Sivu 2/2

ei toimi

Lähetetty: 04 Joulu 2006 16:41
Kirjoittaja kamukamu2
mulla taas on aivan sama vaikka hehkuttais akun tyhjäksi asti. ainoastaan pitkään pitkään sahailemalla lopulta alkaa käydä ilman startin apua.
oliskohan noissa antureissa jotain häikkää?
et mikäs anturi se kertoo koneelle millon tarvitaan enempi soppaa?

Lähetetty: 05 Joulu 2006 15:18
Kirjoittaja Meca
Vertailun vuoksi kerrottakoon Sierra 1.8td käynnistymisestä. Normaalisti kylmänä ja kuumana hörähtää käyntiin heti. Kylmin käynnistys on ollut -23C, auto seisonut pakkasessa 10 tuntia. Kaksi hehkutusta, muutaman sekunnin starttaus ja lupaili vähän mutta ei jaksanut käydä. Vielä yksi hehkutus ja parin sekunnin starttauksen jälkeen jäi käyntiin. Moottorilla ajettu ainakin 300 000.

Jottei kenellekään tule kademieli, niin kerrottakoon, että tällä hetkellä kone on verstaassa levällään, syynä kadonneet tehot. Mutta kunnossa ollessaan käynnistyi kiitettävästi.

Lähetetty: 12 Joulu 2006 16:21
Kirjoittaja kamukamu2
onkos kenelläkään mitään syytä löytynyt?
1.1.07 alkaa vaan oleen kovat paikat kun ei saa autoa enään piuhaan ja alkaa esikoisen syntymä lähestyy 2.5.07 laskettu aika.
jotain täytyis keksiä että pääsee sit matkaan kun sen aika tulee.
eli ne jotka ovat saaneet koneensa toimiin,niin laittakaa ihmees tietoa missä oli vika.
auto on mulla ekaa talvea ja luulen että ei kyllä lähe käyntiin omin avuin jos pakkasta on yli 5astetta. :(

Lähetetty: 12 Joulu 2006 17:07
Kirjoittaja kamukamu2
onkos näissä muuten minkäänlaista siirtopumpua tankilla?
vai imeekö jakaja vaan tankilta asti?
mullakun se aina vaan hörähtää mutta ei lähde käyntiin,niin vois epäillä ettei p-ainetta ole tarpeeks saatavilla tai vuotaa letkut tyhjiksi.
arvailua vaan,millähän vois tarkistaa?

Lähetetty: 12 Joulu 2006 17:22
Kirjoittaja tupu
Escorteissa olen ainakin nähnyt konehuoneessa jälkiasennettuja siirtopumppuja. liekö näissäkin samaa vikaa..

Lähetetty: 12 Joulu 2006 17:24
Kirjoittaja 65cortina
Omassani(1.8td escort-96) on konetilassa sähköinenpumppu. Silti on ollut ongelmia.

Uusi akku auttoi paljon. Vaikka tuntui että vanha olisi ollut kunnossa. Nyt lähtee jo ekalla hehkutuksella käyntiin +-0

Toisenlainen startti varmasti auttaisi. Koska nua vakiot vievät konetta turhan hitaasti.

Webasto olis hyvähankinta. (on vaan niin pirun kallis) Koska lämpöösenähän tua lähtöö nätisti.

Lähetetty: 12 Joulu 2006 18:29
Kirjoittaja kamukamu2
niimpä webasto olis ainakin jonkinlainen ratkaisu,mutta kuten sanottu kallis.
akku on uusi ja startti kyll pyörittää rivakasti.
eipä se taida kyllä siitä p-aineen siirrostakaan kyse kun kuitenkin roikasta lähtee käyntiin kun kesällä.
oisko kellään tietoo mitä noitten antureitten arvot mahtaa olla,jos niitä mittailis seuraavaksi.

Lähetetty: 17 Joulu 2006 11:04
Kirjoittaja kamukamu2
tulipas juuri kokeiltua seuraavaa.
3astetta pakkasta,joten ei lähtenyt.
pistin 10 sekunniksi apukaapelilla virtaa hehkuille ja starttasin ->heti käymään.
eli ilmeisesti ei vaan saa virtaa tarpeeksi,olisiko johdot vai rele syypää.

n: 6sekuntia hehkutti,aika vähän mielestäni.
eli kauankohan tuon tällä kelillä pitäis hehkuttaa?
ja mikä ohjaa hehkutuksen pituutta?

Lähetetty: 18 Joulu 2006 11:31
Kirjoittaja Stefa
Itsekkin samojen asioiden kanssa hieman paininut. Mulla oli kolme hehkua pimeänä, nyttemmin uusilla hehkuilla ei ole vielä toistaiseksi ollut ongelmaa, tosin kelitkään eivät ole olleet kuin pahimmillaan muutaman hassun asteen miinuksella. Tosin kerran tuon käynnistin pilotin avulla ilman hehkuja -17 asteesta... Muutenkin tuo pilotti kulkee autossa mukana, ja imuputkistoon laitoin sen resonanssipöntön liitoksen väliin pilotille suihkuputken :wink: Tosin ei ole ehjillä hehkuilla tuota tarvinut. Auto on I-koppainen, mutta endura-de koneella.

Hehkujen sähköttömyyttä voisi lähteä jäljittämään hahkuilta taaksepäin yleismittarin kanssa. Elikkäs ensin sen piuhan päästä mikä jakaa hehkuille. Tuohon ilmeisesti ei tule. Olisiko siitä seuraavana rele? Tuleeko releelle virta ja ohjaus? Jos on liian matalia jännitteitä, niin hapettumia kannattaa etsiä. Ja niin edespäin. Järjestelmällisyys on suurin hyve sähkövikoja hakiessa, ettei vain mittailla summassa ympäriinsä ja ihmetellä.

6s kuulostaisi suurinpiirtein oikealta. Noissahan on myös jälkihehkutus käynnistyksen jälkeen. Hehkujen resistanssihan tulee olla noin ohmin kipale, eli jos mittaa kaikki hehkut rinnan, niin resistanssia tulisi olla noin 0,25 ohmia. Itellä oli kaksi hehkua täysin pimeänä, yhdessä 36 ohmia ja yksi 1,2 ohmia. Uusissa kaikki tuon yhden ohmin. olisiko releessä viive hehkun pituudelle? Ei tarvinut sen toimintaa tutkia niin jäi epätietoiseksi.

Toisekseen pumpulle tulevan polttoaineletkun voi vaihtaa läpinäkyväksi, jolloin näkee jos ilmaa falskaa jostain. Itsellä juoksee jonkin verran kuplaa seassa, joten seuraava operaatio olisi kai suodattimen ja mahdollisesti sen jalan vaihto. Paljon muuten tuon jalan hinta on, ja saako niitä muualta kuin Henryltä itseltään? Ainakaan tuo oma vuoto ei tosin vaikuta ajossa mitenkään.

Lähetetty: 18 Joulu 2006 20:16
Kirjoittaja onkitie
95 € makso suodattimenjalka Viescarilla Oulussa.
Eipä taida tarvikkeena löytyä.

Eipä tosin auttanu itellä käynnistykseen ollenkaan :cry:

Lähetetty: 20 Joulu 2006 17:42
Kirjoittaja samiharju
vertailuna TD Sierra täälläkin, nyt kun kyllästyin ja vaihdoin Mondeon sellaiseen.. Sierra lähtee paljon paremmin käyntiin, ensin piti startata kaasu pohjassa mutta perussyötön lisäyksen jälkeen ei enää tarvii koskea polkimeen. Nyt on ollut -10c pakkanen parina päivänä ja hyvin toimii.

Laiska tuo oli aluksi mutta syötön lisäys auttoi siihenkin; Sierraan löytyi alavääntö! vakiona ahtopaine max 0,8bar joka nousi vasta yläkierroksilla, alhaalla ei ahtanus nimeksikään. vajaat puoli rinkiä riemuruuvia ja alkoihan potkia jo ihan mukavasti alkuperäiseen verrattuna! nyt nousee yli 0,5bar miltei heti kun kaasun painaa pohjaan, maksimiahdot ~1bar nyt ja huom! en koskenut muuhun kun syöttöruuviin.

sehän on pakokaasuahdin, ei se voi ahtaa jos ei tule pakokaasua... jos ihan tyhjäkäynniltä tömäyttää kaasun äkisti pohjaan pöllähtää melko ronski musta pilvi; uskon silti vielä K arvon olevan alle 3.. :-)

Lähetetty: 29 Joulu 2006 21:53
Kirjoittaja kamukamu2
huomasin tälläsen asian,et kun eka hehkuttaa kerran tai pari ja sit odottaa hehkun valon sammumista ja kun sammuu niin odottelee vielä 5-7sekuntia niin aina on nyt saanut ilman lämmittämistä käyntiin.
toimiskohan muillakin,ja mistähän johtuu?

Lähetetty: 30 Joulu 2006 16:04
Kirjoittaja onkitie
Näissä Fordeissahan tuo hehkun merkkivalo on aika outo.
Vaikka hehkun valo sammuu, niin hehkutushan jatkuu vielä
monta sekuntia.
Itellä ainakin valo palaa vain pari sekuntia.
Ainakin 5 sekuntia sen jälkeen vasta hehkurele napsahtaa pois päältä.

Lähetetty: 31 Joulu 2006 09:51
Kirjoittaja Meca
Käsittäkseni hehku jää hetkeksi päälle valon sammumisen jälkeen, koska se vähentää savutusta ja parantaa käyntiä kylmällä moottorilla ensimmäisten sekuntien aikana.

Lähetetty: 06 Tammi 2007 21:33
Kirjoittaja Ladius
Itellä kans ollu "pieniä" kylmäkäynnistys ongelmia, mutta nyt saanu kylmänä käyntiin muutaman kerran silleen et vaikka hehkun valo sammuu ni oottanu n.20 sekuntia ku naksahtaa hehkut päältä ja sit toisen kerran sama homma ni on lähteny käyntiin ihan hyvin, mut sit jos roikassa pitäny ni ei oo tarttenu oottaa muuta ku et sammuu hehkujen valo ni lähtee samantien käyntiin

Re: mondeo 1.8td käynnistyy huonosti

Lähetetty: 24 Tammi 2008 10:44
Kirjoittaja kamukamu2
palataas taas samaan aiheeseen.

eli kylmäkäynnistys reistailee niinkuin teki viime talvenakin.
lämpimänä ja roiskassa lähtee hienosti käyntiin.
mutta alle +2 asteen ilman roikkaa saa sahata kauan,lupaa vaan koko ajan kunnes lopulta jää käyntiin.

voisikos joku esim lämpöanturi olla hajalla,kun tuntuu olevan niin tarkka lämmöstä koska lähtee ja koska ei.
oliskos jollain tietoa antureiden arvoista että voisi mitata?

venttiilit on säädetty ja vaihdettu uudet letkut ja suodatin ja ilmaa ei ole.
ilmaus tosin pitää hoitaa letkusta imemällä eli ei tunnu jaksavan nostaa omalla pumpullaan jos letkut ja suodatin on päässy tyhjenemään.
hehkut ovat kunnossa samoin kuin hehkurele.

Kaikki apu olis nyt tarpeen ja hyvin kiitollisena ottaisin niitä vastaan.

Re: mondeo 1.8td käynnistyy huonosti

Lähetetty: 28 Tammi 2008 09:29
Kirjoittaja kamukamu2
Mikäs tuo vaijerihökötys on tuolla akun alla,mistä menee syöttöpumpulle vaijeri?

ja mites tuon pitäis pelata,virrat kun laittaa päälle niin vähän aikaa vetää vaijeria ja sitten päästää takaisin ennen hehkutuksen loppumista.

pitäskö sen pitää tuota jossain asennossa kun kone on kylmä,mulla ei pidä ja johtuiskohan tuo sit jostain lämpöanturista?

Re: mondeo 1.8td käynnistyy huonosti

Lähetetty: 04 Maalis 2008 18:32
Kirjoittaja hullu
huomasin ainaki että pari astetta ennakkoa vähemmän niin starttas paremmin,kun taas laitto enemmän ennakkoa sai sahata pirun kauan.tänäänki kymmenen astetta pakkasta,kaks hehkutusta ja laakista käyntiin.

Re: mondeo 1.8td käynnistyy huonosti

Lähetetty: 02 Joulu 2009 21:52
Kirjoittaja jeppe1081
Mondeon kanssa ongelmia.

Nyt kaikki vähän viisaammat apu olisi tarpeen.!

Auto on 96 escort farmari. Koneena on 1.8td (96) mondeon kone. Koneella rullattu 197 000km. Pumppu on Lucaksen f18.itci.20. Konetta on hieman piristetty turboa ja syöttöä lisäämällä ahdot 1.1bar. Edellinen omistaja oli penkannut 109 hv vääntöä muistaakseni 210.

Elikkä kesällä tyhjäkäynti välillä sompaili, ja auto sammuili muutaman kerran ajosta kun nosti kaasun ylös niin että ei ollut vaihde silmässä. Nytten sitten syksyn/talven tultua auto sammuilee tosi herkästi. Hörähti ja sammui. Se Korjaantui Kun nosti tyhjäkäynti kierroksia pumpusta ruuvia säätämällä. Samalla putkesta rupesi kuulumaan putputusta siis käynti välillä epätasainen. Se ei kuitenkaan ajoa ole haitannut. Nyt sitten viime viikolla keli vielä plussalla rupesi lähtemään heikosti käymään. Autoa joutui sahaamaan startillta niin että akku meni tyhjäksi asti.

Nyt vaihdoin ensin hehkut siihen ja käynnistys parani huomattavasti sillä. Vaihdoin samalla polttoainesuodattimen, suodattimessa oli runsaasti vettä sekä pohjalla hiekkaa.(Viimeksi vaihdetu 37tkm sitten) Ilmasin Koneen pistin käyntiin niin tyhjäkäynti kohosi reippaasti yli 2000rpm. Laskin kierroksia alas käynti muuttui tasaisemmaksi hieman oli vielä putputusta. Samalla kuitenkin sammuileminen kaasulta päästettäessä alkoi. Koitin taas nostaa kierroksia samaan kohti kuin aikaisemmin muta kierrokset eivät kohonneet läheskään 2000 asti, ja putputus lisääntyi.

Koeajossa jätti välillä kierroksia ylös välillä alas ja lisäksi uusi oire oli että tasasella kaasulla antoi piikin. Siis antoi yhtäkkiä enemmän tehoja. Lisäksi max ahtopaineet on enää tasan 1.0bar 1.1bar sijaan. Kesällä sai pistään tallan pohjana auto otti 5 tasasesti nopeutta 170 mittarissa asti. Nyt olisi kuin vääntö olisi ylhäältä hävinnyt reippaasti.

Olen miettinyt pääni puhki mikä voisi olla vikana koittanu tarkastaa pa putket liitokset ottaako ilmaa. Epäilen että olisi ennakonsäätösolenoidi ilmeisesti jotki oireet viittaavat siihen. Tuossa on varapumppu mutta ai tahdo mahtuavaihtamaan sitä solenoidia ilman että ottaisi pumpun irti ja sitä ei henkilökohtaiset auton korjuutaidot anna periksi tehdä.

Kellään neuvoja????????????