Imuilma-anturin merkitys?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

seosmittari saa tiedon lamda-anturilta ja näyttää bensan/ilman seossuhteen.

sama tehtävä sillä siellä autossa on paitsi tieto menee boxille joka säätelee suuttimien aukasua oikeen seossuhteen saamiseksi.

http://www.vpv-motorracing.com/ tuossa etusivulla yks malli seosmittarista.
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Sotketaan soppaa...

MAF ilmamassamittari (sisältää usein IAT:n)
IAT imuilman lämpötila
VAF ilmamäärämittari (läppä malli, kuten Sierra 2.0 iS)
MAP imuilman painetunnistin

Imuilman lämpötila on apusäätösuure, jolla hieno säädetään ilmamassamittarin antamaa signaalia.

j.h
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mun ymmärtääkseni MAF ei nimenomaan tarvitse IAT:tä koska se "ottaa huomioon" imuilman lämpötilan. Eli MAF vehkeissä IAT mittailee sitten muita toimintoja esim. IAC:n toimintaa yhdessä TPS:n ECT:n kanssa :D
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

On minulla ylimääräinen MAF myös, siis toimiva! 8)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kait arvoin oikean anturin kun kulutus ei noussut, jopa hieman laski mutta pitää seurailla seuraavakin tankillinen! 8)
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Onkos tuossa 2.5 v6 Duratecissä tuommonen kuumalankatyyppinen MAF vai mikä? Jos koittas sitä vähä putsailla.. Vaatiikos se sitten uuden tiivisteen vai passaako laittaa tiivisteliimaa vai tarviiko minkäänlaista tiivistettä?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Dudii, kaks pikkuruista lankaa sieltä löytyi, elektroniikkapuhdistus-spraytä pikkusen niihin suhuttelin. näkyvää likaa niissä ei kyllä ollutkaan.. Eikä mitään tiivistettä löytyny niin en mitää laittanukkaa, toivotaan nottei vuotele omiansa.
duratec V6
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Marras 2006 18:52
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja duratec V6 »

Pitäskös ton IAT anturin todella näyttää tavallisella yleismittarilla jotain järkevää vastusarvoa?Äsken mittasin ja tuntuis olevan poikki kun ei reagoi mihinkään lämpötilaan , vaan näyttää koko ajan ääretöntä.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Niin ja Vantaa/Helsinki alueella voi tarvittaessa pientä korvausta vastaan purkaa vikakoodit omalla odb lukijallani.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

duratec V6 kirjoitti:Pitäskös ton IAT anturin todella näyttää tavallisella yleismittarilla jotain järkevää vastusarvoa?Äsken mittasin ja tuntuis olevan poikki kun ei reagoi mihinkään lämpötilaan , vaan näyttää koko ajan ääretöntä.
Kyllä sieltä ihan vastus arvoja pitäs tulla. Kannattaa haulla koittaa. On ne täälläkin jossain kun kerran puitiin mun korpparin tyhjäkäyntivenan ongelmia.
Kannattaa varmistaa vielä mittaus sitten ihan sieltä itse anturin navoista. Mulla kävi silleen, että kun anturi on imusarjan alla niin mittasin moottorin johtosarjan liittimestä ja sepä ei sitten yhdistänytkään.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

duratec V6 kirjoitti:Pitäskös ton IAT anturin todella näyttää tavallisella yleismittarilla jotain järkevää vastusarvoa?Äsken mittasin ja tuntuis olevan poikki kun ei reagoi mihinkään lämpötilaan , vaan näyttää koko ajan ääretöntä.
En jaksa tsekata mistään, mutta minusta se on ns. perus NTC, joten nuo pitäsi natsata

20C = 2 - 3 kohm
80C = 200 - 300 ohm

j.h

Tosin Fordilta on löytynyt ei standardi NTC-tunnistimia
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tuli vaan mieleen se tv mainos missä sillä jampalla on d.i.g.i.t.v. missä on s.c.a.r.t ja e.p.g. jne jne... :D
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

jaska74 kirjoitti:tuli vaan mieleen se tv mainos missä sillä jampalla on d.i.g.i.t.v. missä on s.c.a.r.t ja e.p.g. jne jne... :D
:lol: Joo sitä tässä vähän haettiinkin :lol: :lol:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vastaa Viestiin