Vähän kyllä jänskätti eilen mennä autoa liikkeestä pois hakemaan, mutta ilon puolelle se sitten kuitenkin kääntyi koska tämä remontti onnistui ja mikä parasta, auto käy todella hienosti!
Itse asiassa, näin jälkiviisaana, se käy nätimmin kuin mitä ennen hajoamistaan. Toki siellä on nyt uudet nokkahihna, rullat, moniurahihna, kaikki nostimet, jne... että ehkä pitäisi hyvältä kuulostaakin.
Tuossa on
erittelyt alla mutta jos kategorisesti katsoo niin:
- 400 eur luokassa se nokkahihnan, vesipumpun, ja moniurahihnan vaihto
- reilu 1000 eur luokassa kaikki 16 nostinta uutta, tiivistesarjat, ym. töineen
- 179 euron (hintava?) polttoainelinja Ford-liikkeestä oli harmillinen lisäkulu, mutta toki nuo voi jo haprakoita 13-vuotiaassa olla...
Vähän viantutkintaa, purkua, ym. alle niin päästiin sinne reiluun 1900 euroon. Se on muuten liki eurolleen sama kuin uusi sylinterikansi tilattuna.
Remontista jotain huomioita korjaamolta:
- ne nostajat oli pääosin katkenneet nätisi sen "sulakkeen" kohdalta, ihan kaikki ei ollut, mutta silti nokat säilyi ok kunnossa
- puristukset mitattiin, ja kaikissa sylintereissä oli "täydet" joten uskotaan venttiilien tiiviyteen myös
- koeajolenkillä havaittu 1 vuotava suuttimen liitos, sen vuoksi kaupan päälle konehuoneessa kunnon dieselin tuoksu...
- muistutus että nokkahihnan vaihtoväli on näissä 200 tkm / 10v. ja siitä olisi syytä pitää huolta...
- takuuta on tosiaan "rajattu" tälle remontille, mutta esim. nokkahihnatyön osalta voimassa
Seuraavaksi vuorossa normaalia ajoa, jos siellä jotain on pahemmin vialla, niin veikkaan ettei montaa viikkoa tarvii odotella...
Toisekseen, menen ostamaan heti uudet öljyt & suodattimen, vaihdan ne etuajassa jotta aina mahdolliset metallinmurut ainakin saadaan pois!
Tutkin jäteöljyn vielä magneetin kanssa..