Viikko nyt ajeltu uudella farkkumallin Focus Activella (n. 600 km) ja fiilis on hyvä. Pääsääntöisesti olen ollut tyytyväinen, joiltain osin odotukset jopa ylittyneet ja sitten on pari hämmennystä / kysymystä sekä pienoinen pettymyskin mahtuu mukaan, joista alla lisää:
kehut:
+++ tosi mukava ja hauska ajettavuus. Tämä oli tiedossa, mutta yllätti silti.
+++ tilava
+++ hiljainen kaikissa olosuhteissa: 215/55/17 rengaskoko on kyllä mun juttu.
+++ pidän Activen ulkonäöstä: mukavan tukeva ja ryhdikäs. Lisäksi maavara tuntuu jo autoon istuessa ja noustessa asialliselta, eikä hidastepatteja ja katukanttareita tarvitse juurikaan varoa. Tulevaisuudessa metsäautoteiden kivenmoukkujakaan ei tarvitse kierrellä. Olisi hauska tietää millä Activen 3-4 cm lisämaavara on toteutettu: pelkkä rengasprofiili ei riitä, liekö joustomatkaa kasvatettu tai sitten tolpissa on vaan korkopaloja.
++ moottori on sitkeä ja pirteä kokoisekseen, vaikka näin sisäänajossa ei ole vielä edes yli 4000 rpm ylitetty. Arkiajoon voimavarat riittävät hyvin ns. täydellä kuormallakin. Verrokkina kuitenkin edellinen 200hp/450nm automaattidieselfarkku.
++ automaatti on pääsääntöisesti mukava ja toimii suht huomaamattomasti, eikä vedätä ollenkaan liian suurella vaihteella. P-R-N-D-välillä kytkeytymiset tosi pehmeitä ja miellyttäviä. Laatikko myöskin hyödyntää moottorin voimavaroja hyvin. Pieni hitaus toiminnassa ja muutamat vaihteiden arpomiset eivät ole haitanneet. Ihan siis perus momentinmuunninaski kyseessä, eikä siten vähääkään kaksoiskytkyttimet kiinnosta.
++avaimettomuus ja sähkötoiminen takaluukku ihan hemmetin jees!
+ B&O-äänijärjestelmä on kyllä hyvä, mutta ei sen enempää. Ehdottamasti kuitenkin hintansa arvoinen.
+ nykypäivän ajoavustimet sun muut kitkuttimet toimivat kohtuullisesti ja hyvä, että niitä saa muokattua ja halutessaan pois päältä
+ kulutus: 6,7 l/100 km ajotietokoneen mukaan. Polttoaine 98E (vai mitä se Shell V-Power onkaan?). Ajo 10 % kaupungissa, 50 % taajamassa ja 40 % maantiellä 80 - 100 km/h nopeuksilla. Kulutus ei vaikuta pahalta huomioiden, että moottoria on käytetty paljon tyhjäkäynnillä, ilmastointia on käytetty ahkerasti ja ajossa keskitytty enemmän kaasun keveyteen kiihdytyksissäkin, mikä ei ole taloudellisin tapa ajaa. Jos kulutus todella jää tuohon, niin tyytyväinen olen. Aika näyttää...
hämmennykset/kysymykset (numeroidut), joihin toivon vastauksia
o 1. Vakkari: pitääkö oikeasti joka startin jälkeen kytkeä ohjauspyörästä vakkari "hereille" valmiustilaan ja sen jälkeen aktivoida päälle set+:sta?Edellisessä autossa vakkarin kytkin valmiustilaan kun auton ostin ja siinä se oli yli 5 vuotta.
o 2. Saako vakkaria aktiivisesta tilasta pois muuten kuin napista painamalla vakkari pois valmiustilastakin tai polkaisemalla jarrua?
o 3. Saako vakkarin nopeutta muutettua enemmän kuin 1 km/h kerrallaan?
o 4. LED-ajovaloja ei paljoa ole tarttenut, mutta tunneleissa huomaa, että lähivalon kantama alkaa varmaan 6-7 m päästä keulasta. Onkohan normaalia? Kyse perusledeistä. Tunnelissa muuten lähivalot takavaloineen syttyvät ihan hemmetin täsmällisesti liki heti kun keula tavoittaa tunnelin suun.
o 5. auto nykii selvästi esim. loivaan ylämäkeen kiihdyttäessä ja vedossa on jotain huojuntaa. Ilmenee 50-80 km/h nopeuksissa. Ei vaikuta sylinterinlepuutukselta, kun tasaisella ei mitään, mutta loivassa ylämäessä sitten kylläkin. Ei ole vaivannut, ajelen menemään. Muilla kokemusta?
o Viihdekeskus vaatii yllättävän paljon klikkailuja siirryttäessä esim radion kuuntelusta usb-tikun musamaailmaan tai kun tikun sisältöä haluaa selata. Muutenkin tuntuu, että musiikit on kansioissaan ihan ihme järjestyksessä, enkä lajittelutoimintoa ole löytänyt. Oliko ne ID3-tageja vai mitä, mitä viihdekeskus ei tunnu tajuavan.
o FordPass toimii kun toimii. Kun ei toimi, niin ei yhdistä autoon eli keskuslukkoja ei voi ohjata, moottoria ei saa etäkäynnistettyä eikä muutenkaan tiedot päivity äppiin. Samsung S7:n (Android) osalta auttoi, kun poistaa FordPassin osalta virransäästöön siirtymisen mahdollisuuden.
pienoiset pettymykset:
-ajoasento/etupenkit (ns. Activen vakio): liekö sama muissakin vakiopenkeissä, mutta istuin osa on lyhyt ja "nokka" matalalla. Vähäiset säädöt eivät mahdollista etuosan nostamista saati jatkamista. Lisäksi vasemman jalan paikka sille osoitetulla paikalla jalkatilassa on liian lähellä, mikä on pitkäjalkaiselle hankala. Tilannetta auttaa tosi paljon se, että kytkinpolkimen tilalla on tyhjä tila, jonne vasemman koiven voi ojentaa. Siellä se mun siro 47 lenkkari sitten usein onkin. Penkki on siis aivan taka-asennossa, eikä penkin tunkkaaminen ylös tai alas tuo helpostusta. Pieni lisäprobleema on siinä, että ohjauspyörää ei tässäkään autossa saa tarpeeksi lähelle. Mittasuhteeni ovat pitkät jalta, lyhyet kädet, joten ergonomia on haaste monessa autossa, niin Focuksessakin. Suosittelen Focuksen hankintaa suunnittelevien miettimään hetken istuin asiaa, vaikka mitään erityispenkkejä ei kaipaisikaan.
Hyvillä fiiliksillä jatketaan sisäänajoa.
Näkyyköhän kuvat alla?
https://aijaa.com/KGHzD5
https://aijaa.com/boTcdg
https://aijaa.com/TvrBAj