Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä
Pitäisi vissiin perustella parempi ketju..
Mutta pikavälikysymyksenä, miten näissä on pyöränlaakerit tupanneet kestämään? Oikea etulevy oli taas kuumana, aiemmin tein satulalle pikahuollon kun ajattelin sen laahaavan mutta viimeistään nyt se on kyllä kunnossa eli ei laahaa jos sitten männässä ei ole jotain pykälää ole sopivasti. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu ajossa. Veikkaisin siis laakeria, on noita äänettömiäkin kulahtaneita vastaan tullut.
Mutta pikavälikysymyksenä, miten näissä on pyöränlaakerit tupanneet kestämään? Oikea etulevy oli taas kuumana, aiemmin tein satulalle pikahuollon kun ajattelin sen laahaavan mutta viimeistään nyt se on kyllä kunnossa eli ei laahaa jos sitten männässä ei ole jotain pykälää ole sopivasti. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu ajossa. Veikkaisin siis laakeria, on noita äänettömiäkin kulahtaneita vastaan tullut.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä
Tuo vian arpominen laahavan jarrun vaiko viallisen laakerin välillä on helppo ratkasta, paina mäntä kunnolla sisään ja kokeile pyörittää rengasta, jos panee silti kampoihin, niin voit sulkea jarrun laahamisen pois. Tai sitten vielä varmempi että palat pois ja kokeilen pyörittää.
Mikäli pyöränliike oli tahmea, vaikka jarru ei ollu pistämässä vastaan, voit tietysti vielä pitää jousesta kiinni ja pyöräyttää rengasta, jos tuntuu jousesta käteen värinää, on laakeri todennäkösesti menossa.
Itse kyllä veikkaan laahaavaa jarrua, koska sanoit että levy kuuma. Sillon kun paikat lämpenee voimakkaasti tai jopa jarrunhaju kantautuu, yleensä vika on jumivassa männässä/työsylinterissä.
Mikäli pyöränliike oli tahmea, vaikka jarru ei ollu pistämässä vastaan, voit tietysti vielä pitää jousesta kiinni ja pyöräyttää rengasta, jos tuntuu jousesta käteen värinää, on laakeri todennäkösesti menossa.
Itse kyllä veikkaan laahaavaa jarrua, koska sanoit että levy kuuma. Sillon kun paikat lämpenee voimakkaasti tai jopa jarrunhaju kantautuu, yleensä vika on jumivassa männässä/työsylinterissä.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä
Kokeilin kyllä pyöritellä, en kuitenkaan mäntä sisällä/palat poissa. Äänen perusteella ei laahannut, normaali kahina kuului molemmilta puolilta yhtä suurella äänellä. Mutta joo, tarkemmin kun ajattelee niin jos laakeri saisi tuon noin kovasti lämpeämään niin kyllä sieltä muutakin vikaa indikoivaa kantautuisi. Aika paljon saanut jarruremppoja tehdä omiin ja kavereiden kuljettimiin niin ehkä tässä vian arpomisessa paistoi pieni kyrpiintyminen kyseisiin hommiin
Pitää käydä hakemassa satulaan uudet tiivisteet ja kunnolla huoltaa se. Samalla lämmöllä tietty menisi myös toinen puoli.
Oli aika mukavan oloinen tuo etulaakeri vaihtaa, varsinkin kun ei omista prässiä

Pitää käydä hakemassa satulaan uudet tiivisteet ja kunnolla huoltaa se. Samalla lämmöllä tietty menisi myös toinen puoli.
Oli aika mukavan oloinen tuo etulaakeri vaihtaa, varsinkin kun ei omista prässiä

Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä
Jos satularemppaa päädyt tekemään, niin oma suositus että kannattaa vaihtaa jarruletkutki, menee sitten samalla ilmauksellaLarppanen kirjoitti: ↑06 Huhti 2025 20:51 Kokeilin kyllä pyöritellä, en kuitenkaan mäntä sisällä/palat poissa. Äänen perusteella ei laahannut, normaali kahina kuului molemmilta puolilta yhtä suurella äänellä. Mutta joo, tarkemmin kun ajattelee niin jos laakeri saisi tuon noin kovasti lämpeämään niin kyllä sieltä muutakin vikaa indikoivaa kantautuisi. Aika paljon saanut jarruremppoja tehdä omiin ja kavereiden kuljettimiin niin ehkä tässä vian arpomisessa paistoi pieni kyrpiintyminen kyseisiin hommiin![]()
Pitää käydä hakemassa satulaan uudet tiivisteet ja kunnolla huoltaa se. Samalla lämmöllä tietty menisi myös toinen puoli.
Oli aika mukavan oloinen tuo etulaakeri vaihtaa, varsinkin kun ei omista prässiä![]()

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä
Saikos tuon tomaatin oppimismuistin nollattua Forscanilla, vai meneekö ihan perinteisesti akun irrotuksella?
Pitää tuokin kokeilla, jos siellä edellinen omistaja on ajellut menemään rallia ja nyt meikäläisen rauhallisempi tyyli ei toimi tomaatin oppiman kanssa. Kaukaa haettua, mutta ei maksa mittään niin kokeillaan.
Mukavan halpoja jarruosat tähän kaaraan, tällä viikolla jarrusatulan hilut ja letku uusiksi.
Pitää tuokin kokeilla, jos siellä edellinen omistaja on ajellut menemään rallia ja nyt meikäläisen rauhallisempi tyyli ei toimi tomaatin oppiman kanssa. Kaukaa haettua, mutta ei maksa mittään niin kokeillaan.
Mukavan halpoja jarruosat tähän kaaraan, tällä viikolla jarrusatulan hilut ja letku uusiksi.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmetelyä
Noniin, oikeaan etujarrusatulaan asennettu uudet tiivisteet sekä jarruletku. Olihan se mäntä vähän ruosteessa, ei ihan mahdottomasti mutta ruosteessa kuitenkin. Saas nähdä pysyykö tuo kulma nyt viileämpänä. Huomenna viisaampi.
Edit. Oikea kulma oli nyt aika normaalin lämpöinen ajon jälkeen, vasen taas oli siihen verattuna kylmä. Taitaa tuo vasen sitten olla siten jumissa ettei osallstu talkoisiin kunnolla ja oikea joutuu jarruttelemaan senkin puolesta. Eli sama rumba edessä toiseenkin kulmaan
Edit. Oikea kulma oli nyt aika normaalin lämpöinen ajon jälkeen, vasen taas oli siihen verattuna kylmä. Taitaa tuo vasen sitten olla siten jumissa ettei osallstu talkoisiin kunnolla ja oikea joutuu jarruttelemaan senkin puolesta. Eli sama rumba edessä toiseenkin kulmaan

Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmetelyä
Kyllähän toi ruoste männässäkin on tietysti jonkin sortin indikaattori, mutta monesti mulla ollu ihan siisti mäntä ja silti laahannu sen sisemmän kanttirenkaan takia. EI silmään näytä aina sekään pahalta, mutta kyseisen osan täytyy olla aivan tip top että satula toimii kunnolla. Tämmönen perstuntuma eri merkkisten euro-autojen 27 satulaa kunnostaneena.Larppanen kirjoitti: ↑07 Huhti 2025 19:44 Noniin, oikeaan etujarrusatulaan asennettu uudet tiivisteet sekä jarruletku. Olihan se mäntä vähän ruosteessa, ei ihan mahdottomasti mutta ruosteessa kuitenkin. Saas nähdä pysyykö tuo kulma nyt viileämpänä. Huomenna viisaampi.
Edit. Oikea kulma oli nyt aika normaalin lämpöinen ajon jälkeen, vasen taas oli siihen verattuna kylmä. Taitaa tuo vasen sitten olla siten jumissa ettei osallstu talkoisiin kunnolla ja oikea joutuu jarruttelemaan senkin puolesta. Eli sama rumba edessä toiseenkin kulmaan![]()
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Nyt sain Forscan-yhteensopivan mokkulan ja piti vähän leikkiä sillä
Lopuksi ajoin DPF:n pakkopolton, ja sen yhteydessä tuli pari havaintoa.
Konehuoneesta alkoi nousta käryä kun kone kävi 2500 rpm regenin aikana. Aiemmin jo taskulampulla katselin, että koneen takana näytti vähän öljynkostealta. Olisko huohotusöljyä, hankala sanoa kun on vielä vieras tuttavuus että missä on mikäkin palikka.
DPF-poltto ei myöskään mennyt onnistuneesti loppuun. Kokeilin toisenkin kerran heti perään eikä vieläkään Forscanin mielestä onnistunut. Noin 40 minuuttia poltto kesti. Toisen polton aikana edelleen kärysi konehuoneesta, mutta ei niin pahasti kuin ekalla kerralla
Imusarjalle tulevassa letkussa sekä läpässä myös jonkun verran öljyä, sormi kastui kun vähän häpelsi.
Onkohan tässä minkälainen DPF kyseessä, kertakäyttöinen/pestävä, vai pitäisikö pysyä puhtaana regeneroimalla? Vanhassa autossa 335 tkm mittarissa ja alkuperäinen pysynyt puhtaana regenillä. Tässä Fordissa 263 tkm mittarissa, siihen nähden vähän haikeat tunnelmat. Vai onko mennyt tukkoon jos huohottaa öljyt koneen läpi? Taasko pitää käydä pajalla...
Linkki Dropboxiin. Videolla savutus konehuoneesta ekan polton aikana, kuvissa öljymärkä paikka kokeen takana, Forscanin logit poltosta sekä DPF tietoja tyhjäkäynnillä DPF:sta, jos joku suorilta osaisi sanoa että mitä tässä on käsillä:
https://www.dropbox.com/scl/fo/1k3ux4tl ... mqgtr&dl=0
Lopuksi ajoin DPF:n pakkopolton, ja sen yhteydessä tuli pari havaintoa.
Konehuoneesta alkoi nousta käryä kun kone kävi 2500 rpm regenin aikana. Aiemmin jo taskulampulla katselin, että koneen takana näytti vähän öljynkostealta. Olisko huohotusöljyä, hankala sanoa kun on vielä vieras tuttavuus että missä on mikäkin palikka.
DPF-poltto ei myöskään mennyt onnistuneesti loppuun. Kokeilin toisenkin kerran heti perään eikä vieläkään Forscanin mielestä onnistunut. Noin 40 minuuttia poltto kesti. Toisen polton aikana edelleen kärysi konehuoneesta, mutta ei niin pahasti kuin ekalla kerralla
Imusarjalle tulevassa letkussa sekä läpässä myös jonkun verran öljyä, sormi kastui kun vähän häpelsi.
Onkohan tässä minkälainen DPF kyseessä, kertakäyttöinen/pestävä, vai pitäisikö pysyä puhtaana regeneroimalla? Vanhassa autossa 335 tkm mittarissa ja alkuperäinen pysynyt puhtaana regenillä. Tässä Fordissa 263 tkm mittarissa, siihen nähden vähän haikeat tunnelmat. Vai onko mennyt tukkoon jos huohottaa öljyt koneen läpi? Taasko pitää käydä pajalla...
Linkki Dropboxiin. Videolla savutus konehuoneesta ekan polton aikana, kuvissa öljymärkä paikka kokeen takana, Forscanin logit poltosta sekä DPF tietoja tyhjäkäynnillä DPF:sta, jos joku suorilta osaisi sanoa että mitä tässä on käsillä:
https://www.dropbox.com/scl/fo/1k3ux4tl ... mqgtr&dl=0
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Forscan kertoo, että regenerointi itsessään onnistui, mutta pönttö on silti tukossa. Mutta eihän Ecu voi sitä tietää ja laskea oikeita lukemia, jos paineet näyttää nollaa...
- onko siellä auton alla yleensäkään DPF tallella?
-näyttääkö paineanturin paine-ero (differential), DP aina nollaa?
- onko paineanturille menevät letkut kunnossa vai onko niitä siellä lainkaan?
- tämä on 2015 pre-facelift; onko Euro5 vai 6?
- onko siellä auton alla yleensäkään DPF tallella?
-näyttääkö paineanturin paine-ero (differential), DP aina nollaa?
- onko paineanturille menevät letkut kunnossa vai onko niitä siellä lainkaan?
- tämä on 2015 pre-facelift; onko Euro5 vai 6?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Mitäs PIDjä kannattaa noista (tai jotain muuta) laittaa ajon ajaksi näkyville DPF:n kunnon arvioimiseksi?
Nuo oli tosiaan tyhjäkäynnillä nopeasti valittu ja katsottu, vähän vielä epäselvää että mikä mikäkin on kun niitä oli DPF:n liittyen jokunen.
Harmillisen vähän päässyt auton alle ja konetilaan vielä kurkkimaan, pitää tuo pönttö ja letkut kuitekin tarkistaa jos siellä olisi tehty ranetusta
Auto on Euro 6.
Nuo oli tosiaan tyhjäkäynnillä nopeasti valittu ja katsottu, vähän vielä epäselvää että mikä mikäkin on kun niitä oli DPF:n liittyen jokunen.
Harmillisen vähän päässyt auton alle ja konetilaan vielä kurkkimaan, pitää tuo pönttö ja letkut kuitekin tarkistaa jos siellä olisi tehty ranetusta

Auto on Euro 6.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Tosiaan, tämä on Euro 6. Yksi paineanturi mittaa vain yhtä painetta. Mutta tässä täytyy nostaa nyt käsiä pystyyn, miten tuo toimii....
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
No sen verran arvoin noista PIDstä, että löytyi mm tämä "DPF_DP(kPa)", joka tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä pysytteli alle 1 ja pienellä kiihdytyksellä nousi 4...6. Motarille täyskiihdytys nosti arvon 20...40.
Pönttö näytti olevan paikallaan, ei jälkiasennettuja hitsaussumoja näkyvillä ja letkut ja anturit paikallaan ja ehjänä sen mitä näki.
Eiköhän tuo siis toimine oikein, en minäkään näin uusista vielä mitään tiedä kun mennään tarpeeksi syvälle
Muistui mieleen, miksi joskus lupasin itselleni etten yli 2010 vuosimalleihin sekaannu. No nyt se taas nähtiin että mitäs läksit nii
Pönttö näytti olevan paikallaan, ei jälkiasennettuja hitsaussumoja näkyvillä ja letkut ja anturit paikallaan ja ehjänä sen mitä näki.
Eiköhän tuo siis toimine oikein, en minäkään näin uusista vielä mitään tiedä kun mennään tarpeeksi syvälle

Muistui mieleen, miksi joskus lupasin itselleni etten yli 2010 vuosimalleihin sekaannu. No nyt se taas nähtiin että mitäs läksit nii

Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Noh, ei tämä virtuaalisesti kovin pitkälle etene. Pitää repiä joku päivä että pääsen auton alle, vaihtelen kaikki paitsi tomaatin öljyt ja suodattimet. Samalla pääsee sitten ihmettelemään tuota koneen takana olevaa öljynkäryä ja muutenkin että mitä tämä on syönyt.
Edit. Niin ja jos tuo EGR on jotenkin helpohkosti purettavissa niin sen putsailu myös.
Harmi kun on ahdas tuo konehuone ja kaikki niin kompaktisti pakattu, olisin asentanut catch canin keräämään huohotusöljyt talteen..
Edit. Niin ja jos tuo EGR on jotenkin helpohkosti purettavissa niin sen putsailu myös.
Harmi kun on ahdas tuo konehuone ja kaikki niin kompaktisti pakattu, olisin asentanut catch canin keräämään huohotusöljyt talteen..
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Välihommana tuli korjattua epämääräisesti toimivat pyyhkijät. Ongelma oli, että ekalla pyyhkäsyllä sulat jäi tuulilasin ulkoreunoille vähänku odottelemaan jotain noin sekunniksi ennen kuin palasivat alas.
Koitin Forscanilla opettaa nuo uudelleen, mutta pyyhkijöitä ei saanut vedettyä tarpeeksi lähelle tuulilasin reunoja vaan moottorit laittoi vastaan. Sulatkin oli tuulilasin merkeistä vähän vinksallaan, ei auttanut vaikka ne laittoi kohdilleen.
Ongelma korjaantui, kun vaihtoi pyyhkijän varret päikseen, eli se enemmän "mutkalla" oleva kuskin puolelle kun alkuun se oli apukuskin puolella. Merkit meni paremmin kohdilleen ja opetuksessa sulat sai vedettyä ohjeen mukaan tarpeeksi lähelle A-pilaria.
Ja nythän nuo toimivat ihan sulavasti. On tää nykyaika hianoo, näinkin helppoa säätää pyyhkijät kohdilleen
Koitin Forscanilla opettaa nuo uudelleen, mutta pyyhkijöitä ei saanut vedettyä tarpeeksi lähelle tuulilasin reunoja vaan moottorit laittoi vastaan. Sulatkin oli tuulilasin merkeistä vähän vinksallaan, ei auttanut vaikka ne laittoi kohdilleen.
Ongelma korjaantui, kun vaihtoi pyyhkijän varret päikseen, eli se enemmän "mutkalla" oleva kuskin puolelle kun alkuun se oli apukuskin puolella. Merkit meni paremmin kohdilleen ja opetuksessa sulat sai vedettyä ohjeen mukaan tarpeeksi lähelle A-pilaria.
Ja nythän nuo toimivat ihan sulavasti. On tää nykyaika hianoo, näinkin helppoa säätää pyyhkijät kohdilleen

Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Nyt kun enemmän tätä ajellut, niin tomaatin kanssa tullut selväksi että kylmänä pientä kengurua on odotettavissa, lisäksi saattaa pari erikoista vaihteenvaihtoa olla ja D/R päällä auto valuu mäessä. Lämpimällä koneella nuo ominaisuudet poistuu. Liekkä siis vika vai ominaisuus, tomaatin öljyn ja suodattimen vaihto kuitenkin jo päätetty tehtävän lähiaikoina, saa nähä muuttuuko käytös.
Lisäksi kylmäklä koneella tuota jurnutusta, eli koneen kierrosten kyykkäämistä myös, mutta saattaa johtua tuosta tomaatin käytöksestä jos liian isolla vaihteella koittaa lähteä liikenteeseen. Tuokin poistuu kun kone lämmennyt.
Lisäksi kylmäklä koneella tuota jurnutusta, eli koneen kierrosten kyykkäämistä myös, mutta saattaa johtua tuosta tomaatin käytöksestä jos liian isolla vaihteella koittaa lähteä liikenteeseen. Tuokin poistuu kun kone lämmennyt.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Jakolootan öljyt vaihdettu, magneettiin kertyneestä kuonasta päätellen oli eka kerta. Öljy itsessään oli kyllä yllättävän hyvän väristä, ei yhtään tummaa, mutta haisi kyllä siltä että oli hyvä hetki jo vaihtaa.
Öljyvuotoa näkyi valuvan vaihteiston ja moottorin välistä, näytti kyllä tulevan ylempää eli varmaan jostain moottorin huohotushässäkän suunnilta. Eikä tuo valumalla valunut, vaan oli vaan kostea. Tutkimukset jatkuu kun joskus tulee purettua enemmän tavaraa moottorin päältä.
Öljyvuotoa näkyi valuvan vaihteiston ja moottorin välistä, näytti kyllä tulevan ylempää eli varmaan jostain moottorin huohotushässäkän suunnilta. Eikä tuo valumalla valunut, vaan oli vaan kostea. Tutkimukset jatkuu kun joskus tulee purettua enemmän tavaraa moottorin päältä.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Nyt on ehkä, toivottavasti, todennäköisesti jotain edistystä tullut alkuperäiseen onkelmaan.
Elikkäs Forscanilla ajoin tämän proseduurin: Reset pilot injection quantity learned values
Erinäisiä ohjeita tuohon löysin, aika paljon vaihtelee mallin, vuosimallin ja auton kokoonpanon mukaan ohjeet auton "opetuksesta" kun resetointi on tehty. Yleisin ohje oli, että autolla pitäisi ajaa yhdellä vaihteella (3-6) ja nostaa kierrokset 2500 rpm jonka jälkeen jalka kaasulta ja antaa tippua 1500 rpm jonka jälkeen taaas nostaa 2500 rpm ja jatkaa tätä sykliä 15-30 minuuttia. PIDstä piti löytyä suutinten oppimisarvot, jotka resetoinnin jälkeen arvossa 0 ja opetuksen jälkeen arvossa 7, mutten noita PIDsejä löytänyt. Ei tuo homma oikein motarin aamuruuhkassa muutenkaan onnistunut ja homma meni vähän epämääräiseksi. Lopulta ajelin töihin ja vaihteisto tuntui olevan oikein kunnolla sekaisin. Epämääräistä vaihteen vaihtelua, liikennevaloihin tultaessa meinasi moottori aina kyykätö kun vaihteet oli miten sattui. Töihin kuitenkin pääsin kunnialla.
Auto seisoi työpäivän parkissa. Ennen liikkeelle lähtöä boottasin Forscanilla TCM sekä PCM modulit ja sitten liikkeelle, vaihteiden sekoilua odotellen.
Ihme kyllä, tai sitten modulien boottauksen ansiosta, vaihteet vaihtui hienosti eikä kylmänä tutuksi tullutta empimistä enää tapahtunut. Ajelin ylimääräisen lenkin vähän kiihdytellen ja hidastellen moottorijarrulla, pikkuhiljaa tuntui kuin moottori ja vaihteisto olisi alkaneet löytää yhteistä säveltä koko ajan paremmin.
Lopulta kotiin normaalisti ajellen ja oli kuin uusi auto. Vaihteisto tuntui toimivan kuten sen olettaisi tehtaalta tullessaan toimineen.
Ei tuossa tullut kuin 50 km ajeltua nyt alkuun, mutta keskikulutus oli kotona 5,1 l/100km, kun aiemmin se on asettunut 5,8-6,2 väliin about samalla matkalla ja ajoprofiililla. Alavääntöäkin tuntui nyt auto hyödyntävän paljon paremmin ja vaihteenvaihtoa ei edes huomannut kuten aiemmin, paljon sivistyneempi.
Pitää nyt vielä sillä silmällä tarkkailla pidempään tuota, mutta näin alkuun vaikuttaa ihan lupaavalta.
Elikkäs Forscanilla ajoin tämän proseduurin: Reset pilot injection quantity learned values
Erinäisiä ohjeita tuohon löysin, aika paljon vaihtelee mallin, vuosimallin ja auton kokoonpanon mukaan ohjeet auton "opetuksesta" kun resetointi on tehty. Yleisin ohje oli, että autolla pitäisi ajaa yhdellä vaihteella (3-6) ja nostaa kierrokset 2500 rpm jonka jälkeen jalka kaasulta ja antaa tippua 1500 rpm jonka jälkeen taaas nostaa 2500 rpm ja jatkaa tätä sykliä 15-30 minuuttia. PIDstä piti löytyä suutinten oppimisarvot, jotka resetoinnin jälkeen arvossa 0 ja opetuksen jälkeen arvossa 7, mutten noita PIDsejä löytänyt. Ei tuo homma oikein motarin aamuruuhkassa muutenkaan onnistunut ja homma meni vähän epämääräiseksi. Lopulta ajelin töihin ja vaihteisto tuntui olevan oikein kunnolla sekaisin. Epämääräistä vaihteen vaihtelua, liikennevaloihin tultaessa meinasi moottori aina kyykätö kun vaihteet oli miten sattui. Töihin kuitenkin pääsin kunnialla.
Auto seisoi työpäivän parkissa. Ennen liikkeelle lähtöä boottasin Forscanilla TCM sekä PCM modulit ja sitten liikkeelle, vaihteiden sekoilua odotellen.
Ihme kyllä, tai sitten modulien boottauksen ansiosta, vaihteet vaihtui hienosti eikä kylmänä tutuksi tullutta empimistä enää tapahtunut. Ajelin ylimääräisen lenkin vähän kiihdytellen ja hidastellen moottorijarrulla, pikkuhiljaa tuntui kuin moottori ja vaihteisto olisi alkaneet löytää yhteistä säveltä koko ajan paremmin.
Lopulta kotiin normaalisti ajellen ja oli kuin uusi auto. Vaihteisto tuntui toimivan kuten sen olettaisi tehtaalta tullessaan toimineen.
Ei tuossa tullut kuin 50 km ajeltua nyt alkuun, mutta keskikulutus oli kotona 5,1 l/100km, kun aiemmin se on asettunut 5,8-6,2 väliin about samalla matkalla ja ajoprofiililla. Alavääntöäkin tuntui nyt auto hyödyntävän paljon paremmin ja vaihteenvaihtoa ei edes huomannut kuten aiemmin, paljon sivistyneempi.
Pitää nyt vielä sillä silmällä tarkkailla pidempään tuota, mutta näin alkuun vaikuttaa ihan lupaavalta.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Hyvältä kuulostaa. Powershiftin toiminnalle on opetukset kytkimille ja haarukoille, muistaakseni. Mutta jos käytös parani ruiskutuksen opittujen arvojen kautta, niin sitä parempi. Itse en osaa näistä mitään vieraseen autoon neuvoa.
Mutta Forscan on yllättävän toimiva ohjelma, vaikka käyttöliittymä voi jonkun mielestä olla kovin vanhanaikainen.
Mutta Forscan on yllättävän toimiva ohjelma, vaikka käyttöliittymä voi jonkun mielestä olla kovin vanhanaikainen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Ilmeisesti kännykkäappi on jonkun verran rajoitettu versio, pitää se läppäriversio aikanaan hommata niin pääsee syvemmälle. Hyvin tuo känny kuitenkin toimii ns päivitäiseen käyttöön.yritäedes kirjoitti: ↑15 Huhti 2025 20:03 Hyvältä kuulostaa. Powershiftin toiminnalle on opetukset kytkimille ja haarukoille, muistaakseni. Mutta jos käytös parani ruiskutuksen opittujen arvojen kautta, niin sitä parempi. Itse en osaa näistä mitään vieraseen autoon neuvoa.
Mutta Forscan on yllättävän toimiva ohjelma, vaikka käyttöliittymä voi jonkun mielestä olla kovin vanhanaikainen.
Noita kytkimen opetuksia en uskalla kokeilla, kuitenkin 260 tkm ajettu niin ei ole enää uuden veroinen ja jos tuota alkaa kuluneelle kytkimelle uudelleen opettamaan niin voi tulla jotain ongelmaa jos auto luulee että siellä on uudet vermeet kasassa. Tai näin ainakin mutulla.
Mutta toivotaan että nyt homma pelaa

Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Mikäs tuo imukärsän alapuolella muovikuoren alta pilkottava mötikkä mahtaa olla, joka on saanut öljykuorrutuksen?


Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Taitaa(kö?) olla korkeapainepumppu kyseessä? Sopisi ainakin tämän linkin kuviin:
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ak-repair/
Jos on tuo, niin on kyllä itse korjattavissa. Vai kiusaanko myyjäliikettä virhevastuun tiimoilta, vai meneekö jo "vanha auto" selittelyn piikkiin?

Nyt alkaa ehkä selvitä, miksi auto meni edelliseltä omistajalta vaihtoon

Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Korkeapaine pumpun ja välityskotelon tiivisteet siellä yleensä vuotaa. On ihan itse vaihdettavissa.Larppanen kirjoitti: ↑16 Huhti 2025 18:25Taitaa(kö?) olla korkeapainepumppu kyseessä? Sopisi ainakin tämän linkin kuviin:
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ak-repair/
Jos on tuo, niin on kyllä itse korjattavissa. Vai kiusaanko myyjäliikettä virhevastuun tiimoilta, vai meneekö jo "vanha auto" selittelyn piikkiin?
Nyt alkaa ehkä selvitä, miksi auto meni edelliseltä omistajalta vaihtoon![]()
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Juu, pientä purkamista vaatii mutta tuleepahan taas enemmän auto tutuksi.focst kirjoitti: ↑16 Huhti 2025 19:28Korkeapaine pumpun ja välityskotelon tiivisteet siellä yleensä vuotaa. On ihan itse vaihdettavissa.Larppanen kirjoitti: ↑16 Huhti 2025 18:25
Taitaa(kö?) olla korkeapainepumppu kyseessä? Sopisi ainakin tämän linkin kuviin:
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ak-repair/
Jos on tuo, niin on kyllä itse korjattavissa. Vai kiusaanko myyjäliikettä virhevastuun tiimoilta, vai meneekö jo "vanha auto" selittelyn piikkiin?
Nyt alkaa ehkä selvitä, miksi auto meni edelliseltä omistajalta vaihtoon![]()
Kysäisen korjaushinta-arviota nyt ekana pajalta ja kiusaan myyjäliikettä, jos vaikka saisi tiivistesarjan ja asennuskaljat myyjän piikkiin

Edit. Oliko tuossa muita tiivisteitä kuin yksi tasotiiviste ja yksi O-rengas? Löytyykö jostain sarjana vai pitääkö irrallaan tilailla?
Edit2. Jaa, oli siellä kolmaskin tiiviste ( tiivisteet 9417A (2125417) + 9417C (1892645) + 9417E (1892940) ):

Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Pari videota
https://youtu.be/fXakJ1FNmmM?feature=shared
https://youtu.be/-UL5IsmU-Cg?feature=shared
https://youtu.be/kBGKjB-2xBo?feature=shared
:focst kirjoitti: ↑16 Huhti 2025 19:28Korkeapaine pumpun ja välityskotelon tiivisteet siellä yleensä vuotaa. On ihan itse vaihdettavissa.Larppanen kirjoitti: ↑16 Huhti 2025 18:25
Taitaa(kö?) olla korkeapainepumppu kyseessä? Sopisi ainakin tämän linkin kuviin:
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ak-repair/
Jos on tuo, niin on kyllä itse korjattavissa. Vai kiusaanko myyjäliikettä virhevastuun tiimoilta, vai meneekö jo "vanha auto" selittelyn piikkiin?
Nyt alkaa ehkä selvitä, miksi auto meni edelliseltä omistajalta vaihtoon![]()
https://youtu.be/fXakJ1FNmmM?feature=shared
https://youtu.be/-UL5IsmU-Cg?feature=shared
https://youtu.be/kBGKjB-2xBo?feature=shared
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä
Kiitoksia taas selvennyksistä, eipä tuossa ole oikein mitään ihmeellistä. Kunhan muistaa vaan laittaa kaikki osat ja liittimet kiinni takas nippuun kasatessa 

Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
2.0 TDCi 180 AWD automaatti