Fusion map anturi ??

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Fusion map anturi ??

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Ei mene :roll:
Esim auto oppii ja säätää fueltrimmit kohdilleen sen mukaan mitä anturitietoa jne tulee. Vaikka ei olisi yhtään näkyvää vikakoodia ja tekee ”reset fault codes” niin mm opitut fueltrimmit menee nollaan ja auto alkaa taas oppimaan uutta. Tämä luonnollisesti siksi kun oletuksena on, että vikakoodien ilmestyttyä jotain osia on vaihdettu kun koodi(t) nollataan pois.
Näin siis vag osalta ja nyt en varmaksi tiedä miten Fordien osalta menee? Vielä ei oo ollut tarvetta syventyä tuon maamoottorin kanssa ja toivottavasti ei tulisikkaan…
duckworth kirjoitti: 09 Joulu 2021 12:21
miccomus kirjoitti: 08 Joulu 2021 20:52 En tiedä miten fordit mutta vaggineet nollaa moottorin opitut arvot kun vikakoodit nollaa vaikka ei yhtään koodia olisikaan.
Eli testaas nollata moottorin vikakoodit ja uusi yritys.
Meneeköhän tässä nyt käsitteet vikakoodit ja vikamuisti ristiin?
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Fusion map anturi ??

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Nyt kaivat VCDS:n tulille ja menet testaamaan/toteamaan :thumbup:
saksoboy kirjoitti: 09 Joulu 2021 10:37
miccomus kirjoitti: 08 Joulu 2021 20:52 En tiedä miten fordit mutta vaggineet nollaa moottorin opitut arvot kun vikakoodit nollaa vaikka ei yhtään koodia olisikaan.
Eli testaas nollata moottorin vikakoodit ja uusi yritys.
Ei pidä paikkaansa.
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fusion map anturi ??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

miccomus kirjoitti: 09 Joulu 2021 13:17 Näin siis vag osalta ja nyt en varmaksi tiedä miten Fordien osalta menee? Vielä ei oo ollut tarvetta syventyä tuon maamoottorin kanssa ja toivottavasti ei tulisikkaan…
Niistähän ("maamoottoreista") tässäkin ketjussa oli alunperin kyse. Se että vikamuistiin jääkin koodi viallisesta anturista, ei pitäisi aiheuttaa enää käyntihäiröitä jos anturi on vaihdettu uuteen ja toimivaan, tässä kohtaa ei hirveesti ole väliä vanhoilla muistiin jääneillä koodeilla, koska vikahan ei ole enää present.

Ja merkkiliikkeissähän ei hirveästi näitä 20e kapuloita käytetäkään, Diagbox esim. oli hiton kätevä ja selkee käyttöliittymä, jopa autoasentajan taustalla sitä pystyi operoimaan :thumbup:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Fusion map anturi ??

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Saattaa siinä mennä tovi ennenkö auto taas säätää arvot kohdilleen jos ei koodeja välillä nollaa pois kun on uusittu osia.
Mielestäni parhaaseen lopputulokseen päästään kun nollaa koodit pois ennen auton starttia osavaihtojen jälkeen.
Pitäähän se öljynvaihtokin autolle kertoa ja toisinaan akunkin vaihto :lol:
Petet
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Joulu 2021 12:17

Re: Fusion map anturi ??

Viesti Kirjoittaja Petet »

saksoboy kirjoitti: 09 Joulu 2021 10:36
Petet kirjoitti: 09 Joulu 2021 08:45 Tuo kampikammion huohotin on irroitettu imusarjasta jo aiemmin ja tulpattu tuo imupuolen liitin.
Miksi?
Oli letku kokeiluna irti, koska vanha anturi oli aivan mönjän peitossa. Mutta taisi olla 10 vuoden rasvat päällä.
Huohottimesta ei merkittävää määrää tavaraa tullut, että olisi asiaan vaikuttanut.
Eli liika huohotus ei ollut syynä anturin kyykkäämiseen. Nyt auto käytetty testerissä ja nuo viat nollattu. Näytti ne molemmat jakuvana, vaikka häiriövalo ei enää palanutkaan. Nyt kun ilma on lämmennyt, heikko tyhjäkäynti lämpimänä on palannut. Liekö sillä mitään tekemistä asian kanssa. Testeri ilmoitti läpän olevan liian vähän auki tyhjäkäynnillä. Vuotoja ei ollut. Nyt pitää tuo kaasuläppä avata ja putsata jos se jotenkin jumittaa. Tuo huohotinventtiili ei myöskään ollut jumissa.
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Fusion map anturi ??

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Taas menee vähän arvailuksi mutta eikös kaasuläpälle ole sopeutus erikseen? Myöskin mekaanisen testin pitäisi pystyä ajamaan?

Minä kokeilisin nyt ajella kun sullahan näytti -40c pakkasia imusarjaan niin jospa se tokenisi?

This is dependent on the software of the PCM and a preferred version:

1) Clear or rest the PCM adaptive memory with FORScan. (follow the screen warnings and cycle the ignition key when done)
2) Make sure all electrical consumers are turned off.
3a) Turn the ignition key to run position and wait for all warning lights to settle.
3b) During this period the PCM will command the throttle body to sweep from open to close. (hearing a chatter)
3c) The PCM will “learn” the new positions.
4) Start the engine and let it run at idle until it reaches operating temperature.
5) When the engine reaches operating temperature, let it idle for 5 more minutes.
6) Drive the car for 15 km on different inclines and if the transmission is automatic, the PCM will learn the shift points.
7) Check for faults again after the road test.
8) With KOEO, you can monitor the throttle pedal and throttle body voltages for clean sweeps.
Petet
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Joulu 2021 12:17

Re: Fusion map anturi ??

Viesti Kirjoittaja Petet »

Juu vanhalla anturilla näytti tuon -40
Tarkoittaa kuulemma sitä että anturi ei ole kiinni piuhoissa tai sitten on lanka poikki.
Viikonloppu on nyt vaan ajoa, katotaan kuin käy.
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Fusion map anturi ??

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

miccomus kirjoitti: 09 Joulu 2021 13:17 Ei mene :roll:
Esim auto oppii ja säätää fueltrimmit kohdilleen sen mukaan mitä anturitietoa jne tulee. Vaikka ei olisi yhtään näkyvää vikakoodia ja tekee ”reset fault codes” niin mm opitut fueltrimmit menee nollaan ja auto alkaa taas oppimaan uutta. Tämä luonnollisesti siksi kun oletuksena on, että vikakoodien ilmestyttyä jotain osia on vaihdettu kun koodi(t) nollataan pois.
Näin siis vag osalta ja nyt en varmaksi tiedä miten Fordien osalta menee? Vielä ei oo ollut tarvetta syventyä tuon maamoottorin kanssa ja toivottavasti ei tulisikkaan…
duckworth kirjoitti: 09 Joulu 2021 12:21

Meneeköhän tässä nyt käsitteet vikakoodit ja vikamuisti ristiin?
Ei opitut fuel trimmit ja sytytysennakot häviä vaikka vikakoodit nollaa. Se on ihan oma operaatio niin vaggilaisessa kuin fordissa jos noi opitut adaptaatiot nollaa. Mutta kyllä sieltä kannattaa hävittää vikakoodit jos vika on jo korjattu.
"harder" is not a very good safeword
miccomus
Viestit: 258
Liittynyt: 29 Marras 2018 08:31

Re: Fusion map anturi ??

Viesti Kirjoittaja miccomus »

Saksoboy… ota ja kokeile käytännössä.

Petet, näin minäkin tekisin ennen seuraavaa siirtoa jos kerran muuten tuntuu toimivan :)
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fusion map anturi ??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joskus ajan pelaaminen muiden kanssa saattaa olla hyvästä, mutta mä en pelaisi omaa aikaa, jos tarkotuksena on saada vika oikeasti selville.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin