Sivu 2/24

Lähetetty: 20 Syys 2006 17:59
Kirjoittaja petrim
Täältä löytyy lista autoista, jotka testattu sopiviksi scantoolin kanssa:
http://www.scantool.net/browseCV.html

Itsellä nyt testissä lukija, jonka pitäisi toimia kaikilla obd2 protokollilla + can. En saa toimimaan Mondeo -98 Dieselissä, vaikka löytyy listasta. Toki eri valmistajan laite nyt testissä.

Lähetetty: 20 Syys 2006 22:46
Kirjoittaja NiceMan
No mikäs olisi sitten hyvä ostos jos haluaa tietää Fordinsa sielunelämää ja mahdolliset systeemin ongelmat?
Kaikki jotka voi tehdä itse on plussaa.

ElmScan 5 on tuo sellainen entä softa, pitääkö ne ostaa erikseen?
Siis sielun elämä kiinostaa ei pelkät vikakoodit.

Lähetetty: 21 Syys 2006 10:33
Kirjoittaja kd
pappa kirjoitti: Itse asiassa tää homma kiinnostaa mua sen verran että saatan
joskus erehtyä kirjoittaan pikkupätkän softaa ainakin tuolle ELM
piirille kun se niin nätisti kuuntelee vaan mitä sille sanotaan ja
vastaa kun kysytään....
Ei kannata pyörää keksiä uudelleen. Kannattaa etsiä joku valmis/puolivalmis ELM OpenSource softa ja parannella sitä, jos haluaa koodata. Ja sitten tietenkin raportoida tänne mitä on saanut aikaiseksi.

Lähetetty: 23 Syys 2006 01:37
Kirjoittaja Monteonisti
Nykyisessä yköspirssissä saa vikakoodin esille "oikosulkemalla" kaksi tinniä "vikakoodirasiasta", motin "häiriövalo" antaa koodin vilkuttelemalla, onkohan Voortissa myös mahdollista? i :shock:

Lähetetty: 30 Syys 2006 12:21
Kirjoittaja petrim
Alla lainaus eri keskustelusta: ( viewtopic.php?t=5485&start=25 )
WSE kirjoitti:Vikakoodien lukeminen pitäisi paljastaa myös viallisen maf anturin. EEc-iv:ssä koodien luku onnistuu vielä analogisen yleismittarin tai sopivan ledi/vastus yhdistelmän avulla.
Ohjeita:
http://www.obd-2.de/tech_obd1-forde.html

MAF:n antama jännitearvo pitäisi olla tyhjäkäynnillä 0,7 V ja 3000rpm 1,25V joten voi sen toiminnan kyllä mitatakin.
Eli tuon mukaan vastuksilla ja/tai yleismittarilla luku onnistuu joissakin Fordeissa. Harmi kun en ymmärrä saksankielestä juuri mitään.

Lähetetty: 19 Loka 2006 23:59
Kirjoittaja fiiikus
lapazu kirjoitti: Kyllä se on OBD-2 -standardin mukainen ja protokollana PWM. Jos se testaamasi elmscanni ei tue PWM:a, ei mikään ihme ettei kuso kulje.
Se oli multiprotokolla versio ja tämä oli ensimmäinen ajopeli jonka kanssa se ei kuulemma toiminut. onko kukaan muu kokeillut menestyksekkäästi mitään OBD-laitetta Diesel-moottoreiden kanssa ?

Lähetetty: 22 Loka 2006 00:27
Kirjoittaja NiceMan
Alkaa kuun loppu lähestyy joten suunitelma hankia elmoscan jotta saisin jotain tolkkua tuon moottorin ongelmista...

Pappa: Oletko kokeilut useampia ohjelmia tuon scannerin kanssa? mitä kaikkea tietoa sillä saa ulos koneesta? Tää on mulle vähän auki, saako sieltä muutakin tietoa kuin pelkät vikakoodit?

Olisi kiva nähdä miten anturit toimivat livenä... tai onko jonkun anturin arvot ihan jotain muuta mitä pitäisi loogisesti olla..

Lähetetty: 24 Loka 2006 18:05
Kirjoittaja NiceMan
Onko ketään kiinnostunut tuosta jos tilaisi samalla kertaa useamman jos vaikka saisi edes pikkasen alennusta?

Lähetetty: 25 Loka 2006 14:35
Kirjoittaja petrim
Mondeo -98 obd2 DLC liittimen sijainti:
http://www.obdmaailma.com/viewtopic.php?p=63#63

Sieltäpä löytyy ohjeet ja linkit kuviin.

Olen kokeillut nyt muutamia eri scannereita, mutta en ole saanut toimimaan. Seuraavaksi rupean tutkimaan asiaa tarkemmin. Jotkut ovat saaneet toimimaan kun ovat modanneet hieman dlc-liitintä. Olen löytänyt 2 eri tapaa.

Ensimmäinen on että navat 4 + 5 liitetään yhteen, jolloin on alkanut scantool.netin laitteet toimimaan. Toinen tapa on, että liitintä 2 (pwm+) ei käytetä ja liittimeen 10 (pwm-) kytketään +5V 2700ohm vastuksen kautta (ainakin näin ymmärsin, jokainen lukekoon alla olevista linkeistä). Tämä on vasta tulossa kokeiluun ja etsin koko ajan lisäinformaatiota. Jokainen saa omalla vastuullaan kokeilla noita kytkentöjä, en ota vastuuta. Ford nimittää PWM+/- napoja SCP+/- navoiksi eli samat pinnit 2 ja 10, vaikka eri nimi.

http://www.scantool.net/support/index.p ... ticleid=30
http://www.scantool.net/forum/index.php ... readid=902
http://www.scantool.net/forum/index.php ... readid=985

Lähetetty: 25 Loka 2006 16:04
Kirjoittaja Megado
petrim kirjoitti: Pitäisi löytyä kuljettajan jalkotilasta. Voi olla joissain autoissa sulekerasian kannen alla tai jonkin muun kannen alla. Mulla polkimien ja ratin välissä ilman kantta.
Eip hirveämmin mitään näkyny kun asentelin hälyjä tossa männä viikolla. vänkärin jalkatilas on kyl joku boxi.

Lähetetty: 25 Loka 2006 16:18
Kirjoittaja petrim
Megado kirjoitti: Eip hirveämmin mitään näkyny kun asentelin hälyjä tossa männä viikolla. vänkärin jalkatilas on kyl joku boxi.
Olisi ihan hyvä aina tietää mistä automallista puhutaan, niin voisi paremmin arvailla liittimen sijaintia. Tuo yllä oleva vinkki pätee siis TD -98 Mondeoon.

Oletan että purit tuota -98 TD Escorttia, niinpä DLC (obd2) -liitin pitäisi sijaita vänkärin puolella, tarkemmin en osaa sanoa näkemättä. OBD2-liitin pitäisi aina olla 16 napainen, mutta kaikissa navoissa ei ole pinnejä/johtoja.

Katsoppa vielä tuolta kuvia liittimestä ja sen sijainnista:
http://www.obdmaailma.com/viewtopic.php?p=63#63

Lähetetty: 25 Loka 2006 16:21
Kirjoittaja Megado
Sori että jäi mainitsematta :oops: Kyseessä siis tuo Esco TD. Pitääpä tutkasta tuolta sivulta.

Lähetetty: 26 Loka 2006 11:05
Kirjoittaja wekku
Tyhmä kysymys, mutta saako tuosta EEC-IV:stä kaiveltua antureitten tiedot läppärille??

Eli että sais kaikkien antureiden mittalukemat näkyviin.

Lähetetty: 26 Loka 2006 12:30
Kirjoittaja petrim
MUOKATTU: Laitan vielä nämä tekstini suoraan tänne Ford-keskusteluihin, niin ei tarvi linkkejä pitkin niin paljon kulkea.

Ford Mondeo 1.8TD -98

OBD2-liitin sijaitsee kuljettajan jalkotilassa. Suunnilleen polkimien ja ratin puolivälissä, muovisessa peitelevyssä. Liitin osoittaa kohti lattiaa. Voi olla kannen alla, itsellä on ilman kantta / kansi poistettu.

KUVIA:
http://www34.brinkster.com/weppeli/mond ... cation.JPG
http://www34.brinkster.com/weppeli/mond ... c_back.JPG
http://www34.brinkster.com/weppeli/mondeo98td_dlc.JPG

Useimmat Fordit

http://www.fordfans.cz/Mrazik/umisteni.jpg

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin mikäli Fordin DLC-liittimessä on:
a) pinnit 3,4,5,7,11,16 (ja ei pinniä 10), silloin auton ecu on EEC-IV. Siitä voi lukea vain vikakoodit ledi+vastus yhdistelmällä, jos löytää moottorin kolmepinnisen liittimen. Alla ohjeet 'Tšekkoslovakiaksi', mutta kuvista voi olla apuja.
b) (ainakin) pinnit 2,5,10,16 niin silloin auton ecu on EEC-V. Ja obd2 laitteet voivat toimia.

http://www.fordfans.cz/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0

Lähetetty: 26 Loka 2006 21:49
Kirjoittaja wekku
Juu, ton ledi jutun oon tehny ja hyvin toimii.

Mulla riitti siihen eteen 460 Ohmin vatuksen.

Lähetetty: 26 Loka 2006 22:04
Kirjoittaja NiceMan
*niin silloin auton ecu on EEC-V. Ja obd2 laitteet voivat toimia. *

Scorparissa on tuo EEC-V ohjain joten on mahdolista että tuo scanneri toimisi?
Pitänneen tilata se ja jos ei toimi niin sitten myydä pois...

Lähetetty: 27 Loka 2006 09:26
Kirjoittaja petrim
wekku kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta saako tuosta EEC-IV:stä kaiveltua antureitten tiedot läppärille??

Eli että sais kaikkien antureiden mittalukemat näkyviin.
Epäilen kovasti ettei onnistu. Koska OBD2 standardi (joihin on näitä PWM-portokollaa tukevia lukijalaitteita elm320 piirillä) on otettu käyttöön amerikassa vasta -96-> alkaen. Ja lisäksi olen ymmärtänyt, että EEC-IV ecusta saa luettua vain vikakoodit ledi-vastuksella ( http://www.volny.cz/miloslav.kazda/pub/LED1.gif ) moottoritilassa sijaitsevasta 3-napaisesta liittimestä vm89-95 ( http://www.fordfans.cz/Mrazik/zasuvka.jpg ). Näyttäisi, että tarvitaan ledi + 1kohm vastus sarjaan.

Sanoja:
záporný = negatiivinen
póle = napa
propojit = ?

Sanottakoon tähän nyt vielä, että sain vahvistuksen "kolmannelta osapuolelta", että Ford Mondeo 1.8TD -98:ssa ecu on EEC-V diesel, mitä tuo pinnijärjestyskin puoltaa.

LISÄYSTÄ:

Tässä ECC-IV lukuohjeita myös englanniksi:
http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... ading.html
http://www.fordscorpio.co.uk/star.htm

Ja tässä niille vilautetuille vikakoodeille selitykset:
http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... Codes.html

Lähetetty: 13 Marras 2006 10:57
Kirjoittaja petrim
NiceMan kirjoitti:*niin silloin auton ecu on EEC-V. Ja obd2 laitteet voivat toimia. *

Scorparissa on tuo EEC-V ohjain joten on mahdolista että tuo scanneri toimisi?
Pitänneen tilata se ja jos ei toimi niin sitten myydä pois...
Eikös se nimim. pappa ollut lukenut -96 Scorpiosta onnistuneesti tietoja.

Huomasin, että http://www.vag-com.fi sivuille on tullut uusia laitteita, esim. tämä:
http://testi.accel.fi/epages/Kaupat.axl ... ts/0600020

Ja tuolta tilattaessa ei tainnut tulla postikuluja päälle, näin ainakin muistelen kun tilasin Passattiin vag-com kaapelin. Kannattaa varmistaa onko nykyäänkin samoin. Toimitus oli nopea.

Lähetetty: 13 Marras 2006 11:07
Kirjoittaja NiceMan
Itselläni on tuo vag-com:sta tilattu scanneri ja hyvin toimii -95 cossu scorpparissani.

Lähetetty: 13 Marras 2006 13:43
Kirjoittaja petrim
Suomentelin 'iltatöinä' noita vikakoodeja. Löytyvät täältä:
http://www.obdmaailma.com/viewtopic.php?p=82#82

Lähetetty: 13 Marras 2006 21:09
Kirjoittaja NiceMan
ELM320-adapteri
ELM320:lla voit tehdä tietokoneestasi auton diagnostiikkatyökalun. Tämä laite on ainut, minkä tarvitset tietokoneesi ja ilmaisen ohjelmiston lisäksi

Tuo =)

Lähetetty: 23 Marras 2006 11:59
Kirjoittaja koha
Hommasin tuommoisen Scangauge II: http://www.scangauge.com

Hyvin toimii mondeossa -97, muutaman koodin tarjosi mutta ei löytynyt selitystä,pitää jatkaa etsimistä. Imusarjan painetta ja polttoaineen painetta ei tule näkyviin, mutta nuita harvempi auto kuulemma tarjoaa. Nopeuskin näyttää olevan paljon lähempänä todellista kuni auton viisarissa.

Lähetetty: 04 Joulu 2006 12:49
Kirjoittaja petrim
NiceMan kirjoitti:Itselläni on tuo vag-com:sta tilattu scanneri ja hyvin toimii -95 cossu scorpparissani.
Mikä malli siinä pelittää? Joku yleislukija vai tietokoneen ja auton väliin tuleva piuha?

Itse hommasin tuolta vag-com kaapelin (usb) ja se toimii -97 tdi passatissa.

Lähetetty: 04 Joulu 2006 23:41
Kirjoittaja Mataz
pystyykö -94 ekkeristä lukeen jollain vikakoodeja? jos pystyy niin toimisko esim. http://testi.accel.fi/epages/Kaupat.axl ... ts/0600020 ?

Lähetetty: 15 Joulu 2006 13:27
Kirjoittaja petrim
Minulle on tullut myös yksityisviesteinä edellisen kaltaisia viestejä "pystyykö autosta XX lukemaan vikakoodeja sillä tai tuolla laitteella".

Kerrotaan tässä, kuinka asian voi tutkia itse helposti:

1. Minkä ikäinen auto? Jos -96 tai uudempi ja vieläpä bensa, niin todennäköisyys OBD2 laitteiden toimivuudelle on jo korkea. Vanhemmissa sekä dieseleiden kanssa enemmän tuuripeliä. Mutta esim. Chevy Camaro (VPW-protokolla) -94/95 alkaen on jo 100% yhteensopiva. Kaikki eivät välttämättä ole 100% yhteensopivia, mutta jotain dataa voidaan silti saada ulos. Suomessa bensa-autot vuosimallista 2001 ja diesel-autot vm. 2003 alkaen on oltava obd2 yhteensopivia, koska Suomen lain mukaan katsastuksessa suoritetaan obd2-testi tämän ikäisille autoille.

2. Etsi mistä liitin löytyy. OBD2-liittimen pitäisi yleisesti sijaita kuljettajan istumapaikan ympäristössä (vrt. katsastuksessa helppo kytkeä laitteet). Jos liitin on konehuoneessa, voit todennäköisimmin saada ledi-vastus yhdistelmällä vilkuteltua vikakoodit. Samoin ledi vilkuttelee koodit niistä autoista, joissa on eec-iv ecu ja OBD2 yhteensopiva liitin löytyykin sisätiloista (esim. mondeo -95). Fordeissa liittintä voi etsiä näistä paikoista: http://www.fordfans.cz/Mrazik/umisteni.jpg

3. Kun löysit OBD2 liittimen (kutsutaan DLC liittimeksi), niin tutki pinnijärjestys. Pinnijärjestys kertoo sinulle protokollan:
PWM Oltava pinnit 2, 4, 5, 10 ja 16
VPW Oltava pinnit 2, 4, 5 ja 16, mutta EI pinniä 10.
ISO Oltava pinnit 4, 5, 7 ja 16. Pinni 15 saattaa olla/tai ei ole.
CAN Oltava pinnit 4, 5, 6, 14 ja 16
Ylimääräisiä pinnejä voi olla, mutta jos ei löydy ylläolevien protokollien mukaisia pinnejä, niin sitten ei ole obd2 tukea.

Katso kuva ja lisätiedot täältä:
http://www.scantool.net/support/index.p ... =3&nav=0,1

4. Jos et löydä oikeita pinnejä, niin OBD2 protokollat ei toimi. Esim. Mondeossa -95 on OBD2 liitin sisätiloissa ja pinnit 3,4,5,7,16 = "mutta siinäpä ei toimi mikään OBD2 protokollista". Silloin ecu on tod.näk. eec-iv ja vain vilkkuledi toimii. Katso täältä kuva 2 ja sen yläpuolinen teksti: http://www.scantool.net/support/index.p ... =2&nav=0,1

5. Vaikka löysitkin oikeat pinnit (esim. Mondeo -98 TD:stä löytyy pinnit 2,4,5,10,16=PWM), niin välttämättä autossa ei silti toimi obd2 laitteet. Voi olla, ettei jännitteet tai tiedonsiirtoprotokolla ole silti obd2 standardin mukaisia. Katso täältä mitkä on testattuja (huom. ei anna silti 100% varmuutta): http://www.scantool.net/browseCV.html

6. elm320 piiri tukee esim. fordeissa yleisesti käytettyä PWM protokollaa. Osta sellainen. Myös elm327 piiristä löytyy PWM protokollatuki.

7. Lue tämä viestiketju kokonaan läpi, sieltä löytyy samat ohjeet, mitkä tähän tiivistetty. Sekä linkkejä esim. eec-iv vilkkuledin rakennusohjeisiin sekä kirjoituksia autoista, joissa on täydellinen/osittainen obd2 tuki.