Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Megado kirjoitti:1.3.05 voimaan astuneen lain mukaan turvallisuutta parantavista muutoksista ei mene prosentteja. Eli kun vaihdat autoosi paremmat jarrut tekniikan vaihdon myötä niin niitä ei oteta huomioon prosentteja laskiessa.
...joka koskee kylläkin vain jo aikaisemmin kanta-auto tarkistettuja autoja.
overboost kirjoitti:Scorpio(ei jäähd)/Sierra/Cosworth 2wd aina samat takasatulat. Kannattaa varmaan etsiä takatukivarret ja navat levyjarrullisesta, niin on kaikki kiinnikkeet ym. valmiina. Scorpion takatukivarret käy myös. Ja navat, mutta on 5-pulttiset.
Pitää nyt katsoa miten nuo laittaa tuohon STW:hen kun on tuo taka tukivarsi erinlainen kuin muissa sierroissa(iskari jousen keskellä).
Mutta jos olen noilta AKE:n sivuilta oikein ymmärtänyt niin satulan korvalliset saa jopa tehdä itse hitsaamalla taka tukivarteen koska siinä on jo alkuperäisenäkin hitsisaumoja.
Onko tuo xr4i satula yksimäntäinen ? huomaako noilla ko jarruilla eroa normi sierran 240laikkoihin ja satuloihin verrattuna, eli onko jarrutustehossa todellakin paljon eroa ?
Jaakko85 kirjoitti:Onko tuo xr4i satula yksimäntäinen ? huomaako noilla ko jarruilla eroa normi sierran 240laikkoihin ja satuloihin verrattuna, eli onko jarrutustehossa todellakin paljon eroa ?
On yksimäntäinen.
On eroa ja paljon, koska tuo 20mm lisäpinta-ala tulee lähinnä pelkästään kitkapintaan, mäntä on puolet suurenpi ja palat myös.
Leveätkin renkaat saa kevyellä painalluksella kovastakin vauhdista lukkoon.
cossu2 kirjoitti:
On yksimäntäinen.
On eroa ja paljon, koska tuo 20mm lisäpinta-ala tulee lähinnä pelkästään kitkapintaan, mäntä on puolet suurenpi ja palat myös.
Leveätkin renkaat saa kevyellä painalluksella kovastakin vauhdista lukkoon.
Satutko muistamaan paljonko on ko jarrulevyn minimi paksuus ? jostakin luin että 24mm onko totta ? (tuli ostettua levyt ja satulat)
cossu2 kirjoitti:Enpä muista, ja mitä sillä väliä, jos männät ei tule liiaksi ulos. Tietty inssi voi puuttua asiaa jos näyttävät kovin ohkasilta.
nojoo ois ollu ihan mukava tietää onko nuo "sallituissa rajoissa". maksoinkohan liikaa nuista ? 100e levyt ja satulat ja niihin UUDET tiivisteet ? ilman paloja..
cossu2 kirjoitti:
On yksimäntäinen.
On eroa ja paljon, koska tuo 20mm lisäpinta-ala tulee lähinnä pelkästään kitkapintaan, mäntä on puolet suurenpi ja palat myös.
Leveätkin renkaat saa kevyellä painalluksella kovastakin vauhdista lukkoon.
Jarrupalan pinta-ala ei vaikuta kitkan suuruuteen. Kehän suureneminen lisää tietysti momenttia ja männän suureneminen voimaa, jolla mäntä painaa palaa jarrulevyä vasten, näistä johtuu jarruvoiman suureneminen.
Myös XR4x4:ssa on levyt takana ja niitä löytyy myös farkkuina ABSeilla ja ilman. Ja on niitä muitakin farkkuja tehty ABSeilla, joten kyllä tukivarsia löytyy...
Viimeksi muokannut ylimark, 10 Elo 2005 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ylimark kirjoitti:
Jarrupalan pinta-ala ei vaikuta kitkan suuruuteen. Kehän suureneminen lisää tietysti momenttia ja männän suureneminen voimaa, jolla mäntä painaa palaa jarrulevyä vasten, näistä johtuu jarruvoiman suureneminen.
Myös XR4x4:ssa on levyt takana ja niitä löytyy myös farkkuina ABSeilla ja ilman. Ja on niitä muitakin farkkuja tehty ABSeilla, joten kyllä tukivarsia löytyy...
Jaahas, fyysikoita taas liikkeellä
Kyllähän se pinta-ala on myös yksi ratkaisevammista tekijöistä.
Jos olisi materiaali joka kestäisi kaiken toki kitka olisi suurempi pienemmällä pinta-alalla, mutta kun palat sattuvat olemaan kuluvaa/lämpöä kestämätöntä materiaali, kuten levytkin, niin pinta-alaa suurentamalla saadaan lämpeäminen pienemmäksi ja kitka pysymään tehokkaana myös pitkäkestoisena.
Kuvitellaanpa taas 280mm levy jota painaa jarru pala joka on pinta alaltaan 1mm2 4tonnin voimalla ei taida atomikellokaan keretä jarrujen häipymiseen
cossu2 kirjoitti:On eroa ja paljon, koska tuo 20mm lisäpinta-ala tulee lähinnä pelkästään kitkapintaan, mäntä on puolet suurenpi ja palat myös.
cossu2 kirjoitti:Jaahas, fyysikoita taas liikkeellä
Kyllähän se pinta-ala on myös yksi ratkaisevammista tekijöistä.
Jos olisi materiaali joka kestäisi kaiken toki kitka olisi suurempi pienemmällä pinta-alalla, mutta kun palat sattuvat olemaan kuluvaa/lämpöä kestämätöntä materiaali, kuten levytkin, niin pinta-alaa suurentamalla saadaan lämpeäminen pienemmäksi ja kitka pysymään tehokkaana myös pitkäkestoisena.
Kuvitellaanpa taas 280mm levy jota painaa jarru pala joka on pinta alaltaan 1mm2 4tonnin voimalla ei taida atomikellokaan keretä jarrujen häipymiseen
Et nyt oikein taida ymmärtää? Ensin väitit, että pinta-alan kasvattaminen lisää kitkaa ja nyt, että se pienentää sitä? Pinta-ala ei vaikuta kitkan suuruuteen. Voit vaikka kokeilla sen itse vaikka vetämällä maitopurkkia pöydällä ensin pystyssä ja sitten kyljellään. Muuttuuko vastus?
Jarrujen häipyminen lämpenemisen takia normaalissa katuliikenteessä ei varmasti ole ongelma. Rata-ajot tietysti erikseen, mutta rata-ajoa varten on saatavana paremmin kuumuutta kestäviä jarrupaloja. Itse asiassa esim. F1:ssä jarrut eivät edes toimi "kylmiltään" vaan vaativat lämmittämistä. Sama pätee myös Ferodon 3000 sarjan paloihin, joita juuri tämän takia ei suositella katukäyttöön. Toki samasta materiaalista valmistetut isommat palat kestävät pidempään, mutta alkuperäinen kysymys koski jarrujen tehokkuutta, johon palan pinta-ala ei vaikuta, levyn halkaisija taas sitäkin enemmän...
Niin, lisäpinta-ala tulee kitkapintaan eli suomeksi siihen alueeseen johon palat ottavat kiinni. Eli keskiö pysyy suhtkoht samana, mutta itse levyn osuus kasvaa.
Levyn halkaisijan kasvaminen tietysti lisää momenttia(kitkaa) koska ulkokehän vauhti kasvaa, ja paras tulos saadaan kun sitä kosketetaan koko leveydeltään. palan pituudella taas ei ole merkitystä, kuin juuri lämmön johtavuuden kannalta. eli mitä lyhyempää palaa painetaan samalla voimalla sen suurempi massa per pinta-ala(kitka) kohdistuu.
cossu2 kirjoitti:eli mitä lyhyempää palaa painetaan samalla voimalla sen suurempi massa per pinta-ala(kitka) kohdistuu.
Kannattas olla hereillä niillä fyssan tunneilla: Fμ = k × Fn
Missä
Fμ = kitkavoima
k = kitkakerroin
Fn = voima, jolla kappaleita painetaan toisiaan vasten
Kaiva vaikka taulukkokirja esille, jos et usko, ettei se pinta-ala vaikuta siihen kitkavoimaan.
Kahden toisiaan vasten puristuvan kappaleen välillä on aina kitkaa, josta on sekä haittaa että hyötyä. Kitka on välttämätön seuraus siitä, että aine on luonteeltaan fysikaalista. Toisiaan koskettaessaan kaikki kappaleet vaikuttavat toisiinsa jonkin verran. Kitkaan vaikuttavat kappaleiden pintojen laatu ja ala, kappaleiden massa ja nopeus.
Kahden toisiaan vasten puristuvan kappaleen välillä on aina kitkaa, josta on sekä haittaa että hyötyä. Kitka on välttämätön seuraus siitä, että aine on luonteeltaan fysikaalista. Toisiaan koskettaessaan kaikki kappaleet vaikuttavat toisiinsa jonkin verran. Kitkaan vaikuttavat kappaleiden pintojen laatu ja ala, kappaleiden massa ja nopeus.
Ehkä toi intterveppi ei nyt ole ihan niitä kaikkein luotettavimpia lähteitä kaikissa asioissa... Suosittelen tutustumaan vaikka MAOLin taulukkokirjaan tai vaikkapa lukion mekaniikan kirjaan.
Itse lopetan väittelyn tähän. Mielipiteitä on monia, faktoja vain yksi...
Konttorilla oli puhetta tuosta jarrujen prosenteista, ei tule rosentteja jos vaihtaa muuten vaan huvikseen isommat/paremmat hidastimet mutta jos tehokkaamman tekniikan vaihdon yhteydessä vaihtaa paremmat jarrut jotta saa tekniikan leimaan niin menee rosentit jarruistakin.
Tämä yksi näkemys aiheesta, kuulostaa jopa järkevältä. Mitään kanta-auton katsastuksia ei mainittu tässä yhteydessä.
Eli siis selkokielisesti, jos laittaa vakioon 1.6C rieskaan cosan jarrut joka nurkkaan -> ei %. Jos laittaa 1.6C rieskaan hyrrän ja ja 230hp papereilla vie cosan jarrujen kanssa leimalla -> tulee %.
Miten asia aikuisten oikeesti on, se pitänee varmaan kysyä konstaapeleilta seuraavan ratsian yhteydessä, niillähän tuntuu olevan se lopullinen päätäntävalta mikä on laillista ja mikä ei.. Nimim. vierestä kattonu kun meni juuri muutoskatsastettu kärry ajokieltoon alustasarjan takia normaalissa puhallusratsiassa. Ko. kotteron kuski sanoinkin että seuraavan kerran katsastaa auton tien päällä niin on varmasti laillinen
Eemeli kirjoitti:
Megado kirjoitti:
1.3.05 voimaan astuneen lain mukaan turvallisuutta parantavista muutoksista ei mene prosentteja. Eli kun vaihdat autoosi paremmat jarrut tekniikan vaihdon myötä niin niitä ei oteta huomioon prosentteja laskiessa.
...joka koskee kylläkin vain jo aikaisemmin kanta-auto tarkistettuja autoja. Crying or Very sad
Mun käsityksen mukaan koskee vaan uusia tapauksia. Eli vanhat prosentit on ja säilyy, jos on jarruista mennyt.
kovin on konttori kohtaosta noi jarru jutut mutta aika löysästi kattovat jarruista tulevia prosentteja joten konttoriin jossa meinaa vispilänsä katsastaa kannattaa olla yhteydessä.
omassani ei jarruista ole laskettu yhtään prosentteja, eikä kyllä oikeen mistään muustakaan mikä vaikuttaa turvallisuuteen(iskarit, navat ym.)
2.o ohc muutettu turbolliseksi, taka akseli vaihdettu, etutolpat jarruineen ja paljon muuta ja prosentit 9.5%
ainoat mitkä inssi merkkas vaihdetuiksi oli takaa perä,tukivarret ja vetarit +kykit ja takapenkki
mulla on myös noi tarvike laikat ja omaa tyhmyyttäni ne on nyt kierot kun ajoin aika syvään lätäkköön kun jarrut oli kuumat, muuten ne tarvike laikat kyllä kestää
Joo mulla oo ainakaan tossa sierrassa vielä koskaan ollut onkkelmaa minkään kierojen jarrulevyjen kans, eli ostan tarvikkeet. aiiniiin escortissa oli levyt solmussa.