Sivu 103/103

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2026 21:11
Kirjoittaja ärräpärrä
Jos olisi tosiaan ollut se hieno metallin vihreä ( mean green) ja 3-ovinen, niin siitä olisin minäkin maksanut ylihinnan. Mutta Suomessa ei ole kuin yksi hopea 3-ovinen. Vihreitä on 2 kpl 5-ovisina. Tämän kyseisen auton oli tilannut asiakas Hämeenlinnan Ford myynnin kautta. Oli ainaki 2022 siinä Tiiriön ABC:n vieressä kyseinen liike. Sitten lopetettiin 3-ovisen valmistus ja asiakas ei ottanut autoa joten se jäi liikkeen esittelyautoksi. Oli ajettu noin 9 000 kun kyseinen myyjä osti sen. Täytyy seurata jos poika on myymässä autoaan eikä myyskentelemässä niin voisin ostaa.
Sen jälkeen kun tämä facelift tuli Suomeen 11-12/22 ja se yksi hopea 3-ovinen kesällä 2022, niin niitä on ollut myynnissä tämä punainen 2 kertaa, musta uusi Kuopion Rinta-Joupilla, hopea Porvoon PP-autossa, musta Lahdessa ja yksi musta vielä en muista missä.
Kaikista olen yrittänyt kauppaa, kolmea käynyt katsomassa ja 2 on ollut yön yli koeajossa, mutta ei olla päästy kauppaan,

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2026 10:44
Kirjoittaja Murakka
ärräpärrä kirjoitti: 24 Tammi 2026 21:11 Jos olisi tosiaan ollut se hieno metallin vihreä ( mean green) ja 3-ovinen, niin siitä olisin minäkin maksanut ylihinnan. Mutta Suomessa ei ole kuin yksi hopea 3-ovinen. Vihreitä on 2 kpl 5-ovisina. Tämän kyseisen auton oli tilannut asiakas Hämeenlinnan Ford myynnin kautta. Oli ainaki 2022 siinä Tiiriön ABC:n vieressä kyseinen liike. Sitten lopetettiin 3-ovisen valmistus ja asiakas ei ottanut autoa joten se jäi liikkeen esittelyautoksi. Oli ajettu noin 9 000 kun kyseinen myyjä osti sen. Täytyy seurata jos poika on myymässä autoaan eikä myyskentelemässä niin voisin ostaa.
Sen jälkeen kun tämä facelift tuli Suomeen 11-12/22 ja se yksi hopea 3-ovinen kesällä 2022, niin niitä on ollut myynnissä tämä punainen 2 kertaa, musta uusi Kuopion Rinta-Joupilla, hopea Porvoon PP-autossa, musta Lahdessa ja yksi musta vielä en muista missä.
Kaikista olen yrittänyt kauppaa, kolmea käynyt katsomassa ja 2 on ollut yön yli koeajossa, mutta ei olla päästy kauppaan,


Mikähän se mahtaisi olla järkevä hintapyynti 3- oviselle faceliftille?

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2026 12:01
Kirjoittaja hapelo
"Mikähän se mahtaisi olla järkevä hintapyynti 3- oviselle faceliftille?"

22 000-25 000,riippuen kilometreistä luulisin...

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2026 15:43
Kirjoittaja ärräpärrä
Murakka kirjoitti: 25 Tammi 2026 10:44
ärräpärrä kirjoitti: 24 Tammi 2026 21:11 Jos olisi tosiaan ollut se hieno metallin vihreä ( mean green) ja 3-ovinen, niin siitä olisin minäkin maksanut ylihinnan. Mutta Suomessa ei ole kuin yksi hopea 3-ovinen. Vihreitä on 2 kpl 5-ovisina. Tämän kyseisen auton oli tilannut asiakas Hämeenlinnan Ford myynnin kautta. Oli ainaki 2022 siinä Tiiriön ABC:n vieressä kyseinen liike. Sitten lopetettiin 3-ovisen valmistus ja asiakas ei ottanut autoa joten se jäi liikkeen esittelyautoksi. Oli ajettu noin 9 000 kun kyseinen myyjä osti sen. Täytyy seurata jos poika on myymässä autoaan eikä myyskentelemässä niin voisin ostaa.
Sen jälkeen kun tämä facelift tuli Suomeen 11-12/22 ja se yksi hopea 3-ovinen kesällä 2022, niin niitä on ollut myynnissä tämä punainen 2 kertaa, musta uusi Kuopion Rinta-Joupilla, hopea Porvoon PP-autossa, musta Lahdessa ja yksi musta vielä en muista missä.
Kaikista olen yrittänyt kauppaa, kolmea käynyt katsomassa ja 2 on ollut yön yli koeajossa, mutta ei olla päästy kauppaan,


Mikähän se mahtaisi olla järkevä hintapyynti 3- oviselle faceliftille?
Jos myydä meinää niin tuo punainen 24 800 kaikilla varusteilla pyynnillä 24 900 olisi voinut löytää ostajan 22-23. Sulla on sitten se hopea jos on kolme ovinen ja se on Suomen ainoa. Riippuu kilsoista niinkuin Hapelokin mainitsi ja myytävyyttä parantaa useasti se että auto on alkuperäinen ilman "virityksiä". Kyllä niistä vielä yli 20 000 varmaankin saa. Jos olisi vihreä ja vaikka on 5-ovinen ajettu 25 000 ja kaikilla varusteilla niin maksaisin heti 25 000. Mustan tiukka hinta kaikilla varusteila ja 25 000 ajettuna oli 12/24 25 000 Lahdessa.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 22 Maalis 2026 12:51
Kirjoittaja fasteST
Onko palstalla ketään Espoolaista Mk8 ST Fiestan tai ST Puman omistajaa? Juu ei muuten, mutta kävin juuri Hannuksen Motonetissä kun siellä oli netin mukaan 3 kpl NGK tulppia, niitä pykälän vakiota kylmempiä jotka käsittääkseni käy vain ST:n 3-pyttyseen koneeseen, siis jos niitä tarvii vain kolme. Ei siinä mitään, olihan siellä ne tulpat 3kpl, mutta nehän olikin käytettyjä, ihan näytti loppuun ajeltuilta kaikki kolme. Kuka tuntee piston sydämessään, kenen omatuntoa soimaa, tunnusta! Toivottavasti ei ole kukaan palstalainen. Tätä voi verrata jo autovarkauteen, tällästä ei vaan tehdä toisille, jos on niin köyhä ettei ole varaa ostaa uusia tulppia huijaamatta, niin ei ole kyllä varaa ajaa autolla.

Kuka tunnustaa? Toki Motonet palautti rahat, onneksi tajusin jo parkkiksella vilkaista että avatun näköissä pakkauksissa on uudet tulpat vaan eipä ollu. Ihmettelen sitä, ettei paketit ole sinetöity, se estäsi moisen kusetuksen täysin. Hauskinta koko episodissa oli se, että tyyppi laitto kalliit tulpat sellaseen muoviseen lukittuun kassalaatikkoon etten varmasti pölli käytettyjä tulppia :)

Nyt on kyllä Motonentin palautuksessa käyny kämmi jos nuo käytetyt on asiakkaan palauttamat kuten olettaa sopii eikä ole tarkistettu mitä paketeissa on. En olis tätä päivää uskonut näkeväni, että noinkin kova varaosaliike kuin Motonet, myy käytettyjä varaosia uuden hinnalla, mutta nyt on sekin nähty.

No nyt on uudet tilattu, niitä odotellessa. Noi kolmehan sattu vielä oleen ainoat tässä lähialuueella myymälässä olevat tulpat, piti erikseen tilata keskusvarastolta lisää.

Ps. toki noi tulpat voi käydä johonkin muuhun moottoriin, mutta ei nyt tuu muita mieleen kuin Fiesta ja Puma ST:t, joissa toi 3-pyttynen moottori jossa voi tarvita kylmempää tulppaa mikäli softattu. Törkeetä oli joka tapauksessa.

Kuva

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 31 Maalis 2026 14:11
Kirjoittaja hapelo
Moro

Mistä kannattaisi katsoa MK8:in panoraamakaton räjäytyskuvia...mitään ei ole rikki mutta näkis missä noi tiivisteet on.Saisi huollettua ne...

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 01 Huhti 2026 19:20
Kirjoittaja hapelo
Moro

Kyllä taas vetää suupielet hymyyn...näillä hyvä vedellä

https://www.instagram.com/p/DWlF3ekDNjU ... hjM3R3ag==

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 01 Huhti 2026 20:08
Kirjoittaja petekai
hapelo kirjoitti: 31 Maalis 2026 14:11 Moro

Mistä kannattaisi katsoa MK8:in panoraamakaton räjäytyskuvia...mitään ei ole rikki mutta näkis missä noi tiivisteet on.Saisi huollettua ne...
ford fiesta st 2018 panoramic roof exploded view

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 01 Huhti 2026 20:34
Kirjoittaja hapelo
petekai kirjoitti: 01 Huhti 2026 20:08
hapelo kirjoitti: 31 Maalis 2026 14:11 Moro

Mistä kannattaisi katsoa MK8:in panoraamakaton räjäytyskuvia...mitään ei ole rikki mutta näkis missä noi tiivisteet on.Saisi huollettua ne...
ford fiesta st 2018 panoramic roof exploded view
OK

Aika paljon osia,täytyypi tutkia mihin sitä voidetta tivareihin laittaa...siinä vaiheessa kun tiivisteet vuotaa ei ole hyvä...
Kiitos linkeistä

Harri

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2026 22:14
Kirjoittaja hapelo
Moro

Se olisi taas katsastus edessä...taidan käyttää ennen huoltoa...160K huolto tiedossa.Autolla ajettu reilu 100K

Tuskimpa mitään huolta,mä olen vaan sen ikäinen että aikoinaan hiki valui kun konttorilla kävi(1978) ensimmäisen kerran Escort:ia näyttämässä.Inssit oli jumalia...

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 06 Kesä 2026 13:09
Kirjoittaja fasteST
Pientä ST päivitystä ja lisää analysoitavaa. Kaikki muutokset ei toimi, tai kyllä nytkin toimi mutta ihan kaikkia ei voi suositella käyttöautoon.

Vuosi sitten tuli jarrurempan yhteydessä hankittua eteen uritetut jarrulevyt. Toukokuun alussa kuukausi sitten tein takajarrurempan, jossa uusin levyt ja palat, taakse ei uritettua levyä Brembolta löytynyt, joten sileät laitettu. Taroxin "rata" palat. Otaksuin, että etujarrut olisivat vielä loistavassa kunnossa, levyt näyttää kyllä hyvältä, mutta kun viikko sitten avasin jarrut herkistelyä varten, niin sain todeta, että uritetut levyt ei sovi käyttöautoon, ellei sitten halua "joka vuosi" uusia paloja. Uritetut levyt toimii kuin höylä.

Edellisen rempan jäljiltä samat Taroxin palat oli huomattavasti vähemmän kuluneet 2 vuoden käytön aikana ja kuitenkin vähintään saman verran rata-ajoa ja katuajoa.

Oheisista kuvista ensin vertailu vuosi sitten kun uritetut levyt vaihdoin ja tilanne nyt kun oli tarkoitus vain herkistellä jarruja. Olisi noissa vielä hieman ollut pintaa, mutta tilasin kuitenkin uudet palat mielenrauhan takia, tällä kertaa Taroxeja ei löytynyt niin tilasin Mountunen palat, tuli alle viikossa (suosittelen, paras toimittaja) ja eilen vaihdoin, koeajolla ero taroxeihin oli huikea, nyt tarraa jarrut kunnolla. Mikään pakko ei siis olisi ollut vielä paloja vaihtaa, mutta ennen talvea noi vanhat olis loppunu joka tapauksessa.

1. vanhat vs uudet palat, sileä levy, 2 vuotta ajetut ( 4-5 ratapäivää)
Kuva

2. vanhat vs uudet palat, uritettu levy, vuoden ajetut ( 3 ratapäivää)
Kuva


Sitten uusi kokeilu myös moottoripuolelle, "vihdoinkin" löytyi tehopuolat Fiestaan, pakkohan ne oli kokeeksi ostaa. Näissä ei ollut mukana jäähdytyssiiliä, joten askartelin sellaiset itse. Näillä auto vastaa kaasuu entistä herkemmin, heti koeajolla alkoi naurattaa kun auto oikein heräsi eloon ja suorastaan loikkii, harmittaa kun kadulla ei voi testata kunnolla, mun tuurilla kyttä on aina paikalla vaikka olis tyhjä motari keskellä yötä.

Tehopuola voi nostaa moottorin tehoa softatussa moottorissa, olen nähnyt dynon, jossa reilu 300 heppasessa Audissa saatiin 19 hevosvoiman huipputehon lisäys, vakioon lisätehoa voi saada vain 1-2 hevosvoimaa. Lisäteho perustuu siihen, että tehokkaamman puolan ansiosta tulpan kipinä on vahvempi ja polttoaine palaa tehokkaammin, vakiomoottorissa näistä ei siis ole kauheesti apua, mutta kun ahtoja nostetaan, niin vakiopuolan teho voi loppua ja moottori voi puutua riivatessa. Tarkoitus on testata nuo puolat ratakäytössä ja katsoa kierrosajoista ja huippunopeudesta tuleeko selkeää parannusta. Mutta ärhäkkä siitä tuli joka tapauksessa. Ja käy niin nätisti että. Tulpat on myös uusittu tänä keväänä.

Tehopuola kotikutosella jäähdytyssiilillä
Kuva

Puolat juuri asennettuna ilman siilejä
Kuva

Ja taas oli tälleen kansanomaisesti kerrottu näistä, kun en ole mikään autoinsinööri, vaan parantelen ja testailen osia omaksi iloksi.

Tähän mennessä hylätyn arvosanan on saanut vain 2 tekemääni muutosta kaikista niistä lukuisista parannuksista mitä olen tehnyt, Revon mountti ja nuo uritetut levyjarrut. Molemmat kyllä toimii kuten pitää, mutta eivät sovi käyttöautoon. Tällä hetkellä vakiomountin korvaa Mk8.5 ST:n parempi mountti, jossa on PowerFlexin uretaani vahvistukset, mountti vaimentaa hyvin ja tuo on kuitenkin lähes yhtä jämäkkä kuin Revon mountti, suosittelen jos keulan pompotus lähdöissä häiritsee vakiomountin kanssa, ei pompota.

Konehuone yleiskatsaus, autolla ajaessa ei uskoisi, että moottorin tilavuus on vain 1,5 litraa ja siinä on vain 3 pyttyä. Huikee laitos.
Kuva