Sivu 2/2

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 16 Helmi 2023 15:43
Kirjoittaja KimmoT
Ajaessa, käynnistettäessä ja muutenkin auto pelaa kuten ennenkin. Itsekin olen hyvin yllättynyt, että tuo moottori tavallisessa käytössä voisi olla jo niin kulunut. Öljynvaihtoväli alkoi lyhentyä joitakin kymmeniä tuhansia km sitten, ja nyt kutistunut siis karkeasti tuhanteen. Jos kone olisi oikeasti väljä, niin kai tuo tilanteen huononeminen laimean öljyn myötä sopisi teoriaan??

Öljyn kulumisesta on vaikea sanoa, koska se samalla laimenee. Viimeisen tonnin aikana öljyn määrä ei ollut havaittavasti muuttunut.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 16 Helmi 2023 15:47
Kirjoittaja Renee
Ai niin kun sitä dieseliä tulee sinne öljytilaan. Jos autolla ajettu 260tkm ja dieselmoottori on vaihtokunnossa noilla kilsoilla Aika karu on huollon tuomio

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 16 Helmi 2023 16:01
Kirjoittaja riikomi
Minusta ongelma liittyy ylettömän tiheään nokipolttoon.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 16 Helmi 2023 16:33
Kirjoittaja KimmoT
Päättely meni niin, että väljä kone ei saa polttoja tehdyksi. Mutta miksi yrittää noin tiuhaan, kun pönttö ei ole tukossa? Oma ymmärrys alkaa olla käytetty. Olen ymmärtänyt niin, että vain antureista tuleva tieto laukaisee polton, vai voiko olla vielä jokin komponentti tms, joka piiskaa polttoa liian tiheään?

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 16 Helmi 2023 16:37
Kirjoittaja riikomi
En käsitä miten 'väljä' kone estäisi nokipolton. Polttohan tapahtuu dieselin jälkiruiskutuksena ja aine syttyy ainakin osin jo sylinterissä ja nostaa siten pakokaasujen lämpötilaa.

Auto pitäisi kytkeä testeriin ja tehdä pakkopoltto. Tällöin dpf:n lämpötilan pitäisi nousta karvan yli 600C. Onko varma että pöntön vaihdon yhteydessä myös dpf:n opitut arvot nollattiin?

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 16 Helmi 2023 20:43
Kirjoittaja Mk3Mondeo
riikomi kirjoitti: 16 Helmi 2023 16:37 En käsitä miten 'väljä' kone estäisi nokipolton. Polttohan tapahtuu dieselin jälkiruiskutuksena ja aine syttyy ainakin osin jo sylinterissä ja nostaa siten pakokaasujen lämpötilaa.

Auto pitäisi kytkeä testeriin ja tehdä pakkopoltto. Tällöin dpf:n lämpötilan pitäisi nousta karvan yli 600C. Onko varma että pöntön vaihdon yhteydessä myös dpf:n opitut arvot nollattiin?
Täysin oikein. Jos kone olisi niin väljä niin sen huomaisi heti kun yrittäisi ajaa kun se ei käynnistyisi. Jos se käynnistyy niin silloin palaa se nokipolton dieselkin siellä hiukkasloukussa.

Veikkaan vahvasti huonoa suutinta joka polttaa epätäydellisesti ja tukkii dpf:n jatkuvasti. Suuttimien ohivuototesti voisi valaista asiaa jos ei vielä ole tehty.
Taitaahan ne Fordissakin näkyä jollakin tavalla suuttimien korjausarvoista.

Toinen tietysti jo tässä ketjussa aiemmin mainittu eropaine-anturi jonka virheellinen tieto tai katkos johtosarjassa tai tukkeutunut reikä pakoputkeen käynnistää polton jatkuvasti.
Pelkkä karsta anturin reiässä riittää virheelliseen lukemaan.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 10:00
Kirjoittaja tikola
Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Helmi 2023 20:43 Toinen tietysti jo tässä ketjussa aiemmin mainittu eropaine-anturi jonka virheellinen tieto tai katkos johtosarjassa tai tukkeutunut reikä pakoputkeen
Tässä taisi olla se paine-ero anturi jo vaihdettu. Se mikä itseä vaivaa on se millä ehdoilla se poltto oikeasti käynnistyy, kun se noin usein kerran käynnistyy. Toinen asia joka itselle on epäselvää on tuo öljynvaihtovälistä kertominen - mikä sen laukaisee. Itsellä oire oli ihan selvä - naftaa meni öljyyn josta seurasi öljyn määrän lisääntyminen ja samalla öljyn laimeneminen. Mikä anturi sen asian kertoi jäi epäselväksi sekin.

Eli olisi paljon helpompaa haarukoida ongelmaa jos oikeasti tietäisi eri tapahtumiin liittyvät faktat ja triggerit, eikä niitä joutuisi arvailemaan. Merkkiliike ne tietänee, mutta se panttaa sitä tietoa kaupallisista syistä. Ja se että heitetään analyysi - "kone on väljä" ilman perusteellisia perusteluja siitä miten johtopäätökseen on päädytty on hankala asia sekin.

Itsellä esimerkiksi turbo, dpf jne. vikainen melkein 400tkm ajettu kone on kaiken tämän jumpan jälkeen toiminut juuri kuten pitääkin. Eli se ei ainakaan mitenkään erikoisen väljä tai muuta dramaattista ollut vaan ihan toimiva peli, kun vain ongelman ytimeen lopulta päästiin kiinni.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 10:33
Kirjoittaja yritäedes
Öljyn vaihtotarpeen ilmaisin näyttäisi olevan laskennallinen asia. Lainaus Fordin sivustolta (koskee ilmeisesti vähän uudempia malleja varsinaisesti):
The available Intelligent Oil-Life Monitor calculates oil change service intervals based on vehicle use, operating conditions, and time since the last oil service. The Intelligent Oil-Life Monitor must be reset after each oil change.
https://www.ford.com/support/how-tos/oi ... or-system/

Eli öljynvaihdon tarpeen ilmoitus laukeaa tässä tapauksessa polttoyritysten suuren määrän vuoksi?
Voisi kuvitella, että viimeistään merkkihuollossa olisi tarkistettu anturidata; että paine erot, lämpötilat jne on kohdillaan, kun kerran tuhkaprosenttikin oli katsottu. Eli, kuten jo todettu, kysymykseksi jää: miksi poltto käynnistyy uudelleen ja uudelleen? Mikä sen laukaisee? Ja tapahtuuko se polttoyritys edes joka kerta, kun kerran öljyn määrä ei nopeasti lisäänny ja kulutus on 7 l/100 km eli normaali?
Pakkopolttoa testerillä (kuten jo ehdotettiin) voisi kokeilla jo senkin takia, että näkisi, meneekö se läpi?

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 10:50
Kirjoittaja ajonautinto
tikola kirjoitti: 17 Helmi 2023 10:00 Toinen asia joka itselle on epäselvää on tuo öljynvaihtovälistä kertominen - mikä sen laukaisee. Itsellä oire oli ihan selvä - naftaa meni öljyyn josta seurasi öljyn määrän lisääntyminen ja samalla öljyn laimeneminen. Mikä anturi sen asian kertoi jäi epäselväksi sekin.
Ihan mutuna heitän, että jos siellä ei ole öljyn laadulle anturia, niin laskisiko tietokone vaan kilsoja ja yhtenä parametrina dpf-polttoja. Eli joka yrityksellä menee oletuksena vähän naftaa öljyn sekaan. Normaalistihan 111 yrityksellä pääsisi hyvinkin tavallisen öljynvaihtovälin. Kun saa poltot onnistumaan ja polttovälin järkeväksi, niin loppuu varoittelut oljynvaihtovälistäkin.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 11:00
Kirjoittaja Mk3Mondeo
tikola kirjoitti: 17 Helmi 2023 10:00
Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Helmi 2023 20:43 Toinen tietysti jo tässä ketjussa aiemmin mainittu eropaine-anturi jonka virheellinen tieto tai katkos johtosarjassa tai tukkeutunut reikä pakoputkeen
Tässä taisi olla se paine-ero anturi jo vaihdettu. Se mikä itseä vaivaa on se millä ehdoilla se poltto oikeasti käynnistyy, kun se noin usein kerran käynnistyy. Toinen asia joka itselle on epäselvää on tuo öljynvaihtovälistä kertominen - mikä sen laukaisee. Itsellä oire oli ihan selvä - naftaa meni öljyyn josta seurasi öljyn määrän lisääntyminen ja samalla öljyn laimeneminen. Mikä anturi sen asian kertoi jäi epäselväksi sekin.
Se vaihto ei vielä poista koko ongelman mahdollisuutta koska joissakin autoissa se reikä pakoputkeen tukkeutuu karstasta jolloin DPF:n tai eropaineanturin vaihto ei poista ongelmaa koska edelleen ECU luulee polttotarpeen olevan ajankohtainen mutta sen reiän rassaaminen auki voi poistaa.

Koska moottoriöljy ei lisäänny polttokertoja vastaavasti (kuten mainitsit omasta kokemuksestasi) niin silloin tietysti herää kysymys sen "viidennen suuttimen" toiminnasta eli ruiskuttaako se oikeasti polttoainetta sylinteriin vai onko se vaan ruiskuttavinaan ECU:n niin käskiessä? Kysehän voi olla siinäkin vain kosketushäiriöstä/johtosarjaviasta.
Jolloin ECU luulee polton onnistuneen ja taas yrittää hetken päästä uudestaan samalla tuloksella ja lopulta ilmoittaa öljynvaihtotarpeesta.

Tuo periaatteessa edellyttäisi kahta vikaa, eropaine-anturin väärää tietoa sekä puuttuvaa DPF-polton dieseliä.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 11:50
Kirjoittaja yritäedes
KimmoT kirjoitti: 30 Joulu 2022 20:15 V. 2009 S-maxiin kehittynyt mystinen, aina vaan lyhenevä öljynvaihtoväli. Alkuun oli muutamia tuhansia, nyt enää alle 1000km /noin yksi kuukausi. On ajateltu, että kyseessä on tiheät tai kesken jäävät hiukkassuodattimen poltot. Tuli vaihdatettua suodatinpönttö, mutta ei sillä mitään vaikutusta ollut. Alkaa näyttämään, ettei Keski-Suomen huoltoliikkeet keksi, miten syyhyn päästään käsiksi. Vikakoodeja on luettu ja aina nollattu, mutta ongelma jatkuu.
Löytyykö ehdotuksia, mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä?? Kilometrejä on >260000, mutta harmittaahan se, jos monikäyttöisen kulkupelin taival tähän hyytyy.
Tämä oli ketjun aloitusviesti. Mainitset vikakoodeja - onko tietoa/muistikuvaa, mitä ne olivat? Oliko esim. EGRään liittyvää? Entä mitä vikakoodeja merkkihuolto löysi? Vikakoodien pitäisi juuri kertoa, miksi poltto ei onnistu tai jää kesken.
EGR:n vikakoodi ja/tai toimintavika (likainen, juuttunut auki tms) voi aiheuttaa polton epäonnistumisen.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 11:59
Kirjoittaja tikola
ajonautinto kirjoitti: 17 Helmi 2023 10:50
tikola kirjoitti: 17 Helmi 2023 10:00 Toinen asia joka itselle on epäselvää on tuo öljynvaihtovälistä kertominen - mikä sen laukaisee. Itsellä oire oli ihan selvä - naftaa meni öljyyn josta seurasi öljyn määrän lisääntyminen ja samalla öljyn laimeneminen. Mikä anturi sen asian kertoi jäi epäselväksi sekin.
Ihan mutuna heitän, että jos siellä ei ole öljyn laadulle anturia, niin laskisiko tietokone vaan kilsoja ja yhtenä parametrina dpf-polttoja. Eli joka yrityksellä menee oletuksena vähän naftaa öljyn sekaan. Normaalistihan 111 yrityksellä pääsisi hyvinkin tavallisen öljynvaihtovälin. Kun saa poltot onnistumaan ja polttovälin järkeväksi, niin loppuu varoittelut oljynvaihtovälistäkin.
Kilsat ja DPF poltot laskurina on erittäin järkeenkäypä. Itsellä oli vaan niin selvä kokemus siitä, että auto ilmoitti öljyn hapantuneen silloin kun sen määrä alkoi lisääntyä ja kun kaikki toimii normaalisti öljyn happanemisvaroitukset loistavat poissaolollaan. Eli ainakin minun Kugassa Engine Oil Detoriated vikakoodi oli kyllä täsmälleen oikea ja jos se tuli laskennan perusteella niin laskenta on kyllä hyvä.

Jäi siis itseä vaivaamaan voiko se osata päätellä ongelman niin hyvin jostain muista arvoista kuin öljynlaatuanturista, jos sellaista ei kerran ole.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 14:21
Kirjoittaja Renee
Jos kunnossa on noi systeemit polltojutut ja suuttimet ei vuoda . Tämä vaihtoehto on silloin käytännössä jos dieseliä on öljyn joukossa. Tähän varmaan huoltofirma perustaa väitteensä.

Dieselin päätymistä öljyn sekaan tapahtuu merkittävästi vasta siinä vaiheessa, kun männänrenkaat ovat jo antautuneet ja kone syö öljyä. Jos kerran öljy menee sylinteriin, niin palamaton diesel pääsee öljyn joukkoon. Muutenhan se dieseli ei pääse öljytilaan. Mitenkä on tuo korkeapainepumppu onko siellä mahdollisuutta jonkun tiivisteen kautta päästä polttoainetta öljytilaan?

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 16:30
Kirjoittaja KimmoT
Kiitos pohdinnasta. Tässä tarkennusta:
Kun paine-eroanturit + letku vaihdettiin, oli kohdat puhdistettu karstasta ja dpf:n arvot oli nollattu. Nyt kun vein auton tutkimuksiin, ei vikakoodeja ollut lainkaan.
Väittivät väljäksi siksi, että se heidän mukaan selittää tilan: Väljyys johtaa siihen, että polton käynnästykseen tarkoitettu diesel pääsee männänrenkaiden välistä kampikammioon, eikä sitä mene tarpeeksi dpf:ään. Poltto ei käynnistyisi siksi. Miksi öljyn määrä ei ollut lisääntynyt? Koska diesel haihtuisi kampikammiosta - tämä kuulostaa yllättävältä..
Soitin myös toiseen Ford-huoltoon, jossa pidettiin suuttimen vuotamista mahdollisena syynä. Mutta voisiko suutin vuotaa niin paljon, että dpf menisi koko ajan tukkoon ja voiko se selittää se, että vain joka 10. poltto onnistuu? Eikä auto savuta, vai jääkö kaikki käry pönttöön?

Dpf:n pakkopoltosta sanottiin, että se ei välttämättä kerro, toimiiko kaikki ajotilanteessa.

Voiko näissä autoissa olla sellaista tietokone-sähkövikaa, että dpf-polton käskijä eläisi omaa elämäänsä, vaikka saisi ok arvoja paine-eroista ym?

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 17:17
Kirjoittaja Mk3Mondeo
KimmoT kirjoitti: 17 Helmi 2023 16:30 Kiitos pohdinnasta. Tässä tarkennusta:

Soitin myös toiseen Ford-huoltoon, jossa pidettiin suuttimen vuotamista mahdollisena syynä. Mutta voisiko suutin vuotaa niin paljon, että dpf menisi koko ajan tukkoon ja voiko se selittää se, että vain joka 10. poltto onnistuu? Eikä auto savuta, vai jääkö kaikki käry pönttöön?

Dpf:n pakkopoltosta sanottiin, että se ei välttämättä kerro, toimiiko kaikki ajotilanteessa.

Voiko näissä autoissa olla sellaista tietokone-sähkövikaa, että dpf-polton käskijä eläisi omaa elämäänsä, vaikka saisi ok arvoja paine-eroista ym?
Voi vuotaa. Tuo ensimmäisen korjaamon selitys on täyttä puppua. Jos kykenet ajamaan sillä autolla niin silloin diesel syttyy sylinterissä ja edelleen pakoputkessa.

Suuttimen vuotaessa ruiskutuskuvio on jo pilalla eikä polttoaine mene palotilaan sumuna vaan pieninä pisaroina josta syystä palaminen on epätäydellistä ja tuottaa nokea ja hiukkasia.

Siksi ehdotin sitä suuttimien ohivuodon/suuttimien tarkistusta.

Jos ECU:n polttokomento ei avaa viidettä suutinta joka ruiskuttaa polttoainetta sylinteriin, ei silloin voi olla polttoa vaikka ECU miten aktivoisi.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 17:32
Kirjoittaja Renee
Eikös se toimi niin toi systeemi että paineanturi antaa komennon moottoriohjaukseen että pitäisi alkaa poltot. Jos 12 polttoa ollut 1000km niin sehän vastaa helposti jo 10tkm jos vaikka polttoväli on 900km jos pitkää matkaa vain ajellaan. 111 hutia polton suhteen kertoiko huolto mistä voisi johtua tällainen ilotulitus. Toiseksi lämpiääkö moottori tarpeeksi kun toikin seikka noissa poltoissa on tarkeää .

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 17 Helmi 2023 17:58
Kirjoittaja tikola
Renee kirjoitti: 17 Helmi 2023 14:21 Mitenkä on tuo korkeapainepumppu onko siellä mahdollisuutta jonkun tiivisteen kautta päästä polttoainetta öljytilaan?
On - eli tämä oli se minun Kugan seuraava konsti, jota en sitten koskaan tehnyt kun DPF pöntön palautus alkuperäiseksi ratkaisi poltto ja öljynlisääntymisogelmat. Jokin korkeapainepumpun akselitiiviste tms. oli kansainvälisillä foorumeila tunnistettu tyyppivika öljyn lisääntymiseen. Mutta tässä kyseissä S-Maxissahan öljyn lisääntymistä ei ollut. Se oli minun Kugan murheita se.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 06 Huhti 2023 15:48
Kirjoittaja KimmoT
Väliaikatietoa S-Maxin ongelmasta: Suuttimet testautettiin Tammer-Dieselissä. Kolme toimi normaalisti, mutta yhdessä ei toiminut tyhjäkäynti- / esiruiskutus lainkaan. Se vaihdettiin uuteen (n. 500€), käyntiääni muuttui hieman siistimmäksi ja nyt odotetaan, kuinka pitkälle ajellaan ennenkuin kehoitus öljynvaihtoon tulee. Pientä toiveikkuutta on nyt ilmassa.

Re: S-Max 2.2TDCi kiihtyvä öljynvaihtoväli

Lähetetty: 06 Huhti 2023 18:59
Kirjoittaja Renee
Aikaa kalliita on nykyajan suuttimet jos yksi maksaa 500 €.Luulisi että käyttöikä olisi pitempi kun katsoo mitä autolla on vasta ajettu. Toivotaan että ongelma on selätetty