Sivu 2/2
Re: Mondeo 1,8 tdci mk4 lämmitys ongelma.
Lähetetty: 18 Helmi 2021 20:43
Kirjoittaja ynjevi
Lontoonkielinen ohje:
At the climate control assembly, PRESS the "OFF" and "FOOTWELL" buttons simultaneously for exactly 2 seconds, then PRESS "AUTO" within 1.5 seconds. The on-board diagnosis which then starts lasts a few seconds. An animated display appears in the display of the climate control assembly during this time. Any faults found are displayed on both displays of the climate control assembly in the form of trouble codes.
Example: Left-hand display shows "90", right-hand display shows "B3",..
the trouble code read out is 90B3
Hyvä video:
https://www.youtube.com/watch?v=iuXpt5E3xn8
Re: Mondeo 1,8 tdci mk4 lämmitys ongelma.
Lähetetty: 18 Helmi 2021 21:25
Kirjoittaja Mondeo kuski lapista
Re: Mondeo 1,8 tdci mk4 lämmitys ongelma.
Lähetetty: 18 Helmi 2021 21:34
Kirjoittaja Renee
Kiva kuulla että vanhakikka toimi. Joten muistakaa pestä ne jäähdystysjärjestelmät kesähuollossa.
Re: Mondeo 1,8 tdci mk4 lämmitys ongelma.
Lähetetty: 19 Helmi 2021 11:25
Kirjoittaja saksoboy
Ohan se yksi mahdollisuus että sinne oli vain jääny ilmatasku jonnekki järjestelmään.
Re: Mondeo 1,8 tdci mk4 lämmitys ongelma.
Lähetetty: 19 Helmi 2021 12:23
Kirjoittaja Mk3Mondeo
saksoboy kirjoitti: ↑19 Helmi 2021 11:25
Ohan se yksi mahdollisuus että sinne oli vain jääny ilmatasku jonnekki järjestelmään.
On toki mahdollista muttei todennäköistä. Pidän todennäköisempänä väärän jäähdytysnesteen lisäystä jolloin systeemiin on muodostunut saostumia jotka ovat tukkineet lämmityslaitteen puuroutumisellaan.
1. Värillä ei ole väliä
Vanha neuvo jäähdytinnesteen valitsemisesta värin perusteella ei päde, sillä väri ei kerro jäähdytinnesteen ominaisuuksista. Eri väreistä ei ole olemassa standardia, vaan eri valmistajat voivat käyttää mitä värejä haluavat. Älä siis luota väriin.
2. Erimerkkisiä jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään
Eri valmistajien jäähdytinnesteillä on erilaiset kemialliset koostumukset ja niiden sekoittaminen keskenään voi huonontaa nesteen ominaisuuksia. Pahimmillaan erilaisten glykolien sekoittaminen voi aiheuttaa saostumia, jotka voivat tukkia jäähdytinjärjestelmän, mikä voi lopulta aiheuttaa moottorin ylikuumenemiseen ja jopa kiinni leikkaamiseen.
3. Jäähdytinnestettä vaihdettaessa vanha neste on valutettava pois
Jäähdytinneste on syytä vaihtaa riittävän usein, sillä vanhentuneesta nesteestä ovat suojaavat lisäaineet kuluneet pois. Tämän takia pelkkä jäähdytinnesteen pakkasenkesto ei kerro riittävästi jäähdytinnesteen kunnosta. Vaihteluväli vaihtelee valmistajittain noin 3-5 vuoden välillä. Moottorin kannalta on parasta, että jäähdytinnestettä vaihdettaessa se vaihdetaan kokonaan, jolloin varmistetaan, ettei kahta eri laatua sekoiteta ja samalla järjestelmä voidaan huuhdella ennen uutta täyttöä. Vanha jäähdytinneste on ongelmajätettä, joka on toimitettava keräyspisteeseen.
https://www.neste.fi/artikkeli/5-vinkki ... sen-oikean
Re: Mondeo 1,8 tdci mk4 lämmitys ongelma.
Lähetetty: 19 Helmi 2021 15:14
Kirjoittaja saksoboy
Mk3Mondeo kirjoitti: ↑19 Helmi 2021 12:23
saksoboy kirjoitti: ↑19 Helmi 2021 11:25
Ohan se yksi mahdollisuus että sinne oli vain jääny ilmatasku jonnekki järjestelmään.
On toki mahdollista muttei todennäköistä. Pidän todennäköisempänä väärän jäähdytysnesteen lisäystä jolloin systeemiin on muodostunut saostumia jotka ovat tukkineet lämmityslaitteen puuroutumisellaan.
1. Värillä ei ole väliä
Vanha neuvo jäähdytinnesteen valitsemisesta värin perusteella ei päde, sillä väri ei kerro jäähdytinnesteen ominaisuuksista. Eri väreistä ei ole olemassa standardia, vaan eri valmistajat voivat käyttää mitä värejä haluavat. Älä siis luota väriin.
2. Erimerkkisiä jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään
Eri valmistajien jäähdytinnesteillä on erilaiset kemialliset koostumukset ja niiden sekoittaminen keskenään voi huonontaa nesteen ominaisuuksia. Pahimmillaan erilaisten glykolien sekoittaminen voi aiheuttaa saostumia, jotka voivat tukkia jäähdytinjärjestelmän, mikä voi lopulta aiheuttaa moottorin ylikuumenemiseen ja jopa kiinni leikkaamiseen.
3. Jäähdytinnestettä vaihdettaessa vanha neste on valutettava pois
Jäähdytinneste on syytä vaihtaa riittävän usein, sillä vanhentuneesta nesteestä ovat suojaavat lisäaineet kuluneet pois. Tämän takia pelkkä jäähdytinnesteen pakkasenkesto ei kerro riittävästi jäähdytinnesteen kunnosta. Vaihteluväli vaihtelee valmistajittain noin 3-5 vuoden välillä. Moottorin kannalta on parasta, että jäähdytinnestettä vaihdettaessa se vaihdetaan kokonaan, jolloin varmistetaan, ettei kahta eri laatua sekoiteta ja samalla järjestelmä voidaan huuhdella ennen uutta täyttöä. Vanha jäähdytinneste on ongelmajätettä, joka on toimitettava keräyspisteeseen.
https://www.neste.fi/artikkeli/5-vinkki ... sen-oikean
Toi on kyllä hyvä pointti

. Jos Jäähdytinneste tyyppi vaihtuu välissä, pitäisi järjestelmä huuhdella jotta eri nesteet ei reagoi keskenään.
Re: Mondeo 1,8 tdci mk4 lämmitys ongelma.
Lähetetty: 27 Touko 2021 17:10
Kirjoittaja Mondeo kuski lapista
Nyt ku ajan ni puhallin on 1pienimmällä ja silti käy melkonen huiku kylmää lämmöt 74 äsken katoin nesteet, oli ok. Ihan kun tulisi suoraan ulkoilma tupaan..
Re: Mondeo 1,8 tdci mk4 lämmitys ongelma.
Lähetetty: 27 Touko 2021 17:19
Kirjoittaja Renee
viewtopic.php?p=317466#p317466
Voisiko ylläpito yhdistää nämä aiheet vähän ristiin menee kysymykset ja vastaukset.
Re: Mondeo 1,8 tdci mk4 lämmitys ongelma.
Lähetetty: 27 Touko 2021 17:53
Kirjoittaja Mondeo kuski lapista
Mä poistan sen uuden.