Pientä ST päivitystä ja lisää analysoitavaa. Kaikki muutokset ei toimi, tai kyllä nytkin toimi mutta ihan kaikkia ei voi suositella käyttöautoon.
Vuosi sitten tuli jarrurempan yhteydessä hankittua eteen uritetut jarrulevyt. Toukokuun alussa kuukausi sitten tein takajarrurempan, jossa uusin levyt ja palat, taakse ei uritettua levyä Brembolta löytynyt, joten sileät laitettu. Taroxin "rata" palat. Otaksuin, että etujarrut olisivat vielä loistavassa kunnossa, levyt näyttää kyllä hyvältä, mutta kun viikko sitten avasin jarrut herkistelyä varten, niin sain todeta, että uritetut levyt ei sovi käyttöautoon, ellei sitten halua "joka vuosi" uusia paloja. Uritetut levyt toimii kuin höylä.
Edellisen rempan jäljiltä samat Taroxin palat oli huomattavasti vähemmän kuluneet 2 vuoden käytön aikana ja kuitenkin vähintään saman verran rata-ajoa ja katuajoa.
Oheisista kuvista ensin vertailu vuosi sitten kun uritetut levyt vaihdoin ja tilanne nyt kun oli tarkoitus vain herkistellä jarruja. Olisi noissa vielä hieman ollut pintaa, mutta tilasin kuitenkin uudet palat mielenrauhan takia, tällä kertaa Taroxeja ei löytynyt niin tilasin Mountunen palat, tuli alle viikossa (suosittelen, paras toimittaja) ja eilen vaihdoin, koeajolla ero taroxeihin oli huikea, nyt tarraa jarrut kunnolla. Mikään pakko ei siis olisi ollut vielä paloja vaihtaa, mutta ennen talvea noi vanhat olis loppunu joka tapauksessa.
1. vanhat vs uudet palat,
sileä levy, 2 vuotta ajetut ( 4-5 ratapäivää)
2. vanhat vs uudet palat,
uritettu levy, vuoden ajetut ( 3 ratapäivää)
Sitten uusi kokeilu myös moottoripuolelle, "vihdoinkin" löytyi tehopuolat Fiestaan, pakkohan ne oli kokeeksi ostaa. Näissä ei ollut mukana jäähdytyssiiliä, joten askartelin sellaiset itse. Näillä auto vastaa kaasuu entistä herkemmin, heti koeajolla alkoi naurattaa kun auto oikein heräsi eloon ja suorastaan loikkii, harmittaa kun kadulla ei voi testata kunnolla, mun tuurilla kyttä on aina paikalla vaikka olis tyhjä motari keskellä yötä.
Tehopuola voi nostaa moottorin tehoa softatussa moottorissa, olen nähnyt dynon, jossa reilu 300 heppasessa Audissa saatiin 19 hevosvoiman huipputehon lisäys, vakioon lisätehoa voi saada vain 1-2 hevosvoimaa. Lisäteho perustuu siihen, että tehokkaamman puolan ansiosta tulpan kipinä on vahvempi ja polttoaine palaa tehokkaammin, vakiomoottorissa näistä ei siis ole kauheesti apua, mutta kun ahtoja nostetaan, niin vakiopuolan teho voi loppua ja moottori voi puutua riivatessa. Tarkoitus on testata nuo puolat ratakäytössä ja katsoa kierrosajoista ja huippunopeudesta tuleeko selkeää parannusta. Mutta ärhäkkä siitä tuli joka tapauksessa. Ja käy niin nätisti että. Tulpat on myös uusittu tänä keväänä.
Tehopuola kotikutosella jäähdytyssiilillä
Puolat juuri asennettuna ilman siilejä
Ja taas oli tälleen kansanomaisesti kerrottu näistä, kun en ole mikään autoinsinööri, vaan parantelen ja testailen osia omaksi iloksi.
Tähän mennessä hylätyn arvosanan on saanut vain 2 tekemääni muutosta kaikista niistä lukuisista parannuksista mitä olen tehnyt, Revon mountti ja nuo uritetut levyjarrut. Molemmat kyllä toimii kuten pitää, mutta eivät sovi käyttöautoon. Tällä hetkellä vakiomountin korvaa Mk8.5 ST:n parempi mountti, jossa on PowerFlexin uretaani vahvistukset, mountti vaimentaa hyvin ja tuo on kuitenkin lähes yhtä jämäkkä kuin Revon mountti, suosittelen jos keulan pompotus lähdöissä häiritsee vakiomountin kanssa, ei pompota.
Konehuone yleiskatsaus, autolla ajaessa ei uskoisi, että moottorin tilavuus on vain 1,5 litraa ja siinä on vain 3 pyttyä. Huikee laitos.
