Sivu 2/2
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 11 Huhti 2022 14:08
Kirjoittaja tursas
Jaakkovaan kirjoitti: ↑11 Huhti 2022 13:54
Ei tässä onneksi niin jäniksen selässä olla, kun on toinen auto käytössä.
Kevät tulee ja tuo mukanaan katsastuskampanjoita. Lähimmässä konttorissa normaali drive-in katsastus maksaa 114 € ja vaikka paikallisia mielellään tukee, niin on se rahaa.
Tässähän on ihan onnenpäivät, kun Eskon takakontista löytyi täysin unohduksissa olleet jarruosat joka nurkkaan. Vaikka jarruissa ei viime katsastuksessa mitään vikaa, niin jostain syystä ostin
No joo, täällä katsastus maksaa 55 e.., taitaa koko tarina olla keksitty..
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 11 Huhti 2022 14:54
Kirjoittaja Renee
Totta mitä tursas kertoo tilaa katsastusajan ja printtaa sen sitten hansikaslokeroon jos poliisiauton kanssa joudut kohtamaan tiellä. Joskin kun korona-aika oli niin näille riskiryhmäläisiä katsoivat vähän suopeammin jos leima oli vähän myöhässä ja menossa katsastukseen.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 11 Huhti 2022 15:21
Kirjoittaja Jaakkovaan
tursas kirjoitti: ↑11 Huhti 2022 14:08
No joo, täällä katsastus maksaa 55 e.., taitaa koko tarina olla keksitty..
Ei ole. En viitsi tarkemmin paikkaa kertoa, koska on pieni ja tuttuja töissä. Peruskatsastus 54 €, päästömittaus 35 € ja jälkitarkastus 25 €, kopioitu suoraan A-katsastuksen sivuilta. Tällä asemalla yksityisten katsastukset ovat vain pieni osa, leipä tulee autoliikkeistä.
Ennakkoon ajan varaamalla säästää 15 € mutta ne ajat ovat jotain klo 11-13 välillä.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 11 Huhti 2022 15:21
Kirjoittaja duckworth
tikola kirjoitti: ↑11 Huhti 2022 13:20
duckworth kirjoitti: ↑11 Huhti 2022 11:56
Näistähän valtaosa on jo edellä puitu. Pihalla voi ehkä testata käsijarrua että pitää, mutta käyttöjarruista ruosteen irti polkeminen levyistä vaatii jo maantietä/maantienopeuksia.
Sen voi sillä mutkamatkalla kohti katsastusta todeta - lähinnä kotipihassa voi todeta, että reippaampi jarrun painallus ei katkaise vaikkapa jarruputkea. Eli mahdollisimman kovaa testiä kotipihassa ja matkalla katsastukseen niin silloin voi olla toiveikas, että se kestää sen katsastuksen.
Ottaa katsastuksen vaikka vähän kauempaa kotoa, niin saa ajaa pidemmän matkan sinne.
Ei ole kyllä itsellä katkeilleet jarruputket vielä sen takia että auto on ollut 4 vuotta ajamattomana, mutta toki jarrulinjat mukaan lukien letkutkin kannattaa omalla pihalla silmäillä.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 11 Huhti 2022 15:27
Kirjoittaja tikola
duckworth kirjoitti: ↑11 Huhti 2022 15:21
Ei ole kyllä itsellä katkeilleet jarruputket vielä sen takia että auto on ollut 4 vuotta ajamattomana, mutta toki jarrulinjat mukaan lukien letkutkin kannattaa omalla pihalla silmäillä.
Minulta on syylärin letkuja hapertunut ja nesteet hävinneet katsastuksessa, kun autoa on äkkisestään ryntäytetty pakokaasutestissä. Seisonnalla ei ole taipumus parantaa liitosten lujuutta ja kestävyyttä.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 11 Huhti 2022 15:33
Kirjoittaja duckworth
tikola kirjoitti: ↑11 Huhti 2022 15:27
duckworth kirjoitti: ↑11 Huhti 2022 15:21
Ei ole kyllä itsellä katkeilleet jarruputket vielä sen takia että auto on ollut 4 vuotta ajamattomana, mutta toki jarrulinjat mukaan lukien letkutkin kannattaa omalla pihalla silmäillä.
Minulta on syylärin letkuja hapertunut ja nesteet hävinneet katsastuksessa, kun autoa on äkkisestään ryntäytetty pakokaasutestissä. Seisonnalla ei ole taipumus parantaa liitosten lujuutta ja kestävyyttä.
Itsellä ei ole ollut vastaavia kokemuksia, vaikka ollut välillä pihalla vuosia seissyt 34-vuotias autovanhuskin leimattavana. Toki jos vertailukohtana on auto johonka ei ole ikinä uusittu mitään, niin toi sun skeaanriokin saattaisi olla mahdollista.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 11 Huhti 2022 20:23
Kirjoittaja komford
Muista myös, että seisonnassa olevan auton voi viedä ennalta tilattuun katsastukseen ottamatta sitä liikennekäyttöön ennen katsastusta. Vakuutus pitää olla sen verran olemassa, että on yhtiön kirjoissa.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 12 Huhti 2022 18:30
Kirjoittaja Jaakkovaan
Tutkin jakohihnan kuntoa perusteellisesti ja huomasin ohimennen, että vesipumpun hihnapyörä heittää tyhjäkäynnillä akselin suunnassa. Heitto tasoittuu, kun lisää kaasua.
Pumppu ei kuitenkaan vuoda ja se uusittiin viimeksi jakohihnan kanssa, originaali osia. En saa mittavälinettä mahtumaan, mutta silmällä arvioituna heitto jotain milli.
Onkohan pumpun akseli tarkoituksella kelluva? Ajattelin vain, ettei turhaan lähde uusimaan.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 12 Huhti 2022 22:58
Kirjoittaja Mk1escos
Ei se ole kelluva se akseli, kyllä siinä jotain vikaa on. Yhtään kelluvaa akselia en ole nähnyt sitten A Fordin. Siinä on tiivisteenä hamppu ja vaseliini.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 13 Huhti 2022 09:08
Kirjoittaja duckworth
Duoda doin.. Tulkinnan oikeellisuuden varmistamiseksi; tuntuuko siinä vesipumpunakselissa klappia jos ihan kokeilee käsin nitkuttaa?
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 13 Huhti 2022 10:33
Kirjoittaja Jaakkovaan
En irrottanut apulaitehihnaa, joten klappia on vaikea tutkia. Tilannetta ei yhtään helpota, että vesipumppu on liki auton korissa kiinni, että kättä ei saa kunnolla väliin.
Näyttää vain silmään pahalta, kun hihnapyörä värisee tyhjäkäynnillä. Netistä katsoin, että vesipumpun akseliin kohdistuu paine ja se kasvaa nopeuden noustessa ja työntää pumpun akselia ulospäin. Että olisiko Motorcraft ottanut huomioon klapin siirtymisen kierroksilla.
Irti tuo pumppu pitää ottaa, jos klappia haluaa mitata. Muistaakseni irrotus on ihan millipeliä, että sen sai moottori paikallaan. Katsoin, että 7 tkm on pumpulla ajettu.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 13 Huhti 2022 10:57
Kirjoittaja yritäedes
Jaakkovaan kirjoitti: ↑13 Huhti 2022 10:33
Irti tuo pumppu pitää ottaa, jos klappia haluaa mitata. Muistaakseni irrotus on ihan millipeliä, että sen sai moottori paikallaan. Katsoin, että 7 tkm on pumpulla ajettu.
Olisiko mahdollista, että vesipumpun hihnapyörä ei ole kiristynyt kunnolla; unohtunut kiristämättä tai jotain likaa välissä - tilaa kun on niin vähän?
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 13 Huhti 2022 11:17
Kirjoittaja Jaakkovaan
Sen vähän mitä sormia sai väliin, niin ei pumpussa tunnu klappia. Mutta se oli vain sormivoimalla ja hankalassa asennossa.
En usko, että likaa on välissä, kun vähän antaa kaasua, niin heitto katoaa. Samalla hihnalla on ainakin ohjaustehostimen pumppu, jossa on sormivoimin aina ollut aksiaalinen välys. Ehkä tuossa vaan on klappien yhteisvaikutus ja hihna hakee optimaalisen linjan kierroksilla.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 13 Huhti 2022 22:34
Kirjoittaja Mk1escos
Vai onko hihna kun värrää kun pitkään seissyt?
Kyllä se sit alkaa vuotamaan jos pumpussa väljää.
Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen
Lähetetty: 30 Touko 2022 08:37
Kirjoittaja Jaakkovaan
No niin, Escort on saanut remonttia sinne tänne, vaikka paljon vähemmällä piti selvitä. Jarruja+putkia vaihdettu, jakopää+hihnat, moottorin tiivisteitä, sun muuta isompaa ja pienempää. Vesipumpun värinä tyhjäkäynnillä ei muuttunut uudella moniurahihnalla, mutta pumppu on kuitenkin täysin tiivis.
Mutta yksi isompi öljyvuoto vaihdelaatikossa on edessä.
Kyseessä taitaa olla IB5 laatikko ja näyttää, että sen päätykansi vuotaa. Uskaltaakohan kannen avata laatikko paikallaan, vai lentääkö sisältä pikkuosia?
En tiedä pitäisikö moottorille vielä tehdä joku sisäpesu, kun männät näyttivät tulpan rei'istä kovin karstaiselta, sellaista nokilastua. Voi olla, että pidemmässä ajossa lähtee tai sitten ei. Onko suosituksia, mitä käsittelyainetta kannattaa kokeilla?
Yksi paha rasti on myös Escortin etulokasuojat. Menin hommaamaan uudet mutta vanhat olikin hitsattu kiinni ja jotain liimapalkoakin lisäksi. Että miten vaihdon nyt siististi tekee, laittavatko koripajat koriliimalla yläosan kiinni? Alaosa onneksi ei niin näkyvä paikka. Nykyisien lokasuojien alaosassa ei ollutkaan juuri muuta kuin maalia jäljellä, kun etupyöristä lokasuojan taakse valunut kura oli hapertanut pellin
