Sivu 11/35
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 02 Loka 2012 09:04
Kirjoittaja Morris
EkoT kirjoitti:, mutta yks asia mietityttää että onko normaalia ku aamulla lähtee viileällä autolla liikkeelle niin lämpöviisari pysyy n. 1km ajan ala-asennossa ja sitten kun lähtee viisari nousemaan niin nousee 200m matkalla 60- 90 asteeseen?
Focuksen lämmöt nousevat nopeasti, se on aivan normaalia. Nyt en ole aivan varma, mutta korjatkoot joku jos menen metsään ->:
Muistan lukeneeni ja kuulleeni, että jäähdytysneste ei lähde kiertämään moottorissa välittömästi käynnistyksen jälkeen. Tästä seurauksena tuo nopea lämmönnousu lyhyen ajomatkan jälkeen. Normaalistihan jäähdytysneste lähtee kiertämään heti ja vähän hidastaa lämmön nousua. Nopea lämpeneminen tosiaan on etenkin talvella hyvä asia, kabiini lämpenee todella nopeasti.
Meidän autossa ei ole ollut lämpöjen kanssa ongelmia, kun kone lämpenee niin lämpömittari nauliintuu 90 asteen lukemaan. Pääsin jopa hiljattain hinaamaan uudenkarheaa Audia merkkihuoltoon Focuksella, lämmöt pysyivät kiltisti normilukemissa ja hyvin jaksoi 1.6 vapari vetää Audia.

Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 02 Loka 2012 16:26
Kirjoittaja EkoT
Vrjssa kirjoitti:Itsellä tuo lämpötila nousee aika nopeasti (ilmeisesti 1km matkalla) tuohon 90 asteeseen.
Mitä tulee tuohon etusäleikköön niin muutamia huomioita siitä.
Toiminta ei ole pelkästään sidoksissa nopeuteen. Alla linkki jossa selostettu etusäleikön toimintaa.
Omien havaintojen mukaan tuntuu toimivan juurikin kuvaillulla tavalla. Eikä jäätymisestä talvisin ainakaan itsellä ole huolta ollut.
Videolinkki:
http://www.youtube.com/watch?v=YaburVkPcJY
Aamulla tuli testattua tuo etusäleikön toiminta ja se teki samanlaisen liikkeen kuin tuossa linkissä, sitten jäi aukiasentoon.
Tuo mittarin toiminta voisi viitata siihen että neste ei tosiaankaan lähde heti kiertämään vaan lämpiää ensin ja kun lämmöt on 90 astetta niin menee vähän aikaa niin alkaa lämmityslaitekkin puhaltaan lämmintä sisälle...
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 03 Loka 2012 01:35
Kirjoittaja Vrjssa
Todellakin jäähdytinneste ei lähde kiertämään ennenkuin moottori on ollut hetken käynnissä. Tämän voi muuten todeta jokainen itse. Kone tulille ja katselemaan.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 12 Loka 2012 19:13
Kirjoittaja Antsupantsu
Kahdeksan vuotinen Toyotakausi (corolla ja corolla verso) päättyi ja nyt olen peräti viitisen tuntia ollut 2011 vuosimallin focuksen omistaja. 8)
Kone on 1.6 ecoboost ja täytyy heti kehaista sitä, vaivatonta ja helppoa menoa. Kotiutusmatkan kokemuksella (170km) sanoisin että auto on melutasoltaan yllättävän hiljainen hyvällä asvaltilla. Karkealla pinnalla melutaso nousi aika paljon joten en ihmettele jos TM ja TL ovat saaneet eri arvoja melumittauksissa kun pinta vaikuttaa näin paljon. Ajettavuus tuntui tojojen jälkeen hyvältä. Auto on sopivan sporttisen näköinen mutta ei myöskään liikaa kun en ihan pojankloppi enää ole. Asia on sitten eri kun viidenkympin villitys joskus iskee tulevaisuudessa... Täytyy vielä rauhassa tutustua kaikkiin kuskin hilavitkuttimiin jotta pääsee kunnolla kartalle toiminnoista. Sisätilat vaikuttavat hyvin viimeistellyiltä. Toivottavasti edessä on huolettomia kilometrejä.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 12 Loka 2012 22:14
Kirjoittaja Ekomies
Onnea Antsupantsulle!
Kyllähän tuota rengasääntä kuuluu Maseratissakin,kun sillä Englannissa viime kesänä ajelin ja auto on kuitenkin ihan eri hintaluokan peli
Kitkarenkaita suosittelen talvigummeiksi,niillä on mukavampi ajella ja ovat hiljaiset,itse laitoin jo alle,saa talvi tulla

Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 13 Loka 2012 01:12
Kirjoittaja JohnFinn
Onnea vaan Toyotasta siirtyneelle - samoja latuja ...
Itselläni on 14000 km:a ajettu diesel Focus 2012 ja olen ajeluihini tyytyväinen.
Minulla on talviajokokemusta tämän vuoden kevättalvesta Continental IceContacteilla, ja ovat tukevammat - mm. sulalla asfaltilla - kuin yksikään kitkarengas. Suosittelen näitä nastarenkaita; eivät ole edes kovin äänekkäätkään.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 13 Loka 2012 09:36
Kirjoittaja Antsupantsu
Jep, kiitos onnitteluista edellisille. Tojossa oli kitkat ja tykästyin niillä ajamiseen. Focuksessa on nastat mukana joten ajetaan niillä ainakin tuleva talvi ja katsotaan tilanne sen jälkeen. Mites teillä muilla natsaa penkki suhteessa ruotonne muotoon? Itsellä ainakin oli vähän asettautumista jotta selän muoto olisi kohdallaan penkissä. Tuntui että yläselkä ja niska eivät ihan asettuneet luonnolliseen asentoon. Ja siis tavispenkki on kyseessä. Täytyy vielä etsiä parempia säätöjä.
Annan myös kehut tälle ketjulle kun tästä sai auton oston suhteen enemmän tietoja ja kokemuksia irti kuin muualta.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 14 Loka 2012 11:43
Kirjoittaja Ekomies
Antsupantsu kirjoitti:Jep, kiitos onnitteluista edellisille. Tojossa oli kitkat ja tykästyin niillä ajamiseen. Focuksessa on nastat mukana joten ajetaan niillä ainakin tuleva talvi ja katsotaan tilanne sen jälkeen. Mites teillä muilla natsaa penkki suhteessa ruotonne muotoon? Itsellä ainakin oli vähän asettautumista jotta selän muoto olisi kohdallaan penkissä. Tuntui että yläselkä ja niska eivät ihan asettuneet luonnolliseen asentoon. Ja siis tavispenkki on kyseessä. Täytyy vielä etsiä parempia säätöjä.
Annan myös kehut tälle ketjulle kun tästä sai auton oston suhteen enemmän tietoja ja kokemuksia irti kuin muualta.
Itselläni on pituutta 183cm ja penkki on takana ja istuin on pumpattu ylös,vielä kaipaisi lisää säätöä,varsinkin reisien alle,mutta kyllä tällä penkillä pärjää,kun ajoergonomia on muuten kunnossa mm.hyvän kyynärnojan ansiosta 8)
Vielähän täällä voisi vähän aktiivisempaa keskustelua olla,mutta ehkä se ajan myötä lisääntyy

Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 15 Loka 2012 18:19
Kirjoittaja Antsupantsu
Ollaan näemmä sentilleen samanmittaisia. Mulla tuntuu pääntuki työntävän omaa nuppia liian eteen suhteessa yläselkään ja yläselkä on vähän irti penkistä, ei pahasti mutta ei tunnu täysin luonnolliseltakaan. Omaan varmaan niin ison pään etteivät suunnittelijat osanneet sitä huomioida.
Vaihteiden käyttöalueet on pitänyt opetella uudestaan kun tuntuu merkilliseltä körötellä taajaman sisällä isoimmilla vaihteilla. Koneessa on vääntöä. On eka auto jossa on minulle sanotaanko nyt riittävän tehokas ja vääntävä kone. Ei varmaan silti riitä kaikille. Mitä enemmän autolla on tullut ajettua sitä enemmän siitä on pitänyt. Täytyy nyt nauttia kun kohta se on ihan tavallinen kulkupeli kun ihmisluonto tottuu niin nopeasti kaikkeen mitä se omistaa ja käyttää.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 17 Loka 2012 12:05
Kirjoittaja Onko_Ford_traktori
Tervehdys. Olen valitsemassa itselleni työsuhdeautoa ja loppusuoralle ovat valikoituneet Ford Focus 2,0 TDCi SW PS ja VW Golf 2,0 TDI Variant DSG.
Autot ovat varsin tasavertaisia minulle tärkeiden ominaisuuksien suhteen (ajettavuus, kulutus, vaihteiston toimivuus, tilat). Ford on mielestäni ulkoapäin tyylikkäämpi ja hiljaisempi. VW taas hoitaa pointsit sisätilojen designista. Leasing-hinnoissakaan ei ole suurta eroa, mutta Golf on kuitenkin halvempi.
Miksi valitsisin Fordin ennen Volkkaria. Jälleenmyyntiarvoista, huolloista jne. mun ei tarvitse murehtia. Olen periaatteessa VAG-konsernin ylivaltaa vastaan, mutta köyhälle se ei yksin riitä perusteluksi

Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 17 Loka 2012 12:38
Kirjoittaja JohnFinn
Onko_Ford_traktori kirjoitti:Tervehdys. Olen valitsemassa itselleni työsuhdeautoa ja loppusuoralle ovat valikoituneet Ford Focus 2,0 TDCi SW PS ja VW Golf 2,0 TDI Variant DSG.
Autot ovat varsin tasavertaisia minulle tärkeiden ominaisuuksien suhteen (ajettavuus, kulutus, vaihteiston toimivuus, tilat). Ford on mielestäni ulkoapäin tyylikkäämpi ja hiljaisempi. VW taas hoitaa pointsit sisätilojen designista. Leasing-hinnoissakaan ei ole suurta eroa, mutta Golf on kuitenkin halvempi.
Miksi valitsisin Fordin ennen Volkkaria. Jälleenmyyntiarvoista, huolloista jne. mun ei tarvitse murehtia. Olen periaatteessa VAG-konsernin ylivaltaa vastaan, mutta köyhälle se ei yksin riitä perusteluksi

Työsuhdeautosta joutunee maksamaankin jotain ja silloinkin kannattanee suhtautua järjellä kokonaisuuteen (?).
Mielestäni 1,6 dieselmoottorina riittää ja kuljettaa esim. Focusta aivan kiitettävästi. VW:n 1,6 on tehottomampi.
Fordissa on dieselmalleissaan Eberspächer tai Webasto lisälämmittimenä - ja vakiovarusteena.
Ford kannattaisi ottaa Titanium-varusteilla ja Sony-audiolla -> erittäin mukava ja ergonominen istuin kuljettajalle ja hyvä-ääninen soitin, jossa on mainiosti toimiva Bluetooth-puhelinkäyttö ( omia kokemuksia ).
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 17 Loka 2012 13:18
Kirjoittaja yritäedes
Onko_Ford_traktori kirjoitti:Mielestäni 1,6 dieselmoottorina riittää ja kuljettaa esim. Focusta aivan kiitettävästi. VW:n 1,6 on tehottomampi.
Tuo on varmasti aivan totta, mutta 1,6 TDCi ei taida saada PowerShift-laatikolla?
Onko_Ford_traktori kirjoitti:loppusuoralle ovat valikoituneet Ford Focus 2,0 TDCi SW PS ja VW Golf 2,0 TDI Variant DSG.
PowerShift vaikuttaa käyttäjäkokemusten mukaan jouhevammalta käytössä ja toimintavarmemmalta kuin DSG.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 17 Loka 2012 13:33
Kirjoittaja JohnFinn
Kävin syömässä välillä.

...
Niin vielä vertailuja/mielipiteitä Ford vs. VW:
Volkkari on päivittämässä par'aikaa moottoreitaan uusien mallien ilmestyttyä, mm. Golfin versio-numeron VII. Fordilla on uudemmat konevariaatiot juuri nyt.
Työsuhdeautoissa ei ole niin väliä, miten toimivat ja milloin huolletaan/korjataan, jos muuten asiat ovat joustavasti suunniteltuja ja mahdollisia.
VW:n ylistetty DSG-vaihteisto on ollut hieman kaksijakoinen: toimiessaan mitä hienoin vaihteisto ja toisaalta on ollut epävarmimman ja eniten korjatun nykyvaihteiston maineessa.
Fordin PowerShift-automaatti on saanut enimmäkseen kehuja; valitettavasti vain 1,6 litraisten dieselien yhteyteen ei olla saatu sovitettua ko. vaihteistoa.
Molemmat näistä ovat asiallisia autoja, mutta minua on houkutellut Fordille sen ajoergonomia ja ajonautinto. Dieselmallien extrana on diesellämitin, jota arvostan. Samaten Sony-audio, jossa Bluetooth ja Fordin ksenon ajovalot ovat hintansa väärttejä lisävarusteita. Vastaavat varusteet saa volkkariinkin, mutta "hieman" kalliimmalla rahalla.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 17 Loka 2012 14:46
Kirjoittaja Onko_Ford_traktori
JohnFinn kirjoitti:
Molemmat näistä ovat asiallisia autoja, mutta minua on houkutellut Fordille sen ajoergonomia ja ajonautinto. Dieselmallien extrana on diesellämitin, jota arvostan. Samaten Sony-audio, jossa Bluetooth ja Fordin ksenon ajovalot ovat hintansa väärttejä lisävarusteita. Vastaavat varusteet saa volkkariinkin, mutta "hieman" kalliimmalla rahalla.
Molempiin tulisi xenonit, parempaa soitinta, lisälämmitin jne. Ja kyllä näillä varusteilla Volkkari on halvempi. 1,6 diesel on poissuljettu, koska siihen ei saa Powershiftiä.
Kiitos kaikille kommenteistä. Sydän sykkii ehkä enemmän Fordille, järki (hinta) puhuu Volkkarin puolesta. No jatkan mietiskelyjä.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 18 Loka 2012 08:03
Kirjoittaja hartza75
Viikko sitten kävin päivittämässä uusimman PCM-softan omaan fokkeriin ja päivitys oli tähdätty parantamaan alavääntöä ja täytyy myöntää että nyt tuntuu olevan kohdillaan tuo teho esim juuri kiihdyttäessä.
Tässä meikän fokussa kun oli tuota outoa tehohävikkiä satunnaisesti...nyt tuntuu vihdoinkin että masiina vetää niinkuin pitääkin.
Tuli myös 10000km täyteen ja eikös tässä ollut öljynvaihto tuolloin, ainakin postista tuli fordin huoltotarjous.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 18 Loka 2012 10:15
Kirjoittaja fosa
hartza75 kirjoitti:Tuli myös 10000km täyteen ja eikös tässä ollut öljynvaihto tuolloin, ainakin postista tuli fordin huoltotarjous.
Ite oon siinä käsityksessä, että huolto/öljynvaihtoväli on 2 vuotta/20000km, mutta Flexifueleissa käytettäessä pelkästään E85 polttoainetta, suositellaan väliöljynvaihtoa 10000km kohdalla.
edit. näyttäs olevan ihan yleinen syksyn tarjouslehtinen, oma Focus kuulemma rullannu tehtaan porteista ja luovutus marraskuussa.

Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 18 Loka 2012 16:00
Kirjoittaja JohnFinn
fosa kirjoitti:
Ite oon siinä käsityksessä, että huolto/öljynvaihtoväli on 2 vuotta/20000km, mutta Flexifueleissa käytettäessä pelkästään E85 polttoainetta, suositellaan väliöljynvaihtoa 10000km kohdalla.
edit. näyttäs olevan ihan yleinen syksyn tarjouslehtinen, oma Focus kuulemma rullannu tehtaan porteista ja luovutus marraskuussa.

Siihen ne flexifuelin edut kompastuvatkin: laske polttoainekulut
+ huoltokustannukset.

Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 18 Loka 2012 18:05
Kirjoittaja apophis
Jos meinaa flexiä huollattaa 10tkm välein ja ajaa paljon, niin silloin ehdottomasti kannattaa se huoltosopimus, joka sisältää nuo 'väliöljynvaihdot'. Ei siis tule sen kalliimmaksi kuin normi 20tkm huoltoväli jos ottaa sopparin.
Mutta jos ajoa on vähän, niin vuodessa sopivasti kertyy se 10tkm ja kerran vuoteen on kuitenkin hyvä vaihtaa öljyt ja suodatin, oli auto millä huoltovälillä (km) tahansa.
Onhan näitä huoltohelmiä longlifepuolelta vaikka kuinka paljon, kun ei mittari sano että vie huoltoon, niin kone on muutaman vuoden päästä 'sludgea' täynnä ja vieläkään ei mittari sano mitään
EDIT: Niin tässä itse kokeilin välillä tankillisen 98E5 bensaa ja totesin että tulee noin 4€ / 100km kalliimmaksi! Mielestäni aika paljon eroa näillä hinnoilla. Eli jos 2014 ei keksitä käyttövoimaveroa RE85 autoille, tai hinta nouse reilusti, niin hyvin kannattaa viinalla ajo.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 19 Loka 2012 12:53
Kirjoittaja fosa
Väliöljynvaihtoa _suositellaan_ ajettaessa _jatkuvasti_ etanolilla ja jos apophis laski säästöksi 4e/100km ni kymppitonnissa säästää pyöreesti kymmenen öljynvaihdon verran..

Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 19 Loka 2012 12:59
Kirjoittaja JHTV
Kannattavaa tai ei, mutta ainakin omalla kohdalla tämä 1.6 litrainen Flexifuel on huonoin moottori mihin itse olen törmännyt. En tiedä onko maanantai kappale vai mikä, mutta aivan älyttömän laiska, nykii ja rykii ja kuluttaa tuhottomasti. Ja huollon mukaan ei tietysti ole mitään vikaa kun ei testerit mitään näytä. Onneksi on vain vuoden leasing soppari niin pääsee tästä eroon.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 19 Loka 2012 13:24
Kirjoittaja apophis
Olen ajanut omalla kiesillä kaikki muut tankin RE85 : llä paitsi tuon yhden testitankillisen 98E5 : llä. Etanolin ja bensan suorituskyvyssä ja moottorin käytöksessä ei ollut juuri mitään eroa. Ehkä aavistuksen pirteämpi oli bensalla, mutta erolla ei käytännön merkitystä.
Tässä omassa (valmistettu keväällä -12) tuntuisi moottori toimivan niinkuin 1.6l vaparin olettaa toimivankin. Ei raketti, mutta pääsee eteenpäin.
Aikaisemmat autot on järestään vieneetä tässä nurkkapyörityksessä >10l / 100km. Bensaa tankatessa näytti pääsevän helposti 9 litran pintaan, enkä erityisemmin pihistellyt. Etanolilla menee se 11 litraa, ehkä hitusen päälle. Eli 30% lisän sisällä ollaan hyvinkin.
Puhtaasti maantiellä, pääsee RE : llä yhdeksään litraan, ellei jopa alle? Ei ole puhdasta maantietä tullut ajettua koko tankilla, mutta paras RE tulos on 9.5l / 100 sisältäen matkaa ja nurkkapyöritystä.
Minkälaisia kulutuksia JHTV : n fokkerissa?
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 19 Loka 2012 13:49
Kirjoittaja JHTV
Viimeisimmän täyteen tankkauksen jälkeen pelkkää kaupunkiajoa 140km ja tietokone näyttää 12,9L/100km. Ja omasta mielestä olen säästäväinen kuski, eli tarpeeksi isolla vaihteella ja moottorijarrutusta ym. Maantiellä yleisrajoituksen mukaisesti ajettuna keskikulutus 8-9L/100km. Moottoritiellä 10-11L/100km. Auto otettu käyttöön 8.2.2012. Tiedä sitten onko näissä eroa koska on tehty, mutta ainakin tämä peli on aivan susi moottorin suhteen. Vikaa on selvästi jossain, koska pelkällä bensalla toimii huomattavasti paremmin.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 19 Loka 2012 14:26
Kirjoittaja apophis
Kyllä sanoisin, että RE kulutuksen puolesta tuo on ihan linjassa. Harvempi vapari bensa vie matka-ajossa alle 7l / 100km, joten RE : llä 9 /100km on kelpo suoritus.
Vertailun vuoksi omia ex autoja 100% matka-ajoa:
Pökö 407 SW 1.8 vapari -> 7.6l / 100km
Audi A4 1.8 Turbo Avant -> 7.2l / 100km
Focus 1.6 vapari -> 7.4l / 100km
Nuihin kun laittaa 30% lisää niin ollaan 9.5l / 100km kieppeillä.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 19 Loka 2012 14:45
Kirjoittaja JHTV
Focusta edeltänyt C4 sitikka 2.0 litran bensakoneella 80km mökkireissu 80km/h rajoituksella 5.7L/100km. Moottoritiellä 7-8L/100km. Kaupungissa 8-9L/100km. Ja tosiaan tuo kulutus nyt ei ole se suurin kitinän aihe vaan tuo moottorin käytös. Laiskuudella en nyt tarkoita sitä, että pitäisi kulkea kuin kaksilitrainen, vaan sitä, että kone ei meinaa ottaa kierroksia millään, lähdöissä meinaa sammahtaa jos ei luistata kytkintä ja huudata kierroksia tuolla lähellä 3000rpm/min.
E. Kummisedällä samalla koneella oleva Citroen C4 vie ihan samoja lukemia kuin meikäläisen entinen, eli ei edes ole niin kuskista kiinni.
Re: Uusi Focus 2011
Lähetetty: 19 Loka 2012 15:37
Kirjoittaja apophis
Harmillinen kappale sulla käsissä. Oma kärry lähtee ykkösellä ilman ongelmia melkein tyhjäkäynnillä. Onko autosta käyty 'mekaaniset' paikat läpi? Ilmansuodatin, jne.
Muutaman kerran on omassa ollut kylmemmällä kelillä aivan ensimmäisessä lähdössä parkkiruudusta sellainen, että on hetken voimattomuus, mutta sitten korjaa seoksen kohdilleen ja toimii normaalisti. Lämpimällä koneella ei koskaan.