ajattelinpa tarinoida tänne oikeaan topikkiin, jos tästä vaikka olis muillekkin joskus apua...
elikkäs, tällaista löytyi ovipahvin takaa:
5,25:nen boschmanni toisesta reunasta vähän kiinni väljässä reiässä ja liittimetkin tipahti samalla kun otin kaiuttimen käteen... just...
putsailin ulkopellin huolella kliinerillä ja liimailin reilut palat vibroplastia, puolipakettia per ovi, suhteessa noin 2/3 ulkopeltiin ja jäljellejäävät sisäpellin yhtenäisiin ja reikäisiin osiin. oikeassa reunassa näkyvää korkeaa reikää peitin vibrolla yläosasta, auki jääneeseen osaan tulee styroksinen "sivutörmäyssuoja". puhdistin oven pohjan ja ruiskuttelin reilusti kotelonsuojaa alaosaan.
leikkasin keskiäänille sovitekehykset vesivanerista käyttäen mallina alkuperäistä muovikaiutinta, sellainen kun sattui löytymään nurkista. diskanttinapin kiinnitin tuohon midin asennuskehyksen viereen ns. "ikkunaveivin paikalle", koska en halunnut sitä näkyville, ei se oikein mihinkään olisi siististi käynytkään. tinasin keskiäänen sekä diskantin johdot alkuperäisiin johtoihin kiinni kutistussukan kanssa, näissä on vain tuollaiset pienet johdon välissä olevat jakosuotimet jotka sai kiinni helposti nippusiteellä oven johtosarjan kylkeen. varmistin vielä midin liittimien paikallaanpysymisen tinaamalla ja ruuvasin midin paikoilleen. lopuksi peitin tuon kaiuttimen alapuolella olevan leveän reiän levittämällä bitumimattoa molemmilta puolilta.
liimasin vaahtomuovieristeen takaisin paikoilleen ja leikkelin kaiuttimen reiän sopivan kokoiseksi. ovipahvin kaiutinritilän takana ollutta taustamuovia piti leikata hieman pois tuon diskantin edestä, sen jälkeen voikin ovipahvin ruuvata takaisin paikoilleen. mitään ulkoisia muutoksia ei siis tapahtunut mutta ääni parani huomattavasti... 8)
erillissarjat mondeoon
Re: erillissarjat mondeoon
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: erillissarjat mondeoon
ei ole erillissarjat tälläkertaa mutta aiheen vierestä liippaa joten kirjoittelen juttua tänne vastaisuuden varalle talteen, taas jos joku muu pähkäilee saman aiheen parissa.
siis pari kuukautta tullu etuovia kuunneltua ja hyvältä on kuulostanut, tosin toinen takakaiutin alko rätisemään ärsyttävästi, tulivat orkkispurkit tiensä päähän...
tämähän menee jo rutiinilla. pahvi pois, solumuovieriste pois... jaha siinäpä ne sitten olikin vakio-oven eristykset...
aika kuivan näköstä... mutta eipä ole ruostettakaan, ihan kun tässä uudempaakin autoa purkaisi...
ulkopeltiin jälleen reilut palat vaimennusmattoa, noin 2/3 sinne, loput sisäpeltiin. tässävaiheessa kannattaa muistaa suihkutella kotelosuojat oven sisään jos on sellaista aikonut, meinasi unohtua ja mennä hankalaksi...
ja näin sisäpeltikin peiteltynä. suuret aukot tukin myös kokonaan samaan tapaan kuin viimeksi jotta ovesta tulee suljettu kotelorakenne. ylempi reikä tukittu silentcoat + bitumi yhdistelmällä, alemmassa vain bitumi molemmin puolin. etuovet tein viimeksi samalla tavalla.
lopuksi uusi kaiutinelementti vesivanerikehyksen kera kiinni oveen, ja johdot taas tietysti tinaamalla kiinni.
solumuovin liimaus ja koekuuntelua, hyvin toimii.
täytyy kyllä sanoa että noissa ovipahveissa on liian pienet ritilät noille, kuulostaa paremmalta ilman ovipahveja, ainakin takapenkiltä kuunneltuna. diskanttiäänillehän nuo pahvit ovat myrkkyä, mutta ei mahda mitään, etupenkiltä kuunneltuna noilla kuitenkin tuli lisää sitä kaivattua laadukkaampaa ja täyteläisempää (basso)ääntä verrattuna entisiin purkkeihin...
siis pari kuukautta tullu etuovia kuunneltua ja hyvältä on kuulostanut, tosin toinen takakaiutin alko rätisemään ärsyttävästi, tulivat orkkispurkit tiensä päähän...
tämähän menee jo rutiinilla. pahvi pois, solumuovieriste pois... jaha siinäpä ne sitten olikin vakio-oven eristykset...
aika kuivan näköstä... mutta eipä ole ruostettakaan, ihan kun tässä uudempaakin autoa purkaisi...
ulkopeltiin jälleen reilut palat vaimennusmattoa, noin 2/3 sinne, loput sisäpeltiin. tässävaiheessa kannattaa muistaa suihkutella kotelosuojat oven sisään jos on sellaista aikonut, meinasi unohtua ja mennä hankalaksi...
ja näin sisäpeltikin peiteltynä. suuret aukot tukin myös kokonaan samaan tapaan kuin viimeksi jotta ovesta tulee suljettu kotelorakenne. ylempi reikä tukittu silentcoat + bitumi yhdistelmällä, alemmassa vain bitumi molemmin puolin. etuovet tein viimeksi samalla tavalla.
lopuksi uusi kaiutinelementti vesivanerikehyksen kera kiinni oveen, ja johdot taas tietysti tinaamalla kiinni.
solumuovin liimaus ja koekuuntelua, hyvin toimii.
täytyy kyllä sanoa että noissa ovipahveissa on liian pienet ritilät noille, kuulostaa paremmalta ilman ovipahveja, ainakin takapenkiltä kuunneltuna. diskanttiäänillehän nuo pahvit ovat myrkkyä, mutta ei mahda mitään, etupenkiltä kuunneltuna noilla kuitenkin tuli lisää sitä kaivattua laadukkaampaa ja täyteläisempää (basso)ääntä verrattuna entisiin purkkeihin...
Viimeksi muokannut pvdriver, 10 Kesä 2012 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: erillissarjat mondeoon
Pvdriver'iltä todella asiallinen ovien "hifistys" - ja hyvä, selkeä työseloste. Kiitos! Hyvään ääneen pääsemiseksi ja myös ovien sisältä ruostumattomina säilymisen takia nämä kaikki tehdyt toimenpiteet ovat välttämättömiä. Omia projektejaan toteuttavien kannattaa soveltaa näitä valmiita - ja toimivia - hyviä neuvoja.
Torque Vectoring Control
Re: erillissarjat mondeoon
Eihän se vakioritilä oikein hengitä.
Vaatii hieman työtä ratkaista siististi.
Tuolla muutama kuva mitä itse touhuilin -> http://hekoparts.1g.fi/kuvat/H-P/HiFi/
Hieman jäi viimeistely vaiheeseen.
Täytynee toteuttaa nykyiseen kulkineeseen paremmin.
Vaatii hieman työtä ratkaista siististi.
Tuolla muutama kuva mitä itse touhuilin -> http://hekoparts.1g.fi/kuvat/H-P/HiFi/
Hieman jäi viimeistely vaiheeseen.
Täytynee toteuttaa nykyiseen kulkineeseen paremmin.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: erillissarjat mondeoon
noniin, mukava kuulla välillä palautettakin ettei mene ihan yksinpuheluksi...
juu, itse en niinkään näe noita eturitilöitä niin rajoittavina, sieltä olen leikellyt ritilän takana olevaa muovia pois elementin ja diskantin edestä. takana joutui vähän pähkäilemään kaiuttimen sijoitustakin tuohon vaneriin sen mukaan että mahdollisimman hyvin tulisi ovipahvin aukon kohdalle, se kun on alareunassa tuota sisäpellin soikeaa reikää. esimerkiksi tässä ei tuo diskantti satu lähellekkään orkkis kaiutinritilää, diskanttiäänethän just on ronkelit tuosta suuntauksesta ja esteistä... noh, näillä mennään... 8)
aika tarkkaan on mennyt stp-paketit noihin oviin, muutamat hukkapalat jäi ja bitumistakin vähän, siispä tutkailin hattuhyllyä alapuolelta ihan äänieristystarkoituksessa, tässä vehkeessä kun ei ole subbaria kontissa, siis kaikki kontin melut saisi pysyä siellä mahdollisimman tarkkaan. tuommoinen sitten löytyi kun ahtauduin konttiin.
vaikuttaisi olevan kaiutinpaikka mutta noita on vain yksi hattuhyllyn oikeassa reunassa... noh, tarpeetonhan tuommoinen melureikä kuitenkin on, siispä pujotin bitumimaton palasen tuonne väliin, ja tukin muutamat muut pienemmät aukot niinikään hukkapaloilla. lisäksi pohjimmaiseksi liimasin vaahtomuovitapaista kevytmattoa. ja huomautuksena vielä, tuo kyseinen reikä ei ollut mikään ilmanvaihtoa varten oleva, ilmanvaihtoaukot on ihan takimmaisena lasin alareunassa ja ne tottakai jätin avoimeksi.
ja taas on mondeo hieman hiljaisempi takapenkkiläisillä ehkä selvin ero, "feel like luxury car" jos vielä nuo loppuunajetut rattaat päivittäisi tuoreempiin voisi hiljetä...
juu, itse en niinkään näe noita eturitilöitä niin rajoittavina, sieltä olen leikellyt ritilän takana olevaa muovia pois elementin ja diskantin edestä. takana joutui vähän pähkäilemään kaiuttimen sijoitustakin tuohon vaneriin sen mukaan että mahdollisimman hyvin tulisi ovipahvin aukon kohdalle, se kun on alareunassa tuota sisäpellin soikeaa reikää. esimerkiksi tässä ei tuo diskantti satu lähellekkään orkkis kaiutinritilää, diskanttiäänethän just on ronkelit tuosta suuntauksesta ja esteistä... noh, näillä mennään... 8)
aika tarkkaan on mennyt stp-paketit noihin oviin, muutamat hukkapalat jäi ja bitumistakin vähän, siispä tutkailin hattuhyllyä alapuolelta ihan äänieristystarkoituksessa, tässä vehkeessä kun ei ole subbaria kontissa, siis kaikki kontin melut saisi pysyä siellä mahdollisimman tarkkaan. tuommoinen sitten löytyi kun ahtauduin konttiin.
vaikuttaisi olevan kaiutinpaikka mutta noita on vain yksi hattuhyllyn oikeassa reunassa... noh, tarpeetonhan tuommoinen melureikä kuitenkin on, siispä pujotin bitumimaton palasen tuonne väliin, ja tukin muutamat muut pienemmät aukot niinikään hukkapaloilla. lisäksi pohjimmaiseksi liimasin vaahtomuovitapaista kevytmattoa. ja huomautuksena vielä, tuo kyseinen reikä ei ollut mikään ilmanvaihtoa varten oleva, ilmanvaihtoaukot on ihan takimmaisena lasin alareunassa ja ne tottakai jätin avoimeksi.
ja taas on mondeo hieman hiljaisempi takapenkkiläisillä ehkä selvin ero, "feel like luxury car" jos vielä nuo loppuunajetut rattaat päivittäisi tuoreempiin voisi hiljetä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: erillissarjat mondeoon
E40 on pehmytsoundinen ja kuin vanha diesel "hehkutusta vaativa", eli tarvitsee lämpenemisen tuottaakseen sitä lämmintä soundia.hoopee kirjoitti:Ruvennu vahvistimen vaihtaminen kummittelemaan virranjakajassa.
Riittäsköhän tuossa helixin E40 vahvistimessa potkua? Saattas olla äänenlaadulta astetta parempi kuin spl ja kaupanpäälle vähän erikoinenkin putkiasteensa vuoksi. Hinta Saksassa 399 täällä 449? Kärkkäisen hinnasta ei tietoa. Entäs nämä uudet ipaulit? Ois kuitenkin hieman halvempi.
kokemuksia/ideoita
Helixit ja Rainbowt ( iPaulit ) ovat hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia vahvistimia, jotka ovat vielä hyvän näköisiäkin.
Tuo "potku" on sitten omista tarpeista ( ja asennuksista! ) kiinni.
Torque Vectoring Control
Re: erillissarjat mondeoon
Ei muuten kovin vanha juttu tuosta E40:stä
Viimeisimmässä kokoonpanossa oli pioneerin p88rs, dls nobelium, rainbow amboss 10, spl dynamicsin s-7006 ja focalin solid 2+dls magnesium setti (muistankohan vielä oikein).
Uutta kokoonpanoa varten alpinen pdx-f6 ja 1.600, sama nobelium setti ja cdt-audion sarja.
Jos nuo sais survottua pioneerin mallikohtasen soittimen perään.
Piti hommata pienempiä vahvareita kun ei tila-autossa ole tilaa
Viimeisimmässä kokoonpanossa oli pioneerin p88rs, dls nobelium, rainbow amboss 10, spl dynamicsin s-7006 ja focalin solid 2+dls magnesium setti (muistankohan vielä oikein).
Uutta kokoonpanoa varten alpinen pdx-f6 ja 1.600, sama nobelium setti ja cdt-audion sarja.
Jos nuo sais survottua pioneerin mallikohtasen soittimen perään.
Piti hommata pienempiä vahvareita kun ei tila-autossa ole tilaa
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -