Sivu 13/13
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 21 Elo 2025 22:31
Kirjoittaja Römppä
Zac4all kirjoitti: 21 Elo 2025 08:33
Olin hieman innostunut "edistyksessä" pitkään piinanneessa ongelmassa joten jäi nämä vallan huomiotta...
James007 kirjoitti: 19 Elo 2025 18:59
Moi. Kahlailin viestiketjua läpi ja jäi nyt epäselväksi että onko se egr vaihdettu ja toimii oikein? Mites se yksi toimimaton hehku? Mielestäni pakkopolton aikana polttoaineen määrä lisääntyy ja hehkut käytössä että saadaan pakokaasun lämpötilaa nostettua.
EGR on siis vaihdettu @tikolalta saatuun käytettyyn. Senkin toiminnan mittaus on työlistalla (kiitos @Römppä vihjeistä aiheeseen).
Uskoisin että kesäkaudella ainakin 1 rikkinäinen hehku ei haittaa, myös silloin aikoinaan talvella hehkujen vaihto (3/4 jotka irtosivat) auttoi siihen että prosessi lähti taas toimimaan. Samaa mieltä, dieseliä ruiskutetaan lisää ja lämpötila on saatava todella korkeaksi tuolla pöntössä. Taisi olla myös niin päin että EGR täytyy saada kokonaan kiinni koska se "hukkaa" muuten lämpöä(?)
Veikkaisin että EGR sulkeutuu regeneroinnissa pääasiassa koska lämmöt nousevat niin korkeiksi että imusarjan anturit ja muovit kärsivät jos pakokaasut pääsevät niitä lämmittämään. Tuo lämpöhukka taitaa olla sekundäärinen seikka. 4v sitten oman DPF oli murheena ja auto regeneroi koko ajan. (20-30 km välein, anturissa/letkuissa kondenssia). Kampiakselin stefat ja muutamat muut tiivisteet antoivat myöhemmin periksi, kun kone/pakosarja kävi jatkuvasti 600-700 C välillä. Silloin lämpöhukalla oli merkitystä.
Joskus aikanaan etsiskelin myös tietoa tuosta DPF:n polttoperiaatteesta. Mikäli Kugassa on vastaava "passivinen" regenerointi kuin Mondeossa (ennen höyrystimiä ja ylimääräisiä polttoainesuuttimia pakosarjassa), proseduuri mennee osapuilleen seuraavasti (Live-datan pohjalta, Mondeo)
- Joku kynnysarvo starttaa polton, mikäli ehdot täyttyvät.
- "Throttle valve" (imusarjan tulossa oleva venttiili, EGRn putki on heti sen jälkeen imusarjan/alavirran puolella) menee puoliksi kiinni. Auki n. 4,33 V; Kiinni n. 1,1 V; Polttoasennossa n. 2V. Nuo arvot varmaan poikkeavat Kugassa mutta periaatteena.
- EGR sulkeutuu
- ECU myöhäistää polttoaineen ruiskutusajankohtaa, jotta hyötysuhde laskee ja pakolämmöt nousevat. Kierrosten ylläpito ohjesäännön mukaisesti n. 2000 rpm tai yli auttaa tuossa. Voipi olla että ruiskuttaa hieman normaalia enemmänkin. Tämä ei ole live-datan pohjalta, jostakin muualta. Tämän kuulee, käyntiääni muuttuu "murinaksi". Tyhjäkäynnillä hetkellinen kulutus nousee näytöllä 0,5 -> 0,8-0,9 l/h, tai jos ilmastointi on päällä niin tuon erotuksen verran. Joskus aikanaan moottorijarrutuksessa kulutus ei laskenutkaan nollaan josta tuon myös huomasi.
- Pakolämmöt nousevat n. 650 C:een, joskus jopa 700-710 C asti.
- Pito lämpötilassa 5-10 min
- Homma seis ja paluu normaalitilaan, Throttle valve aukeaa ja EGR palautuu normiohjaukseen.
Ehdot mm.:
- Pääjäähdytyspuhallin ilmeisesti pitää toimia (omassa vikakoodi P0691 kertoo ettei toimi

)
- Nuo mainitut P242, P244 ainakin pitää olla pois. Luultavasti myös kaikki EGR vikakoodit ja ehkä turboon liittyvät jutut.
- Muut mahdolliset?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 22 Elo 2025 13:14
Kirjoittaja Zac4all
Joo, näitä polton kriteerejä on pohdittu tämän ketjun alkupuolelta asti.. esim. jo tuolloin
04 Huhti 2022
Tuossa yo. listalla oikeastaan "uutena" tuo
throttle valven asento: "puoliksi auki".
Voin myös kuitata, että tuo pää-flekti on yksi kriteereistä.. silloinkin kun mulla hajos flekti sen huomasi DPF-polton loppumisesta eli
Engine Malfunctionista.. löytynee tästä ketjusta
EDIT: Tuohon turbon vaikutukseen: ilmeisesti se säädetään poltossa täysin auki, joten kääntäen, jos ei turbon aktuaattori tai alipaineohjaus toimi, niin taas epäonnistuu poltot... Tämä voi itse asiassa olla tukkeutumisen (1) syy juuri nyt itsellä

Sitten on jotain muutakin, kuten että öljy ei saa olla liian vanhaa.. kaikki anturit ylipäätään pitäisi toimia, yms.
On se melkoinen himmeli... pelkäsin myös että tuo pakkopoltto rikkoo / sulattaa jotain tai polttaa auton... Tein yrityksen 2x melkein putkeen

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 26 Elo 2025 10:09
Kirjoittaja Zac4all
Sain viikonloppuna purettua tuo DPF:n Kugasta jälleen... Siitä kun auton on saanut tunkein hilattua ylös niin se on kyllä alta puolen tunnin homma
Kunhan seuraavat reunaehdot täyttyvät:
- pultit eivät ruosteessa, vaihdetun katalysaattorin/haitaripätkän päässä oli nyt siis peräti aivan uudet
- ..ja muistaa mistä kohtaa (sivulta!) sitä lämpötila-anturin pistokkeen klipsiä pitää painaa että se vapautuu....

- sitä apurungon tapaista peltiä ei tarvi edes täysin irrottaa, riittää kun kääntää sivuun... paine-eroanturin letkut katsoo miten päin ne on.
Tein sitten su ja eilen illalla pesut näin, vähän samaan tapaan kuin ennenkin:
1. Pelkkä painepesu alkuun
2. Uunin- ja grillinpesuaine K2R vaikuttamaan //tämä oli uusi, en ehkä käytä jatkossa: vaahto on vaikea saada menemään syvälle
3. 2h päästä huuhtelu ~95C vedellä ja vielä uusi kierros tuota
4. Huuhtelut paineella (kylmä)
5. Viemärinavausrakeet pönttöön - laitoin vähän varovaisemmin kuin viimeksi (n. 0.5dl?) - kuumaa ehkä n. 60C vettä päälle
6. Antaa taas vaikuttaa 15min ja huuhtelut
7. Koko pönttö takapäästä (taas) umpeen ja täyteen sitruunahappoa (10%) joka n. 90C lämmintä - annoin vaikuttaa 18h
8. Huuhtelun jälkeen kuuma vesi jossa 1 APK tabletti
9. Antaa tuon pesuaineen vaikuttaa 1h
10. loppuhuuhtelut paineella, pönttö kuivamaan yön yli
Tänään töiden jälkeen takas tuo kiinni, niin näkee kummoinen tuli
PS. pahuksen solenoidin tulo viipeessä kun olivat jääneet jotain VIN-checkiä tekemään... Argh. Piti lähteä pe paketti eikä vieläkään kuittausta..
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 28 Elo 2025 11:30
Kirjoittaja Zac4all
Ensivaikutelmat....
Kylläpä tulikin hyvä!
Katsoin Forscanilla ennen ajolenkkiä paine-eroa: heilui siinä 0...7 kPa tienoilla.
Kaasua painamalla ei juurikaan noussut... epäilin hetken että onko anturikaan enää ehjä
Mutta joo, huolimatta siitä että solenoidia ei ole vielä vaihdettu (
PostNordin pitäisi tuoda huomenna) joten buustit varmaan liki nollaa,
niin täähän taas jopa liikkui tuolla isolla tiellä! Siis oli jotain ihan havaittavaa vastetta kaasupolkimeen..
Ennen lenkkiä nollattu vikakoodit, ja tän lenkin jälkeen ei ollut yhtään vikavaloa taulussa ->
Taidan käyttää iltapäivällä jälkinäytössä, kun ajokieltohan tuolla ensi viikolla jo häämöttää.
PS. sen verran oli aikaa
hifistelyllekin tällä kertaa DPF:n kiinnityksessä että porasin lopulta takapään pulttien reiätkin 8-millisiksi, sai tukevammin nippuun, samalla hitsasin poikkiruostuneen keskikiinnikkeen U-lenkin (=pakoputken tarvike) kylkeen, ja siitäkin tuli nyt aikas hyvä

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 28 Elo 2025 13:15
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Oi ei...porasit CE hyvksyttyyn DPF.... päästömuuntelua....soon hylsy....

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 28 Elo 2025 14:16
Kirjoittaja Zac4all
Heheh... tarkkalleen ottaen, porata täytyy pakoputken (keskiputken)
laippaa (tai siinä olevia kiinteitä pinnapultteja jotka katki..)
Eikä siis "
vahingossa" lipsahtanut 8mm terä läpi DPF:n kennoista....
Heittämällä läpi meni
Huomenna kun sais solenoidin niin olis piste iin päälle.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 28 Elo 2025 14:23
Kirjoittaja yritäedes
Hyvä homma!
Nyt vain turbo hönkimään ja DPF:n poltot toimimaan!
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 30 Elo 2025 14:51
Kirjoittaja Zac4all
Tuskin maltan odottaa että ehdin laittamaan tuon (eilen PostNordin pakettiautomaattiin saapuneen) solenoidin paikoilleen...
Ajoin tällä eilen jonkun 150km ja mitään vikavaloja ei tullut päälle. Katsoin vikakoodit äsken niin siellä ei ole muuta kuin se:
P003A-61 eli turboahtimen säädöt ei opituissa rajoissa tms. Mutta tuo on odotettavaa koska alipaine ei sinne kunnolla mene.
Jotain tosin taitaa mennä kierroksilla, koska tuntuu että turbo antaa buustia ja sain MAP:illekin jonkun 130kPA painetta (@2500-3000 rpm)?
Ylipäätään näytti tältä:
Ja tosiaan polttokin on onnistunut jo heti ajon alkuvaiheessa, 130 km sitten
Voiko tämä tästäkin vielä parantua? Oli sellainen ihmettely eilen ajellessa, mutta ilmeisesti kyllä voi(?) Kulki jo niin kivasti.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 30 Elo 2025 19:15
Kirjoittaja yritäedes
Hyvältä näyttää! Ja turbon siivikkohan on ilman alipainetta auki-tilassa, eli lähellä sitä, mitä se olisi kierroksilla ja kuormitettaessa, kun ahtoja pitää rajoittaa. Eli toiminta on nyt ihan looginen.
Tuo MAP arvo tuntuu aika alhaiselta. Olisiko anturi likainen tms? Mutta katsoo nyt, mitä se näyttää, kun aktuaattori pääsee hommiin!
Ja toinen, helppo puhdistettava on siinä vieressä IAT anturi, eli imuilman lämpöanturi. Ja MAFin voi myös kurkata, onko puhdas.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 02 Syys 2025 08:20
Kirjoittaja chucknorris_1
Zac4all kirjoitti: 30 Elo 2025 14:51
Tuskin maltan odottaa että ehdin laittamaan tuon (eilen PostNordin pakettiautomaattiin saapuneen) solenoidin paikoilleen...
Ajoin tällä eilen jonkun 150km ja mitään vikavaloja ei tullut päälle. Katsoin vikakoodit äsken niin siellä ei ole muuta kuin se:
P003A-61 eli turboahtimen säädöt ei opituissa rajoissa tms. Mutta tuo on odotettavaa koska alipaine ei sinne kunnolla mene.
Jotain tosin taitaa mennä kierroksilla, koska tuntuu että turbo antaa buustia ja sain MAP:illekin jonkun 130kPA painetta (@2500-3000 rpm)?
Ylipäätään näytti tältä:
Ja tosiaan polttokin on onnistunut jo heti ajon alkuvaiheessa, 130 km sitten
Voiko tämä tästäkin vielä parantua? Oli sellainen ihmettely eilen ajellessa, mutta ilmeisesti kyllä voi(?) Kulki jo niin kivasti.
Mielenkiinnolla seurannut tätä ketjua. Oma kuljetin on Mondeo 2.0tdci -10. Viime aikoina alkanut DPF tekemään regenerointia jopa alle 100km välein ja pohtinut mahdollisia syitä. Auto toimii muuten normaalisti eli kulutus on maltillinen 5,1l/100km sekalaisessa ajossa eikä öljyä juurikaan kulu.
Katselin tuota linkattua kuvaa. Eilen ihan mielenkiinnosta ajattelin tsekata nuo samat arvot omasta kikottimesta. Hämmästys oli melkoinen kun en löytänyt kun osan noista parametreistä. Sittemmin tajusin, että mulla käytössä oleva versio on uudempi 2.3.66. Pitää tänään poistaa ja kokeilla aiemmalla versiolla. En löydä tästä versiosta paljonkaan DPF:ään liittyviä parametrejä.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 02 Syys 2025 08:43
Kirjoittaja Zac4all
Paljonko ko. Mondeolla on ajettu? Tuntematta algoritmin detaljeja, kokemukseen nojaten tihentyneet poltot (tai niiden yritykset) saattavat viitata siihen että DPF alkaa olla tukkeessa. Silloin voisi ainakin pesua harkita (jos aj. >> 250tkm). Ei se tukkoisuus välttämättä juurikaan näy kulutuksessa, ja öljyn määrään vaikutus +/-0...
Tuli muuten aamulla jo suitsutusta tien päältä "
miten on mukavaa ajaa Kugalla kun se toimii ja kulkee"
Täytyy illalla lukaista autosta miten se (eilen illalla pimeässä vaihdettu) uusi
Pierburgin solenoidi on muuttanut tilannetta...
Anturien putsaus täytyy ottaa myös ohjelmaan, etenkin jos ei tänäänkään mene MAP:illa isompiin lukemiin.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 02 Syys 2025 09:59
Kirjoittaja chucknorris_1
350tkm on kellossa matkaa. paine-erot kuitenkin näyttää ihan maltillisia numeroita eli jossain 10-30kpa lukemissa mennään ajossa ja tyhjäkäynnillä nollan pintaan. Forscanilla (siis uusin versio) en pääse näkemään SOOT l. töhkän täyttöäastetta. Ei silti saattaa tuo tukossa ollakin.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 04 Syys 2025 15:52
Kirjoittaja Zac4all
Tuossa ketjussa on yksi kohtalotoveri-Mondeo...?
MK4.5 2.0 tdci frequent DPF regens | Ford Automobiles Forum
https://share.google/zN7wDv9gNUQVWHcsR
...ja spoiler alarm:
Tämäkin päätyi turbon alipaineohjaukseen, tarkemmin 'samaan' solenoidiin, ja onko siellä Mondeossa joku tuollainen "
sponge" (sieni?) -filtteri myös?
Ylipäätään ei se noilla arvoilla tukkeessa ole.
Siis oliko kummoinen turbon buusti? Liikkuuko ripeästi?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 04 Syys 2025 16:22
Kirjoittaja yritäedes
Zac4all kirjoitti: 04 Syys 2025 15:52
Tämäkin päätyi turbon alipaineohjaukseen, tarkemmin 'samaan' solenoidiin, ja onko siellä Mondeossa joku tuollainen "sponge" (sieni?) -filtteri myös?
https://youtu.be/3Mty5n9UpF4?feature=shared
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 05 Syys 2025 09:37
Kirjoittaja Zac4all
Katopa, eipä tullut mieleen että solenoidi itsessäänkin olisi huollettavissa, tai puhdistettavissa...
Täytyypä jossain kohtaa avata (mulla on nyt 2 entistä), ja katsoa miltä näyttävät

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 08 Syys 2025 11:00
Kirjoittaja chucknorris_1
Zac4all kirjoitti: 04 Syys 2025 15:52
Tuossa ketjussa on yksi kohtalotoveri-Mondeo...?
MK4.5 2.0 tdci frequent DPF regens | Ford Automobiles Forum
https://share.google/zN7wDv9gNUQVWHcsR
...ja spoiler alarm:
Tämäkin päätyi turbon alipaineohjaukseen, tarkemmin 'samaan' solenoidiin, ja onko siellä Mondeossa joku tuollainen "
sponge" (sieni?) -filtteri myös?
Ylipäätään ei se noilla arvoilla tukkeessa ole.
Siis oliko kummoinen turbon buusti? Liikkuuko ripeästi?
Kulkupuolessa ei ole mitään ongelmaa. Tosin ajotyyli on rauhoittunut kokemuksen myötä joten kovia kiihdytyksiä en harrasta. Ahtopainetta en ole tarkastellut. Mitä suuruusluokkaa näissä pitäisi olla? 1bar luokkaa?!
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 11 Syys 2025 12:36
Kirjoittaja Zac4all
Jos ei ole ahtoa yhtään, MAP nakuttaa normaali ilmanpaineessa eli 101 kPA... tai jopa vähän alle kaasua painaessa (moottorin imu).
Itsellä kun alkoi vähän tulla ahtoja takas niin meni päälle 130kPA.. mutta 1 bar ahtoa tarkoittaisi sitten jo 200 kPA(?)
Täytyy mittailla mitä se on nyt kun homma taas toimii...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 28 Syys 2025 11:03
Kirjoittaja Zac4all
Hah, kuukauden meni komeesti ennen kuin lahos täysin!
Oli iso kärry perässä ja vauhtia (4-kaistatiellä) 100+ km/h... Ja sitten vaan kesken kaiken (tasakaasulla ym.) .... PFAFFHHH!
Ja vedot tippui tän "ulospuhalluksen" jälkeen...
Pikkuteitä nilkuttaen päästiin kärry perässä kotio .. oltiin onneksi vasta n. 5km päässä kun sattui

Kaasua ei sietänyt polkea kun heti jossain reilussa 1000 rpm ääntää ikävästi ja tehot kaikkoaa.
Pikainen silmäys että imupuolen putket ainakin kiinni, paisarin neste ok määrä ja väri, öljyä tikussa puoleen väliin, ei ole mistään roiskinut mitään, ym. Eka oma epäilys oli kannen tiivisteen pettäminen mutta ei kyllä siltä vaikuta?
Meen nyt lukeen siitä koodeja, tosin mitään vikavaloja ei tullut kun tämä tapahtui, joten tokkopa siellä mitään auttavaa on...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 28 Syys 2025 12:19
Kirjoittaja yritäedes

Olisko turbon ja coolerin väliltä putki lauennut (Siellä alhaalla)? Vai kaliseeko/koliseeko itse moottori?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 28 Syys 2025 12:54
Kirjoittaja Zac4all
Se tai sitten (tehdaskorjattu) turbo sanoi sopparin irti?
Kierroksilla se soundi on vähän kuin metallinen, sirkkelin kaikuja...
Kone ei kolise ainakaan tyhjäkäynnillä, en ekana epäile laakerivauriota.
Vikakoodeissa "normaaleja" eli P2263 ym. turboon liittyviä.
Nollauksen ja paikallaan kaasuttelun jälkeen jää P003A eli se turbon säätöalueen valitus.
Katsoin ahtoja niin eipä niitä ole

Kaasulla menee alta 100kPa... Tuo tukisi turbon rikkoa tai em. putken irtoamista(?)
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 29 Syys 2025 08:17
Kirjoittaja Larppanen
Flashbackina tuli mieleen, kun kaverin Transitilla kiskottiin peräkärryssä täyttä puukuormaa + kontti myös täynnä. Yhtäkkiä lievässä ylämäessä kiihdyttäessä tuli samanmoinen puhallusääni ja tehot katosi, nilkuttaen päästiin perille ja aina kuului puhaltelua konehuoneesta kun koitti kiihdyttää.
Ahtoputkihan sieltä oli halki imusarjan päässä, mutta ei sitä nähnyt ennen kuin putki oli irrotettu paikaltaan.
Tietty voi olla sulla joku muukin, mutta äänen (tai sen kuvailun

) perusteella tuli heti tuo mieleen.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Lähetetty: 29 Syys 2025 12:14
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Kyllä tuo kuvauksen perusteella on ahtoletku halki....
jos ikää putkellä yli 10v niin hyvin todennäköinen sattumus.
Multa mennyt 4....kaikki pitänyt vähän erilaista ääntä mutta tehot katoaa ja savua tulee.
Ei kannata ajella pitkään putki halki...varsinkaan jos dpf, menee tukkoon