napoihin kiinni, siltä ainakin näyttää?
Kojepistorasian kaapelin "laturinpään" syötin keulamaskista kohti hinauslenkin reikää, josta sain sen ulos ja takaisin sisään kohti repsikan ajovaloumpiota. Siitä jaahdytinkennoston yms yli laturille. Se oranssilla teipillä kaapeliin kiinnitetty rautalanka on joku 60-luvun muovipinnoitettu henkari oikaistuna. Auttoi kaapelin ujuttamisessa. Reittiä yritin muutakin, mutta en piru vie saanu millään menemään. Tuo hinaussilmukan reikeli auttoi.revote kirjoitti: 13 Elo 2019 20:13 Tähän kysymykseen sivulta 114 vastaus:
Mitä tuossa ylemmässä kuvassa on, vedit johdon hinauslenkin luukusta pihalle? Ja laturi liitetään suoraan akun napoihin kiinni, siltä ainakin näyttää?
toasti kirjoitti: 13 Elo 2019 20:41 Jos molemmat johdot menee akun napoihin, on asennus käsittääkseni tehty väärin. Suoraan napoihin laittamalla virta kulkee BMS:n ohi eikä sillä silloin ole tarkkaa tietoa akun varauksesta.
Joku viisaampi korjatkoon, alla oleva ei ole välttämättä faktaa.Rusakko_ kirjoitti: 13 Elo 2019 21:38 Mitä tarkoittaa "suoraan" akun napoihin ja mihin pitäisi kytkeä, jotta BMS tulisi huomioitua? Ja miksi BMS pitäisi huomioida? Siis ihan tietämättömyyttäni kyselen![]()
Eikös tämä ole vaan hyvä asiatoasti kirjoitti: 13 Elo 2019 22:14 Tämän takia esimerkiksi auto voi ajatella akun olevan liian tyhjä start-stopin käyttämiseen vaikka akkua olisi juuri ladannut ulkoisella laturilla.
Ei se välttämättä näkyvästi mene sekaisin, mutta ei myöskään järjestelmät välttämättä toimi täysin oikein. Ei kannata tarkoituksella tehdä itselleen ongelmia. Ja ei se varmaan parista kerrasta nokkiinsa ota, mutta jos ylläpitolaturissa pitäisi jatkuvasti ohittaen BMS:n niin ongelmia uskoakseni tulisi.AAR85 kirjoitti: 14 Elo 2019 02:57 Olen pariin otteeseen ladannut ulkoisella 10a laturilla täyteen. Ei mulla ole ainakaan mikään mennyt sekaisin ja on s/s alkanut samantien taas toimimaan.
BMS menee sekaisin jos ladataan suoraan. + akulle ja kuskin umpion vieressä on virallinen maapaikka johon ainakin minä kytkin laturin - ..focst kirjoitti: 13 Elo 2019 22:49 Mitä tarkoittaa "suoraan" akun napoihin ja mihin pitäisi kytkeä, jotta BMS tulisi huomioitua? Ja miksi BMS pitäisi huomioida? Siis ihan tietämättömyyttäni kyselen![]()
Minäkin lataillut jo monesti tuolla Defan 10A ylläpitolaturilla ilman näkyviä ongelmia.AAR85 kirjoitti: 14 Elo 2019 02:57 Olen pariin otteeseen ladannut ulkoisella 10a laturilla täyteen. Ei mulla ole ainakaan mikään mennyt sekaisin ja on s/s alkanut samantien taas toimimaan.
On