Sivu 2/4
Lähetetty: 11 Joulu 2006 23:18
Kirjoittaja Markku
Viimeisen 100 tkm olen ajanut Mobilin FE 5W30 öljyllä. Autolla kaikkiaan ajettu 280 tkm. Hyvin toimii tälläkin öljyllä.
Lähetetty: 12 Joulu 2006 22:00
Kirjoittaja Poude
Markku kirjoitti:Viimeisen 100 tkm olen ajanut Mobilin FE 5W30 öljyllä. Autolla kaikkiaan ajettu 280 tkm. Hyvin toimii tälläkin öljyllä.
Kalkatusta odotellessa
En suosittele.
ölleistä..
Lähetetty: 12 Joulu 2006 22:30
Kirjoittaja jja0160
en kaikkia juttuja lukenut mutta eikös tohon voorttiin ole tämä oma zetec öljy suunnattu.. ja eikös tämä ole fe luokitettua öljyä (fuel economy) tai kuinkase sit oikein kirjoitetaankaan.. eli löpöä säästävää tai jotain... selvisi myös ettei kyseinen öljysisällä peseviä aine osia kuten moni muu öljy tai valta osa öljyistä pitää sisällään.. ohje kirja meinaa että muitakin voit käyttää mutta bensan kulutus voi kasvaa kun saati käyttäsi tuota matala kitka öljyä.. tälläistä haastelee 2002 vuoden mondeon ohje kirja... mene ja tiedä.. ja jos selvää ottaa niin tuota fe luokitettua ölleä on muillakin fordilla ja motograftilla. löytyy mobililtakin.. mutta yhteista on edullisempi hinta.. ja harvoimpa ne halvempaa autoihin ehdottelee.. kun ei tuosta merkkilisääkään saa.. kukin tekee kuin parhaaksi kuvittelee, mutta ite ajelen fe luokitellulla oilonilla.. käynnistyminen käy vaivattomammin jne... toimivaksi todennut ja näillä eväilla jatketaan.. toki acea B1/B2 luokan öljyt soveltuu moottorin toiminnalle suunnitellulle tavalle.. myös acea B3/B4 luokitusta voi käyttää jos B1/B2 luokan öljyä ei saa hommattua.
oiloneista vielä...
Lähetetty: 12 Joulu 2006 22:39
Kirjoittaja jja0160
.. niin nyt kun maltoin lukea aiemmat tekstit niin johan huomasin että noi asiat oli siella jo käsiteltyä.. että ottakaa vaan opitun kertausena aikaisempi tekstini.

Lähetetty: 13 Joulu 2006 08:40
Kirjoittaja latku
Poude kirjoitti:
Kalkatusta odotellessa
En suosittele.
Edellinen omistaja oli vaihtanut juuri yllämainitut öljyt nykyiseen autooni (monttu 1.8 zetec) ja kalkatus on varma..kalattaa niin perkeleesti et ihan kipeetä käy. Mitkäs öljyt ne olis ihyvä vaihtaa että loppuisi tuo kalkatus? mobilin diamond täyssynteettiset?
Lähetetty: 14 Joulu 2006 00:20
Kirjoittaja Monteonisti
tuntuu varmaan v**un hyvältä kun pystyy ja onnistuu säästämään parikymppiä noin 15000 kilometrillä? Saat varmaan pyroililta vielä pari egeä hinnasta pois kun hehkutat sen loistavuutta täällä niin ahkerasti?
GeeTeelle tiedoksi että Pyroili on Valvolinen öljyä, samaa mömmöä mutta halvempi hinta! 8)
Lähetetty: 14 Joulu 2006 10:26
Kirjoittaja IC
^Kyllä sitä on Hong Kongin tms. varastot täynnä, ei kai kukaan muu moista käytäkään kuin Monteonisti, joka on varmasti käynyt hamstraamassa ainetta vuosien tarpeiksi. Vai ? Vai olisiko Valvoline/Pyroil sponssannut ilmaiset litkut monivuotiselle mannekiinilleen...

Lähetetty: 14 Joulu 2006 11:42
Kirjoittaja latku
lapazu kirjoitti:
Täytyy muistaa että sen kalkatuksen perussyy ei ole käytössä olevissa öljyissä, vaan liian lyhyissä männän helmoissa jolloin ne pääsevät hieman heilumaan halkaisjiavälyksen myötävaikuttamana. Oirehan on lähempänä kosmeettista. Luulisi että 5w-30 on juuri hyvä tuohon vaivaan matalamman kuumaviskositeetin takia. Voip olla vähän paha öljyillä poistaa vaivaa kokonaan.
Eikö yks perussyy myös tähän kalkatukseen voi olla hydrauliset venttiilin nostimimet jotka ovat jumittuneet? GT escortissani oli tämä vika..
Lähetetty: 14 Joulu 2006 12:14
Kirjoittaja latku
Joo. No sittenhän se ei minuun ole vaikuttanut ku on sen verran vanhempi tuo mun zetecci joten siinä on nämä surkeat hydraulsiet nostimet

jos nyt oikein käsitin..
Lähetetty: 14 Joulu 2006 13:10
Kirjoittaja Markku
Hmm... joko korvani on epäkunnossa vai mikä mutta en kovaa kalkatusta kuule. Tuo käyttämäni Mobilin öljy täyttää Fordin vaatimukset. Vastaavia öljyjä löytyy myös Teboilin ja Shellin valikoimasta, niiden saatavuus vain on huonompi. Ainakin täällä Kuopion lähellä. Ei ole Motonettiäkään.. Mobilia saa Maxi-Makasiinista 24e/kannu. Mitä lie Fordin oma öljy maksaisi Deltassa, en ole kysynyt.
Valvolinellähän on öljy jota suositellaan 'paljon' ajettuihin moottoreihin. Taisi olla yli 100000 km (paljon varmaan Amerikoissa). Mutta käykö se Zeteciin ?
Lähetetty: 14 Joulu 2006 15:50
Kirjoittaja Poude
Mulla on auto täynnä Shellin tarroja, edellinen omistaja huoltanu ties missä pajalla.. ja kalkatus on kyllä kamala. tosin ajettu 293tkm
Varmaan ajettu shellin litkuilla viimiset 8 vuotta mitä se sillä edellisellä ownerilla on ollu, ja tulokset huomaa nyt. Jos haluaa pitää paikat kunnossa niin kannattaa noudattaa niitä valmistajan antamia ohjeita, esim just nää öljyt, tulpat, muut litkut jne, ettei sitten myöhemmin rupee paikat hajoomaan kun on käytetty vääriä merkkejä, vaikka "kyllä ne sillon toimi". Tarviihan se ruostuminenkin aikaa tehdä pahojaan, ellei sitä hoida ajallaan, ja oikein.

Lähetetty: 14 Joulu 2006 17:34
Kirjoittaja Jaawa
Eiks shellin litkut oo laadukkait? Kävin shellil vaihattaas öljyt jokusen aikaa sit.. ei kyl tullu kysyttyy mitä se heppu sinne laitto.
Ei itellää öljy tiedot kovin hääppöstä oo.. Tottu muinaises bmw:ssä siihen et laittaa halvinta mitä saa mikä muistuttaa öljyä kun ne pihalle sieltä tulee kuitenkin.
Lähetetty: 16 Joulu 2006 00:29
Kirjoittaja IC
Se Fordin oma (Motorcraft) Zetec-öljy edelleen 27.9 e viiden litran kannu Motonetissa. Mielestäni edelleen aika kevyt hinta valmistajan suosittelemasta öljystä moottoriin ? Kannattaako säästää pari euroa ties mistä Shellin tms. litkusta. Samasta paikasta saa myös originaalin Fordin öljynsuodattimen 6 eurolla. Kerralla aina vuoden tarpeiksi ja seuraavana vuonna uudelleen.
No joo, kukin tyylillään.
Lähetetty: 16 Joulu 2006 00:48
Kirjoittaja Monteonisti
En ole koskaan Aasiasta öljyjä ostanut, ostan aina lähikaupasta, hyvin ainakin 3 Zetecciä nuilla litkuilla on pelittänyt!

Lähetetty: 18 Joulu 2006 13:48
Kirjoittaja Artisokka
Onko tosi että ton mobil fe:n kans ollu ongelmia?
ite nimittäin kaadoin kyseiset litkut montun zetec koneeseen voortimiesten suosituksesta..

5 tkm on kyllä mennyt ilman ongelmia, ei oo nakuttanu eikä kuluttanut. Tähän asti näyttäs että on käyny ihan liikkeessä huollossa, liekkö siis fordin omat öljyt tähän asti ollu.. Paikallista motonettiä ei ole ja wetteri on varmaan maustanut hinnat oman maun mukaan, joten mielellään tota mobilia käyttäis jatkossakin, jos vaan tohtii
Lähetetty: 19 Joulu 2006 00:16
Kirjoittaja IC
^Vastaava öljy kuin tuo "oma" pitäisi Mobil Fe:n olla, ainakin täällä myyvät öljynvaihtoliikkeissä tuota, jos ei omaa ole. Täyttää Fordin speksit jne. Samaa meinasin laittaa itsekin, mutta tulin käyneeksi Motonetissä sopivasti. Nää öljyjutut on samoja joka foorumilla, jollain on ongelmia koneen kanssa ja tietyn öljyn syyksi menee ja sitä rataa.
Lähetetty: 18 Tammi 2007 23:12
Kirjoittaja maxsimus
Fordin oma öljy on huonoa.
Ford suosittelee 5W-30 castrol
Lähetetty: 18 Tammi 2007 23:40
Kirjoittaja maxsimus
lapazu kirjoitti:
Niin, no, se on kokonaan toinen tarina. Liittynee niihin öljyihin sekin, mutta ko. ratkaisu osoittautui niin ongelmalliseksi muutenkin että Ford korvasi sen mekaanisilla nostimilla zetecin viimeiseen suurempaan mallimuutokseen vuonna -98. En ole ihan satavarma, mutta eskorteissa taisi olla loppuun asti hydrauliset nostimet.
Fordilla tuli uusi zetec vuonna 99 mustalla v-kopalla ja moottoriin muutettiin muutakin:)
Tämä on faktaa
Lähetetty: 19 Tammi 2007 00:32
Kirjoittaja Mataz
vähän aihetta sivuten: eikös tuo kalkatus oo hydraulisilla nostimilla varustetuissa zeteceissä ihan normaalia hetken käynnistyksen jälkeen, etenkin kylmänä? siis ku ensimmäisen ½-1 minuuttia vähän kalkattaa kun starttaa kylmän koneen... lämpimänä ei kyllä kalkata eikä kilise tms yhtään. siis näin ainakin meillä päin.
ja on noissa öljyissä tosiaan eroja, viimeks laitoin, silloin vielä tietämättömänä ad:n huoltomiehen suosituksesta jotkut elf:in öljyt -> kone kalkatti aina käynnistyksen jälkeen hetken ja kulutti jonkin verran öljyä. nyt sisässä fordin omat -> kalkattaa kylmänä kuten edellä kerroin eikä kuluta öljyä.
Lähetetty: 19 Tammi 2007 08:50
Kirjoittaja Focus_2.0
Ainakin Fordin merkkihuollossa laittavat Castrolin 5W-30:stä.
Lähetetty: 19 Tammi 2007 10:03
Kirjoittaja Tinde
Mäntien välyksistähän kalkatus johtuu, alkupään 1.8 koneissa.
Toi '93 Mondeo 1.8 raksuttaa kylmänä niinku diisseli, Escortista peräisin oleva '97 1.8 ei raksuta eikä '00 Mondeosta peräisin oleva 2.0.
Mä olen ainakin omissani käyttänyt Fordin "omaa" öljyä (jota siis saa Motonetistä halvemmalla), lämpimänä Mondeokin käy jo kohtuu nätisti, eikä ole nostajat takerreleet.
Mustakoppanen zetec tuli 5/98 alkaen.
Lähetetty: 19 Tammi 2007 13:25
Kirjoittaja GeeTee-
Focus_2.0 kirjoitti:Ainakin Fordin merkkihuollossa laittavat Castrolin 5W-30:stä.
ei jokapaikassa
Lähetetty: 19 Tammi 2007 22:25
Kirjoittaja KajS
lapazu kirjoitti:
Mikä siitä tekee huonoa? En lähtisi allekirjoittamaan tuota noinkaan tukevilla perusteilla.
Aika vahvoilla on "Esson baari"-jutut tällä palstalla.
Tehkää niinkuin Alan Miehet lapazu ja Tinde sanoo ja tunkekaa niihin Zetecceihin ja Duratecceihin Fordin omaa öljyä, oli sitten Motonetista tai Automaasta tai Kivitilalta. Saattavat sitten foordhuollot käyttää castrolia tai mobilia tai valvolinea.
Sitten skulaa jaa fudaa. Jo kolmen nykyfoordin kokemuksella. Punkt och slut.
Lähetetty: 19 Tammi 2007 22:34
Kirjoittaja tupu
Kyllä minä ainakin käyttäisin foordin omaa öljyä. on varmasti sopivaa ja halvempaakin kuin muut. 8)
Lähetetty: 29 Tammi 2007 19:34
Kirjoittaja Rotta-Racing
Ite olen kokeillut myös niinkin tervaa kuin 15W30/40 ja ihan hyvin pysy ainaskin sisällä mut pakkasel oli aika nihkee mut pikkuhiljaa hyvä tulee
Nykyään talvella käytän 5W30 ja kesällä 0W40 tosin konerempan jälkeen muutenhan ne tulis ulos sam

antien
