Lähetetty: 18 Marras 2006 02:21
Olen antanut virtaa useita kertoja ilman ongelmia autoni käydessä, mutta ehkä tästä eteen päin annan virtaa vain auton ollessa sammuksissa! 8)
Ford-Club Finland keskustelu
https://www.fordclub.fi/foorumi/
Tiedän kanssa tapauksen jossa akku on räjähtänyt. (...tai ennemmin syttynyt palamaan)lapazu kirjoitti: Nähty on. Onneksi kukaan ei loukkaantunut. Eikä ollut vaikeaakaan.
Aina kannattaa käynnistää virtaa antavakorgie kirjoitti:Näin talven tullen autojen sähköt ovat taas kovilla ja varmasti monelle tulee taas eteen tilanne, jos nyt ei oma auto hyydy niin ainakin joskus joutuu antamaan apuvirtaa jollekin.
Mikä on oikeaoppinen tapa, kuuluuko auttavan auton moottori olla käynnissä jo kun apukaapelit kytketään? Autojen ja apukaapeleiden käyttöohjeissa yleensä neuvotaan kytkemään kaapelit ensin ja sitten vasta käynnistämään auttavan auton moottori, mutta eikös tällöin ole vaarana käydä niinkin että kun kytketään se tyhjä akku sinne rinnalle, se imaisee apuauton akusta niin paljon virtaa ettei auttavakaan auto enää käynnisty?
Häh? Ammattimies ja ei tajua mitään... :)Herkko kirjoitti:Nimim.itekkään paljon mitään
tajua,mutta hyviä neuvoja saanut
olen 30-vuotta ammatikseen AUTOsähkö
töitä tehneeltä.
Väitinkö itseäni ammattimieheksi?korgie kirjoitti: Häh? Ammattimies ja ei tajua mitään...
Tämäkin on totta kun puhutaan siitä hetkestä, kun autoa käynnistetään.Herkko kirjoitti:Se että autoa käytetään,tai jopa kaasutetaan
virtaa antaessa voi lämmittää kyllä
omaa mieltä,mutta mitään merkitystä
sillä ei ole.
Se lataus mitä sieltä tulee,on kuin
hyttysenpaska itämeressä startin
kulutukseen verrattuna.
Jos unohtuu lataukseen,niin keittää yli muttei räjähdä?jype kirjoitti:Mikä idea siitä akun korkit auki lataamisella on ku sitä ladataan kotona? ite en ole koskaan ladannut akkuja korkit auki. eihän ne ole ajon aikanakaan auki ja pikkasen tehokkaampi laturi on mulla autos ku toi 4 amp koti laturi..
Hyvin on nuo apua tarvitsevat lähteny, omassa autos on 2 akkua ja tehokas laturi, ja vielä paksut kaapelit kunnon leuoilla. on tosin olllu aina käynnissä ku on virtaa annettu mut pitää kokeilla ens kerralla sitä sammuksissa
Riippuu kaapeleiden paksuudesta, itse tein 2*16mm2 kaapelista ja motonetintursas kirjoitti:Mä taisin tässä joku aika sitten yrittää pistää autoa käyntiin, josta akku oli irti, vetämällä kaapelit autosta joka oli käynnissä suoraan kaapeleihin ni ei tapahtunu mitään, joku viisaampi tais silloin väittää että ei se onnistu, ei riitä virta millään....tapauskohtasta varmaan...
Kyllä kyllä. Useimmiten se akku räjäytetäänkin vasta kaapeleiden irrotteluvaiheessa. Kas, vaikka auto on käynnistynyt ja lataa niin ei se tyhjä akku lopeta ottamasta vastaan kaikkea virtaa minkä kykenee -> kipinöinti myös irroitettaessa. Tämä on vielä pahempi jos auto ei olekaan käynnistynyt ja akku ottaa enempi virtaa kaapeleiden kautta. Tietenkin jos akku on kierrätykseen valmis taikka läpeensä jäätynyt niin ei se mitään virtaa ota, mutta normaalitapauksessa paljonkin. Ja vielä kun sitä on hetki sitten ollut naapuriakusta reilusti tarjolla niin onpa sitä vetykaasuakin muodostunut. Eli tuo irroitusvaihe on vaarallisempi kuin kiinnitysvaihe, ja mistäpä muusta irroitat jos kiinnitettäessä on tehty jo se kardinaalimunaus eli kytketty navat suoraan toisiinsa. Ja joku ehdottaa että otetaanpa auttavasta utosta piuhat ensin irti, mutta jos autettava onkin käynnistynyt niin saattaakin se ladata jo auttavaa takaisin mikäli latausjännite on siinä korkeampi ja taas ollaan vaarallisilla vesillä.TeRoK kirjoitti: Mutta sehän siinä just on, että sitä vetyä alkaa muodostua vasta kun akku alkaa lataantua. Ja kipinät taas lentelee siinä vaiheessa kun apukaapelit laitetaan kiinni eli silloin ei vielä vetyä pitäs olla.
????
Tapauskohtaista. Pikkuauton startti ottaa jotain reilut parisataa ampeeria, capricen laturi puskee 120. Auttaa aikas paljon. Yhtään laturia en ole muuten hajalle saanut vaikka virtaa on monesti tullut annettua. Kyllä ne useimmat hetkellistä ylikuormitusta kestää, jaappanin poikien laturit on herkimpiä hajoamaan kun on pantu niin pieneen pakettiin ettei ole lämmöllä paikkaa mihin mennä jos ylikuormaa. Euro/jenkkilatureilla ei niinkään hätää.Herkko kirjoitti: Se lataus mitä sieltä tulee,on kuin
hyttysenpaska itämeressä startin
kulutukseen verrattuna.
Tossa yritin auttaa käynnistää naapurin pojan uudenkarheeta volkkaria ku se ei pyörittäny yhtään, valot kyllä sytty...ei tapahtunu mitään ku löi Sierrasta paksut kaapeli siihen kiinni, vaikka käytti konetta...ei varmaan yksinkertaisesti amppeerit riittäny...naksutusta vaan kuului...sitten siihen haettiin joku diiselpaku ja siitä ku veti samat kaapelit niin lähti heti käyntiin...kaikki ei siis oo kiinni kaapeleista....artss kirjoitti: Riippuu kaapeleiden paksuudesta, itse tein 2*16mm2 kaapelista ja motonetin
"kengistä" kunnon kaapelit.
Ei tullut ees kalliiks ja virta kulkee ihan eri tavalla.
Oliko autettava auto dieseli? Ne tuppaa yleensä haukkaamaan startatessa reippaasti enemmän virtaa kuin bensavehkeet. Mun ex-Mondeota (-99 diesel) yritettiin aikoinaan auttaa käyntiin kaverin -01 bensa-Corollalla; ei onnistunut. Annettiin sitten virtaa vanhasta Hiacesta, ja johan lähti...tursas kirjoitti:Tossa yritin auttaa käynnistää naapurin pojan uudenkarheeta volkkaria ku se ei pyörittäny yhtään, valot kyllä sytty...ei tapahtunu mitään ku löi Sierrasta paksut kaapeli siihen kiinni, vaikka käytti konetta...ei varmaan yksinkertaisesti amppeerit riittäny...
En oo ihan varma, saatto ollakin, automaatti se tais ainakin olla ku hinausapu käyntiin ei kelvannu...korgie kirjoitti:Oliko autettava auto dieseli? Ne tuppaa yleensä haukkaamaan startatessa reippaasti enemmän virtaa kuin bensavehkeet. Mun ex-Mondeota (-99 diesel) yritettiin aikoinaan auttaa käyntiin kaverin -01 bensa-Corollalla; ei onnistunut. Annettiin sitten virtaa vanhasta Hiacesta, ja johan lähti...
Kyllähän tämmöisillä tarinoilla on peloteltu, että nykyautot joissa on paljon elektroniikkaa, ei oikein tykkäisi siitä apuvirran antamisesta/ottamisesta. Mutta enpä ole kuullut että kenellekään olisi mitään kummempaa sattunut tuon kanssa.jallari kirjoitti:Mites semmonen, että apustartissa jännitepiikki rikkoo jommankumman ECUN tahi muita tärkeitä komponentteja? Kommentteja? Never heard?
Taitaa myös olla aika monessa nykyautossa akku muualla kuin konetilassa..?korgie kirjoitti: Kyllähän tämmöisillä tarinoilla on peloteltu, että nykyautot joissa on paljon elektroniikkaa, ei oikein tykkäisi siitä apuvirran antamisesta/ottamisesta. Mutta enpä ole kuullut että kenellekään olisi mitään kummempaa sattunut tuon kanssa.
Jossain autossa (oisko ollu joku uus Volvo tms) on konepellin alla ihan erillinen liitäntä apuvirran antoa/ottoa varten; ei siis suositella kytkettäväksi suoraan akkuun. Ilmeisesti tuo liitäntä on sitten jollainlailla suojattu jännite/virtapiikkejä vastaan.