Sivu 2/3

Lähetetty: 18 Marras 2006 02:21
Kirjoittaja Monteonisti
Olen antanut virtaa useita kertoja ilman ongelmia autoni käydessä, mutta ehkä tästä eteen päin annan virtaa vain auton ollessa sammuksissa! 8)

Lähetetty: 18 Marras 2006 11:14
Kirjoittaja lalli69
lapazu kirjoitti: Nähty on. Onneksi kukaan ei loukkaantunut. Eikä ollut vaikeaakaan.
Tiedän kanssa tapauksen jossa akku on räjähtänyt. (...tai ennemmin syttynyt palamaan)
Kaveri oli sytkän kans kattonu onko akussa tarpeeksi nestettä... :lol:
Vähän oli kulmakarvat kärynny...

Lähetetty: 18 Marras 2006 21:24
Kirjoittaja TeRoK
Kai noitten huoltovapaiden akkujen pitäs olla aika tiiviitä.
Eli kipinästä saattaa räjähtää, mutta vasta sen jälkeen kun on alkanut kiehumaan ja haljennut jostain.

Lähetetty: 18 Marras 2006 22:42
Kirjoittaja Arska123
Aina kun lyijy akkua ladataan siitä vapautuu vety kaasua joka on erittäin räjähdys herkkää. Ja siinä "NS" huoltovapaassakin on reiät mistä räjähdys herkkä vetukaasu pääsee ulos.

Lähetetty: 18 Marras 2006 22:57
Kirjoittaja tommi.r

Lähetetty: 18 Marras 2006 23:01
Kirjoittaja janzamar
4rd kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Hindenburg_(zeppeliini)

Siinä yksi esimerkki.
:lol: nyt pistit jo pahan :lol: :lol:

Lähetetty: 18 Marras 2006 23:10
Kirjoittaja TeRoK
:lol:

Lähetetty: 22 Marras 2006 08:09
Kirjoittaja tursas
Eikös tää ollu vielä niin, että jos siinä käynnistettävässä autossa ei ole akkua ollenkaan tai se on ihan tyhjä, niin toisella autolla(apuakulla) sitä ei saa käyntiin ?

Mä oon yrittäny pistää sen miinuskaapelin sinne mahdollisimman lähelle niitä autettavan auton tulppia eli kanteen virran ja vastuksen säästämiseks.

Tää on taas niin kiva miettiä näitä plussakeleillä, mutta sitten kun on - 25 ja kaikkien autojen, omat ja naapurien akut on enemmän tai vähemmän tyhjiä ja öljyt jäässä... 8)

Lähetetty: 22 Marras 2006 10:35
Kirjoittaja TeRoK
No jos auton oma akku on kilahtanut ja on lähes sellaisessa niin se kyllä haukkaa varmaan kaiki apuvirrat, mutta kyllähän ne autoja käynnistelee ilman akkuakin. suoraan kaapeleihin vaan apuvirtaa.

Tuosta en kyllä usko olevan mitään iloa, että laitatko miinuksen lähelle tulppia. Auton korin resistanssi on kuitenkin sen verran olematon.
Mutta eipä siitä haittaakaan ole :wink:

Lähetetty: 22 Marras 2006 10:51
Kirjoittaja tursas
Mä taisin tässä joku aika sitten yrittää pistää autoa käyntiin, josta akku oli irti, vetämällä kaapelit autosta joka oli käynnissä suoraan kaapeleihin ni ei tapahtunu mitään, joku viisaampi tais silloin väittää että ei se onnistu, ei riitä virta millään....tapauskohtasta varmaan... :roll:

Re: Apuvirralla käynnistäminen?

Lähetetty: 25 Marras 2006 10:12
Kirjoittaja Herkko
korgie kirjoitti:Näin talven tullen autojen sähköt ovat taas kovilla ja varmasti monelle tulee taas eteen tilanne, jos nyt ei oma auto hyydy niin ainakin joskus joutuu antamaan apuvirtaa jollekin.

Mikä on oikeaoppinen tapa, kuuluuko auttavan auton moottori olla käynnissä jo kun apukaapelit kytketään? Autojen ja apukaapeleiden käyttöohjeissa yleensä neuvotaan kytkemään kaapelit ensin ja sitten vasta käynnistämään auttavan auton moottori, mutta eikös tällöin ole vaarana käydä niinkin että kun kytketään se tyhjä akku sinne rinnalle, se imaisee apuauton akusta niin paljon virtaa ettei auttavakaan auto enää käynnisty?
Aina kannattaa käynnistää virtaa antava
ajoneuvo vasta kaapeleiden kytkemisen
jälkeen ja useimmiten en ole
virtaa antaessa käynnistänyt ollenkaan.

Akun hetkessä tyhjäksi menemistä ei
tule,jos ei sitte starttailla minuuttitolkulla.

Useita latureita olen nähnyt mistä
on diodisilta poltettu,kun kaapeleita
on kytketty käynnissä.

Se että autoa käytetään,tai jopa kaasutetaan
virtaa antaessa voi lämmittää kyllä
omaa mieltä,mutta mitään merkitystä
sillä ei ole.
Se lataus mitä sieltä tulee,on kuin
hyttysenpaska itämeressä startin
kulutukseen verrattuna.

Ja tuosta räjähdysherkkyydestä,akussa
on AINA räjähdysherkkiä kaasuja,
jos kipinöintiä esim.akun päällä tapahtuu
se VOI losahtaa.
Tiedän tuoreen tapauksen,missä käynnissä
oleva auto sai kipinää akulle,akku posahti
asentajan naamalle ja ukko eläkkeelle.

Hyvin usein näistä asioista ollaan
montaa mieltä,koska paljon
löytyy sähkömiehiä ja autosähkömiehiä
ja kaikkea siltä väliltä.

Nimim.itekkään paljon mitään
tajua,mutta hyviä neuvoja saanut
olen 30-vuotta ammatikseen AUTOsähkö
töitä tehneeltä.

Re: Apuvirralla käynnistäminen?

Lähetetty: 25 Marras 2006 10:24
Kirjoittaja korgie
Herkko kirjoitti:Nimim.itekkään paljon mitään
tajua,mutta hyviä neuvoja saanut
olen 30-vuotta ammatikseen AUTOsähkö
töitä tehneeltä.
Häh? Ammattimies ja ei tajua mitään... :)

Re: Apuvirralla käynnistäminen?

Lähetetty: 25 Marras 2006 10:53
Kirjoittaja Herkko
korgie kirjoitti: Häh? Ammattimies ja ei tajua mitään... :)
Väitinkö itseäni ammattimieheksi? :wink:

Ja hä,jätkä itte ensin kyselee ja
sittekku vastataan niin vielä kettuilee... :roll:

Re: Apuvirralla käynnistäminen?

Lähetetty: 16 Tammi 2007 13:02
Kirjoittaja Jukka T
Muuten olen samaa mieltä kuin Herkko, mutta:
Herkko kirjoitti:Se että autoa käytetään,tai jopa kaasutetaan
virtaa antaessa voi lämmittää kyllä
omaa mieltä,mutta mitään merkitystä
sillä ei ole.
Se lataus mitä sieltä tulee,on kuin
hyttysenpaska itämeressä startin
kulutukseen verrattuna.
Tämäkin on totta kun puhutaan siitä hetkestä, kun autoa käynnistetään.

Itse olen käynnistellyt apuvirralla sellaisia autoja, joista on akku melko tyhjä ja silloin käynnistymistä auttaa merkittävästi, jos sitä käynnistettävän auton akkua saadaan ensin vähän ladattua ja vasta sitten yritetään käynnistää. Huoltoasemakaapeleilla ja vähääkään isommilla moottoreilla tämä on jopa ainoa toimiva tapa. Tässä latausvaiheessa niistä kierroksista on usein paljonkin apua, koska ei vaihtovirtalaturikaan tyhjäkäynnillä paljoa lataa. Kun auttavan auton kierrokset on sillä kohdalla, missä laturi antaa maksimivirran, (tietysti molemmista autoista kaikki ylimääräiset virran kuluttajat pois) riittää sitä eniten autettavan auton akulle. Kun malttaa ladata sitä avustettavan auton akkua muutamankin minuutin, niin käynnistyvyys helpottuu melkoisesti.

Niin, ja kun akku latautuu, siellä muodostuu sitä räjähtävää vetyä. Vetyräjähdys rikkoo akun kuoren ja levittää akku(=rikki)hapon lähistölle akun kuoren kappaleiden perässä. Älkää kokeilko, ei kuulemma ole kivaa.

Lähetetty: 16 Tammi 2007 14:09
Kirjoittaja jype
Mikä idea siitä akun korkit auki lataamisella on ku sitä ladataan kotona? ite en ole koskaan ladannut akkuja korkit auki. eihän ne ole ajon aikanakaan auki ja pikkasen tehokkaampi laturi on mulla autos ku toi 4 amp koti laturi.. :roll:

Hyvin on nuo apua tarvitsevat lähteny, omassa autos on 2 akkua ja tehokas laturi, ja vielä paksut kaapelit kunnon leuoilla. on tosin olllu aina käynnissä ku on virtaa annettu mut pitää kokeilla ens kerralla sitä sammuksissa :wink:

Lähetetty: 16 Tammi 2007 14:24
Kirjoittaja janzamar
jype kirjoitti:Mikä idea siitä akun korkit auki lataamisella on ku sitä ladataan kotona? ite en ole koskaan ladannut akkuja korkit auki. eihän ne ole ajon aikanakaan auki ja pikkasen tehokkaampi laturi on mulla autos ku toi 4 amp koti laturi.. :roll:

Hyvin on nuo apua tarvitsevat lähteny, omassa autos on 2 akkua ja tehokas laturi, ja vielä paksut kaapelit kunnon leuoilla. on tosin olllu aina käynnissä ku on virtaa annettu mut pitää kokeilla ens kerralla sitä sammuksissa :wink:
Jos unohtuu lataukseen,niin keittää yli muttei räjähdä?

Lähetetty: 05 Helmi 2007 19:46
Kirjoittaja artss
tursas kirjoitti:Mä taisin tässä joku aika sitten yrittää pistää autoa käyntiin, josta akku oli irti, vetämällä kaapelit autosta joka oli käynnissä suoraan kaapeleihin ni ei tapahtunu mitään, joku viisaampi tais silloin väittää että ei se onnistu, ei riitä virta millään....tapauskohtasta varmaan... :roll:
Riippuu kaapeleiden paksuudesta, itse tein 2*16mm2 kaapelista ja motonetin
"kengistä" kunnon kaapelit.
Ei tullut ees kalliiks ja virta kulkee ihan eri tavalla.

Lähetetty: 06 Helmi 2007 09:50
Kirjoittaja WSE
TeRoK kirjoitti: Mutta sehän siinä just on, että sitä vetyä alkaa muodostua vasta kun akku alkaa lataantua. Ja kipinät taas lentelee siinä vaiheessa kun apukaapelit laitetaan kiinni eli silloin ei vielä vetyä pitäs olla.
????
Kyllä kyllä. Useimmiten se akku räjäytetäänkin vasta kaapeleiden irrotteluvaiheessa. Kas, vaikka auto on käynnistynyt ja lataa niin ei se tyhjä akku lopeta ottamasta vastaan kaikkea virtaa minkä kykenee -> kipinöinti myös irroitettaessa. Tämä on vielä pahempi jos auto ei olekaan käynnistynyt ja akku ottaa enempi virtaa kaapeleiden kautta. Tietenkin jos akku on kierrätykseen valmis taikka läpeensä jäätynyt niin ei se mitään virtaa ota, mutta normaalitapauksessa paljonkin. Ja vielä kun sitä on hetki sitten ollut naapuriakusta reilusti tarjolla niin onpa sitä vetykaasuakin muodostunut. Eli tuo irroitusvaihe on vaarallisempi kuin kiinnitysvaihe, ja mistäpä muusta irroitat jos kiinnitettäessä on tehty jo se kardinaalimunaus eli kytketty navat suoraan toisiinsa. Ja joku ehdottaa että otetaanpa auttavasta utosta piuhat ensin irti, mutta jos autettava onkin käynnistynyt niin saattaakin se ladata jo auttavaa takaisin mikäli latausjännite on siinä korkeampi ja taas ollaan vaarallisilla vesillä.
Ei tämä ole leikin asia. Yhden kaverin tiedän jolta toisesta silmästä lähti näkö lopullisesti kun akku losahti.

Re: Apuvirralla käynnistäminen?

Lähetetty: 06 Helmi 2007 10:00
Kirjoittaja WSE
Herkko kirjoitti: Se lataus mitä sieltä tulee,on kuin
hyttysenpaska itämeressä startin
kulutukseen verrattuna.
Tapauskohtaista. Pikkuauton startti ottaa jotain reilut parisataa ampeeria, capricen laturi puskee 120. Auttaa aikas paljon. Yhtään laturia en ole muuten hajalle saanut vaikka virtaa on monesti tullut annettua. Kyllä ne useimmat hetkellistä ylikuormitusta kestää, jaappanin poikien laturit on herkimpiä hajoamaan kun on pantu niin pieneen pakettiin ettei ole lämmöllä paikkaa mihin mennä jos ylikuormaa. Euro/jenkkilatureilla ei niinkään hätää.
Useimmiten laturinsa polttaa silloin jos sitä autettavaa autoa sahaa minuuttitolkulla.
Kun auttava on käynnissä latautuu autettavankin akku eri tahtia kuin pelkällä 12 voltilla. Tottakai jos molemmissa on tyhjä akku alkaa laturilla olla liikaa kuormaa mutta jos auttavassa ei ole sähkönkulutusta ja akku kunnossa niin kestäähän sitä käyttää. Tietenkin jos auttavassa on aivan onneton akku niin autettavahan ottaa silloin starttivirtansa auttavan laturilta ja siitä se ei välttämättä tykkää, tämäkin on niin monen tekijän summa.
Järkeä pitää käyttää.

Lähetetty: 06 Helmi 2007 10:16
Kirjoittaja tursas
artss kirjoitti: Riippuu kaapeleiden paksuudesta, itse tein 2*16mm2 kaapelista ja motonetin
"kengistä" kunnon kaapelit.
Ei tullut ees kalliiks ja virta kulkee ihan eri tavalla.
Tossa yritin auttaa käynnistää naapurin pojan uudenkarheeta volkkaria ku se ei pyörittäny yhtään, valot kyllä sytty...ei tapahtunu mitään ku löi Sierrasta paksut kaapeli siihen kiinni, vaikka käytti konetta...ei varmaan yksinkertaisesti amppeerit riittäny...naksutusta vaan kuului...sitten siihen haettiin joku diiselpaku ja siitä ku veti samat kaapelit niin lähti heti käyntiin...kaikki ei siis oo kiinni kaapeleista....

Lähetetty: 06 Helmi 2007 18:12
Kirjoittaja korgie
tursas kirjoitti:Tossa yritin auttaa käynnistää naapurin pojan uudenkarheeta volkkaria ku se ei pyörittäny yhtään, valot kyllä sytty...ei tapahtunu mitään ku löi Sierrasta paksut kaapeli siihen kiinni, vaikka käytti konetta...ei varmaan yksinkertaisesti amppeerit riittäny...
Oliko autettava auto dieseli? Ne tuppaa yleensä haukkaamaan startatessa reippaasti enemmän virtaa kuin bensavehkeet. Mun ex-Mondeota (-99 diesel) yritettiin aikoinaan auttaa käyntiin kaverin -01 bensa-Corollalla; ei onnistunut. Annettiin sitten virtaa vanhasta Hiacesta, ja johan lähti...

Lähetetty: 07 Helmi 2007 09:04
Kirjoittaja tursas
korgie kirjoitti:Oliko autettava auto dieseli? Ne tuppaa yleensä haukkaamaan startatessa reippaasti enemmän virtaa kuin bensavehkeet. Mun ex-Mondeota (-99 diesel) yritettiin aikoinaan auttaa käyntiin kaverin -01 bensa-Corollalla; ei onnistunut. Annettiin sitten virtaa vanhasta Hiacesta, ja johan lähti...
En oo ihan varma, saatto ollakin, automaatti se tais ainakin olla ku hinausapu käyntiin ei kelvannu...

Lähetetty: 08 Helmi 2007 00:46
Kirjoittaja jallari
Mites semmonen, että apustartissa jännitepiikki rikkoo jommankumman ECUN tahi muita tärkeitä komponentteja? Kommentteja? Never heard?

Lähetetty: 08 Helmi 2007 06:20
Kirjoittaja korgie
jallari kirjoitti:Mites semmonen, että apustartissa jännitepiikki rikkoo jommankumman ECUN tahi muita tärkeitä komponentteja? Kommentteja? Never heard?
Kyllähän tämmöisillä tarinoilla on peloteltu, että nykyautot joissa on paljon elektroniikkaa, ei oikein tykkäisi siitä apuvirran antamisesta/ottamisesta. Mutta enpä ole kuullut että kenellekään olisi mitään kummempaa sattunut tuon kanssa.

Jossain autossa (oisko ollu joku uus Volvo tms) on konepellin alla ihan erillinen liitäntä apuvirran antoa/ottoa varten; ei siis suositella kytkettäväksi suoraan akkuun. Ilmeisesti tuo liitäntä on sitten jollainlailla suojattu jännite/virtapiikkejä vastaan.

Lähetetty: 08 Helmi 2007 08:47
Kirjoittaja pikku-matti
korgie kirjoitti: Kyllähän tämmöisillä tarinoilla on peloteltu, että nykyautot joissa on paljon elektroniikkaa, ei oikein tykkäisi siitä apuvirran antamisesta/ottamisesta. Mutta enpä ole kuullut että kenellekään olisi mitään kummempaa sattunut tuon kanssa.

Jossain autossa (oisko ollu joku uus Volvo tms) on konepellin alla ihan erillinen liitäntä apuvirran antoa/ottoa varten; ei siis suositella kytkettäväksi suoraan akkuun. Ilmeisesti tuo liitäntä on sitten jollainlailla suojattu jännite/virtapiikkejä vastaan.
Taitaa myös olla aika monessa nykyautossa akku muualla kuin konetilassa..?