Sivu 11/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Elo 2018 13:18
Kirjoittaja fordever
Hot hatch kirjoitti:http://focus.fordpresskits.com/
Tuolta löytyy kaikkea mielenkiintoista infoa uudesta Focuksesta.
No niin, tuolta löytyi ainakin se tieto, että bensamalleissa polttoainetankin koko on 52 litraa ja dieseleissä 47 litraa. Takajousituksesta oli monivarsituennasta "tarkentava" maininta, että joissakin 5-ovisissa malleissa se on ja ilmeisesti wagoneissa aina.

Tässä linkki sedanista ärsyttävän musiikin kera. Kyllä tuollainen pappamalli voisi olla täälläkin tarjolla. Olisi ehkä tavaratilaa hieman enemmän kuin 5-ovisessa. Eikä tuo nyt sen pahemmalta näytä kuin miltä tavallinen auto tuppaa näyttämään:

https://www.youtube.com/watch?v=m6nwNGq-PrM

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Elo 2018 14:05
Kirjoittaja xflex
fordever kirjoitti: No niin, tuolta löytyi ainakin se tieto, että bensamalleissa polttoainetankin koko on 52 litraa ja dieseleissä 47 litraa. Takajousituksesta oli monivarsituennasta "tarkentava" maininta, että joissakin 5-ovisissa malleissa se on ja ilmeisesti wagoneissa aina.
Viisi litraa sinne tai tänne mutta tiedä sitten mikä mahtaa olla totuus. Tuolla Fordin sivuilla olevassa esitteessä asia on juuri toisinpäin - dieselissä suurempi... :roll:

Jos erilaiset menovesitankit pitää laittaa niin olisihan se hyvä olla juuri noin, että bensabiilissä olisi suurempi. Syksyllä sitten näkee kun ekaa kertaa jakajalle kurvaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Elo 2018 15:30
Kirjoittaja fordever
xflex kirjoitti: Viisi litraa sinne tai tänne mutta tiedä sitten mikä mahtaa olla totuus. Tuolla Fordin sivuilla olevassa esitteessä asia on juuri toisinpäin - dieselissä suurempi... :roll:

Jos erilaiset menovesitankit pitää laittaa niin olisihan se hyvä olla juuri noin, että bensabiilissä olisi suurempi. Syksyllä sitten näkee kun ekaa kertaa jakajalle kurvaa.
Onhan 5 litraa suurin piirtein 100 km, että ei ihan sama. Ennemmin luotan alkuperäiseen materiaaliin kuin Suomen Fordin kesäharjoittelijan kääntämään ja vääntämään esitteeseen. Pääasia tietysti että osaavat sitten tehtaalla laittaa oikean kokoisen tankin ja toivon mukaan bensamalleihin sen isomman.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Elo 2018 17:53
Kirjoittaja xflex
Juu kyllä iso tankki olisi hyvä ja jokainen litra tarpeen. Tässä nykyisessä automaattivaihteisessa pikkuboosterissa on ilmeisesti 55 litran tankki ja kyllä sitä saa olla jatkuvasti juottamassa jakajalla. Kulutus kumminkin reilusti yli 7 litraa satasella nurkka-ajossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Elo 2018 01:03
Kirjoittaja AAR85
Eilen myyjä ilmoitteli, että Fordin tilausjärjestelmä arvioi autoni olevan suomessa jo lokakuun alussa. Tarkempaa päivämäärää en saanut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Elo 2018 10:59
Kirjoittaja Freeze
Käsittääkseni järjestelmä antaa ainakin arvioidun päivän, milloin auto rullaa tuotantolinjalta valmiina ulos. Kovin vastahakoisia olivat tarkkaa saantiarviota antamaan, liekö pelkäsivät oikeuskannetta :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Elo 2018 13:01
Kirjoittaja Hot hatch
xflex kirjoitti: Viisi litraa sinne tai tänne mutta tiedä sitten mikä mahtaa olla totuus. Tuolla Fordin sivuilla olevassa esitteessä asia on juuri toisinpäin - dieselissä suurempi... :roll:

Jos erilaiset menovesitankit pitää laittaa niin olisihan se hyvä olla juuri noin, että bensabiilissä olisi suurempi. Syksyllä sitten näkee kun ekaa kertaa jakajalle kurvaa.
Engelsmannien sivulla on jo käyttöohjekirja ja siinäkin on nuo tankin koot. Ainakin isommassa dieselissä on 10,5 litran adblue tankki, niin se ehkä syö tilaa löpötankilta? Tuon mukaan pienemmässä dieselissä sitä ei ole.
https://www.ford.co.uk/ Tuolta, Owners -> Download your manual

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Elo 2018 11:58
Kirjoittaja fordessori
siebro kirjoitti: Kannattaa olla tarkkana sen lämmittimen ohjauksen kanssa, mulle maahantuoja ilmoitti kun tilasin auton että tulee webastolla ja kauko kuuluu hintaan.

Juurikin näin, eilen tullut tieto että dieselimalleihin kuuluu kauko-ohjaus vakiona.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Elo 2018 19:55
Kirjoittaja xflex
fordessori kirjoitti: Juurikin näin, eilen tullut tieto että dieselimalleihin kuuluu kauko-ohjaus vakiona.
Tämä tieto on näköjään päivittynyt myös hinnastoon asti, tuon mukaan tulisi siis kake mukaan polttoaineesta riippumatta. :thumbup:

"Lisälämmitin: Polttoainekäyttöinen, kelloajastimella ja kaukosäädöllä. (Vakiona TDCi-dieselmalleissa)"

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Elo 2018 21:31
Kirjoittaja Viikkus
Pithän se käydä koeajamassa uusi Focus.

Vähän vaikea keksiä mitään järkevää kritisoimista. Jos nyt jostain pitää nillittää, niin hintakin on noussut. Moni pikku juttu, mikä vanhassa mallissa ärsyttää oli korjattu. Penkit oli paljon paremmat, ajoasento tuntui paremmalta, keskikyynärnoja on ekaa kertaa sellainen, että siitä on hyötyä, ulkonäkö oli parantunut, (joo tiedän, että on makuasia) tilat kasvaneet jnejne. Parempi auto kaiken kaikkiaan. :thumbup:

Kysyin huvikseni myös vaihtotarjousta... ja nyt on kova mietintä päällä. Sain ihan järkevän tarjouksen, että joutuu pian vaihtamaan uuteen. Täytyy vielä kilpailuttaa tarjous, mutta saattaa hyvinkin lähetä uusi auto tilaukseen.

Edelleen vähän hintsusti kuvia uudesta ST-line farkusta tarjolla. Myyjä näytti jotain pikkukuvaa mutta totesi, että ei välttämättä vastaa todellisuutta :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 08 Elo 2018 09:46
Kirjoittaja Hot hatch
http://focus.fordpresskits.com/
Kyllähän tuolla kuvia on ja kun lataa täyskokoisena, niin näkee kyllä kaiken oleellisen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 08 Elo 2018 10:56
Kirjoittaja Hessu81
xflex kirjoitti: Tämä tieto on näköjään päivittynyt myös hinnastoon asti, tuon mukaan tulisi siis kake mukaan polttoaineesta riippumatta. :thumbup:

"Lisälämmitin: Polttoainekäyttöinen, kelloajastimella ja kaukosäädöllä. (Vakiona TDCi-dieselmalleissa)"
Löytyykö tietoa, onko puhelimella tai fordpassilla ohjausta vai mallia avaimenperä?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 08 Elo 2018 15:11
Kirjoittaja xflex
Hessu81 kirjoitti: Löytyykö tietoa, onko puhelimella tai fordpassilla ohjausta vai mallia avaimenperä?
Faktaa ei ole mutta valistunut arvaus on avaimenperäohjain kouraan auton luovutuksen yhteydessä ja fordpass-ohjaus sitten syksymmällä softanikkareiden kiireiden mukaan. Trend-varusteinen auto kun ei välttämättä sisällä modeemia.

Olen kyllä tosi hämmästynyt jos lämmittimen ohjausta ei tule mobiilisovellukseen (fordpass) jollain aikataululla nyt kun Focuskin tulee olemaan ainakin pääosin ns. online, Volvolla tämä on ollut jo vuosikausia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 08 Elo 2018 22:01
Kirjoittaja Jhy80
Ihmettelen, että jotkut ostavat auton näkemättä sitä edes livenä. Riski huomattavalle pettymykselle olemassa. Nythän tuo jo näytillä ja livenä ihan ok.
Odotellaan ainakin vuosi ja katsellaan millaisia kokemuksia auton jo innoissaan tilanneet kommentoivat. Ensimmäisissä voi noita lastentauteja nykyäänkin löytyä. Ostan sitten sen korjatun version. ;)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 08 Elo 2018 22:06
Kirjoittaja 69dude
Ainahan se nyrkkisääntö on ollut että älä ikinä osta uuden auton ensimmäistä tuotantovuotta ;) Ekana vuonna viat huomataan ,ja seuraaviin niitä mahdollisuuksien mukaan korjataan...Tämän sain myös itse huomata Mondeo Mk5 kanssa. Vuoden kun olisi malttanut odottaa,niin monelta pikku harmilta olisi säästynyt.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Elo 2018 15:14
Kirjoittaja fordever
Kävinpä lukemassa UK Fordin sivuilta löytyvästä manuaalista noista hiukkassuodattimista. Siellähän on ohjeet nyt sekä bensa- että diesel-moottorien hiukkasuodattimien käsittelylle. Bensakoneen ohje oli selvästi lyhyempi ja siitä puuttuu manuaalinen puhdistuspoltto, jonka diesel-koneisissa voi aktivoida.

Jos ei hiukkassuodatin ole ihan kokonaan tukossa bensakoneisessa, niin siitä saattaa selvitä kunhan ajaa ohjeiden mukaan maantiellä vajaa puoli tuntia. Sitten jos on kokonaan tukossa, pitääkin nilkuttaa huoltoon.

Tiedä sitten tuleeko tuosta bensakoneen hiukkassuodattimesta riesa vai ei.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Elo 2018 17:27
Kirjoittaja Whitewill
Eilen koeajettu uusi ST-line fokkeri hatchback. Tilaa on enemmän ja kaikki tuntuu hieman laadukkaammalta, mutta.. on se niin halvan oloinen silti. Tuo navinäyttö on kuin vanhanajan lcd-valokuvakehys.. erittäin muovisen näköinen kuin lasten piirtotaulu.. :cry: Noh, sync 3 toimii hyvin ja ilmastoinnin ohjausnamiskat ovat ihan tyylikkäät ja toimivat.

Led-päivävalot halogeeni kuupilla eivät säväyttäneet, kyllä täys LED-valot pitäisi tuohon autoon olla ainakin itselleni. Ratti oli tyylikäs ja hyvän tuntuinen, mittaristo jotenkin ihmeen pystyssä, mutta selkeä. Ei hieno, mutta ei huono. Saman oloiset ajotietokone valikot kuin vanhassa fokkerissakin.

Penkit oli kangasta, ST-line mallin mukaisesti punaisella langalla tikattu. Oli ryhdikkäät ja paremmat istua kuin edellisessä fokkerissa. Säädöt olivat ok. Sähköinen käsijarru tuttu Mondeosta. Onko hyvä niin jokaisen oma-asia.

Tilat edessä ja takana ovat hyvät, ei ole sitä samaa ahdasta tuntua kuin edellisessä fokkerissa! Jee :D Takanakin on jalkatilaa! Ja takamatkustajilla on pääntilaa! Onnenpäivät :thumbup:

Moottorina oli 1.0 litranen Nuha.. eiku EcoBoost 125 hv tehoilla ja 6 vaiht. manuaali. Joo no ajaahan sillä. Kulki hyvin kaupungissa ja taajama-alueella. Motarilla.. en viitsi sanoa. Onneksi en jäänyt kenenkään jalkoihin. Kyllä jos kyljessä lukee ST-line, pitäisi tuo 1.0 litranen EcoBoost kieltää vaihtoehdoista :lol: 1,5 litranen EcoBoost 182 hv:n tehoilla olisi voinut olla se mitä kaipasi siihen. Fokkeri on hyvä ajaa. Parempi tuntuma kuin edellisessä. Kaarteissa tassut piti asfaltilla ja ohjaustuntuma oli hyvä.

Tavaratila on yhtäpieni kuin edellisessä hatchbackissa, sinne saa pari kauppakassia ja juoksukengät. Mökille lähtiessä olisi hyvä olla koukku.. :roll: Noh, farkku fokkeri on ehkä se käytännöllisempi perheautoksi. Sitä odotellessa.

Ulkoapäin keula tyylikäs, peräkin on ihan ok. Kylkilinja vähän outo kun perä loppuu kuin seinään. Olisi voinut vähän venyttää tuota takaosaa. Olisi saanut hieman linjakkaamman, mutta makuasiat on makuasioita.

Fokkeri on hyvä perus Fordi. Ei siitä perheen ykkösautoa ainakaan hatchbackina saa. Farmari pitää olla. Varusteita on saatavilla, mutta hinta alkaa kohota jyrkästi. Itse en pienempää kuin 1,5 litran EcoBoostia tuonne konepellin alle tilaisi. Väkevä diesel olisi automaatilla erinomainen. Harmi ettei ollut kuin yksi auto koeajettavana (!)

Itse odotan ST-versiota farkkuna. Se voisi ollakin graalinmalja. Myyjä ei tosin voinut vahvistaa mitään tietoja milloin farmarimalli tulee. Saati milloin ST-malli tulee. Joten jään odottelemaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Elo 2018 10:20
Kirjoittaja fordever
Whitewill kirjoitti:Eilen koeajettu uusi ST-line fokkeri hatchback. Tilaa on enemmän ja kaikki tuntuu hieman laadukkaammalta, mutta.. on se niin halvan oloinen silti. Tuo navinäyttö on kuin vanhanajan lcd-valokuvakehys.. erittäin muovisen näköinen kuin lasten piirtotaulu.. :cry: Noh, sync 3 toimii hyvin ja ilmastoinnin ohjausnamiskat ovat ihan tyylikkäät ja toimivat.
...
Penkit oli kangasta, ST-line mallin mukaisesti punaisella langalla tikattu. Oli ryhdikkäät ja paremmat istua kuin edellisessä fokkerissa. Säädöt olivat ok. Sähköinen käsijarru tuttu Mondeosta. Onko hyvä niin jokaisen oma-asia.
...
Tavaratila on yhtäpieni kuin edellisessä hatchbackissa, sinne saa pari kauppakassia ja juoksukengät. Mökille lähtiessä olisi hyvä olla koukku.. :roll: Noh, farkku fokkeri on ehkä se käytännöllisempi perheautoksi. Sitä odotellessa.
...
Ulkoapäin keula tyylikäs, peräkin on ihan ok. Kylkilinja vähän outo kun perä loppuu kuin seinään. Olisi voinut vähän venyttää tuota takaosaa. Olisi saanut hieman linjakkaamman, mutta makuasiat on makuasioita.
...
Kiitos hyvästä arvioinnista. Muutama kommentti:

Mistä se halvan oloisuus tuli?

Sähköinen käsijarru on ihan OK ainakin Mondeossa. Ei minkäänlaisia ongelmia.

En ole tähän päivään mennessä ihan ymmärtänyt näitä pystyperäisiä hatchbackeja. Tai siis ymmärrän sen, että kauppakassina OK ja että niillä voi ehkä max. kaksi henkilöä tehdä parinkin viikon matkan ja saada kaikki matkatavarat piiloon tavaratilaan, vai onnistuuko tuollainen edes?

Kylkilinjan mahdolliseen outouteen on toki ratkaisu: sedan, jota ei Euroopassa ole tarjolla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Elo 2018 11:52
Kirjoittaja Arski54
Sähköinen käsijarru? Uudessa (takuu voimassa) ihan ok, sen jälkeen todennäköisesti suuri rahareikä.

Tuo kojetaulu kosketusnäyttöineen on hel**tin ruma. Rumempaa ei voi tehdä.

Aika hyvin pärjäsi 3 henkinen perhe HB:llä. Kun siis sellainen aikoinaan oli.
Nyt farkku ja kohta joku muu kuin Ford.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Elo 2018 13:50
Kirjoittaja EeroH
Arski54 kirjoitti:Sähköinen käsijarru? Uudessa (takuu voimassa) ihan ok, sen jälkeen todennäköisesti suuri rahareikä.
Mikä siitä rahareiän tekee? Sähkömoottori vetää vaijereita, liki samat osat kuin mekaanisessa. Ei varmaan kannata ostaa koko autoa kun siitä tulee vanhemmiten rahareikä...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Elo 2018 13:56
Kirjoittaja focst
EeroH kirjoitti: Mikä siitä rahareiän tekee? Sähkömoottori vetää vaijereita, liki samat osat kuin mekaanisessa. Ei varmaan kannata ostaa koko autoa kun siitä tulee vanhemmiten rahareikä...
Mekaaninen tai sähköinen käsijarru samalla tavalla niihin vanhana ongelmia tulee..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Elo 2018 18:13
Kirjoittaja Arski54
focst kirjoitti: Mekaaninen tai sähköinen käsijarru samalla tavalla niihin vanhana ongelmia tulee..
Totta että molempiin tulee vanhana ongelmia. Siinä missä mekaanisen korjaus maksaa esim. 100 €, maksaa sähköisen korjaus 1000 €.
Ihan puhun nyt kokemuksesta toisen automerkin kohdalta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Elo 2018 20:41
Kirjoittaja Whitewill
fordever kirjoitti: Kiitos hyvästä arvioinnista. Muutama kommentti:

Mistä se halvan oloisuus tuli?

Sähköinen käsijarru on ihan OK ainakin Mondeossa. Ei minkäänlaisia ongelmia.

En ole tähän päivään mennessä ihan ymmärtänyt näitä pystyperäisiä hatchbackeja. Tai siis ymmärrän sen, että kauppakassina OK ja että niillä voi ehkä max. kaksi henkilöä tehdä parinkin viikon matkan ja saada kaikki matkatavarat piiloon tavaratilaan, vai onnistuuko tuollainen edes?

Kylkilinjan mahdolliseen outouteen on toki ratkaisu: sedan, jota ei Euroopassa ole tarjolla.
Halvan oloisuus tuli omasta mielestäni:

Ovenkahvat kovaa muovia, laajoja alueita pelkkää muotoilematonta sileää harmaata mattamuovia. Ovien sisäkehykset tummaa/harmaata melkein muotoilematonta harmaata muovia... muovia, muovia.. Siis onhan kaikki autot muovia, mutta ei se saisi niin näkyä ja tuntua kuin fokkerissa on. Pitäisi olla jotain himmeliä ja listaa taikka pienolakkapintaa, tarrametallia :lol: Mutta ei.. On vain loputon kovan tuntuisen muovin meri joka ei pääty koskaan.

Kuten sanoin tuo navinäyttö on kuin lastenpiirtotaulu, mersuissa on hurjempi jos jotain positiivista haluaa hakea. Miksi siitä piti tehdä 60-luvun matka-tv eikä nykyaikaista scifi-näyttöä joka saisi haukkomaan henkeään?? Why, why why ?! :roll:

Ok, Mondeo on mitä on mutta kyllä sen kabiinissa tietää istuvansa vielä tyylikkäässä autossa. Fokkeri on kuin amiksen muotoilulinjan ensimmäinen savesta 3D tulostimella pursotettu auto.. tai kyhäelmä. Miten h#lvetissä voisin maksaa siitä 35 k€ jossa se ei näy missään?? :shock:

Toki odotan ST-versiosta enemmän.. toivottavasti en pety. :) Ja kuten sanoin, nämä edellä olevat ovat vain omia tuntemuksia / mielipiteitä. Jos jollekin mk4 fokkeri on märkä päiväuni niin anteeksi, älkää valvoko öitä tämän analyysin takia :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 10 Elo 2018 20:49
Kirjoittaja Viikkus
Arski54 kirjoitti:Sähköinen käsijarru? Uudessa (takuu voimassa) ihan ok, sen jälkeen todennäköisesti suuri rahareikä.

Tuo kojetaulu kosketusnäyttöineen on hel**tin ruma. Rumempaa ei voi tehdä.

Aika hyvin pärjäsi 3 henkinen perhe HB:llä. Kun siis sellainen aikoinaan oli.
Nyt farkku ja kohta joku muu kuin Ford.
En tiedä onko sähköjarru rahareikä, mutta tylsä se ainakin on. Hidastoiminen turhake. Ja ennen kaikkea, kyllä jokaisella autolla pitää pystyä käppäkäännös tekemään! :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Elo 2018 08:20
Kirjoittaja EeroH
Eikö sitä sähköselläkin pysty käppärinkäännöksen tekemaan. Mutta kyllä mekaaninen on parempi, mukavampi käyttää ja toimii heti. Juuri meni poliisiauto puuhun kun sähkönen ei mennytkään päälle :D

Hintaa on focuksessa liikaa, ehkä se siitä laskee kun myynti alkaa sakkaamaan parin vuoden päästä. Halpaa muovia en ymmärrä, pakkoko sitä on hipalata kokoajan ja kopistella? Mun mielestä nuo sisämuovit ihan samaa tasoa kuin muissakin perus autoissa. Pehmeät materiaalit menee äkkiä huonoiksi, kuten vag valokatkaisijat.

Kun hinta laskee, 182hv saa titaniumiin ja ledit saa ilman 17"vanteita niin voi harkita. Älytöntä että st lineen ei saa parempia penkkejä vaikka olevinaan sporttimalli. Ilmeisesti ajateltu että niitä ostaa vain teinit joilla vielä selkä kunnossa :D